پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
تکنولوژی

رقابت Nio با انویدیا: رونمایی از اولین پردازنده با دقت ساخت 5 نانومتر !

شرکت خودروسازی Nio با انویدیا (NVIDIA) رقابت و از اولین پردازنده با دقت ساخت 5 نانومتری برای خودروهای خودران خود رونمایی می کند.

Nio، یک تولید کننده بزرگ خودروهای الکتریکی در چین، اولین پردازنده 5 نانومتری را برای رانندگی خودران توسعه داده است.

Shenji NX9031 SoC دارای 50 میلیارد ترانزیستور است، در مقایسه با پردازنده NVIDIA A100 برای برنامه های کاربردی هوش مصنوعی (AI) و محاسبات با کارایی بالا (HPC). Nio معتقد است که پردازنده‌اش، یک سیستم روی تراشه ( SoC )، پیشرفته‌تر از Drive Orin X انویدیا است که در حال حاضر برای سیستم‌های خودران خود از آن استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط CnEVPost که متخصص پوشش اخبار خودروهای الکتریکی در چین است، Nio امید زیادی به این پردازنده دارد که قرار است با دقت ساخت 5 نانومتر تولید شود.

از آنجایی که وزارت بازرگانی ایالات متحده Nio را در لیست سیاه قرار نداده است، می تواند ساخت تراشه را از TSMC، سامسونگ و همچنین از ریخته گری اینتل سفارش دهد.

Shenji NX9031 SoC توسط خود شرکت توسعه داده شده است و در مجموع شامل 32 هسته ARM شامل هسته های اصلی و فرعی، یک واحد پردازش عصبی، یک پردازنده گرافیکی و یک زیر سیستم حافظه LPDDR5X است.

SoC می‌تواند داده‌های یک سیستم حسگر LiDAR را پردازش کند، که یک روش سنجش از راه دور است که برای بازرسی سطح جاده با وسایل نقلیه خودمختار استفاده می‌شود، که با پردازنده‌های مورد استفاده تسلا، که بر داده‌های حسگرهای فیلم بصری متکی هستند، متفاوت است.

Nio می گوید که پردازنده آن چهار برابر قدرتمندتر از NVIDIA Drive Orin است در عین حال، واضح است که Nio می خواهد از تراشه سیلیکونی خود استفاده کند و دیگر به Drive Orin انویدیا متکی نیست.

Shenji NX9031 SoC برای اولین بار در خودروی الکتریکی Nio ET9 استفاده خواهد شد، سدانی که باید در سه ماهه اول سال 2025 تحویل بازار را آغاز کند.

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا