Video

ویدیو | اپل از کامپیوتر قدرتمند مک استودیو رونمایی کرد

کامپیوتر مک استودیو (Mac Studio) در واقع نسخه قدرتمندتر مک مینی (Mac Mini) هست که سایز بزرگتر همراه سیستم تهویه قوی تر با پورت های بیشتر دارد. اپل در این کامپیوتر از جدیدترین و قدرتمندترین چیپ خودش یعنی M1 Ultra استفاده کرده است. این چیپ جدید تقریبا در همه موارد...

Device Slider
  • خانه
  • 👈
  • ویدیو
  • 👈
  • ویدیو | اپل از کامپیوتر قدرتمند مک استودیو رونمایی کرد

کامپیوتر مک استودیو (Mac Studio) در واقع نسخه قدرتمندتر مک مینی (Mac Mini) هست که سایز بزرگتر همراه سیستم تهویه قوی تر با پورت های بیشتر دارد. اپل در این کامپیوتر از جدیدترین و قدرتمندترین چیپ خودش یعنی M1 Ultra استفاده کرده است.

این چیپ جدید تقریبا در همه موارد کارایی چیپ M1 Max را دو برابر کرده، چون دقیقا دو چیپ M1 Max هست که با استفاده تکنولوژی UltraFusion بهم متصل شده اند و یک چیپ واحد را تشکیل داده اند. این تکنولوژی مشابه Chiplet شرکت AMD هست البته با این تفاوت که سرعت بالاتری دارد.

مزیت اتصال دو چیپ به جای طراحی یک چیپ واحد در سایز بزرگ، سختی تولید چیپ بزرگ هست، چون هر چقدر چیپ بزرگتر شوداحتمال خرابی آن در هنگام تولید بالاتر می رود. در نتیجه با ساخت چیپ در ابعاد کوچکتر و اتصال آن ها به همدیگر، احتمال خرابی کمتر می شود و می توان چیپ های سالم بیشتری تولید کرد.

نتیجه اینکار، چیپ قدرتمند M1 Ultra هست که با تکنولوژی ساخت 5 نانومتری TSMC ساخته شده و شامل 114 میلیارد ترانزیستور هست (بیش از هر چیپ دسکتاپ دیگه ای) و از 20 هسته CPU شامل 16 هسته با عملکرد بالا و 4 هسته بهینه تشکیل شده و کماکان عملکرد بسیار بهینه ای از نظر مصرف انرژی دارد.

طبق تست های اپل پردازنده این چیپ نسبت به Core i9-12900K؛ قویترین پردازنده دسکتاپ اینتل، میتواند عملکرد یکسانی روا با مصرف انرژی 100 وات کمتر ارائه بدهد!

علاوه بر این، این چیپ دارای پردازنده گرافیکی 64 هسته ای هست که از M1 هشت برابر بیشتر است و طبق تست های اپل می تواند عملکرد یکسانی نسبت به RTX 3090، قویترین کارت گرافیک دسکتاپ انویدیا، با 200 وات مصرف انرژی کمتر ارائه دهد که گویای مصرف انرژی بسیار بهینه آن هست.

در نهایت این چیپ حالا دارای 128 گیگ رم یکپارچه بین CPU و GPU هست که می تواند پهنای باندی تا 800 گیگابایت بر ثانیه ارائه دهد و میزان حافظه آن بیش از هر کارت گرافیک دیگه ای در بازار هست!

با قرار گرفتن این چیپ در Mac Studio با کامپیوتر قدرتمندی روبرو هستیم که با سایز بسیار کوچیکتر از Mac Pro با 28 هسته Xeon، تا 60 درصد عملکرد بالاتری در CPU و 80 درصد عملکرد بالاتری در GPU ارائه می دهد.

اپل این کامپیوتر رو با چیپ M1 Max با قیمت 2000 دلار و با چیپ M1 Ultra با قیمت پایه 4000 دلار عرضه می کند. بالاترین مدل این کامپیوتر که 128 گیگ رم و 8 ترابایت SSD داره با قیمت 8000 دلار عرضه می شود.

اپل همچنین از نمایشگر جدید Studio Display رونمایی کرده که اندازه آن 27 اینچ با رزولوشن 5K به همراه 6 اسپیکر هست. اپل حالا حتی روی این نمایشگر هم از چیپ A13 استفاده کرده که باعث بهبود کیفیت دوربین و صدای این نمایشگر می شود.

این نمایشگر با قیمت پایه 1600 دلار به فروش می رسد.

???? گالری تصاویر مک استودیو و دیسپلی استودیو:


5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای بیشتر ...

More video

ویدیو بیشتر

تحریریه کارینت
26 آذر 1401