پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
کسب و کار

هنگام انتخاب سرویس ایمیل ایرانی به چه نکاتی توجه کنیم؟

چکیده : استفاده از ایمیل ایرانی به دلیل پشتیبانی بهتر ، پنل فارسی و … چند سالی است مورد توجه قرار گرفته. در این مقاله تعدادی از سرویس دهندگان مطرح در این زمینه را بررسی می کنیم.

در دنیای مدرن امروز داشتن ایمیل نقش مهمی در موفقیت کسب‌و‌کارها دارد. کاربران زیادی وجود دارند که برای ارسال و دریافت اطلاعات از ایمیل استفاده می‌کنند. این ابزار ارتباطی کاربردهای بسیاری داشته و همچنان طرفداران زیادی در دنیا دارد.

انتخاب یک سرویس ایمیل مناسب که تمامی خواسته‌ها و نیازهای کاربران را برطرف کند کار بسیار دشواری است. به‌همین دلیل رقابت تنگاتنگی بین سرویس‌دهندگان مختلف ایمیل شرکتی که خدمات ایمیل به افراد و کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهند وجود دارد و هر کدام سعی دارند با ارائه سرویسی جدیدتر و متفاوت‌تر کاربران بیشتری را به سوی خود جلب کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی چند سرویس ایمیل ملی بپردازیم.

سرویس های ایمیل ملی

سرویس‌های ایمیل یاهو ،جیمیل و هات‌میل محبوبیت زیادی بین کاربران دارند البته به دلیل شرایط تحریمی کشورمان تمامی قابلیت‌های آنها در ایران قابل استفاده نیستند. طی چندسال گذشته و همزمان با توسعه سرویس‌های ایمیل خارجی، مسئله تضمین امنیت اطلاعات کاربران اهمیت زیادی پیدا کرده است در همین راستا و به منظور حفظ و ارتقاء امنیت اطلاعات، برخی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی جهت راه‌اندازی سرویس‌ ایمیل فارسی وارد میدان شدند. در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی‌های چندین سرویس ایمیل ملی می‌پردازیم.

سرویس ایمیل ایرانی اپیک

ایمیل ایرانی اپیک در گذشته با نام توکا به بازار عرضه شده بود که با توسعه تکنولوژی و زیرساخت‌های ابری، سرویس مبتنی بر ابر راه‌اندازی شد و نام تجاری آن به اپیک تغییر یافت. سرویس ایمیل اپیک به صورت ایمیل سازمانی ابری و سرویس ایمیل توکا به صورت سرویس ایمیل سازمانی نصب در محل عرضه می‌شوند و جزء محصولات سازمانی به حساب می‌آیند. سرویس ایمیل اپیک یکی از بهترین ایمیل سرورهای ایرانی است.

این سرویس ایمیل ایرانی امکان مدیریت و سازماندهی ایمیل‌های دریافتی یا ارسالی را، با ابزارهای مختلفی از جمله برچسب‌ها، پالایشگرها و پرچم‌گذاری فراهم کرده است. داشتن نرم‌افزارهای اختصاصی برای ایمیل و تقویم که با نصب آن می‌توانید پیام‌های دریافتی را در تلفن همراه خود مشاهده نمایید. از دیگر مزایای ایمیل ایرانی اپیک می‌توان به پشتیبانی از زبان فارسی، قابلیت‌هایی چون تقویم حرفه‌ای برای مدیریت زمان و تنظیم قرارملاقات‌ها، پشتیبانی شبانه‌روزی توسط متخصصان حرفه‌ای، فضای ابری نامحدود جهت نگهداری مستندات و مدیریت فایل‌ها اشاره کرد. شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف ایمیل ایرانی اپیک عدم پشتیبانی از سرویس رایگان در حال حاضر است.

ایمیل ایرانی

رایانامه چاپار

پست الکترونیک چاپار تحت عنوان chmail توسط شرکت خصوصی چاپار به کاربران عرضه می‌شود. این سرویس ایمیل که از قدیمی‌ترین ارائه دهندگان ایمیل فارسی است به‌خاطر داشتن ویژگی‌های متنوع، یکی از گزینه‌های کاربران ایرانی برای سرویس ایمیل می‌باشد. این سرویس ایمیل خدمات خود را در دو نوع حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهد که هرکدام برای گروه خاصی از کاربران طراحی شده است.

چاپار، حداقل حافظه ذخیره‌سازی برای هر حساب کاربری ایمیل را 2گیگابایت در نظر می‌گیرد. خدمات قابل‌استفاده برای کاربران سرویس رایگان، محدود است و جهت بهره‌مندی از خدمات بیشتر باید از سرویس پولی چاپار استفاده کرد. بارزترین ویژگی ایمیل چاپار ساده بودن فرایند ثبت نام در این سرویس داخلی است که بدون نیاز به هیچ گونه مدارک شناسایی انجام می‌شود، پشتیبانی از زبان فارسی و دارا بودن سرویس ایمیل سازمانی از دیگر ویژگی‌های این سرویس ایمیل ملی است. در خصوص امنیت این سرویس ایمیل نیز قابل ذکر است که با استفاده از پروتکل HTTPS و استفاده از سیستم ورود دو مرحله‌ای سرویس مطمئنی را به کاربران ارائه می‌نماید. یکی دیگر از مزایای این ایمیل ایرانی دریافت ایمیل به صورت پیامک یا حتی ارسال ایمیل با پیامک است. از جمله نقاط ضعف آن هم می‌توان به الزامی بودن وارد کردن شماره موبایل، ایمیل و همچنین خدمات محدود برای کاربران سرویس رایگان اشاره کرد.

 میهن میل

میهن میل که خود را اولین ایمیل ایرانی معرفی می‌کند در سال 1388 با هزینه‌های شخصی راه‌اندازی شد، وب‌سایت میهن‌میل وابسته به هیچ شرکت یا سازمان دولتی نمی‌باشد. این سرویس ایمیل ملی با داشتن بیش از نیم میلیون کاربر، خدمات مطلوبی را به کاربران ارائه می‌دهد.  از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به ارائه یک گیگابایت فضای رایگان که شامل 600 مگابایت برای ایمیل‌ها و 400 مگابایت برای فضای وب، همگام‌سازی اطلاعات و امکان چک کردن ایمیل‌ها از طریق نرم افزارهایی مانند اوت لوک،  داشتن ایمیل مستعار یا چند ایمیل برای هر کاربر، پشتیبانی کامل از سرویس‌ها اشاره کرد. البته شما می‌توانید در صورت تمایل با پرداخت حق عضویت ماهانه حساب کاربری عادی خود را به حساب ویژه ارتقا داده و از امکانات بیشتری بهره‌مند شوید.

پست الکترونیکی ایران

درگاه خدمات الكترونیكی ایران در سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد و جزو یکی از معتبرترین سرویس‌های ایمیل فارسی می‌باشد. این سرویس ایمیل دولتی، تحت نظارت سازمان فناوری اطلاعات می‌باشد. جهت ثبت‌نام نیاز است فرد متقاضی علاوه بر وارد کردن نام کاربری و رمز عبور پیشنهادی نسبت به درج نام و نام خانوادگی، کد ملی، کدپستی و نشانی محل زندگی یا نشانی و کدپستی دستگاه محل خدمت و نام سازمان مربوطه، شماره تلفن ثابت و همراه اقدام کند.

پلن‌های ثبت‌نام در سرویس پست الکترونیکی ایران یا همان سرویس رایانامه ایران در سه سطح :کاربر حقیقی رایگان، کاربر حقیقی ویژه و کاربر حقوقی ویژه انجام می‌شود. برای ثبت‌نام ایمیل حقیقی رایگان، نیازی به احراز هویت نیست اما برای دو کاربر حقیقی ویژه و حقوقی ویژه، احراز هویت الزامی است. فعال‌سازی پست الکترونیکی ایران ۲۴ ساعت پس از ثبت نام صورت می‌گیرد. از جمله نکات منفی سرویس پست الکترونیکی ایران می‌توان به خدمات محدود برای کاربران سرویس رایگان و عدم ارائه سرویس سازمانی اشاره کرد.

ایمیل فارسی

وطن میل

یکی دیگر از شرکت‌های ارائه‌دهنده ایمیل ایرانی وطن میل است که حاوی بسته‌های رایگان و غیررایگان است. این شرکت خصوصی ایرانی  سرویس‌های خود را در 6 سطح رایگان تا صندوقچه طلایی ارائه می‌کند که هر کدام قابلیت‌های مختلفی دارند. در نسخه رایگان وطن میل 500 مگابایت فضای ذخیره سازی وجود دارد و کاربر می‌تواند روزانه 200 ایمیل ارسال کند. این سرویس ایمیل ایرانی محیط کاربری بسیار ساده و آسانی دارد.  بسته‌های ویژه از امنیت زیادی برخوردار بوده و امکانات بیشتری نسبت به بسته‌های رایگان به کاربران ارائه می‌دهند. در همه سرویس‌ها نیز قابلیت پشتیبانی از سیستم اندروید برای استفاده در گوشی های موبایل هوشمند وجود دارد.

ایمیل فارسی یا میل فا

از قدیمی‌ترین ارائه دهندگان سرویس ایمیل ملی در خاورمیانه است. میل فا با توجه به تحریم‌های غرب علیه ایران و پاسخگو نبودن پشتیبان‌های سرویس‌های ایمیل خارجی به ایرانیان با هدف ارائه خدمت همیشگی و پایدار به فارسی زبانان اقدام به تولید سرویس ایمیل کاملا فارسی نموده است. ثبت نام در این سرویس ایمیل بسیار ساده و آسان است و در مدت زمانی کوتاه می‌توانید برای خود یک حساب ایمیل ایرانی و فارسی بسازید و از قابلیت‌های آن استفاده کنید. با داشتن حساب کاربری در میل فا علاوه بر ارسال و دریافت ایمیل می‌توانید از امکاناتی مثل محیط مدیریت فارسی، 500 مگ فضای ذخیره‌سازی، پاسخ خودکار و مدیریت و دسته بندی ایمیل‌ها بهره‌مند شوید و به سرویس‌های جذاب تقویم فارسی با یادآور پیامکی ، درایو مجازی ذخیره فایل ،چت با دوستان نیز دسترسی داشته باشید.

صبا میل

یکی دیگر از ارائه‌دهندگان ایمیل ملی در کشور صبا میل است البته این نوع ایمیل ایرانی نسبت به ایمیل‌های معرفی‌شده در بالا امکانات کمتری دارد. متاسفانه در حال حاضر امکان ثبت‌نام در این سرویس ایمیل وجود ندارد و در وب سایت آن نوشته شده که به‌منظور بهینه سازی، تا اطلاع ثانوی غیرفعال خواهد بود.

خرید ایمیل بومی

بهترین ایمیل ایرانی

تمام سرویس‌های ایمیلی که در بخش بالا معرفی کردیم در نوع خود بهترین هستند. عوامل مختلفی می‌توانند در انتخاب و خرید ایمیل ایرانی تاثیرگذار باشند. عواملی مانند ابزارهای امنیتی و انتقال امن فایل‌ها و مستندات، میزان فضای ذخیره‌سازی فایل‌ها، فضای ابری، خدمات پشتیبانی و پاسخگویی سریع به مشکلات کاربران و … از جمله فاکتورهایی است که در انتخاب و استفاده از ایمیل فارسی می‌توانید در نظر بگیرید بنابراین بهترین ایمیل ایرانی متناسب با نیاز و هدف استفاده شما از ایمیل مشخص می‌شود. با توجه به مشکلاتی مانند اعمال تحریم و فیلترینگ داشتن حساب کاربری در ایمیل‌های ایرانی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

جمع‌بندی

ایمیل به عنوان پرکاربردترین سرویس ارتباطی، نقش کلیدی خود را در دنیای ارتباطات حفظ کرده است در این مقاله سعی کردیم تعدادی از بهترین سرویس‌های ایمیل ایرانی را به شما معرفی کنیم. تمامی این سرویس‌های ایمیل با نام‌ها و ویژگی‌های مختلف، در تلاش‌اند تا نیاز کاربران ایرانی را برطرف نمایند. این سرویس‌ها در مقایسه با هم نقاط قوت و نقاط ضعف دارند. البته موارد ذکر شده در این مقاله جزو  رایج‌ترین سرویس‌های ارائه ایمیل در ایران هستند که مورد استقبال کاربران قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود و خدمات ارائه شده توسط این سرویس‌ها بهترین گزینه را برای فعالیت‌های شخصی یا حرفه‌ای خود انتخاب نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا