پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
سئو

آیا هوش مصنوعی سئو را از بین می برد؟ ما از ChatGPT پرسیدیم

هر چند سال یکبار اتفاق می افتد.

اول، جیسون کالاکانیس و ماهالو بودند، سپس پلتفرم‌های اجتماعی اولیه.

با جستجوی صوتی و دستیارهای هوشمند دوباره آن را دیدیم. برای یک دقیقه، نوبت TikTok. سپس متافورس از خط خارج شد.

اکنون، ChatGPT و هوش مصنوعی است.

البته من در مورد “قاتلان سئو” صحبت می کنم.

هرازگاهی، یک فناوری جدید از راه می رسد و سه چیز ناگزیر اتفاق می افتد:

  • هزاران متخصص سئو پست‌ها و مطالعات موردی را منتشر می‌کنند و خود را متخصص در مورد جدید می‌دانند.
  • هر نشریه مقاله «SEO مرده است” خود را پاک می کند، تاریخ را تغییر می دهد، و فناوری جدید را پیدا و جایگزین می کند.
  • SEO همچنان قوی تر از همیشه است.

بشویید، تکرار کنید.

به نظر می‌رسد که جستجو جان بیشتری نسبت به یک گربه کارتونی دارد، اما حقیقت ساده این است: جستجو جاودانه است.

چگونه جستجو می‌کنیم، از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌کنیم و اینکه آیا پاسخ، پیوندی به یک وب‌سایت است، برای همیشه مورد بحث است.

اما تا زمانی که کاربران وظایفی برای تکمیل داشته باشند، به جایی برای کمک مراجعه خواهند کرد و بازاریابان دیجیتال بر این فرآیند تأثیر خواهند گذاشت.

آیا هوش مصنوعی جایگزین جستجو خواهد شد؟

در حال حاضر هیاهوی زیادی در مورد جایگزینی هوش مصنوعی برای موتورهای جستجو و متخصصان جستجو وجود دارد – من نمی بینم که چنین اتفاقی بیفتد. من ChatGPT را فقط یک ابزار دیگر می بینم.

بسیار شبیه چاقو: می‌توانید نان را کره بمالید یا خودتان را برش دهید. همه چیز به نحوه استفاده شما از آن بستگی دارد.

آیا هوش مصنوعی جایگزین موتورهای جستجو خواهد شد؟ بیایید از خود بپرسیم!

Will AI Replace Search?عکس از ChatGPT، مارس 2023

این یک پاسخ بسیار خوب است.

بسیاری از متخصصان سئو (از جمله من) سال‌هاست که می‌گویند دوران فریب دادن الگوریتم‌ها گذشته است.

سئو مدت زیادی است که به آرامی به بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. انجام سئو بدون در نظر گرفتن نیت کاربر، شخصیت ها، موارد استفاده، تحقیقات رقابتی، بازار، دیگر امکان پذیر نیست. شرایط و غیره.

باشه، اما آیا هوش مصنوعی این کار را فقط برای ما انجام نمی دهد؟ آیا هوش مصنوعی شغل من را می گیرد؟ این یک ایده احمقانه است: بیایید از ChatGPT بپرسیم!

ChatGPT promptعکس از ChatGPT، مارس 2023

هوش مصنوعی شغل شما را نمی گیرد. اما یک SEO که می داند چگونه از هوش مصنوعی برای کارآمدتر شدن استفاده کند، شاید

چرا؟ بیایید شیرجه بزنیم.

من هنوز بسیاری از متخصصان سئو را می بینم که مقالاتی می نویسند که از هوش مصنوعی می خواهند کارهایی را انجام دهد که به سادگی قادر به انجام آنها نیست – و این از درک اساسی از نحوه عملکرد مدل های زبان بزرگ ناشی می شود.

ابزارهای هوش مصنوعی، مانند ChatGPT، هیچ اطلاعاتی را از پایگاه داده حقایق استخراج نمی‌کنند. آنها شاخص یا نمودار دانش ندارند.

آنها اطلاعات را به روشی که یک موتور جستجو ذخیره می کند، ذخیره نمی کنند. آنها صرفاً بر اساس مطالبی که در مورد آنها آموزش دیده اند، پیش بینی می کنند که چه کلمات یا جملاتی بعدا می آیند. اگرچه آنها این مطالب آموزشی را ذخیره نمی کنند.

آنها از بردارهای کلمه استفاده می کنند تا تعیین کنند چه کلماتی به احتمال زیاد در مرحله بعدی قرار دارند. به همین دلیل است که آنها می توانند بسیار خوب و همچنین توهم داشته باشند.

هوش مصنوعی نمی تواند اینترنت را بخزد. هیچ اطلاعی از رویدادهای جاری ندارد و نمی تواند به منابع استناد کند زیرا آن اطلاعات را نمی داند یا حفظ می کند. مطمئناً، می‌توانید از آن بخواهید که به منابع استناد کند، اما در واقع فقط چیزهایی را درست می‌کند.

برای موضوعات واقعاً پرطرفداری که زیاد مورد بحث قرار گرفته‌اند، می‌تواند بسیار نزدیک باشد – زیرا احتمال اینکه آن کلمات بعدی بیایند بسیار زیاد است – اما هرچه دقیق‌تر شوید، بیشتر توهم ایجاد می‌کند.

با توجه به زمان و منابع بسیار زیادی که برای آموزش این مدل نیاز است، زمان زیادی طول خواهد کشید تا هوش مصنوعی بتواند به هر سؤالی درباره رویدادهای جاری پاسخ دهد.

اما در مورد Bing، You.com و Bard آینده گوگل چطور؟ آنها می توانند همه این کارها را انجام دهند، نمی توانند؟

بله و نه. آنها می توانند منابع را ذکر کنند، اما این بر اساس نحوه اجرای آن است. برای ساده کردن بسیار زیاد، Bing یک ربات چت خالص درخواست نمی کند.

Bing در حال جستجوی عبارت/کلمه کلیدی شما است. سپس در تمام صفحات وب که معمولاً برای آن جستجو برمی گردد تغذیه می کند و از هوش مصنوعی می خواهد که آن صفحات وب را خلاصه کند.

من و شما نمی‌توانیم این کار را در ابزارهای هوش مصنوعی در معرض دید عموم بدون رعایت محدودیت‌های رمز انجام دهیم، اما موتورهای جستجو می‌توانند!

خوب، مطمئناً این کار سئو را از بین می برد. هوش مصنوعی فقط به هر سوالی پاسخ می دهد، درست است؟

من مخالفم.

در تمام راه در سال 2009 (زمانی که ما در حال گوش دادن به Black Eyed Peas در iPhone 3G خود بودیم و MySpace top 8 خود را در ویندوز ویستا به روز می کردیم)، یک موتور جستجو به نام Live به Bing تغییر نام داد.

چرا؟ چون بینگ یک فعل است. این امر بیل گیتس را بر آن داشت تا اعلام کند: “آینده جستجو افعال است.”

من دوست دارم هر فرصتی که به دست می‌آورم این نقل قول را با مشتریان به اشتراک بگذارم، زیرا این آینده اکنون است.

گیتس در مورد افرادی که کلمات عملی را در موتورهای جستجو تایپ می کنند صحبت نمی کرد. منظور او این بود که مردم سعی می کنند کاری را “انجام دهند” و کار جستجو کمک به تسهیل آن است.

افراد اغلب فراموش می‌کنند که جستجو نوعی بازاریابی کششی است که در آن کاربران به ما می‌گویند چه می‌خواهند – نه اینکه بازاریابی را مانند یک بیلبورد یا یک تبلیغ تلویزیونی تحت فشار قرار دهند.

به‌عنوان بازاریاب دیجیتال، کار ما ساده است: به کاربران آنچه را که می‌خواهند بدهیم.

این جایی است که سردرگمی به وجود می آید.

برای بسیاری از پرسش‌ها که پاسخ‌های ساده‌ای دارند، پیوند به یک وب‌سایت با خط‌مشی کوکی بازشو، هشدار اعلان، پنجره بازشو ثبت‌نام در خبرنامه و تبلیغات هرگز آن چیزی نبود که کاربر می‌خواست.

این بهترین چیزی است که در آن زمان داشتیم. موتورهای جستجو هرگز با هدف نهایی ارائه لینک به وب سایت ها کار نمی کنند. آنها تصمیم گرفتند به سؤالات پاسخ دهند و به کاربران در انجام وظایف کمک کنند.

حتی از همان روزهای اول، گوگل در مورد اینکه چگونه هدفش این بود که کامپیوتر پیشتازان فضا باشد صحبت می کرد. آن زمان فناوری لازم برای انجام آن را نداشت. اکنون این کار را انجام می دهد.

برای بسیاری از این پرسش‌ها، مانند [تیلور سویفت چند ساله است؟] یا [چند مگابایت در یک گیگابایت؟]، وب‌سایت‌ها ترافیک را از دست می‌دهند – اما این ترافیکی است که احتمالاً هرگز حق نداشتند.

به هر حال صاحب آن پاسخ چه کسی است؟ اینها سوالاتی با پاسخ های ساده هستند. وظیفه کاربر به سادگی بدست آوردن یک عدد است. آنها یک وب سایت نمی خواهند.

کاربران هوشمند سئو بر روی نوع جستارهایی تمرکز می‌کنند که کاربر می‌خواهد کاری انجام دهد – مانند خرید بلیط تیلور سویفت، دریافت نظرات آلبوم یا کنسرت‌های او، گپ زدن با Swifties دیگر، و غیره. اینجاست که هوش مصنوعی قادر به انجام آن نخواهد بود. برای از بین بردن سئو یا جستجو.

ChatGPT در مقابل چه کاری می تواند انجام دهد. آنچه نمی تواند

ChatGPT می‌تواند کارهای زیادی را انجام دهد.

این خوب است که به من نشان دهد چگونه یک فرمول اکسل یا پرس و جوی MySQL بنویسم، اما هرگز MySQL را به من یاد نمی دهد، دوره آموزشی به من نمی فروشد، یا اجازه نمی دهد با توسعه دهندگان دیگر درباره تئوری پایگاه داده صحبت کنم.

اینها مواردی هستند که یک موتور جستجو می تواند به من کمک کند.

ChatGPT همچنین می‌تواند به پاسخگویی به بسیاری از سؤالات «دانش رایج» کمک کند، تا زمانی که موضوع مورد بحث قرار نگیرد و به اندازه‌ای قدیمی و محبوب باشد که در داده‌های آموزشی نشان داده شود.

حتی پس از آن، هنوز 100٪ دقیق نیست – همانطور که در الگوهای بی‌شماری دیده‌ایم و یکی از بانک‌های معروف به دلیل مقاله نوشته شده با هوش مصنوعی خود که نمی‌داند چگونه سود را به درستی محاسبه کند فراخوانی شده است.

هوش مصنوعی ممکن است بارهای مورد بحث در نیویورک را فهرست کند، اما نمی‌تواند بهترین مکان را برای تهیه یک مد قدیمی مانند میله‌های انسانی توصیه کند.

راستش را بخواهید، همه متخصصان سئو که در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا صحبت می کنند، شروع به خسته کردن من کردند. پاسخ دادن به سؤالات ساده است، اما جایی که ChatGPT واقعاً برتر است، در دستکاری متن است.

در آژانس من، ما در حال حاضر از API ChatGPT به عنوان یک ابزار SEO برای کمک به ایجاد خلاصه محتوا، دسته بندی و خوشه بندی کلمات کلیدی، نوشتن عبارات منظم پیچیده برای تغییر مسیرها، و حتی تولید کد XML یا JSON-LD بر اساس ورودی های داده شده استفاده می کنیم.

اینها به تعداد زیادی ورودی از منابع مختلف متکی هستند و نیاز به بازبینی دستی زیادی دارند.

اما ما از آن برای ایجاد محتوا استفاده نمی کنیم. ما از آن برای خلاصه کردن و بررسی سایر قسمت‌های محتوا استفاده می‌کنیم و سپس از آن‌ها برای جمع‌آوری بینش استفاده می‌کنیم. این کمتر یک جایگزین سئو و بیشتر صرفه جویی در زمان است.

SEO اینجاست که بماند

اگر کسب و کار شما مبتنی بر نمایش حقایقی باشد که واقعاً «مالک» آنها نیستید، چه؟ اگر چنین است، احتمالاً باید نگران باشید – نه فقط در مورد هوش مصنوعی.

وظایف کپی دیگ ممکن است توسط هوش مصنوعی انجام شود. آزمایش‌های اخیری که در سایت‌های شخصی انجام داده‌ام، در اینجا موفقیت‌هایی را نشان داده است.

اما هوش مصنوعی هرگز قادر به ارائه بینش یا ایجاد ایده‌های جدید، ماندن در بالای آخرین روندها، یا ارائه تجربه، تخصص، قدرت یا اعتمادی که یک نویسنده واقعی می‌تواند باشد، نخواهد بود.

به خاطر داشته باشید: فکر کردن، استناد کردن یا حتی کشیدن داده ها از پایگاه داده نیست. این فقط به احتمالات کلمه بعدی نگاه می کند.

بر خلاف هزاران متخصص سئو که اخیراً بایوس توییتر خود را به‌روزرسانی کرده‌اند، ممکن است من متخصص هوش مصنوعی نباشم، اما مدرک علوم کامپیوتر دارم. من همچنین می دانم که برای درک نیازهای کاربر چه چیزی لازم است.

تاکنون، هیچ داده‌ای نشان نمی‌دهد که مردم محتوای بازنویسی‌شده خودکار تولید شده را به محتوای منحصربه‌فرد که توسط یک انسان واقعی نوشته شده است، ترجیح می‌دهند.

مردم خواهان ایده‌ها و بینش‌های تازه‌ای هستند که فقط مردم می‌توانند ارائه کنند. (اگر یک I به E-E-A-T اضافه کنیم، کجا باید می رود؟)

اگر کسب‌وکار یا محتوای شما از طریق بینش‌ها، مدیریت، روندهای فعلی، توصیه‌ها، حل مشکلات یا انجام یک اقدام ارزش ارائه می‌کند، در این صورت سئو و موتورهای جستجو به جایی نمی‌رسند.

ممکن است هر از گاهی شکل آنها تغییر کند، اما این فقط به معنای امنیت شغلی برای من است – و من با آن خوب هستم.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: Elnur/Shutterstock

متن کامل در searchenginejournal

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا