پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
خبرخوان

فلاش بک: سیمبین آنا چگونه سعی کرد یک سیستم عامل قدیمی را به دنیای مدرن صفحه نمایش لمسی وارد کند

پادشاه در آخرین پاهای خود بود – زمانی سیمبین بر دنیای گوشی های هوشمند حکومت می کرد، اما معرفی آیفون و به دنبال آن ورود اندروید پایانی را برای این پلتفرم رقم زد. با این حال، آن شب خوب به آرامی نمی رود.

Symbian هسته سیستم عامل است و چندین رابط کاربری در بالای آن ساخته شده است. سری 60 شاید شناخته شده ترین در میان آنها باشد – اولین بار با Nokia 7650 که نه تنها اولین تلفن دوربین نوکیا بود، بلکه اولین تلفن Symbian با بازار انبوه (قبل از آن چند گوشی خاص وجود داشت).

Nokia 7650, the first mass-market Symbian phone
Nokia 7650، اولین تلفن همراه با بازار انبوه سیمبین

نوشته های مشابه

در بیشتر موارد، سری 60 روی تلفن هایی با صفحه نمایش 2 تا 3 اینچی اجرا می شد. رابط کاربری حول یک D-pad ساخته شده بود که برای پیمایش بین عناصر روی صفحه استفاده می‌شد و چندین دکمه هوشمند که اقدامات حساس به زمینه را فعال می‌کردند.

سری 80 نیز وجود داشت که در گوشی‌های Communicator با بسته‌بندی QWERTY نوکیا استفاده می‌شد، اما فنلاندی‌ها عمدتاً از S60 استفاده می‌کردند. به هر حال، هیچ یک از آن Communicators صفحه نمایش لمسی نداشتند.

همچنین Symbian UIQ وجود داشت که برای دستگاه های به سبک PDA ساخته شده بود. ما مجدداً در فلاش بک سونی اریکسون P910 از آن شاخه سیمبین بازدید کردیم. UIQ برای صفحه‌های لمسی طراحی شده است – صفحه‌نمایش‌های لمسی مقاومتی که برای استفاده با قلم نوک‌دار بیشتر از یک انگشت در نظر گرفته شده بود (البته انگشت، به‌ویژه ناخن، بیشتر اوقات کار می‌کرد).

Sony Ericsson P910
سونی اریکسون P910

به‌سرعت به سال 2008 برویم و به نسخه پنجم سیمبین سری 60 یا همانطور که بعداً نامیده شد، سیمبین^1 می‌رسیم. این یکی یک رابط کاربری سیمبین بود که برای لمس ساخته شده بود، اما به جای الهام گرفتن از PDA های مرده مانند UIQ، نسخه سوم از آیفون برداشته شد. ما قبلاً در مورد دلایل شکست در گذشته نگر نوکیا 5800 بحث کرده‌ایم – لمس پیچ و مهره در بالای یک رابط کاربری مبتنی بر D-pad کار نمی‌کند. .

Nokia 5800 XpressMusic
Nokia 5800 XpressMusic یک فشار بزرگ به سمت رابط کاربری لمسی بود – یک شکست

امروز ما می‌خواهیم روی چیزهای بعدی تمرکز کنیم، Symbian Anna، که یک سال پس از راه‌اندازی Symbian^3 وارد شد (Symbian^2 فقط در ژاپن راه‌اندازی شد). Anna در اوایل سال 2011 در کنار Nokia X7 و Nokia E6 رونمایی شد. E6 یک تلفن نواری با صفحه کلید QWERTY (و صفحه نمایش لمسی 2.45 اینچی) بود، اما X7 تماماً لمسی (صفحه نمایش 4.0 اینچی) بود.

حتی بهتر از آن، دارندگان برخی از نوکیاهای قدیمی Anna را به‌عنوان به‌روزرسانی دریافت می‌کنند، این مورد در مورد Nokia N8 و E7 بود. Nokia C7 و C6-01 نیز آن را دریافت کردند.

Nokia E6
Nokia X7
Nokia C7
Nokia C6-01

Nokia E6 • Nokia X7 • Nokia C7 • Nokia C6-01

ما بررسی Nokia C7 خود را به‌روزرسانی کردیم تا همه ویژگی‌های جدید را پوشش دهیم – بیایید آنها را با هم مرور کنیم. صادقانه بگویم، این بیشتر شبیه کشف مجدد محدودیت های سیمبین قدیمی تر است. واقعا اینقدر بد بود؟ بله، بود.

شاید دو بزرگ‌ترین به‌روزرسانی که با Anna بیش از ^3 انجام شد، صفحه‌کلید جدید و مرورگر جدید بود. “خودشه؟” شما ممکن است فکر کنید خوب، یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد، بنابراین به اینجا می رسد: صفحه کلید پرتره Symbian^3 در سمت چپ است، صفحه کلید Anna در سمت راست است.

Portrait keyboard: Symbian^3
Portrait keyboard: Symbian Anna الف>

صفحه‌کلید پرتره: Symbian^3 • سیمبین آنا

در صورتی که هنوز مشخص نیست، آنچه در سمت چپ می‌بینید برنامه‌ای نیست که صفحه‌نمایش را با صفحه‌کلید به اشتراک بگذارد. نه، این رابط ورودی متن است – کل صفحه را پوشانده و یک صفحه برای متن و صفحه کلید زیر آن را نشان می دهد. در مقابل، صفحه‌کلید آنا (مانند هر سیستم‌عامل عاقل امروزی) به تازگی در نیمه پایینی صفحه ظاهر می‌شود و بخشی از برنامه را پنهان می‌کند، اما قسمت دیگر را نیز قابل مشاهده می‌کند.

و بله، تنها گزینه پرتره در ^3 یک صفحه کلید مجازی T9 بود. اگر QWERTY می‌خواستید، باید به حالت افقی بروید.

Landscape keyboard: Symbian^3
Landscape keyboard: Symbian Anna. الف>

صفحه‌کلید افقی: Symbian^3 • Symbian Anna.

منظور ما از پیچ و مهره شدن ویژگی های لمسی در بالای یک سیستم عامل غیر لمسی است. رابط ورودی متن زمانی منطقی بود که تلفن‌ها نمایشگرهای 2.6 اینچی با وضوح 240 در 320 پیکسل داشتند، صرفاً ارزش آن را نداشت که چنین صفحه‌ای را بین متن و برنامه تقسیم کنید.

این بدتر از آن چیزی بود که به نظر می رسید، زیرا چند لمسی پشتیبانی نمی شد به این معنی که نمی توانید چندین کلید را حتی روی صفحه کلید کامل QWERTY در حالت افقی بزنید – و اگر با هر نوع سرعتی تایپ کنید، می توانید فقط همین کار را می کرد چند لمسی نیز در Anna در دسترس نبود.

همانطور که قبلا ذکر شد، ارتقاء بزرگ دیگر مرورگر بود. در روزهای اولیه اینترنت موبایل چیزی به نام WAP وجود داشت که بسیار محدود بود. در نهایت با بهتر شدن صفحه‌نمایش، پردازنده‌ها سریع‌تر، RAM افزایش و داده‌های تلفن همراه سریع‌تر شدند، تلفن‌ها وارد شبکه جهانی وب واقعی شدند، شبکه‌ای که رایانه‌های شخصی در حال مرور آن بودند. اما این نیاز به نسل جدیدی از مرورگرها داشت تا تجربه کامل را داشته باشند.

رابط کاربری مرورگر به گونه‌ای طراحی شده است که بخش زیادی از صفحه را به صفحه می‌گذارد – قسمت نوار وضعیت/URL در بالا، یک دکمه بازگشت در گوشه سمت چپ پایین و یک دکمه منو در پایین سمت راست وجود دارد. وقتی صحبت از URL ها شد، می توانید بدون اینکه رابط کاربری متنی احمقانه کل صفحه شما را بپوشاند، یکی را وارد کنید.

The much-improved Symbian browser
The much-improved Symbian browser
The much-improved Symbian browser
The much-improved Symbian browser

مرورگر بسیار بهبود یافته Symbian

برگه ها مانند فناوری های جدید وب مانند HTML5 پشتیبانی می شدند. Flash هنوز کاملاً وجود نداشت – مرورگر Symbian فقط می‌توانست Flash Lite 4 را انجام دهد. این تقریباً انجام بازی‌های Flash و تماشای ویدیوهای YouTube در مرورگر را حذف می‌کرد (شما باید از برنامه استفاده می‌کردید).

The Symbian Anna homescreen
The Symbian Anna homescreen
The Symbian Anna homescreen
The Symbian Anna homescreen

صفحه اصلی Symbian Anna

بهبودهای دیگری نیز وجود داشت. به عنوان مثال، سیمبین برای مدتی از ویجت های صفحه اصلی در این مرحله پشتیبانی می کرد، حتی چندین صفحه اصلی. با این حال، پیمایش بین آن‌ها به اندازه اندروید روان نبود – شما باید انگشت خود را به طرفین بکشید، سپس انیمیشن کشویی پخش می‌شود. با Anna (مانند Android)، صفحه اصلی بلافاصله انگشت شما را دنبال می کند.

Nokia همچنین برنامه ایمیل، برنامه تقویم و برنامه Ovi Maps را صیقل داد. همچنین نمادها را به شکل عقربه ای که هنوز هم محبوب است تغییر داد.

چیزها خوب به نظر می رسیدند – خوب، بهتر به نظر می رسیدند – اما آنا هنوز به خوبی از Android عقب بود. کاربران سابق سیمبین مانند سونی اریکسون و موتورولا به اندروید روی آورده بودند، این فقط نوکیا بود که سیستم عامل قدیمی را حفظ کرد. این غول فنلاندی حتی پیشرفت‌های بیشتری در خط لوله داشت، اما اینها نیز کافی نیستند.

آیا سیمبین آنا را به خاطر می آورید – و این خاطره خوب است یا بد؟ هفته آینده نگاهی دقیق‌تر به چیزی که بعد از آن Symbian Belle بود خواهیم داشت.

منبع: gsmarena

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا