پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
سئو

گزارش سئوی سازمانی: نکاتی برای توسعه داشبوردهای موثر

چه در خانه باشید، چه فریلنسر یا در یک آژانس، دیر یا زود، کسی می خواهد گزارش داشبورد را ببیند که نشان می دهد چگونه SEO برنامه در حال انجام است.

و هیچ چیز بدتر از ساخت داشبورد و به اشتراک گذاشتن آن با سهامداران مختلف نیست تا متوجه شوید که هیچ کس هرگز به چیز بد نگاه نمی کند.

بیشتر ابزارهای محبوب سئو با گزارش‌های استاندارد و سفارشی مختلف ارائه می‌شوند. آنها می توانند در بسیاری از موارد عالی باشند، به ویژه از آنجایی که کاربر به تلاش کمتری نیاز دارد.

به این ترتیب، متوجه شده‌ایم که ساخت داشبوردهای سئوی خود می‌تواند به شما کنترل بیشتری بدهد – و اغلب انعطاف‌پذیری بیشتری.

در عمل، ما ترکیبی از گزارش‌های از پیش ساخته شده از ابزارها را می‌پسندیم، همراه با گزارش‌های سفارشی خودمان که به ما امکان می‌دهد برخی از خارش‌های خاص خود را خراش دهیم.

یک داشبورد SEO می‌تواند یک مرکز مرکزی برای همه منابع داده شما باشد تا بتوانید درک کاملی از عملکرد SEO داشته باشید.

اما استفاده واقعی از آن در گفتن داستان‌هایی است که ذینفعان می‌توانند درک کنند و به آن‌ها اهمیت دهند، در حالی که امیدواریم بینش‌های عملی به متخصصان SEO ارائه شود.

تعیین اهداف و شناسایی KPIها

بسته به ابزار داشبورد که انتخاب می‌کنید، داشبوردهای سازمانی را می‌توان به روش‌های مختلفی سفارشی‌سازی کرد – بنابراین مهم است که اهداف تجاری شرکت چیست و چگونه برنامه SEO از این اهداف پشتیبانی می‌کند.

>

به این ترتیب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که گزارش‌های نمایش داده شده مستقیماً به نیازهای سهامداران کلیدی مرتبط هستند.

برای مثال، در حالی که معیارهایی را ذکر می‌کنید، از جمله ترافیک سایت، موقعیت‌های کلیدواژه، و کلیک‌ها، مدیران فروش ممکن است علاقه‌مند به شنیدن درآمد یا بازگشت سرمایه باشند.

در حالی که ارائه گزارش‌های دقیق به ذینفعان ضروری است، داده‌های جمع‌آوری‌شده شما بدون زمینه برای آنها معنایی نخواهد داشت.

اعداد را برای آن‌ها تقسیم کنید (و بر شاخص‌های کلیدی عملکردی که مشتاق شنیدن آن هستند تأکید کنید).

این ما را هدایت می‌کند تا در وهله اول مشخص کنیم که آن KPI چیست.

چگونه KPIها را دسته بندی کنیم

پس از شناسایی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و تعیین اهداف واضح، نحوه سازماندهی و گروه‌بندی آنها را در داشبورد تعیین کنید.

راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما اگر به ایده‌هایی نیاز دارید، در شرکت من، ما تمایل داریم از گزارش‌هایی مانند:

استفاده کنیم.

  • عملکرد ترافیک: گزارشی که اطلاعات اولیه عملکرد ترافیک را از کنسول جستجوی Google نشان می‌دهد، از جمله معیارهای کلی (کلیک‌ها، نمایش‌ها، میانگین CTR، میانگین موقعیت)، کلیک‌ها و نمایش‌ها زمان، نمودار سطل موقعیت، و کلمات کلیدی و صفحات برتر.
  • عملکرد نوع صفحه: گزارش ترافیک بر اساس انواع صفحه تقسیم شده است.
  • عملکرد دسته پرس و جو: گزارش ترافیک بر اساس موضوعات مختلف پرسمان اصلی تجزیه می شود.
  • عملکرد لینک‌سازی: داده‌های پیوندهای کسب‌شده توسط LSG را برای مشتری نشان می‌دهد.
  • عملکرد محتوا: عملکرد ترافیک صفحات ایجاد شده/به‌روزرسانی‌شده برای SEO را نشان می‌دهد.
  • گزارش فاصله ضربه‌ای: صفحاتی را که در «فاصله ضربه‌ای» از رتبه‌بندی مناسب برای جست‌وجوهای بالقوه بالا هستند، نشان می‌دهد. این می تواند راهی سریع برای یافتن فرصت بعدی شما باشد.
  • گزارش مقایسه محدوده تاریخ: داده‌های عملکرد را در سطح صفحه/کلمه کلیدی برای یک دوره زمانی انتخاب شده با دوره یا سال قبل مقایسه می‌کند.
  • گزارش سهم بازار SERP: این نشان می‌دهد که مشتری چگونه در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) برای گروهی از کلمات کلیدی در مقایسه با رقبای خود عمل می‌کند.
  • اطلاعات آماری نمایه کسب‌وکار Google: جمع‌آوری شده و بر اساس مکان تفکیک شده است. امکان فیلتر بر اساس آدرس، ایالت، شهر یا سایر بخش‌های سفارشی.
  • گزارش آدم‌خواری: گزارشی که نشان می‌دهد چند صفحه برای یک کلمه کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند. این می تواند به ما کمک کند صفحاتی را در یک سایت شناسایی کنیم که ممکن است از تمایز بهره مند شوند.
Traffic performance reportعکس از استودیوی Looker، فوریه 2023

ایجاد یک الگو برای داشبوردها می تواند در زمان صرفه جویی کند، به خصوص برای کسانی که داشبوردهای متعددی را برای سایت ها یا واحدهای تجاری مختلف ایجاد می کنند.

از یک الگوی عمومی استفاده کنید که شامل پرکاربردترین صفحات گزارش دهی است، و سپس آن را با افزودن یا حذف صفحات در صورت لزوم سفارشی کنید.

بسته به صنعت و نیازها، احتمالاً برای تنظیم داشبورد و دریافت بیشترین ارزش از آن، به گزارش یا تغییرات بیشتری نیاز خواهید داشت.

محل جمع آوری داده ها برای داشبورد شما

قبل از انتخاب ابزار داشبورد، تعیین اینکه کدام منابع داده (مانند GSC، Google Analytics، و غیره) و پلتفرم‌های تجسم داده برای ارائه اطلاعات بینش ارزشمند بسیار مفید هستند، ضروری است.

بسته به میزان نیاز برای سفارشی کردن گزارشات، مجموعه مهارت تیم سازی و نگهداری از داشبوردها، و سایر عوامل، گزینه های زیادی در دسترس هستند.

برخی از نمونه‌های منابع داده ممکن است عبارتند از:

  • Google Search Console.
  • از ابزار تجزیه و تحلیل استفاده می کنید (Google، Adobe، و غیره).
    اطلاعات آماری
  • نمایه کسب و کار Google.
  • داده‌های ردیابی رتبه شخص ثالث (مانند Ahrefs، Traject، Semrush، Stat و غیره)
  • داده‌های اختصاصی (به عنوان مثال، ما داده‌های بک لینک خود را از طریق Google Sheets به داشبورد خود متصل می‌کنیم).
  • سایر مجموعه داده های سفارشی.

ما بیشتر این داده‌ها، از جمله Google Search Console، Traject، و داده‌های Semrush را در Google BigQuery برای انعطاف پذیری و سرعت داده.

از نظر تجسم داده و داشبورد، ما از Looker Studio (قبلاً Google Data Studio). این رایگان است – و در حالی که سهم خود را از مبادلات دارد، برای نحوه استفاده ما بسیار انعطاف پذیر است.

نمونه‌هایی از گزارش‌ها برای موارد استفاده مختلف

تغییرات مختلفی وجود دارد که ممکن است برای صنایع مختلف برای تطبیق معیارهای مختلف و سفارشی‌سازی گزارش‌ها لازم باشد.

این موارد استفاده می‌توانند درک بهتری از نحوه تنظیم دقیق گزارش‌هایی که ممکن است ایجاد شوند و چه داده‌ها و KPIهایی را می‌توانید بگنجانید، به شما بدهد.

البته، تعداد بی نهایت گزارش وجود دارد که می توانید ایجاد کنید، اما در اینجا برخی از اصول اولیه مورد علاقه ما آمده است:

1. ظاهر و عملکرد بسته های محلی را در طول زمان نظارت کنید

Monitor top local pack competitorsنمایش از استودیوی Looker، فوریه 2023

این ویژگی به ویژه برای کسب و کارهایی که مکان‌های مختلف دارند مفید است. این به شما امکان می دهد عملکرد بسته نقشه خود را به سرعت نشان داده و اندازه گیری کنید.

برای مثال، یک برند ملی خرده‌فروشی احتمالاً می‌خواهد از این برای ردیابی سئوی محلی خود استفاده کند.

همچنین می‌توانید داده‌ها را بر اساس مکان سازماندهی کنید و امکان فیلتر کردن بر اساس ایالت، شهر، منطقه و کد پستی را فراهم کنید.

این می‌تواند بسیار ارزشمند باشد زیرا می‌تواند به برند کمک کند چالش‌ها و فرصت‌ها را در سطح محلی شناسایی کند.

2. فیلتر ترافیک بر اساس برند در مقابل. کلمات کلیدی بدون مارک

Aggregate metrics for selected time periodعکس از استودیوی Looker، فوریه 2023

این احتمالاً نوع گزارش مورد علاقه ما است.

قابلیت فیلتر کردن ترافیک بر اساس کلیدواژه‌های مارک دار و بدون مارک، عملکردی است که می‌توانید تقریباً با همه داشبوردها اجرا کنید، زیرا تقریباً همه کاره است.

ترافیک بدون مارک می‌تواند برای افزایش آگاهی از برند و دستیابی به مشتریان جدید ارزشمندتر باشد، در حالی که ترافیک مارک‌دار معمولاً برای افزایش فروش یا تبدیل ارزشمندتر است، زیرا این بازدیدکنندگان از قبل با محصول یا خدمات شما آشنا هستند.

بخش‌بندی داده‌ها به این روش می‌تواند به ویژه برای کسب‌وکارهایی که دارای مارک‌های قوی هستند، روشن‌کننده باشد.

اغلب عملکرد سئو را می توان با الگوهای جستجوی نام تجاری مبهم کرد.

با حذف پرسش‌های مربوط به نام تجاری، می‌توانیم تصویری از عملکرد واقعاً برنامه سئو دریافت کنیم. به همین دلیل، ما گزارش‌های غیر تجاری را فیلتر پیش‌فرض هر گزارش می‌کنیم.

3. گزارش در مورد دسته‌های کلیدواژه سفارشی

Click breakdown by subverticalعکس از استودیوی Looker، فوریه 2023

درک عملکرد سایت شما در سطح “موضوع” در مقابل نگاه کردن به کلمات کلیدی خاص می تواند روشنگر باشد.

این کار مستلزم برچسب‌گذاری دستی یا برنامه‌ای کلیدواژه‌هایی است که ردیابی می‌کنید.

این نوع گزارش می تواند به ویژه در ردیابی نحوه برخورد موتورهای جستجو با شما در مورد موضوعات خاص مفید باشد.

به‌عنوان مثال، سال گذشته، مشتری داشتیم که در رتبه‌بندی و ترافیک کلمات کلیدی برای دسته خدمات اصلی خود (مانند فروشگاه سخت‌افزار) رشد می‌کرد، اما رتبه‌بندی و ترافیک را برای جستارهای «بازبینی» از دست می‌داد (مثلاً بررسی ابزار).

این به صورت بصری در گزارش دسته ما برجسته بود و به ما کمک کرد الگو را به سرعت شناسایی کنیم و راه حل هایی برای معکوس کردن آن پیدا کنیم.

ما همچنین از این سطل‌های دسته‌بندی در گزارش‌های Share of Voice استفاده می‌کنیم تا نشان دهیم یک سایت چگونه با رقبای خود در سطح موضوع مقایسه می‌شود.

4. گزارش سهم بازار براساس مکان

location addresses reportنمایش از استودیوی Looker، فوریه 2023

این گزارش به شما این توانایی را می‌دهد که نشان دهید چقدر موثر در بازار موجود یا جدید رشد می‌کنند. این می تواند به صورت محلی متمرکز باشد، مانند یک شهر یا ایالت، یا می تواند تمرکز ملی داشته باشد.

5. گزارش اهداف Google Analytics

Goal competions over timeعکس از استودیوی Looker، فوریه 2023

با گرفتن داده‌ها از Google Analytics، می‌توانید عملکرد سفارشی‌شده را نشان داده و اندازه‌گیری کنید اهداف برای گزارش بهتر.

نمونه‌هایی از اهداف شامل خرید کاربر، ارسال فرم تماس/سرنخ، قرارهای رزرو شده یا حتی مدت زمانی است که کاربر در سایت سپری کرده است.

ما متوجه شدیم که چالش اصلی این نوع گزارش‌ها این است که اکثر سایت‌ها اهدافی را به درستی در Analytics تنظیم نمی‌کنند.

اما این برای پست دیگری است.

6. داده های بخش بر اساس کشور

Segment data by countryعکس از استودیوی Looker، فوریه 2023

این گزارش برای تقسیم بندی داده ها بر اساس کشور ساخته شده است. این می‌تواند برای مارک‌هایی که به دنبال گسترش دامنه دسترسی و دیده شدن بیشتر هستند مفید باشد.

با همپوشانی و فیلتر کردن این بازارها، می‌توانید ایده روشنی از نحوه قرار گرفتن آنها در برابر یکدیگر و نحوه عملکرد ابتکارات در کل به دست آورید.

7. گزارش گیری از راه دور

Striking Distrance reportنمایش از استودیوی Looker، فوریه 2023

گزارش‌های فاصله قابل توجه می‌توانند به سرعت به شما این ایده را بدهند که بر اساس میزان نزدیکی آنها به رتبه‌بندی مناسب برای سوالات/موضوعات با پتانسیل بالا، روی کدام صفحات تمرکز کنید.

Striking distanceنمایش از استودیوی Looker، فوریه 2023

در کادر قرمز بالا می‌توانید ببینید که این گزارش کجا قدرتمند می‌شود.

یک کاربر می‌تواند معیارهای خود را برای «فاصله ضربه‌ای» فیلتر کرده و ایجاد کند (به‌عنوان مثال، X، CTR > Y، و غیره).

فیلترهای خوب اضافی برای این گزارش شامل تبدیل‌ها، درآمد، میانگین ارزش سفارش و غیره است.

آژانس ما از GSC برای همه داده‌ها استفاده می‌کند، اما آن را با تخمین‌های حجم جستجوی ماهانه از Semrush تکمیل می‌کند.

معمولاً، ما فقط به‌صورت دوره‌ای این موارد را به‌روزرسانی می‌کنیم، زیرا اغلب تغییر نمی‌کنند، و هزینه‌های API را کاهش می‌دهد.

8. گزارش و نظارت بر مهاجرت های دامنه

Domain A vs Domain Bنمایش از استودیوی Looker، فوریه 2023

هیچ چیز مهم‌تر از هدایت سایت قدیمی خود به یک دامنه جدید و سپس منتظر ماندن برای دیدن آنچه برای SEO اتفاق می‌افتد نیست.

ما این گزارش را تهیه کردیم تا بتوانید به سرعت ببینید دامنه قدیمی کجا بوده و معیارهای دامنه جدید چگونه مقایسه می‌شود. همچنین فیلتر کردن این گزارش بر اساس نوع صفحه، نوع دسته، منطقه و غیره می تواند مفید باشد.

در دو تا چهار هفته اول پس از مهاجرت، این احتمالاً پربازدیدترین گزارش ما است، به خصوص در نیمه های شب.

9. گزارش معیار از قبل در مقابل. پس از ایجاد تغییرات در سایت شما

Pre and post release performance reportعکس از استودیوی Looker، فوریه 2023

این نسبتاً واضح است، اما اینکه بتوانید مشخص کنید چه زمانی انتشارات سایت به صورت زنده در گزارش‌های شما منتشر شده‌اند، می‌تواند برای تعیین اینکه آیا یک نسخه به سئوی شما کمک کرده یا آسیب می‌زند یا نه، بسیار مفید است.

در زمان انتشار این گزارش آماده نبود، اما نسخه بعدی این گزارش همچنین این گزینه را دارد که ببیند آیا تغییر در عملکرد پس از انتشار از نظر آماری معنی‌دار بوده است یا خیر.

اگر تغییر از نظر آماری معنی‌دار نیست، احتمالاً سایت دارای نوسانات عادی ترافیک است.

تعیین سریع این امر می‌تواند بسیار مفید باشد، زمانی که ذینفعان نگران به‌روزرسانی الگوریتم Google یا هر چیز دیگری هستند که با مشاهده کاهش ترافیک، تصورات او را بدتر می‌کند.

گزارش داشبورد را قابل هضم کنید

هر آنچه را که تصمیم دارید در داشبورد قرار دهید، باید با استفاده از گزارش‌های دقیق تعادل برقرار کنید تا نشان دهید که چگونه ابتکارات سئو شما با استفاده از گزارش‌های خود برای بیان داستان برای سهامداران کلیدی پیشرفت می‌کند.

واقعیت این است که بیشتر ذینفعان گزارش های شما را به طور منظم بررسی نمی کنند، بنابراین مطمئن شوید که صفحه اول قابل هضم ترین و ارزشمندترین اطلاعات را دارد.

به‌علاوه، مطمئن شوید که گزارش‌های عمیق برای کاربر واقعی مفید هستند – که معمولاً مدیر ارشد مدیریت نیست.

به‌جای اینکه آنها را مجبور کنید به داشبورد بروند، گزارش‌ها را برای آنها بیاورید.

برای مثال، می‌توانید گزارش‌های خلاصه خودکار، تغییرات آماری قابل توجه در ترافیک، یا به‌روزرسانی‌های GBP را از طریق ایمیل یا Slack ارائه دهید.

در صورت شک، گزارش را ساده اما جامع نگه دارید.

آیا باید داشبورد سئوی سازمانی بسازید یا بخرید؟

اگر مهارت و تخصص برای ساخت داشبوردهای سازمانی دارید، می‌توانند ارزش آن را داشته باشند، زیرا عملکرد بسیار خوبی در برقراری ارتباط و ردیابی عملکرد دارند.

ارتباط با سهامداران یک چالش کلیدی است – به ویژه ذینفعان فنی کمتر که با این وجود اغلب بودجه را کنترل می کنند. توانایی نمایش سریع و موثر آنچه که برایشان مهم است، در کوتاه مدت و بلندمدت ارزش فوق العاده ای دارد.

اگر به گزارش‌های سفارشی پیچیده نیاز ندارید، راه‌حل‌های خارج از جعبه زیادی وجود دارد که می‌توانند در مقایسه با سرمایه‌گذاری در ساخت آن به خودتان کمک کنند.

برای راه حل های خارج از جعبه، ممکن است گزینه هایی مانند Klipfolioرا در نظر بگیرید > یا جعبه داده. آنها ساده و آسان برای استفاده هستند، اما اشکال این است که آنها توانایی سفارشی کردن گزارش را ندارند.

در هر صورت، عاقلانه است که سیستمی برای جمع‌آوری بازخورد از کاربران و تکرار بر روی داشبورد داشته باشیم تا مطمئن شویم که به گونه‌ای طراحی یا چیده شده است که برای همه مفیدتر است.

results of all camapigns in 2017 عکس از Klipfolio، فوریه 2023

خط پایین

داشبوردهای سئوی سازمانی چندین مزیت را ارائه می‌دهند، زیرا به آژانس‌ها و ذینفعان داخلی کمک می‌کنند تا شاخص‌های عملکرد کلیدی را ردیابی، مدیریت و گزارش دهند.

یک داشبورد متمرکز می‌تواند اولویت‌ها را سازماندهی کند، داده‌ها را جمع‌آوری کند، و اطلاعات آماری قدرتمندی ارائه دهد.

این به آژانس‌ها و ذی‌نفعان اجازه می‌دهد تا به طور مؤثر پیشرفت را در مورد اهداف تجاری و ارزش کلی هر جنبه از برنامه SEO ارتباط برقرار کنند.

منابع بیشتر: 


تصویر ویژه: ZinetroN/Shutterstock

متن کامل در searchenginejournal

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا