Sponsor

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی | یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می‌کشد؟

بسیاری از برنامه نویسان و افرادی که به تازگی کدنویسی را شروع کرده‌اند، سوالی مشترک در ذهن خود دارند و آن هم این است که زمان لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای چقدر است؟ این سوال پاسخی روشن ندارد زیرا به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. برای نمونه بعضی...

Device Slider
  • خانه
  • 👈
  • تکنولوژی
  • 👈
  • مدت زمان یادگیری برنامه نویسی | یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می‌کشد؟

بسیاری از برنامه نویسان و افرادی که به تازگی کدنویسی را شروع کرده‌اند، سوالی مشترک در ذهن خود دارند و آن هم این است که زمان لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای چقدر است؟ این سوال پاسخی روشن ندارد زیرا به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. برای نمونه بعضی از افراد با سرعت به مراتب بیشتری در مقایسه با دیگران علوم جدید را فرا می‌گیرند و بعضی از منابع آموزشی هم مفاهیم پیچیده را با سرعت بالاتری نسبت به سایرین توضیح می‌دهند. در این مطلب به شما خواهیم گفت که مدت زمان یادگیری برنامه نویسی به چه عواملی بستگی خواهد داشت.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

یادگیری زبان برنامه نویسی کامپیوتر چه مدت به طول می‌انجامد؟ در صورتی که به دنبال پاسخی سرراست و واضح برای پرسش مطرح شده هستید باید به شما بگوییم که یادگیری برنامه‎‌نویسی و کسب درامد برنامه نویسی آنقدرها که هم تصور می‌کنید چالش‌برانگیز نیست و اگر تمایل داشته باشید تا بر مفاهیم بنیادین مسلط شوید و یادگیری برنامه نویسی از صفر را در دستور کار خود قرار دهید، تنها به سه تا شش ماه زمان نیاز خواهید داشت. اما اگر قصد دارید به یک برنامه نویس فول استک تبدیل شوید، قطعا باید زمان بیشتری را صرف کنید. در ادامه این بخش تمامی فاکتورهای تاثیرگذار بر مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای دیدن بهترین سایت آموزش برنامه نویسی کلیک کنید.

دوره و زبان برنامه نویسی که قصد فراگیری آن را دارید

به طور کلی یکی از فاکتورهای اصلی تاثیرگذار بر روی مدت زمان یادگیری برنامه نویسی، زبان برنامه نویسی است که قصد فراگیری آن را دارید. بر اساس یک اصل کلی فراگیری زبان‌های برنامه‌نویسی که آسان‌تر هستند، در حدود 4 تا 6 ماه معمولا زمان می‌برند.

به همین خاطر هم اگر به تمرینات تمام وقت خود ادامه بدهید می‌توان زبان‌هایی مانند HTML ،CSS و پایتون را به سرعت یاد بگیرید. مدت زمان یادگیری برنامه نویسی اندروید چقدر است؟ یادگیری مبانی برنامه‌نویسی اندروید حدودا بین 3 تا 4 ماه طول می‌‌کشد. در ادامه نیز برای اینکه در زمینه حرفه‌ای شوید باید سعی کنید زمان بیشتری برای نمونه حداقل یک تا 1.5 سال را صرف کنید. برنامه نویسی پایتون (python) چطور؟ مدت زمان یادگیری برنامه نویسی پایتون به این شکل است که برای رسیدن به سطوح متوسط و کاربردی باید بین 3 تا 6 ماه زمان صرف شود.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی وب چقدر است؟ در صورتی که به دنبال پاسخی کوتاه و سریع هستید باید بگوییم که برای فراگیری انواع کد برنامه نویسی این زبان به صورت میانگین به یک تا سه سال زمان نیاز دارید. مدت زمان یادگیری جاوا اسکریپت چقدر است؟ هرچند چندین سال نیاز دارید تا به تمامی مفاهیم مورد نیاز جاوا اسکریپت مسلط شوید، اما طبق نظرات جامعه برنامه‌نویسان معمولا بین 6 تا 9 ماه طول می‌کشد تا مفاهیم اصلی جاوا اسکریپت را یاد بگیرید و با آن راحت باشید. چه مدت طول می‌کشد تا زبان c++ را فرا بگیریم؟ به طور میانگین حدودا بین 2 تا 3 ماه طول می‌کشد تا به صورت کامل بتوانید بر مبانی برنامه نویسی و کدنویسی به زبان c++ مسلط شوید.

متد آموزشی مورد نظر برای یادگیری برنامه‌نویسی

در صورتی که هم اکنون به جستجو برای یافتن انواع محتوای آموزشی در سطح وب بپردازید، خواهید دید که هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی پیش‌نیازهای زمانی خاص خودشان را دارند. برای نمونه اگر به سراغ یک بوت کمپ برنامه‌نویسی بروید، می‌توانید کد نویسی را بسیار سریع‌تر در مقایسه با فردی که به خودآموزی مشغول شده است فرا بگیرید.

اصولا بوت کمپ‌های برنامه نویسی به طور معمول بین 3 تا 4 ماه طول می‌کشند اما بعضی از آن‌ها می‌توانند تا 6 ماه یا بیشتر نیز زمان ببرند. در متد آموزشی بوت کمپ آموزش منسجم و ساختارمندی به علاقه‌مندان به یادگیری برنامه‌نویسی ارائه می‌شود که آن‎‌ها را به منظور ورود به مشاغل برنامه‌نویسی سطح پایین آماده می‌کنند. ضمنا باید به این مساله هم اشاره کنیم که مزیت برجسته بوت کمپ‌ها در این است که شما را مجبور به تکمیل پروژه‌هایی می‌کند که می‌توانید آن‌ها را در رزومه کاری یا به اصطلاح پورتفولیو خود بیاورید.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی با توجه به دانش و معلومات قبلی

به طور کلی هرچقدر که از گذشته با مفاهیمی مانند ریاضیات، ساختمان داده و عملکرد الگوریتم‌ها آشنایی داشته باشید، مسیر ساده‌تر و کوتاه‌تری را برای یادگیری زبان‌های مختلف برنامه نویسی طی خواهید کرد. به طور معمول برنامه‌نویسان از این مهارت‌ها برای ساخت برنامه‌های کامپیوتری کمک می‌گیرند و داشتن آشنایی با آن‎‌ها به نوعی یک ضرورت به شمار می‌آید.

چند راهکار موثر برای کاهش مدت زمان یادگیری برنامه نویسی

همه برنامه‌نویسان به طور مداوم از فریم ورک‌ها برای کدنویسی استفاده می‌کنند. فریم ورک‌ها اصولا پروسه یادگیری برنامه‌نویسی را تسهیل می‌کنند چرا که بهینگی امور را افزایش می‌دهند. در حقیقت نیازی نیست که کدهای پروژه خود را از اول تا آخر بنویسید و به جای آن می‌توانید وظایفی ساده مانند ایجاد هدر و فوتر به فریم ورک‌ها بسپارید.

اصولا فریم ورک‌ها به خوبی با کدهای شما سازگاری پیدا می‌کنند و توابعی داخلی به منظور بهبود امنیت دارندو از طرفی دیگر باید گفت که فریم ورک‌ها به شکل گسترده‌ای پشتیبانی می‌شوند و می‌توانند نقش بسیار موثری در زمینه حذف کدهای تکراری که سرعت اپلیکیشن‌ها را پایین می‌آورند، داشته باشند.

پرطرفدارترین فریم ورک‌های زبان‌های برنامه‌نویسی به شرح زیر هستند:

  • فریم ورک React JS برای زبان جاوا اسکریپت است
  • فریم ورک Ruby on Rails مخصوص زبان روبی می‌باشد
  • یکی از مطرح‌ترین فریم ورک‌های زبان برنامه نویسی پایتون، Django است

تمرینات مستمر کدنویسی را باید جدی بگیرید

شاید فریم ورک‌ها و سایر ابزارهای مشابه با آن در نگاه اول بسیار کاربردی به نظر بیایند اما به هیچ عنوان جای تمرین کردن را برای شما نخواهند گرفت. یادگیری کدنویسی هم نیاز به تلاش مداوم دارد؛ دقیقا همانطور که نواختن یک ساز یا صحبت به زبانی جدید، مدت زمانی خاص را طلب می‌کند.

بعضی از منابع برای تمرین دائمی برنامه‌نویسی به شرح زیر هستند:

  • سایت‌هایی مانند CoderByte تعداد زیادی چالش کدنویسی رایگان دارند که همه آن‌ها بر اساس تست‌های کدنویسی در مصاحبه‌های شغلی طراحی شده‌اند
  • سایت‌هایی مثل Briefup و FakeClients هزاران تمرین خلاصه یا به اصطلاح (Brief) دارند. از این بریف‌ها می‌توان برای ساخت پروژه‌های عملی کمک گرفت، درست مانند پروژه‌هایی که کارفرمایان در آینده از شما درخواست خواهند کرد
  • در انجمن‌های اینترنتی مختلفی مثل Reddit می‌توانید به حجم بالایی از چالش‌های کدنویسی روزانه دسترسی داشته باشید. از سوی دیگر در این انجمن‌ها کاربران معمولا به گفتگو و پرسش و پاسخ مشغول می‌شوند و می‌توانند پاسخ بسیاری از چالش‌های رایج خود را پیدا کنند

می‌توانید از ChatGPT و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنید

به طور کلی ابزارهای هوش مصنوعی کمک شایانی به کاهش مدت زمان یادگیری زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی و افزایش بهینگی فرایندها می‌کنند. برای نمونه چت بات هوش مصنوعی ChatGPT به کدنویسان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و سایر افراد فعال در این زمینه در نوشتن کدها و بهبود دادن آن‌ها یاری می‌رساند.

از جمله روش‌های استفاده از ChatGPT می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یافتن خطاها: معمولا از ChatGPT می‌توان باری شناسایی آنی خطاها در کد استفاده کرد. به این ترتیب هوش مصنوعی به سرعت راهکارهایی جایگزین به منظور برطرف‌سازی ایرادها در اختیار شما قرار خواهد داد
  • تحقیق بر روی مفاهیم کلیدی برنامه‌نویسی: ChatGPT می‌تواند به تمامی سوالات شما در رابطه با زبان‌ها و ابزارهای برنامه‌نویسی جواب می‌دهد. برای نمونه می‌توانید از هوش مصنوعی درخواست کنید که اطلاعات بیشتری را در ارتباط با پایتون و یا راه حل یک مشکل در اختیار شما قرار دهد
  • تشریح کردن کدها: بررسی کدهایی که توسط دیگران نوشته‌ شده‌اند روشی موثر به منظور یادگیری برنامه‌نویسی به حساب می‌آید، اما گاهی اوقات ممکن است کارکرد دقیق توابع را متوجه نشوید. ChatGPT می‌تواند کدهایی که شما در اختیارش می‌گذارید را با جزییات فراوان تشریح کند
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

more
مقالات بیشتر
Sponsored
مطالب حمایت شده
Comment
آخرین دیدگاه ها
مـــطالب مـشـــابه بیشتر ...

Similar Post

مطالب بیشتر

تحریریه کارینت
01 دی 1402
تحریریه کارینت
18 شهریور 1403
تحریریه کارینت
22 آبان 1402