پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
آموزشکسب و کار

آموزش کار با لینوکس برای مبتدیان

آموزش لینوکس برای مبتدیان در نگاه اول امری دشوار به نظر می‌رسد. اگر کاربر ویندوز هستید و به کار با دسکتاپ ویندوز خو گرفته‌اید، باید بگویم یادگیری لینوکس ورود به دنیایی کاملاً متفاوت خواهد بود. اما قرار نیست در مورد سختی و غیرممکن بودن یادگیری این سیستم‌عامل صحبت کنیم. بلکه پس از مطالعه این مطلب متوجه می‌شوید به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن می‌توان سیستم‌عامل لینوکس را آموخت. شما هم اگر دوست دارید از دنیای ویندوز به دنیای لینوکس مهاجرت کنید، این مطلب را از دست ندهید.

آموزش لینوکس برای افراد مبتدی

قدم اول در آموزش لینوکس برای افراد مبتدی، آموزش نصب لینوکس در ماشین مجازی است. اما قبل از این کار ابتدا باید با برخی مفاهیم اولیه آشنا باشیم. برای آشنایی با لینوکس ابتدا گریزی مختصر به تاریخچه شکل‌گیری و تولد این سیستم‌عامل می‌زنیم. سپس با معرفی برخی توزیع‌های شناخته شده لینوکس، بهترین لینوکس برای مبتدایان را شناسایی می‌کنیم. در انتها نیز یک آموزش کامل برای نصب لینوکس اوبونتو در vmware خواهیم داشت.

لینوکس چگونه متولد شد؟

در میانه دهه نود میلادی یک مؤسسه نرم‌افزار آزاد به نام گنو (GNU) تصمیم به تولید یک سیستم‌عامل متن‌باز گرفت. تا قبل از آن سیستم‌عامل‌هایی در بازار موجود بودند که ادعای آزاد یا متن‌باز داشتند، اما همچنان حق نشرشان محفوظ بود. سرانجام در سپتامبر سال ۱۹۹۱ یک سیستم‌عامل متن‌باز به نام لینوکس توسط گنو معرفی شد. لینوکس بر پایه کرنل سیستم‌عامل یونیکس طراحی شده بود. در سال ۱۹۹۳ توزیع بعدی لینوکس با نام دبیان (Debian) عرضه شد. با گذشت زمان برنامه‌نویسان مدل‌های مختلفی از لینوکس را معرفی کردند.

به‌عنوان بهترین لینوکس برای مبتدی‌ها تا قبل از سال ۲۰۰۶ میلادی می‌توان به توزیع اوبونتو اشاره کرد. ubuntu اولین توزیع لینوکس بر پایه دبیان است. توزیع بعدی لینوکس در سال ۲۰۰۶ با نام مینت معرفی شد که بر پایه لینوکس اوبونتو طراحی شده بود. افرادی که به دنبال لینوکس برای مبتدی‌ها هستند، حتماً این نسخه را امتحان کنند. دسکتاپ لینوکس مینت شباهت بالایی با دسکتاپ ویندوز دارد. البته خود اوبونتو نیز شبیه ویندوز بود اما mint linux پیشرفته‌تر و کاربردی‌تر از پدر خود است. توزیع بعدی لینوکس بر پایه دبیان، کالی لینوکس نام گرفت که کاربری‌های گسترده‌تر و حرفه‌ای‌تری دارد. کالی لینوکس در سال ۲۰۱۳ عرضه شد.

آموزش نصب لینوکس در VMWare

در ادامه آموزش لینوکس برای مبتدیان قصد داریم به آموزش نصب لینوکس در vmware بپردازیم. نصب لینوکس برای افرادی که قصد شروع یادگیری اسکریپت‌ نویسی در لینوکس را دارند نیز اولین قدم به شمار می‌رود. همچنین در ابتدای دوره‌های لینوکس آموزش نصب vmware نیز گنجانده می‌شود. اما فرض ما بر این است که شما توانایی نصب ماشین مجازی را دارید؛ بنابراین بدون فوت وقت سراغ آموزش نصب لینوکس در vmware می‌رویم. به دلیل راحتی کار برای دوستان ناآشنا تصمیم گرفتیم آموزش لینوکس اوبونتو را ارائه دهیم. جالب است بدانید نصب دیگر توزیع‌های لینوکس تفاوت چندانی با این نسخه ندارد. یعنی با یادگیری این درس به‌راحتی دیگر توزیع‌های لینوکس را نصب خواهید کرد.

برای شروع باید آخرین نسخه لینوکس اوبونتو را دانلود کنید. مرورگر خود را اجرا کرده عبارت Download Ubuntu را جستجو کنید. سپس روی لینک اول کلیک کرده تا به صفحه اصلی سایت هدایت شوید. در این صفحه از منوی بالا گزینه Downlaod را انتخاب و سپس روی دکمه Get Ubuntu Desktop کلیک کنید.

آموزش لینوکس
آموزش لینوکس

با این کار به صفحه دیگری منتقل می‌شوید که لینک دانلود لینوکس اوبونتو را نمایش می‌دهد. در این صفحه مرورگر خود را اسکرول کرده و روی لینک دانلود کلیک کنید. توجه داشته باشید در این صفحه می‌توانید چند نسخه مختلف از لینوکس اوبونتو را دانلود کنید. اینجا قصد داریم آموزش لینوکس اوبونتو نسخه ۲۲.۰۴.۳ را دانلود ‌کنیم.

با کلیک روی دکمه Download 22.04.3 مرورگر شروع به دانلود خواهد کرد. به دلیل حجم زیاد این فایل کمی باید منتظر بمانید. پس از اتمام دانلود یک فایل iso دریافت خواهید کرد. مرحله بعدی ایجاد یک ماشین مجازی در نرم‌افزار vmware است تا بتوان لینوکس را روی آن نصب کرد. در ادامه آموزش لینوکس باید vmware خود را اجرا کرده و پس از لود شدن نرم‌افزار مطابق شکل زیر از منوی File گزینه New Virtual Machine… را انتخاب کنید.

دوره لینوکس
دوره لینوکس

در پنجره جدیدی که با انتخاب این گزینه باز می‌شود ۲ گزینه داریم. گزینه Custom یک سری تنظیمات پیشرفته در اختیار ما می‌گذارید که در این آموزش لینوکس کاربردی برای ما ندارد؛ بنابراین گزینه Typical را انتخاب و دکمه Next را می‌زنیم.

کار با لینوکس
کار با لینوکس

سپس به پنجره Guest Operating System Installation هدایت می‌شویم. گزینه I will install the operating system later را فعال کرده و دکمه next را می‌زنیم.

در مرحله بعدی مطابق شکل زیر در کادر بالایی نوع سیستم‌عاملی را که قصد داریم روی ماشین مجازی نصب کنیم را انتخاب می‌کنیم. کادر Version باید به ورژن سیستم‌عامل خود اشاره کند.

کاربرد لینوکس
کاربرد لینوکس

در قسمت بعدی یک نام برای ماشین مجازی خود نوشته و Next را می‌زنیم. در پنجره بعدی مطابق شکل زیر عمل می‌کنیم.

چرا لینوکس
چرا لینوکس

ساخت ماشین مجازی تمام شد. در مرحله آخر روی دکمه Finish کلیک می‌کنیم.

پس از ساخت ماشین مجازی در نرم‌افزار vmware مشاهده خواهید کرد در کارد Library یک گزینه با نامی که شما انتخاب کردید وجود دارد. آن را انتخاب کرده و به منوی VM بروید.

مزایای لینوکس
مزایای لینوکس

در منوی VM گزینه Setting… را انتخاب کنید. در ادامه طبق تصاویر زیر فایل اوبونتو با پسوند iso را انتخاب می‌کنیم تا آماده نصب شود. در نهایت دکمه OK را می‌زنیم.

نصب لینوکس
نصب لینوکس

در این بخش از آموزش لینوکس نوبت به نصب لینوکس در vmware می‌رسد. دکمه Power on this virtual machine را زده و منتظر بمانید تا اوبونتو اجرا شده و به صفحه نصب برود.

  1. در صفحه اول نصب لینوکس Install Ubuntu را انتخاب می‌کنیم.
  2. در صفحه بعدی دکمه Continue را می‌زنیم.
  3. در مرحله بعدی گزینه Erase disk and install Ubuntu را فعال و روی دکمه Install now کلیک می‌کنیم.
  4. با زدن این دکمه یک پیغام از طرف سیستم مشاهده خواهید کرد. در این پنجره دکمه Continue را می‌زنیم.
  5. در مرحله بعدی باید پایتخت کشور خود را انتخاب کنیم تا ساعت سیستم با آن تنظیم شود. پس از انتخاب، دکمه Continue را فشار می‌دهیم.
شیوه نصب لینوکس
شیوه نصب لینوکس

در آخر یک نام کاربری و پسورد برای سیستم‌عامل خود تعیین کرده و دکمه Continue را می‌زنیم. سپس منتظر اتمام عملیات نصب می‌مانیم.

آموزش نصى لینوکس
آموزش نصب لینوکس

پس از پایان نصب اوبونتو روی دکمه restart کلیک کرده و بعد از ری استارت شدن سیستم می‌توانیم با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سیستم‌عامل شویم.

لینوکس یکی از سیستم‌عامل‌های محبوب میان متخصصین و فعالین حوزه کامپیوتر به شمار می‌رود. این نرم‌افزار به دلیل ثبات و قابلیت اطمینان بالا در بسیاری از سرورهای امروزی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. لینوکس در عین ایمنی بالا بسیار انعطاف‌پذیر بوده و محدودیتی در سخت‌افزار برای کاربر قائل نیست. به‌طوری‌که شما با ۱ گیگابایت رم به‌راحتی می‌توانید یک توزیع لینوکس را نصب و اجرا کنید. ازاین‌رو افراد زیادی علاقه دارند کار با لینوکس را بیاموزند؛ بنابراین سعی کردیم در این مطلب یک آموزش نصب لینوکس به زبان ساده ارائه دهیم. برای دریافت منابع بیشتر و حرفه‌ای در زمینه آموزش لینوکس می‌توانید از سایت مکتب خونه نیز بازدید کنید.

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا