پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
تکنولوژیکسب و کار

معرفی کوره رولری به زبان ساده

احتمالا نام “کوره رولری” را در حوزه صنعت و تولید محصولات شنیده اید. شاید با شینیدن این نام، یاد کوره های سنتی بیفتید، ولی این کوره رولری از طراحی مدرنی برخوردار است. نحوه تولید محصولاتی چون کاشی و سرامیک در کوره های رولری می تواند بسیار جالب باشد. مقاله امروز را به ساختار و بخش های مختلف، انواع مزایا و معایب کوره های رولری اختصاص داده ایم تا به زبان ساده با این ابزار مهم و کاربردی در صنعت آشنا شوید.

منظور از کوره رولری چیست؟

کوره رولری از نظر ظاهری به شکل یک محفظه است که در امتداد یک خط ادامه یافته است. این محفظه از جنس نسوز است و معمولا، به صورت پیش ساخته تهیه می شود. کف کوره رولر از غلتک های متعددی ساخته شده است که معمولا از جنس فولاد هستند. البته، با توجه به نیاز تولید کننده، جنس محفظه و کف کوره رولر، متغیر است. در وسط کوره رولری از رولرهای سرامیکی استفاده می شود که بالا و پایین این رولرها، مشعل های حرارتی قرار دارد.

در هنگام پروسه تولید، محصول مورد نظر وارد کوره رولری می شود و از طرف دیگر خارج می شود. در طی این ورود و خروج، محصول که به صورت خام است، مراحل مختلفی را پشت سر می گذارد تا به صورت کامل پخته شود. تمام قسمت های کوره رولری از مشخصات خاصی برخوردار هستند. مثلا، درجه دما و نوع واکنش شیمیایی آنها با دیگر قسمت ها متفاوت است. در کل، تمام اجزا وبخش های یک کوره رولری با یکدیگر هماهنگ کار می کنند تا محصول نهایی به بهترین وجه پخته شده و با بالاترین کیفیت عرضه شود. 

انتخاب کوره رولری برای تولید انواع محصولات، قطعا مزایا و خصوصیات منحصر به فردی را به دنبال دارد که در ادامه، در مورد آنها توضیح می دهیم.

بخش های مختلف کوره رولری

همانطور که اشاره کردیم، کوره رولری از 6 بخش مختلف تشکیل می شود که عبارتند از:

1. پیش کوره

نقش پیش کوره، رطوبت زدایی از محصول خام است تا از ترک برداشتن محصول در هنگام پخت جلوگیری شود. البته، برای رطوبت زدایی فاقد هرگونه مشعل است و از فن، برای جذب رطوبت محصول خام استفاده می شود.

2. پیش گرم

در بخش پیش گرم، دما به 900 درجه سانتیگراد افزایش پیدا می کند تا مواد آلی دچار احتحراق شده و کربنات ها هم تجزیه بشوند.  

3. پخت

در این بخش از مشعل استفاده می شود تا پروسه پخت انجام شود. تنظیمات بخش پخت به قدری مهم است که بر روی کیفیت محصول نهایی تاثیر مستیم می گذارد. از این رو، باید درجه حرارت آن به خوبی تنظیم شود.

4. سرمایش سریع

در بخش سرمایش سریع، دما تا 600 درجه کاهش می یابد.

5. سرمایش عادی

در بخش سرمایش عادی، درجه دما 100 درجه کاهش پیدا می کند و به 500 درجه می رسد.

6. سرمایش نهایی 

در بخش سرمایش نهایی، دما در نهایت به زیر 100 درجه می رسد.

چرا کوره رولری؟

کوره رولری:

. پیشرفته ترین و مقرون به صرفه ترین نوع کوره در صنعت است. در صنعت، استفاده از جدیدترین و مقرون به صرفه ترین ابزار از اهمیت خاصی برخوردار است و همه تولید کنندگان در هنگام انتخاب ابزارها به این دو خصوصیت توجه می کنند. کوره رولری، پیشرفته ترین و مقرون به صرفه ترین نوع از کوره های موجود صنعتی است.

. نگهداری و روند تعمیرات آن آسان است. کولره رولری نسبت به سایر کوره های صنعتی، از امتیازاتی چون نگهداری و روند راحت تر تعمیزات برخوردار است.

. از ابعاد مشخصی برخوردار است. با مشخص بودن ابعاد دقیق کوره رولری می توان محصول مورد نظر را به راحتی انتخاب کرد.

. تضمین کنننده بالاترین کیفیت است. کوره های رولر با برخورداری از زمان پخت کوتاه، کیفیت کار را به طرز قابل توجهی افزایش می دهند. از این رو، محصولی نهایی بسیار با کیفیت است.  

. مصرف انرژی پایینی دارند. کوره های رولری با مصرف انرژی پایین، نقش مهمی در صرفه جویی در انواع هزینه ها دارد.

. میزان ضایعات آن کمتر است. با وجود طراحی دقیق و تنظیمات مخصوص در کوره های رولری، میزان ضایعات و تلفات آن به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

. سرعت تولید محصولات را افزایش می دهد: کوره رولری با عملکرد سریع خود، روند تولید محصولات را افزایش می دهد.  

انواع کوره رولری

. کوره رولری تک پخت:

از کوره رولری تک پخت برای تولید کاشی کف استفاده می شود.

. کوره رولری دو پخت:

از کوره رولری دو پخت برای کاشی دیواری و ظروف چینی استفاده می شود.

مقایسه کوره های تونلی و کوره های رولری

کوره های تونلی و کوره های رولری از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند:

. فضا: کوره تونلی در مقایسه با کوره های رولری، فضای بیشتری را اشغال می کنند.

. کیفیت: کیفیت محصولات در کوره های تونلی، بسیر پایین تر از کوره های رولری است، چون حرارت دهی به صورت منظم انجام نمی شود.

. هزینه: کوره های رولری از هر جهت هزینه بردار هستند (مثلا هزینه ساخت، نگهداری و تعمیر و غیره)

همه این معایب باعث شده است امروزه، کوره های تونلی کاربرد چندانی در صنعت نداشته باشند و جای خود را به کوره های رولری بدهند.

معایب کوره های رولری

کوره های رولری در کنار مزایای بی شمار خود، از یک سری معایب هم برخوردار هستند. کوره های رولری برای محصولات زیر قابل استفاده نیستند:

. محصولاتی با اشکال پیچیده: بعضی از محصولات از اشکال پیچیده ای برخوردار هستند و کوره های رولری برای محصولات ساده تر قابل استفاده است.

. محصولاتی با ارتفاع زیاد: کوره های رولری از ابعاد مشخصی برخوردار هستند. از اینرو، امکان پخت محصولاتی که از نظر ارتفاع بلندتر از محفظه هستند، وجود ندارد.

. محصولاتی با فرمول های چندگانه: منظور از فرمول های چندگانه این است که بعضی از محصولات هم دارای بدنه هستند و هم دارای لعاب. متاسفانه، کوره های رولری پاسخگوی این محصولات نیستند.

نتیجه

کوره رولری با برخورداری از خصوصیاتی چون به روزترین طراحی، مصرف کم انرژی و ارائه بالاترین کیفیت، نقش مهمی در ساخت انواع محصولات از حمله کاشی و سرامیک دارد. تمامی بخش های کوره رولری از تنظیمات خاصی برخوردار هستند که در کار یکدیگر به پخت کامل محصول کمک می کنند. به نظر شما مهم ترین خصوصیت کوره رولری چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا