پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
پایگاه دانش

لایو استریم چیست؟ (+معرفی بهترین پلتفرم ها برای استریم)

در 10 سال اخیر، پخش زنده از طریق اینترنت در بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یکی از دلایل این محبوبیت، پیشرفت سریع فناوری و پشتیبانی پلتفرم های مختلف از پخش زنده بوده.

پخش زنده برای بسیاری از شرکت ها و افراد ارزشمند و با اهمیت است. تحقیقات نشان می دهد که محتوایی که از طریق پخش زنده و به صورت آنی در اختیار افراد قرار می گیرد، بیش از 20 برابر محتواهای معمول و رایج جلب توجه می کند.

در این پست قصد داریم در مورد چیستی لایو استریم (پخش زنده) و نحوه عملکرد آن صحبت کنیم. همچنین به معرفی بهترین پلتفرم های ایرانی و خارجی برای استریم در زمینه های مختلف بپردازیم پس با ما همراه باشید.

لایو استریم (live stream) چیست؟

منظور از لایو استریم، پخش یک رویداد یا محتوای ویدیویی به صورت آنلاین و زنده است، یکی از مهم ترین چیزهایی که باعث تمایز لایو استریم یا پخش زنده می شود این است که افراد می توانند آنچه را که در لحظه اتفاق می افتد ببینند و نسبت به آن واکنش نشان بدهند.

 برای استریم به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای پخش زنده به تجهیزات خاصی نیاز ندارید فقط باید یک دستگاه مجهز به اینترنت، مثل یک تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه داشته باشید تا از طریق آن بتوانید بر روی پلتفرم ها یا برنامه هایی که از فناوری لایو استریم پشتیبانی می کنند پخش زنده انجام دهید.

استریمر کیست؟

شاید اگر گیمر باشید این لفظ براتون آشنا باشم اما به صورت کلی به فردی که از طریق پلتفرم های اینترنتی استریم می کند و محتوای خود را به صورت زنده در اختیار دیگران قرار می دهد، استریمر می گویند.

بهترین پلتفرم ها برای استریم :

پلتفرم پخش زنده یک وب سایت، برنامه یا نرم افزاری است که به شما امکان می دهد ویدیوهای زنده خود را برای دیگران به نمایش بگذارید. ما در زیر بهترین پلتفرم های استریم را برایتان لیست کرده ایم.

1- توییچ (Twitch) : یکی از پلتفرم های محبوب و قدرتمند برای پخش و استریم گیم است. امکانات و قابلیت های چت کم نظیری را در اختیار استریمر می گذارد.

اگر به دنیای گیم علاقه مند هستید ویا تمایل به تماشا یا استریم گیم دارید قطعا توییچ یکی از بهترین انتخاب ها است.

قوانین مهم شروع پخش زنده: رعایت حق نشرآثار، افراد کمتر از 13 سال حق استریم ندارند و افراد بین 13 سال تا سن قانونی (18) فقط با نظارت والدین مجاز به استریم هستند.

هزینه پخش زنده: رایگان و پولی

سایر ویژگی ها: پخش زنده مداوم ( حداکثر 48 ساعت) – حداکثر کیفیت استریم (1080P)

2- یوتیوب لایو (YouTube Live): یکی از قدیمیترین پلتفرم هایی که قابلیت پخش زنده را کلید زد یوتیوب بود در یوتیوب می توانید استریم های با کیفیت حداکثر 4K داشته باشید. اما یوتیوب قوانین سخت گیرانه ای برای قسمت لایو خود اعمال کرده و شما مجاز به استریم محتوای متعلق به دیگران و یا کپی نیستید.

قوانین مهم شروع پخش زنده: رعایت حق نشرآثار، کانال حتما باید تایید شده باشد، در 90 روز گذشته هیچ اخطار و منعی برای پخش زنده شما نباشد.

هزینه پخش زنده: رایگان

سایر ویژگی ها: پخش زنده مداوم ( حداکثر 12 ساعت) – پخش رویداد (حداکثر8 ساعت)- حداکثرکیفیت استریم (4K)- امکان کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات در پخش زنده

3- فیسبوک لایو (facebook live): فیسبوک لایو به افراد این امکان را می دهد تا بر اساس سلیقه، دوستان و دنبال‌کنندگان خود، محتوایشان را به صورت زنده پخش کرده و نمایش دهند. هر زمان که پخش زنده آغاز شود به دنبال کنندگان از طریق اعلان اطلاع رسانی می شود و افراد می توانند بلافاصله و به صورت زنده با استریمر تعامل داشته باشند.

قوانین مهم شروع پخش زنده: نداشتن اخطار پخش زنده در 30 روز گذشته

هزینه پخش زنده: رایگان

سایر ویژگی ها: پخش زنده مداوم ( حداکثر 8 ساعت) – حداکثرکیفیت استریم (1080P)

4- ویمیو (Vimeo Live ): یک پلتفرم اشتراک گذاری با قابلیت پخش زنده است در این پلتفرم هیچ تبلیغاتی در ابتدا، انتها یا حین پخش ویدیو نشان داده نمی شود. بنابراین منطقی است که راه کسب درآمد این پلتفرم فروش حساب کاربری ویژه با امکانات بیشتر باشد . برای پخش زنده در ویمیو باید هزینه کنید و پلن رایگانی وجود ندارد.

هزینه پخش زنده: پولی

سایر ویژگی ها: پخش زنده مداوم ( حداکثر 12 ساعت) – حداکثرکیفیت استریم (1080P)- بدون تبلیغات

5- آپارات لایو (Aparat Live): قابلیت پخش زنده در سال 1394 به آپارات اضافه شد و توانست به سرعت در میان کاربران ایرانی به خصوص گیمرها محبوبیت پیدا کند.

قوانین مهم شروع پخش زنده: افراد زیر 12 سال حق استریم را ندارند، در صورت نقض قوانین آپارات از 1 تا 90 روز یا به صورت دائم پخش زنده شما مسدود می شود.

هزینه پخش زنده: رایگان – پولی

سایر ویژگی ها: پخش زنده مداوم ( اطلاعاتی در دسترس نیست) – حداکثرکیفیت استریم (1080P)

برخی از اصطلاحات رایج استریم :

دونیت کردن (DONATE) : حمایت مالی از یک نفر

دونیتور (donaitor): افرادی که با پرداخت مبلغی از استریمرها حمایت می کنند.

رید کردن (RAID): انتقال تماشاگران استریم خود به استریم افراد دیگر جهت حمایت و انگیزه دادن به آن ها

رزولوشن (Resolution): کیفیت پخش زنده یا استریم

همچنین بخوانید : بهترین سرویس های خارجی و ایرانی اشتراک گذاری ویدیو در سال 2021

ما در این مقاله سعی کردیم به صورت جمع و جور و واضح شما رو با استریم و پلتفرم های استریم آشنا کنیم. به مرور این مقاله کامل تر میشه اگر اطلاعات، تجربه یا نظری دارید که میتونه به کامل شدن مقاله کمک کنه تو قسمت دیدگاه ها بیان کنید تا با نام خودتون در مقاله درج بشه. فعلن تا بعد????

5/5 - (24 امتیاز)
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا