پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
پایگاه دانش

اطلاع از ویروسی بودن فایل های اینترنتی قبل از دانلود! (ابزار ویروس توتال)

ویروس توتال – دانلود فایل ها از طریق اینترنت همیشه خطراتی را به همراه دارد، به خصوص اگر این کار را در وب سایت ها یا صفحاتی انجام دهیم که به آن اعتماد 100 درصدی نداریم.

گاهی اوقات مجبویم فایل هایی را از منابع ناشناخته دانلود کنیم ولی مطمئن نیستیم که فایل ها، پاک و فاقد بدافزار باشند در این مواقع نیاز به یک راهکار حرفه ای داریم. ما در این مقاله یاد می گیریم که چطور حتی بدون دانلود فایل های اینترنتی، ویروسی بودن آن ها را بررسی کرده و با خیال راحت اقدام به دانلود آن ها کنیم.

چگونه بررسی کنیم که یک فایل حاوی ویروس است یا خیر؟

برای تشخیص ویروسی و آلوده بودن یک فایل اینترنتی نیاز به نصب هیچ برنامه یا نرم افزاری در گوشی تلفن یا رایانه نیست ما در این آموزش بوسیله یک ابزار آنلاین قدرتمند (Virustotal) اینکار را انجام می دهیم برای اینکار مطابق راهنمای زیر پیش بروید.

کوتاه درباره ابزار ویروس توتال (VirusTotal) :

ویروس توتال، یک وب‌گاه رایگان برای بررسی فایل‌ها از نظر آلوده بودن به بدافزارها می‌باشد. دراین وب‌گاه از 70 اسکنر آنتی ویروس مختلف برای اسکن کردن فایل‌ها استفاده می شود و می‌توان فایل‌ها را از طریق وب‌گاه بارگذاری یا از طریق آدرس URL برای آن ارسال کرد. با استفاده از ضدویروس‌های مختلفی که توسط این وب‌گاه مورد استفاده قرار می‌گیرد کاربرانی که تنها از یک آنتی ویروس در رایانه خود بهره می‌برند می‌توانند به نتایج بهتری در مورد وضعیت فایل‌های مشکوک خود دست یابند چون که ممکن است آنتی ویروس آنها در شناخت بدافزارها ناتوان باشد یا اینکه یک فایل سالم را بعنوان فایل مخرب شناسایی کند. این ابزار کاربردی در سال 2012 توسط گوگل خریداری شد.

اسکن فایل های اینترنتی با ویروس توتال ( VirusTotal ):

در ویروس توتال به سه روش می توانید اسکن را انجام دهید:

  • از طریق URL فایل
  • از طریق بارگذاری فایل
  • از طریق آدرس دامنه سایت یا آیپی

اسکن از طریق آدرس URL فایل:

1- به وب سایت ویروس توتال به آدرس (https://www.virustotal.com/gui/home) مراجعه کنید.

2- از نوار منو ابزار، URL را انتخاب کرده و در کادر تعبیه شده آدرس URL فایلی که قصد دانلود آن را دارید وارد کنید سپس اینتر را بزنید یا روی نماد ذره بین کلیک کنید.

ر- ویروس توتال

3- پس از مدتی ویروس توتال ، با اسکنرهای مختلف خود شروع به بررسی فایل شما می کند و نتایج اسکن را در اختیارتان می گذارد.

اگر پس از پایان اسکن همانند تصویر زیر با پیغام سبزرنگ No security vendors flagged this URL as malicious مواجه شدید این به این معناست که فایلی که قصد دانلودش را دارید پاک بوده وهیچ ویروس ندارید و با خیال راحت می توانید دانلودش کنید.

13- ویروس توتال

اگر بعد از اسکن فایل با پیغام قرمزرنگ engines detected this file مواجه شدید این به این معناست فایلی که قصد دانلودش را دارید حاوی تعدادی ویروس بوده و از دانلود آن خودداری کنید.

فل- ویروس توتال

اسکن از طریق بارگذاری فایل:

1- در نوار منو ابزار، گزینه FILE را انتخاب کرده و سپس در کادر تعبیه شده فایلی که قصد بارگذاری و اسکن آن را دارید از طریق گزینه Choose file آپلود کنید.

توجه: حداکثر حجم فایلی که برای اسکن می توانید بارگذاری نمایید 128مگابایت است.

رط- ویروس توتال

2- متناسب با حجم فایل پس از مدت زمانی نتایج اسکن در اختیار شما قرار می گیرد.

3224- 5- ویروس توتال

اسکن از طریق آدرس دامنه یا آیپی:

برای اینکه بفهمید یک وب سایت به صورت کلی آیا امن هست یا خیر می توانید از قسمت SEARCH ویروس توتال استفاده کنید برای اینکار:

1- در کادر تعبیه شده در قسمت SEARCH، آدرس یا آیپی دامنه مدنظر خود را وارد کرده و کلید اینتر را بزنید.

4224535- ویروس توتال

2- اگر پس از پایان اسکن آدرس سایت با پیغام No security vendors flagged this domain as malicious مواجه شدید به این معناست که وب سایتی که آدرسش را وارد کرده اید امن است و می توانید با خیال راحت در آن فعالیت کنید.

5345354332- ویروس توتال

چند نکته درباره نتایج بدست آمده در ویروس توتال :

  • عدد بزرگ داخل دایره در قسمت بالا وسمت چپ ابزار ( طبق تصویر زیر) نشان دهنده تعداد ویروس های پیدا شده در فایل و عدد زیر آن نشان دهنده تعداد موتورهای آنتی ویروسی است که فایل را اسکن کرده اند.
43253523- ویروس توتال
  • در قسمت جزئیات (DETAILS) نتایج اسکن می توانید، آخرین باری که فایل اسکن شده است و تاریخچه اسکن را مشاهده کنید. ( همانند تصویر زیر)
4124324 - ویروس توتال

پایان (:

اگر براتون سخته مدام به وب سایت ویروس توتال مراجعه کنید برای اسکن فایل ها یا سایت ها میتونید افزونه کروم یا موزیلا ویروس توتال رو از لینک های زیر دانلود کنید و خیلی سریع تر فایل ها رو اسکن کنید.

VT4Browsers
VT4Browsers
Developer: Unknown
Price: Free
VT4Browsers
VT4Browsers
Developer: VirusTotal Team
Price: Free

شاید براتون سوال باشه!

آیا ابزار ویروس توتال (VirusTotal)، می تواند فایل های قفل شده و رمز دار را از نظر ویروسی بودن بررسی کند؟

بله

ابزار ویروس توتال رایگان است؟

بله

سخن پایانی :

امیدوارم این مقاله براتون مفید و موثر باشه، اگر سوال یا نظری درباره موضوعی که بهش اشاره کردیم قسمت نظرات باهامون درمیون بزارید. فعلن تا بعد????

5/5 - (20 امتیاز)
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا