پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
آموزش

چگونه از شر هرزنامه و ایمیل های ناخواسته خلاص شویم؟

همه از ایمیل های اسپم متنفرند. نه تنها آزاردهنده و وقت گیر است، بلکه می تواند خطرناک نیز باشد. تخمین زده می‌شود که 94 درصد بدافزارها از طریق ایمیل‌های هرزنامه تحویل داده می‌شوند و سایر خطرات بالقوه شامل جاسوس‌افزار، فیشینگ و باج‌افزار است.

به طور کلی، هرزنامه به معنای پیام‌هایی است که نمی‌خواهید دریافت کنید و ماهیتی تجاری یا فریبنده دارند. هرزنامه به قدمت خود اینترنت است. علی رغم تلاش های فراوان برای غلبه بر آن، همچنان یک مشکل باقی مانده است. در این نمای کلی، نحوه شناسایی و گزارش هرزنامه، مسدود کردن هرزنامه و جلوگیری از هرزنامه را توضیح می دهیم.

نحوه تشخیص ایمیل های اسپم

گاهی اوقات پیامی که برای شما ارسال می شود به وضوح اسپم است. با این حال، اگر بلافاصله متوجه آن نشدید، علائم مفیدی وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید:

آدرس فرستنده را بررسی کنید

بیشتر هرزنامه‌ها از آدرس‌های ایمیل موقت یا ظاهری عجیب، مانند amazondeals@tX94002222aitx2.com یا موارد مشابه می‌آیند. با نگه داشتن ماوس روی نام فرستنده، که ممکن است املای نامناسبی داشته باشد، می توانید آدرس ایمیل کامل را ببینید. اگر مطمئن نیستید که یک آدرس ایمیل واقعی است یا نه، می توانید آن را در موتور جستجو قرار دهید تا آن را تأیید کنید.

در مورد نوع اطلاعات مورد نیاز فکر کنید

شرکت‌های واقعی که اطلاعات شخصی مانند اطلاعات بانکی یا کارت اعتباری، شماره تامین اجتماعی و غیره را می‌خواهند، با شما از طریق ایمیل تماس نمی‌گیرند. به طور کلی، باید با پیام‌های هرزنامه‌ای که از شما می‌خواهند «جزئیات حسابتان را تأیید کنید» یا «اطلاعات حسابتان را به‌روزرسانی کنید» با احتیاط رفتار کنید.

در صورت نیاز، خودتان به وب‌سایت مربوطه بروید – با تایپ URL مستقیماً در یک مرورگر وب یا جستجوی آن از طریق موتور جستجو – و بدون کلیک کردن روی پیوند موجود در ایمیل وارد حساب کاربری خود شوید.

مراقب باشید اگر پیام از لحن فوری استفاده می کند

ارسال کنندگان هرزنامه اغلب سعی می کنند با ایجاد احساس فوریت، فشار وارد کنند. به عنوان مثال، خط موضوع ممکن است حاوی کلماتی مانند «فوری» یا «اقدام فوری لازم است» باشد تا شما را تحت فشار قرار دهد تا اقدامی انجام دهید.

بررسی کنید که آیا در محتوای ایمیل نام شما قید شده است

اگرچه برخی از پیام های هرزنامه پیچیده هستند، عبارات مبهم مانند “مشتری عزیز” و غیره علائم هشدار دهنده احتمالی هستند. شرکت‌های واقعی که با آنها سر و کار دارید نام شما را می‌دانند و بر این اساس ایمیل‌ها را ارسال می کنند.

دستور زبان و املا را بررسی کنید

غلط املایی و گرامر ضعیف از علائم هشدار دهنده هستند. علاوه بر این، عبارات عجیب، ساختارهای غیرمعمول و جملاتی که ممکن است از ترجمه چندباره یک ایمیل با استفاده از گوگل ترنسلیت به وجود بیایند نیز از علائم هشدار دهنده هستند.

مراقب پیوست ها باشید

سازمان‌های واقعی از ارسال ایمیل‌های ناخواسته همراه با پیوست اجتناب می‌کنند، زیرا مشخص است که پیوست‌ها می‌توانند حاوی بدافزار باشند . اگر ایمیلی از یک فرستنده ناشناس دریافت کردید که از شما می خواهد یک پیوست را باز کنید، این نشانه این است که این یک پیام هرزنامه است. از باز کردن پیوست‌های ایمیل ناشناخته در صورتی که ممکن است بدافزار را در دستگاه شما دانلود کنند، خودداری کنید.

نمونه هایی از هرزنامه ها

ایمیل های اسپم به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در اینجا برخی از رایج ترین نمونه ها آورده شده است:

  • تبلیغات – تلاش برای فروش محصولات یا خدمات به شما. گاهی اوقات، این تبلیغات ممکن است واقعی باشند، اما اغلب یک کلاهبرداری هستند.
  • ایمیل های جعلی – که جعل هویت سازمان های واقعی هستند و سعی می کنند شما را فریب دهند تا اطلاعات شخصی یا محرمانه را از طریق فیشینگ فاش کنید .
  • کلاهبرداری های مالی – از کلاهبرداری های بدنام “شاهزاده نیجریه” تا کلاهبرداری های پیچیده تر، مانند درخواست های خیریه ساختگی.
  • هشدارهای بدافزار – که به شما می گوید دستگاه های شما به نرم افزارهای مخرب مانند باج افزار یا ویروس آلوده شده اند. این پیام‌ها اغلب از شما دعوت می‌کنند یک پیوست را باز کنید یا روی پیوندی کلیک کنید، که سپس بدافزار را در دستگاه شما دانلود می‌کند.
  • اشتراک‌های غیرارادی یا تصادفی – وقتی چیزی را به صورت آنلاین خریداری می‌کنید یا برای یک برنامه جدید ثبت‌نام می‌کنید، ممکن است ناخواسته در خبرنامه‌ها مشترک شوید. برخی از شرکت ها ممکن است از روش های مبهم استفاده کنند و در نتیجه شما ناخواسته ثبت نام کنید.
  • وعده‌های گسترده – مانند طرح‌های «سریع پولدار شوید»، رژیم‌های «معجزه‌آسا»، تخفیف‌ها و پیشنهادات «باورنکردنی»، برنده شدن در یک جایزه یا قرعه‌کشی و غیره.
  • نامه های زنجیره ای – اغلب داستان عجیبی را بیان می کنند که از شما می خواهد آن را به شخص دیگری منتقل کنید، در غیر این صورت “یک اتفاق بد برای شما می افتد”.

نحوه محدود کردن ایمیل های اسپم

فیلترهای هرزنامه، که در زیر توضیح می‌دهیم، می‌توانند به کاهش هرزنامه کمک کنند، اما بهترین روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از رسیدن هرزنامه به شما در وهله اول دنبال کنید. شامل:

در مورد سایت‌ها و برنامه‌هایی که در آنها ثبت‌نام می‌کنید، گزینشی باشید:

آدرس ایمیل خود را فقط برای سازمان هایی که به آنها اعتماد دارید فاش کنید. هنگامی که آن را افشا می کنید، فقط برای خبرنامه هایی که می خواهید دریافت کنید ثبت نام کنید. به یاد داشته باشید، شرکت های معتبر انصراف از ایمیل های بازاریابی را آسان و شفاف می کنند.

مراقب نحوه اشتراک گذاری آدرس ایمیل خود باشید:

همه ما آدرس های ایمیل خود را با دوستان، خانواده و مخاطبین کار به اشتراک می گذاریم. اما از ارسال آن در انجمن‌های عمومی یا رسانه‌های اجتماعی، جایی که ممکن است توسط ربات‌ها و هرزنامه‌ها دریافت شود، خودداری کنید. سعی کنید از آدرس ایمیل خود در کمترین خدمات ممکن و فقط در سرویس هایی که واقعاً استفاده می کنید استفاده کنید.

از آدرس های ایمیل مختلف برای اهداف مختلف استفاده کنید:

به عنوان مثال، یک آدرس ایمیل کاری، دیگری برای دوستان نزدیک و خانواده و یک آدرس ایمیل یکبار مصرف برای سایر امور داشته باشید. اگر این آدرس آخر به خطر بیفتد، می توانید آن را رها کنید، و خطری برای حساب های دیگر شما ایجاد نمی کند.

مراقب باشید که چگونه به پیام های هرزنامه پاسخ می دهید:

اگر می توانید از انجام این کار اجتناب کنید، بهتر است روی پیام های هرزنامه کلیک یا باز نکنید. وقتی به پیامی مشکوک هستید، با حذف پیام هایی که به آنها مشکوک هستید مراقب باشید. هرگز به یک پیام تصادفی پاسخ ندهید. انجام این کار به کلاهبرداران هشدار می دهد که آدرس ایمیل شما فعال است و هرزنامه های بیشتری را به سوی شما ارسال می کنند. هرگز روی پیوندها کلیک نکنید یا پیوست‌ها را در ایمیل‌های اسپم باز نکنید تا از دانلود بدافزار یا قربانی شدن در حمله فیشینگ جلوگیری کنید.

آیا باید از ایمیل های اسپم انصراف دهید؟

اگر این یک خبرنامه بازاریابی از شرکتی است که می شناسید و دیگر نمی خواهید آن را دریافت کنید، می توانید روی “لغو اشتراک” کلیک کنید. اگر پیام اسپم است، بهتر است اشتراک خود را لغو نکنید (با فرض اینکه اصلاً این گزینه را ارائه می دهند). این به این دلیل است که هرگونه تعامل با هرزنامه‌ها نامطلوب است و لغو اشتراک به فرستنده این امکان را می‌دهد که بداند شما یک مشتری بالقوه هستید. در برخی موارد، خود پیوند لغو اشتراک ممکن است حتی خطرناک باشد. بهتر است هرزنامه را حذف کنید، از فیلتر هرزنامه استفاده کنید یا اسپم را مسدود کنید.

نحوه گزارش ایمیل های اسپم

صرفاً حذف ایمیل های اسپم مانع از دسترسی دیگران به صندوق ورودی شما نمی شود. اما می‌توانید به ارائه‌دهنده ایمیل خود آموزش دهید که تشخیص دهد کدام ایمیل‌ها را می‌خواهید به شما ارسال کنند و کدام را نمی‌خواهید. شما می توانید این کار را با استفاده از ویژگی های گزارش اسپم انجام دهید، که بسته به ارائه دهنده ایمیل متفاوت است. نمونه های معروف عبارتند از:

نحوه پرچم گذاری هرزنامه در جیمیل در مرورگر وب

  • به منوی بالای صندوق ورودی خود بروید.
  • به دنبال علامتی باشید که شبیه علامت تعجب (  !  ) در داخل علامت توقف است.
  • روی آن کلیک کنید تا پیام به عنوان هرزنامه علامت گذاری شود.
  • اگر میانبرهای صفحه‌کلید Gmail را فعال کنید، می‌توانید   ( Shift + 1 ).
  • Gmail تأیید می کند که پیام و هر مکالمه ای که بخشی از آن است به جعبه هرزنامه شما منتقل شده است.

نحوه علامت گذاری هرزنامه در جیمیل در مرورگر دستگاه تلفن همراه

  • علامت تیک را در کادر سمت چپ پیام یا پیام های هرزنامه قرار دهید.
  • همچنین می توانید پیامی را که می خواهید گزارش دهید باز کنید.
  • یک نوار متحرک جدید در سمت راست بالای صفحه ظاهر می شود. روی نماد فلش پایین ضربه بزنید تا بقیه گزینه ها نمایان شوند.
  • گزارش هرزنامه را از منوی جدید باز شده انتخاب کنید .

نحوه علامت گذاری هرزنامه در برنامه جیمیل

برای گزارش یک پیام به عنوان هرزنامه در برنامه تلفن همراه Gmail برای Android و iOS:

  • در صندوق ورودی خود، روی حروف اول در مقابل یک یا چند پیام ضربه بزنید.
  • منوی بالا تغییر می‌کند تا گزینه‌هایی را برای پیام(های) انتخاب شده به شما نشان دهد. روی نماد منو که نماد آن با سه نقطه انباشته شده است ، در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
  • منوی دیگری برای نمایش مجموعه گسترده‌ای از گزینه‌ها گسترش می‌یابد. گزارش هرزنامه را  از منو انتخاب کنید  .

نحوه علامت گذاری هرزنامه در مرورگر وب

  • به حساب Outlook خود وارد شوید.
  • به لیست پیام خود بروید و پیام ناخواسته را انتخاب کنید. برای علامت‌گذاری همزمان چند پیام به‌عنوان هرزنامه، یک علامت تیک در دایره کنار پیام قرار دهید.
  • Junk را  از نوار ابزار انتخاب کنید  .
  • در کادر گفتگوی گزارش پیام ناخواسته ، انتخاب کنید که آیا پیام به مایکروسافت گزارش شود یا خیر.
  • پیام به پوشه ایمیل ناخواسته شما منتقل می شود .
  • موارد موجود در پوشه ایمیل ناخواسته شما پس از 30 روز به طور خودکار حذف می شوند.

نحوه علامت گذاری هرزنامه در برنامه Apple Mail

  • در iPhone، iPad یا iPod touch خود، پیام را باز کنید، روی نماد پرچم در پایین ضربه بزنید، سپس روی Move to Junk ضربه بزنید.
  • در Mac خود، پیام را انتخاب کنید و روی دکمه Junk در نوار ابزار Mail کلیک کنید . یا می توانید پیام را به پوشه Junk در نوار کناری بکشید.
  • در iCloud.com، پیام را انتخاب کنید، روی نماد پرچم ضربه بزنید و Move to Junk را انتخاب کنید . یا می توانید پیام را به پوشه Junk در نوار کناری بکشید.

با گذشت زمان، صندوق ورودی شما یاد می‌گیرد که ایمیل‌هایی مانند ایمیلی را که در پوشه هرزنامه علامت‌گذاری کرده‌اید فیلتر کند، و احتمالاً هر پیام قدیمی‌تر از 30 روز را حذف می‌کند.

همچنین بهتر است هر از چند گاهی به پوشه هرزنامه خود نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که به طور تصادفی هیچ پیامی را که می خواهید به آن هدایت نمی کنید.

نحوه فیلتر کردن ایمیل های اسپم

علاوه بر علامت گذاری پیام ها به عنوان هرزنامه، راه اندازی فیلترهای هرزنامه راه دیگری برای مبارزه با آن است. این عوامل، همانطور که قبلا ذکر کردیم، بسته به ارائه‌دهنده خدمات ایمیل متفاوت است و نمونه‌هایی شامل موارد زیر است:

برای پیکربندی فیلتر هرزنامه جیمیل:

  • وارد اکانت جیمیل خود شوید.
  • روی نماد چرخ دنده در بالا سمت راست کلیک کنید و سپس روی تنظیمات کلیک کنید.
  • به «فیلترها و آدرس‌های مسدود شده» بروید و روی «ایجاد فیلتر جدید» کلیک کنید.
  • در بخش فرستنده ، آدرس ایمیل فرستنده‌ای را که می‌خواهید خارج از پوشه هرزنامه نگه دارید تایپ کنید.
  • روی “ایجاد فیلتر” کلیک کنید .

برای پیکربندی فیلتر هرزنامه Outlook.com:

  • به “تنظیمات” بروید .
  • “مشاهده همه تنظیمات Outlook” را انتخاب کنید .
  • نامه را انتخاب کنید .
  • ایمیل ناخواسته را انتخاب کنید .
  • در بخش فیلترها، کادر انتخاب «مسدود کردن پیوست‌ها، تصاویر و پیوندها از هر کسی که در فهرست فرستنده‌ها و دامنه‌های مورد اعتماد شما نیست» را انتخاب کنید .
  • ذخیره را انتخاب کنید .

برای پیکربندی فیلتر هرزنامه در Apple Mail:

  • برای مشاهده یا ویرایش فیلتر نامه های ناخواسته، تنظیمات برگزیده را از منوی ایمیل انتخاب کنید .
  • روی نماد ایمیل ناخواسته کلیک کنید .
  • مطمئن شوید که کادر کنار Enable Junk Filtering دارای علامت تیک در آن باشد. اگر نشانگر آنجا نیست، روی آن کلیک کنید.
  • از میان سه گزینه اصلی برای نحوه مدیریت ایمیل با پیام‌های ناخواسته انتخاب کنید:
    1. آن را به عنوان ناخواسته علامت گذاری کنید و آن را در صندوق ورودی خود بگذارید.
    2. آن را به صندوق پست ناخواسته خود منتقل کنید.
    3. اقدامات سفارشی را انجام دهید  و روی  گزینه های پیشرفته  برای پیکربندی کلیک کنید. می توانید فیلترهای اضافی را برای انجام اقدامات سفارشی در نامه های ناخواسته تنظیم کنید.
  • برای حذف پیام‌ها از فیلتر نامه‌های ناخواسته، یکی از گزینه‌های پیام‌های حذف شده را انتخاب کنید. کدام:
    1. فرستنده پیام در دفترچه آدرس یا برنامه مخاطبین شما است. 
    2. فرستنده پیام در قسمت گیرندگان قبلی قرار دارد.
    3. آدرس پیام با نام کامل شما ارسال شده است.

برای پیکربندی فیلتر هرزنامه Thunderbird:

  • به منوی همبرگر Thunderbird بروید و Options > Account Settings را انتخاب کنید .
  • برای هر حساب، به  بخش «تنظیمات ناخواسته» بروید و «فعال کردن کنترل‌های ناخواسته تطبیقی ​​برای این حساب» را انتخاب کنید.
  • OK را انتخاب کنید  .

نحوه مسدود کردن ایمیل ها در آیفون یا آیپد

ایمیل های ناخواسته را با استفاده از برنامه Contacts در آیفون مسدود کنید:

  • مطمئن شوید که آدرس ایمیل شخصی که می‌خواهید مسدود کنید در برنامه مخاطبین باشد. اگر نه، باید این فرستنده را به برنامه اضافه کنید.
  • تنظیمات و سپس Mail > Threading Options را باز کنید . روی گزینه Block Sender Options کلیک کنید .
  • روی Blocked کلیک کنید ، سپس Add New را انتخاب کنید .
  • روی مخاطبی که برای هرزنامه ایجاد کردید ضربه بزنید.
  • Mail را در iCloud فعال کنید تا این اولویت را در همه دستگاه‌های Apple شما همگام‌سازی کند.

ایمیل های ناخواسته را با استفاده از برنامه Mail مسدود کنید:

  • ایمیلی از مخاطب ناخواسته باز کنید.
  • روی نام فرستنده کلیک کنید.
  • روی چه کسی در آدرس ضربه بزنید و مسدود کردن این مخاطب را انتخاب کنید .

می‌توانید با رفتن به تنظیمات > ایمیل > مسدود شده، فرستندگان را رفع انسداد کنید . نام فرستنده مسدود شده را پیدا کنید و روی Unblock کلیک کنید .

از خود در برابر پیام های اسپم محافظت کنید

علاوه بر رعایت امنیت خوب ایمیل، استفاده از فیلترهای هرزنامه و مسدود کردن هرزنامه، در اینجا سه ​​مرحله دیگر وجود دارد که می توانید انجام دهید:

احراز هویت دو مرحله ای را فعال کنید:

استفاده از احراز هویت چند مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای به این معنی است که حتی اگر یک حمله فیشینگ نام کاربری و رمز عبور شما را به خطر بیندازد، هکرها نمی‌توانند نیازهای احراز هویت اضافی مرتبط با حساب شما را دور بزنند.

استفاده از فیلتر هرزنامه شخص ثالث را در نظر بگیرید

ارائه دهنده خدمات ایمیل شما ممکن است فیلتر مخصوص به خود را داشته باشد، اما استفاده از آن با نرم افزار ضد هرزنامه می تواند یک لایه اضافی از امنیت سایبری را فراهم کند. این به این دلیل است که ایمیل‌ها قبل از اینکه به صندوق ورودی شما برسند از فیلتر اسپم عبور می‌کنند. بنابراین، اگر یک پیام هرزنامه به صورت مخفیانه از یک فیلتر هرزنامه عبور کند، دیگری آن را مسدود می کند. فیلتر ضد هرزنامه را پیدا کنید که با ارائه دهنده ایمیل شما مطابقت داشته باشد.

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا