پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
خبرخوان

دنیای علمی متحیر است: یک ستاره مرده با انفجار پرتو گاما در حال انتشار تشعشع به جهان است!

زمین شاهد انفجار پرتو گاما بی‌سابقه‌ای بود که جامعه علمی را در حیرت فرو برد. دانشمندان تخمین می زنند که انرژی آزاد شده تقریباً 10 تریلیون برابر نور مرئی است. محققان حدس می زنند که منبع این انفجار می تواند یک ستاره مرده باشد که به عنوان تپ اختر شناخته می شود. علاوه بر این، علت چنین انفجار عظیم موضوع بررسی جداگانه است. در اینجا جزئیات است…

جامعه علمی در حال بررسی علت انفجار پرتو گاما است که از ستاره مرده ای به نام تپ اختر می آید!

بیایید تپ اخترهایی را بشناسیم که باعث انفجاری شدند که کل جهان را کمی بیشتر متحیر کرد. تپ اخترها بقایای یک ستاره عظیم هستند که حدود 10000 سال پیش به عنوان یک ابرنواختر منفجر شد و سپس در خود فرو ریخت. این اجرام کیهانی که تنها 20 کیلومتر قطر دارند، می چرخند و میدان مغناطیسی قدرتمندی ایجاد می کنند.

نزدیک ترین تپ اختر به ما، تپ اختر Vera، در فاصله 1000 سال نوری از سیاره ما قرار دارد. این جرم کیهانی نیز بخشی از صورت فلکی ولا است. دانشمندان اخیراً مطالعه‌ای را روی Vela Pulsar انجام دادند و در نتیجه دریافتند که درخشان‌ترین منبعی است که تاکنون در باند رادیویی مشاهده شده است. علاوه بر این، این تپ اختر علاوه بر اینکه درخشان ترین جرم کیهانی است، عنوان درخشان ترین منبع پایدار را نیز دارد. با عمیق تر شدن تحقیقات، اسرار تپ اخترها همچنان آشکار می شود. مطالعه جدید نشان داد که برخی از تشعشعات دارای اجزای انرژی بالاتری هستند.

International Space Conference will take place in Antalya!

کنفرانس بین المللی فضایی در آنتالیا برگزار می شود!

اعلام شد که کنگره بین المللی فضانوردی (IAC)، بزرگترین رویداد فضایی جهانی جهان، در سال 2026 در آنتالیا برگزار خواهد شد.

کریستو ونتر یکی از نویسندگان از دانشگاه شمال غربی آفریقای جنوبی بیان کرد، “این حدود 200 برابر پرانرژی تر از تمام تشعشعاتی است که قبلاً از آن جسم شناسایی شده بود.” دانشمندان به طور کامل نمی دانند. چگونه این ممکن است.

انفجار پرتو گاما که جهان را شگفت زده کرد در رصدخانه سیستم استریوسکوپی انرژی بالا در نامیبیا شناسایی شد. اما د اونا ویلهلمی، محققی در رصدخانه، توضیح داد: «این ستارگان مرده تقریباً به طور کامل از نوترون ساخته شده‌اند و چگالی باورنکردنی دارند: جرم یک قاشق چای‌خوری ماده بیش از 5 میلیارد تن یا حدود 900 برابر جرم هرم بزرگ جیزه.»

این تپ اخترها شبیه فانوس های دریایی کیهانی هستند و پرتوهایی از تابش الکترومغناطیسی ساطع می کنند. اگر این پرتوها از منظومه شمسی ما عبور کنند، در فواصل زمانی معین، فلاش های پرتوهای دوره ای را مشاهده می کنیم. وقتی دانشمندان این پرتوها را از زمین مشاهده می کنند، به صورت پالس های منظم و ریتمیک ظاهر می شوند.

محققان بر این باورند که تابش از پلاسما و میدان‌های الکترومغناطیسی اطراف ستاره و همزمان با آن تولید می‌شود. دلیل توزیع گسترده آن می تواند به دلیل الکترون های سریعی باشد که توسط مگنتوسفر تپ اختر تولید و پرتاب می شوند. دانشمندان تابش در باندهای انرژی مختلف طیف الکترومغناطیسی را بیشتر بررسی خواهند کرد که به کشف راز این پدیده کمک می کند.

منبع

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا