Article

نحوه استخراج متن تصویر (+پشتیبانی از زبان فارسی)

دیگر لازم نیست برای تایپ کردن صفحات زیاد و کتاب های پرحجم وقت زیادی بگذارید زیرا فناوری OCR به کمک شما آماده است، فناوری که برنامه ها را قادر به تجزیه و تحلیل حروف و کلمات در یک تصویر می کند و متن تصاویر را به راحتی برایتان استخراج می...

Device Slider
  • خانه
  • 👈
  • آموزش
  • 👈
  • نحوه استخراج متن تصویر (+پشتیبانی از زبان فارسی)

دیگر لازم نیست برای تایپ کردن صفحات زیاد و کتاب های پرحجم وقت زیادی بگذارید زیرا فناوری OCR به کمک شما آماده است، فناوری که برنامه ها را قادر به تجزیه و تحلیل حروف و کلمات در یک تصویر می کند و متن تصاویر را به راحتی برایتان استخراج می کند. ما در این مقاله روش هایی را به شما آموزش می دهیم که به راحتی حتی متون فارسی تصاویر را هم استخراج کنید. پس با ما همراه باشید.

فناوری OCR چیست؟

 نویسه خوان نوریOptical character recognition) که به اختصار OCR نامیده می شود. تکنولوژی است که بوسیله آن می توان کاراکترها و متن های موجود در یک عکس را اسکن کرد و سپس از آن در فرمت های مختلف خروجی گرفت.

برنامه ها و روش های استخراج متن تصویر :

1- استخراج متن (فارسی و انگلیسی) از طریق گوگل درایو: ابتدا وارد حساب جیمیل خود شوید و سپس به گوگل درایو (https://drive.google.com/drive/my-drive) بروید. بعد از طریق گزینه New وسپس File Upload تصویرموردنظرتان را در گوگل درایو آپلود نمایید.

توجه : اگر فایل پی دی اف (PDF) دارید ابتدا آن را از طریق سایت pdftoimage آن را به عکس تبدیل نمایید و بعد آموزش را دنبال کنید.

پس از اینکه تصویر شما در گوگل درایو آپلود شد (تصویرسمت چپ)، بر روی عکس کلیک راست کرده و از طریق منوی باز شده Open With -> Google Docs را انتخاب نمایید.

بعد از انجام مراحل قبلی به صفحه جدیدی هدایت می شوید که تصویر شما و متن استخراج شده آن برایتان قابل رویت است. تنها کاری که باید انجام دهید ذخیره فایل است. از طریق منوبالایی File -> Download as را انتخاب کنید تا بتوانید متناسب با نیازتان فایل را با فرمت های مختلف (DOC، PPT، TEXT، ….) در سیستم خود ذخیره کنید.

2- استخراج متن از طریق imagetotext.io:

imagetotext، یک ابزار آنلاین است که متن تصاویر را با فناوری OCR استخراج کرده و با فرمت TEXT یا DOC (ورد) در اختیارتان می گذارد یکی از ویژگی های جذاب این نرم افزار تحت وب پشتیبانی از چندین زبان مختلف از جمله فارسی، عربی و انگلیسی است.

ویژگی های برجسته: استفاده از ابزار رایگان است و محدودیتی ندارد – قادر است حتی متن تصاویر با وضوح پایین یا دست نوشته ها و اسکرین شات ها را اسکن کرده و استخراج کند.

برای استخراج متن عکس در این روش : ابتدا به وب سایت (https://www.imagetotext.io/en) مراجعه کنید سپس از فیلد Language زبان متن درون تصویرتان را انتخاب کرده و از طریق باکس تعبیه شده عکس موردنظرتان را آپلود نمایید. پس از اسکن تصویر متن استخراج شده در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید.

3- استخراج متن از طریق ربات تلگرام (iocrbot@):

ویژگی های برجسته: توانایی تشخیص نوشته های تایپی فارسی و انگلیسی با دقت بالا

نکات اضافی در مورد ربات: استفاده از ربات رایگان است اما محدودیت دارد در سرویس رایگان فقط می توانید 10 عکس را ارسال و اسکن نمایید. برای تعداد تصاویر بیشتر باید سرویس جدید خریداری نمایید.

ابتدا از طریق قسمت سرچ تلگرام ربات OCR را جستجو کرده و سپس استارت نمایید. پس از استارت ربات زبان را فارسی (PERSIAN) انتخاب کنید.

در گام بعدی باید تصویری که قصد استخراج متن آن را دارید برای ربات ارسال کنید تا پس از پردازش و اسکن آن فایل خروجی را در قالب TXT در اختیارتان بگذارد.

سخن پایانی:

تمامی برنامه هایی که در این آموزش به اونها اشاره کردم توانایی اسکن و استخراج متن فارسی تصاویر رو هم دارند و رایگان هستند بنابراین از این بابت که متن تصویرتون فارسی هست نگرانی نداشته باشید.

امیدوارم این آموزش براتون کاربردی و مفید باشه. اگر شما هم برنامه، ابزار آنلاین و یا روشی رو بلدید که امکان استخراج متن ( حتی فارسی) تصاویر رو ممکن میکنه تو قسمت دیدگاه ها با ما درمیون بزارید. فعلن تا بعد????

4.7/5 - (39 امتیاز)

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مـــطالب بیشتر ...

More Post

مطالب بیشتر

تحریریه کارینت
28 مرداد 1403