ممکن است درباره داده های ساختاریافته، Schema.org و JSON-LD شنیده باشید. حتی ممکن است شنیده باشید که افزودن آنها به سایت شما روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. اما این اصطلاحات دقیقاً به چه معنا هستند؟ داده های ساخت یافته چیست؟ و چه ربطی به سئو دارد؟ همه اینها و نحوه شروع را در این پست توضیح خواهیم داد!
دادههای ساختاریافته راهی برای توصیف سایت شما است تا درک آن برای موتورهای جستجو آسانتر شود. برای توصیف سایت خود برای موتورهای جستجو، به واژگانی نیاز دارید که محتوا را به گونه ای ارائه کند که موتورهای جستجو بتوانند آن را درک کنند. واژگان مورد استفاده توسط موتورهای جستجوی بزرگ Schema.org نامیده می شود که محتوای شما را به کدی تبدیل می کند که آنها به راحتی می توانند پردازش کنند. موتورهای جستجو کد را می خوانند و از آن برای نمایش نتایج جستجو به روشی خاص و بسیار غنی تر استفاده می کنند. شما به راحتی می توانید این قطعه کد را در وب سایت خود قرار دهید.
تصور کنید یک وب سایت با دستور العمل های زیادی دارید. اگر داده های ساخت یافته را به صفحه ای با دستور غذا اضافه کنید، ممکن است نتیجه شما در موتورهای جستجو تغییر کند. در مورد محتوای دیگری که نشان داده شده است، بسیار “غنی تر” خواهد بود. به همین دلیل است که این نتایج را نتایج غنی یا قطعات غنی می نامیم. در اینجا یک نتیجه غنی می تواند به نظر برسد:
می خواهید همه چیز را در مورد داده های ساخت یافته بدانید؟ دوره آموزشی درک داده های ساختاریافته ما را شرکت کنید! در این دوره به طور مفصل توضیح می دهیم که داده های ساختاریافته چیست و چگونه می توانید شانس خود را برای بدست آوردن نتایج غنی افزایش دهید. با رفتن به Premium به این دوره، سایر دوره های SEO و ویژگی های اضافی ما در Yoast SEO دسترسی پیدا کنید :
نتایج غنی متفاوت زیادی وجود دارد انواع داده های ساخت یافته وجود دارد. همیشه یک قالب کد است. شما آنها را برای کتاب، نقد، فیلم و محصولات موجود در فروشگاه آنلاین خود دارید. در همه موارد، جزئیات بیشتری را در نتایج جستجو به قطعه شما اضافه می کند. جستجوی گالری Google را مرور کنید تا ببینید کدام نتایج غنی از دادههای ساختاریافته پشتیبانی میشوند.
ما باید یک نکته را در اینجا ذکر کنیم. متأسفانه، گوگل همیشه یک قطعه غنی از صفحه شما ایجاد نمی کند، حتی اگر داده های ساخت یافته را اضافه کرده باشید. هیچ تضمینی وجود ندارد. بنابراین تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را به صفحه خود اضافه کنید و امیدواریم Google آن را انتخاب کند!
اما چرا داده ها را ساختار می دهیم؟ بسیار ساده است، ما داده ها را ساختار می دهیم تا رایانه ها بتوانند به راحتی آن اطلاعات را بخوانند، درک کنند و دسته بندی کنند.
دادههای ساختاریافته به دادههایی اشاره دارد که سازماندهی شدهاند، در حالی که دادههای بدون ساختار، دادههای سازمانیافته نیستند. به عنوان مثال، این جمله: “Marieke نویسنده این پست است و او در Yoast کار می کند” حاوی داده های سازماندهی نشده است.
به عنوان انسان، درک جمله و اطلاعات موجود در آن برای ما آسان است. ماریکه یک شخص است، او یک نویسنده است، او در Yoast کار می کند، و Yoast یک شرکت است. موتورهای جستجو نیز می توانند این اطلاعات را درک و سازماندهی کنند، اما بلافاصله برای آنها روشن نیست. آنها باید یک سری تجزیه و تحلیل انجام دهند تا به نتیجه ای مشابه ما برسند، در حالی که ما این کار را همزمان با خواندن انجام می دهیم.
به این دلیل است که جمله بالا حاوی اطلاعات مبهم است. ما می دانیم که Marieke یک شخص است زیرا نمایه نویسنده او را می بینیم و می دانیم که Yoast یک شرکت است زیرا یک وب سایت دارد و محصولاتی ارائه می دهد. اما برای موتورهای جستجو، Marieke ممکن است نام یک شرکت باشد، در حالی که Yoast ممکن است فقط نام نویسنده باشد. با ساختاربندی همه این داده ها، آنها را برای موتورهای جستجو ابهام می کنید و به آنها کمک می کنید اطلاعات بهتری را به جستجوگران ارائه دهند.
نیاز به داده های ساخت یافته با پیشرفت فناوری و افزایش حجم و پیچیدگی اینترنت، نیاز به داده های ساختاریافته نیز به طور تصاعدی افزایش می یابد. در حالی که گوگل و سایر موتورهای جستجو در طول سال ها هوشمندتر و پیشرفته تر می شوند، منابع آنها هنوز محدود است. آنها فقط زمان، قدرت پردازش و انرژی زیادی برای توزیع در تمام فعالیتهای مورد نیاز برای راهاندازی و راهاندازی موتورهای جستجو دارند. و آنها هنوز در تلاش هستند تا مفیدترین و مرتبطترین نتایج را به پرسشهای کاربران ارائه دهند.
دادههای ساختاریافته میتوانند به کاهش کار موتورهای جستجو کمک کنند. هنگامی که داده های ساختار یافته را به صفحات خود اضافه می کنید، موتورهای جستجو را برای ارائه نتایج بهتر و غنی تر تسهیل می کنید. همچنین به آنها کمک میکنید منابعی مانند قدرت پردازش و انرژی را که میتوانند در جای دیگری استفاده کنند، ذخیره کنند.
با داده های ساختاریافته چه می کنید؟ با داده های ساختاریافته، می توانید با موتورهای جستجو “صحبت کنید”. میتوانید به موتورهای جستجو بگویید که چه موادی در دستور غذا وجود دارد، میتوانید به آنها بگویید که مدت زمان آمادهسازی چقدر است و میتوانید به آنها بگویید که غذا حاوی چه مقدار کالری است. می توانید بگویید چه کسی محصولات Shopify شما را ساخته است، به چه قیمتی آنها را می فروشید و مردم در مورد آنها چه فکری می کردند. Google میتواند فوراً همه آن اطلاعات را درک کند و میتواند تصمیم بگیرد که آنها را در نتایج جستجو نشان دهد.
دادههای ساختاریافته ابزاری است که میتوانید با استفاده از آن اطلاعات دقیق صفحهای در وبسایت خود را به Google بگویید. سپس، گوگل می تواند از این اطلاعات برای ایجاد نتایج آموزنده و غنی استفاده کند. و مخاطبان این قطعههای غنی را دوست دارند.
Schema.org چیست؟ موتورهای جستجوی بزرگ پروژه ای به نام Schema.org را توسعه داده اند. در Schema.org می توانید تمام نشانه گذاری داده های ساخت یافته را که توسط موتورهای جستجو. این باعث می شود Schema.org مجموعه بزرگی از کدها باشد.
می توانید از Schema.org برای یافتن نشانه گذاری مورد نیاز برای صفحه خاص خود استفاده کنید. برای مثال، اگر در فروشگاه Shopify خود تیشرت میفروشید، میتوانید در snippet. شما باید Schema.org/Product را بررسی کنید و احتمالات را بیابید. Yoast SEO برای Shopify و SEO WooCommerce به طور خودکار این را برای محصولات شما اضافه می کند.
در Schema.org، میتوانید نمونههای کد را کپی کنید. پس از کپی کردن آن، باید کد را با تنظیمات خاص خود تطبیق دهید. همچنین میتوانید از ابزارهای SEO مانند پیکربندی اولین بار Yoast SEO استفاده کنید. یا راه اندازی اولیه در Yoast SEO برای Shopify برای کمک به شما برای شروع کار با داده های ساخت یافته.
Schema.org یک طبقه بندی از قالب های کد است که موتورهای جستجوی بزرگ آن را درک می کنند. نمونه هایی از ظاهر کد را خواهید دید. اشکال دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال Open Graph (استفاده شده توسط Facebook) و کارت های Twitter (استفاده شده توسط Twitter).
اگر مایلید در مورد چگونگی به وجود آمدن آن بیشتر بدانید تاریخچه Schema ما را بخوانید. یا داستان دیجیتالی را که در نتایج غنی، داده های ساختاریافته و طرحواره ساخته ایم، بررسی کنید.
بیشتر بخوانید: چرا طرحواره باید یک نمودار باشد »
JSON-LD چیست؟ JSON-LD یکی از نشانهگذاریهای Schema.org است. این فقط راهی برای نوشتن کد است. در Schema.org، نشانهگذاریهای دیگری مانند Microdata یا RDFa را نیز خواهید یافت. در Yoast، ما به شما توصیه می کنیم همیشه از JSON-LD استفاده کنید، زیرا به راحتی سایت شما را مانند سایر نشانه گذاری ها خراب نمی کند. به علاوه، این قالبی است که گوگل ترجیح می دهد. Yoast SEO به طور خودکار داده های ساختار یافته JSON-LD زیادی را به سایت شما اضافه می کند. این با سایر نشانه گذاری ها امکان پذیر نیست.
چرا داده های ساخت یافته برای SEO مهم هستند؟ دادههای ساختیافته برای سئو مهم هستند، زیرا درک محتوای صفحات، محصولات و وبسایت شما را برای Google آسانتر میکنند. گوگل باید بفهمد که صفحه ای در حال نمایش آن در نتایج جستجو است. استفاده از دادههای ساختیافته مانند صحبت کردن با گوگل است و به گوگل میگویید که سایت شما در مورد چیست. این به رتبه بندی شما کمک می کند.
علاوه بر این، دادههای ساختاریافته نحوه ظاهر قطعه (نتایج جستجوی شما) را تغییر میدهند. اطلاعات بیشتری را به مشتری شما نشان می دهد. اطلاعات دقیق تر و این احتمال را افزایش می دهد که مشتری روی نتایج شما کلیک کند. کلیک های بیشتر در نهایت منجر به رتبه های بالاتری نیز می شود! ما بیشتر و بیشتر شاهد نتایج غنی از داده های ساختار یافته هستیم، بنابراین مهم است که به این موضوع توجه داشته باشید.
چگونه از داده های ساخت یافته استفاده کنیم؟ ممکن است استفاده از آن پیچیده به نظر برسد، اما همه می توانند این کار را انجام دهند، زیرا ما قطعات ضروری از داده های ساختاریافته را به طور خودکار در افزونه های خود در دسترس قرار داده ایم. اگر میخواهید این موارد را تطبیق دهید یا گسترش دهید، ممکن است به مهارتهای توسعه نیاز داشته باشید. شما باید کد صحیح را دریافت کنید، باید آن کد را تنظیم کنید، و به راهی برای قرار دادن آن در سایت خود نیاز دارید.
ما قبلاً پستهای زیادی درباره Schema.org و JSON-LD، که به شما در درک بیشتر این موضوع کمک می کند. علاوه بر این، دوره رایگان داده های ساختاریافته برای مبتدیان را راه اندازی کرده ایم. شروع به کار کنید و یک دوره آموزشی درک داده های ساختاریافته که به شما کمک می کند این موضوع را با جزئیات بیشتری درک کنید.
هیرو کد ندارید؟ از یک افزونه استفاده کنید! بسیاری از نشانه گذاری داده های ساختاریافته را می توان با استفاده از افزونه ها به وب سایت شما اضافه کرد. همانطور که گفته شد، Yoast SEO به طور خودکار مهمترین داده ها را برای سایت شما اضافه می کند. حتی می توانید در هر صفحه یا مقاله تعیین کنید که چه نوع محتوایی در آن وجود دارد. بنابراین، می توانید صفحه تماس در سایت خود را به عنوان ContactPage
برای موتورهای جستجو توصیف کنید. میتوانید این کار را به سادگی با انتخاب نوع در برگه Schema در کادر متا انجام دهید. یا نوار کناری ویرایشگر بلوک. علاوه بر این، میتوانید از بلوکهای رایگان محتوای Yoast SEO برای علامتگذاری صفحات پرسشهای متداول و نحوه با داده های ساختاریافته معتبر.
افزونه سئوی محلی ما از داده های ساختاریافته برای نشان دادن مکان فروشگاه شما یا مکان های متعدد استفاده می کند، در حالی که افزونه SEO WooCommerce داده های ساخت یافته محصولات شما را بهبود می بخشد. همین امر در مورد Yoast SEO برای برنامه Shopify ما نیز صدق می کند و ما در مورد آن در راهنمای نهایی SEO Shopify.
برای دریافت آن قطعه غنی نیازی به نوشتن کد ندارید، فقط از افزونههای وردپرس یا برنامه Shopify ما استفاده میکنید، جزئیاتی را تکمیل میکنید و ما این کار را برای شما انجام میدهیم. و افزونه های بسیار بیشتری وجود دارند که به شما کمک می کنند از داده های ساختاریافته بدون نیاز به مبارزه با هیچ کدی استفاده کنید!
به خواندن ادامه دهید: داده های ساختاریافته: راهنمای نهایی
Marieke van de Rakt
Marieke رئیس استراتژی Yoast و بنیانگذار آکادمی Yoast SEO است. او عاشق ارائه ایدهها و محصولات جدید است تا سئو را برای همه قابل دسترس کند و از رشد سالم Yoast اطمینان حاصل کند!