Sponsor

تکنولوژی طیف رنگی گسترده در تلویزیون چیست؟

یکی از قابلیت‌هایی که به واقعی‌تر و زنده‌تر شدن تصویر تلویزیون کمک می‌کند، طیف رنگی گسترده (wide color gamut یا WCG) است. این قابلیت در کنار ویژگی‌های دیگر تصویر تلویزیون مانند HDR، لذت تماشای فیلم‌های هیجان انگیز و مسابقات ورزشی محبوب را چندین برابر می‌کند. اما آیا می‌دانید طیف رنگی گسترده چیست؟ منظور...

Device Slider

یکی از قابلیت‌هایی که به واقعی‌تر و زنده‌تر شدن تصویر تلویزیون کمک می‌کند، طیف رنگی گسترده (wide color gamut یا WCG) است. این قابلیت در کنار ویژگی‌های دیگر تصویر تلویزیون مانند HDR، لذت تماشای فیلم‌های هیجان انگیز و مسابقات ورزشی محبوب را چندین برابر می‌کند. اما آیا می‌دانید طیف رنگی گسترده چیست؟

منظور از WCG، غنی‌تر شدن رنگ‌های جعبه رنگ تلویزیون است. به این معنا که در تصویر تلویزیون می‌توانید آبی را آبی‌تر و زرد را زردتر ببینید. هر چند اگر محدودیت‌های تکنولوژی و منابع وجود نداشت، قطعا کیفیت تصویر در تلویزیون‌های پیشرفته، بسیار بالاتر بود. با این حال، در حال حاضر نیز تلویزیون‌های دارای قابلیت طیف رنگ گسترده توانسته‌اند شادابی و زنده بودن تصویر خود را چندین برابر کنند.

منظور از طیف رنگی گسترده چیست؟

رنگ‌ها در ایجاد یک تجربه بصری فوق العاده، نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ مخصوصا اگر هدف ما تکنولوژی‌هایی مانند تلویزیون، گوشی‌های هوشمند و مانیتور کامپیوتر باشد. طیف رنگی عبارت است از کلیه رنگ‌هایی که دستگاهی مانند تلویزیون یا مانیتور می‌تواند نشان دهد. منظور از طیف رنگی گسترده، غنی‌تر شدن رنگ‌هایی است که بر روی صفحه، نمایش داده می‌شوند.

در حالت کلی، سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز در ساخت تصویر تلویزیون به کار می‌روند. از ترکیب رنگ‌های این مثلث رنگی، رنگ‌های دیگر تشکیل می‌شوند. طیف رنگی گسترده باعث می‌شود تا همه این رنگ‌ها، زنده‌تر و واقعی‌تر به نظر برسند. در واقع، با کمک WCG می‌توان رنگ‌هایی که برای چشم انسان قابل درک هستند را با کیفیت بالاتری دریافت کرد. این موضوع در ایجاد یک تصویر با کیفیت، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

تاثیر طیف رنگ گسترده بر تصویر تلویزیون

تاثیر طیف رنگ گسترده بر تصویر تلویزیون

تلویزیون‌هایی که از تکنولوژی WCG برخوردار هستند، طیف رنگی وسیعی از رنگ‌ها دارند. در نتیجه، تصویر تلویزیون را به آنچه در واقعیت می‌بینیم، نزدیک می‌کنند. به این معنا که رنگ‌های موجود در تصویر پررنگ‌تر از طیف رنگی استاندارد دیده می‌شوند. آبی را آبی‌تر، سبز را سبزتر و قرمز را قرمزتر می‌کند. این یعنی تصویری که شما از تلویزیون دریافت می‌کنید، طبیعی‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر است. مسلما مشاهده فیلم مستند یا یک مسابقه پرهیجان در تلویزیون دارای تکنولوژی طیف رنگی گسترده، لذتی چندین برابر خواهد داشت.

ارتباط WCG با HDR چیست؟

در تلویزیون‌های با مدل پیشرفته، دو فناوری WCG و HDR به صورت همزمان استفاده می‌شوند. برای مثال، تلویزیون‌های OLED هر دو فناوری را دارند. اما لازم است اشاره کنیم که این دو تکنولوژی کاملا از یکدیگر مستقل بوده و تاثیر متفاوتی بر تصویر نمایشگر دیجیتال دارند.

طیف رنگی گسترده یا WCG کمک می‌کند تا رنگ‌های موجود در تصویر به واقعیت نزدیک‌تر باشند. بنابراین تصویری جذاب‌تر و زنده ایجاد می‌کند. اما فناوری HDR باعث می‌شود تا جزئیات تصویر، قابل مشاهده باشند. در واقع، تکنولوژی HDR، تضاد و کنتراست بین یک تصویر با بخش‌های تاریک صفحه را نشان می‌دهد. این یعنی پویایی تصویر بیشتر به چشم می‌آید.

بنابراین این دو تکنولوژی از نظر عملکرد، ارتباطی با یکدیگر ندارند. اما ترکیب این دو فناوری در مدل‌های جدید تلویزیون، باعث شده تا بهترین و واقعی‌ترین تصویر به مخاطب ارائه گردد.

چرا استفاده از تکنولوژی طیف رنگی گسترده مهم است؟

استفاده از فناوری طیف رنگی گسترده در نمایشگرهای دیجیتال از چند نظر اهمیت دارد. در ادامه به چند مورد از مزایای گسترده بودن طیف رنگی در تلویزیون اشاره خواهیم کرد.

بهبود کیفیت تصویر

در تصویر تلویزیون، هر چه سایه‌ها ظریف‌تر و کنتراست رنگی بهتر باشد، تصویر جذاب‌تر خواهد بود. با وجود طیف رنگ گسترده در یک نمایشگر دیجیتال مانند تلویزیون، رنگ‌های موجود در تصویر پررنگ‌تر به نظر می‌رسند.

واقعی‌تر شدن تصویر

در حالت کلی، تلویزیون‌ها سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز را تولید می‌کنند. سایر رنگ‌ها از ترکیب این سه رنگ اصلی به دست می‌آیند. هر چه طیف رنگی تلویزیون محدودتر باشد، رنگ ‌های کمتری بر روی صفحه تلویزیون نمایش داده می‌شوند. اما در تلویزیون‌هایی که از فناوری WCG برخوردار هستند، دامنه رنگ‌ها گسترده‌تر شده است. در نتیجه عمق رنگ‌ها بیشتر شده و تصویری واقعی‌تر و طبیعی‌تر به مخاطب، ارائه می‌گردد.

وضوح بیشتر تصویر

هنگامی که رنگ‌ها روی صفحه تلویزیون اشباع می‌شوند، جزئیات تصویر بیشتر به چشم می‌آیند. این در حالی است که اگر طیف رنگی، کوچک و محدود باشد، جزئیات ممکن است گم شده یا حذف گردند. این موضوع نشان می‌دهد که طیف رنگی گسترده، باعث وضوح هر چه بیشتر جزئیات تصویر خواهد شد.

سازگاری با محتواهای با کیفیت در آینده

تولید محتواهای با کیفیت، هر روز بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد. استفاده از یک تلویزیون با قابلیت ‏WCG کمک می‌کند تا تمام محتواهایی که با کیفیت بالا و رنگ‌های زنده‌تر تولید می‌شوند، قابل مشاهده باشند. به این معنا که این گونه نمایشگرها می‌توانند با محتواهای جدید در آینده سازگار شده و آن‌ها را با همان کیفیت حین ساخت به نمایش بگذارند.

استانداردهای WCG کدامند؟

استانداردهای WCG کدامند؟

در حال حاضر دو فضای رنگی متفاوت وجود دارند که از ویژگی طیف رنگی گسترده در تلویزیون‌ها و نمایشگرهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند؛ DCI-P3 و REC-2020.

در فضای رنگی DCI-P3 طیف وسیعی از رنگ‌هایی که برای چشم انسان قابل درک هستند، وجود دارند. این نوع فضای رنگی، در صنعت سینمای دیجیتال کاربرد فراوانی دارد. همچنین، برای تولید تلویزیون‌های سطح بالا و نمایشگرهای کامپیوتر، مناسب هستند.

طیف رنگی REC-۲۰۲۰، فضایی گسترده‌تر دارد. این فضا به عنوان یک استاندارد برای تلویزیون‌های uhd (تصویری با کیفیت خیلی بالا) به کار می‌رود. همچنین محتوای رسانه‌ای نسل بعدی یعنی uhd با استفاده از این استاندارد قابل پخش خواهند بود.

فضای رنگی REC-۲۰۲۰ نسبت به DCI-P3، طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را در بر دارد. به همین دلیل نیز رنگ‌های آن زنده‌تر و تصاویر واقعی‌تر خواهند بود.

استفاده از طیف رنگی گسترده در تلویزیون‌های ایرانی

در حال حاضر برندهای ایرانی مختلفی به تولید انواع تلویزیون با کیفیت‌های بالا می‌پردازند. در مدل‌های پیشرفته این تلویزیون‌ها، از طیف رنگ گسترده استفاده می‌شود. به طور خاص، در مدل‌های پیشرفته از برند جی پلاس، فناوری طیف رنگی گسترده (Billion Rich Color) به کار رفته است. به همین دلیل نیز کیفیت تصویر محصولات این برند، نسبت به محصولات خارجی کاملا قابل قبول به نظر می‌رسد. این مساله باعث شده تا برند جی پلاس بتواند در میدان رقابت با محصولات خارجی، بسیار قدرتمند ظاهر شود. یکی از مدل های محبوبی که دارای طیف رنگی گسترده میباشد، تلویزیون 50 اینچ جی پلاس هست که هم دارای سایز بسیار مناسب و همچنین قیمت و امکانات عالی میباشد؛ این محصول رو میتونین از فروشگاه Gplusiran تهیه کنید.

تلویزیون جی پلاس با بهره­ گیری از فناوری‌های بروز، توانسته سهم زیادی از فروش لوازم صوتی و تصویری، در بازار تولیدات داخلی داشته باشد. در واقع این تلویزیون‌ها هم از قطعات خارجی و هم از قطعات داخلی ساخته شده ­اند! البته نقش مهندسین و طراحان سیستم‌های صوتی و تصویری در داخل کشور را در تولید این محصول نباید نادیده گرفت.

چگونه می‌توان تصویری با فناوری WCG دریافت کرد؟

برای آنکه بتوانید طیف رنگی گسترده را بر روی صفحه نمایشگر مشاهده کنید، باید تلویزیونی را بخرید که از این قابلیت برخوردار باشد. همچنین، منبع مدیای مورد نظر شما باید بتواند محتوای WCG را ارسال کند. به این معنا که اگر یک کانال تلویزیونی یا DVD را مشاهده می‌کنید، باید محتوا را با قابلیت WCG ارسال کنند. در غیر این صورت، حتی اگر تلویزیون شما از نوع 4K با طیف رنگی گسترده باشد، باز هم نمی‌توانید همه رنگ‌ها را در تصویر مشاهده نمایید. به این ترتیب، هم فرستنده و هم نمایشگر باید از فناوری WCG برخوردار باشند.

چند نکته درباره WCG که بهتر است بدانید

بهبود رنگ تصویر تلویزیون بسیار نامحسوس است. به طوری که تنها با مقایسه دو تصویر می‌توانید تصویر بهتر را از دیگری تشخیص دهید. معمولا تمایز رنگ‌های قرمز و سبز بیشتر از رنگ‌های دیگر به چشم می‌آید. نکته دیگر اینکه همه تلویزیون‌های 4K نمی‌توانند طیف رنگی گسترده داشته باشند. در عوض، تمامی تلویزیون‌ها با صفحه نمایش OLED قابلیت HDR و WCG را به صورت همزمان دارند. در برخی تلویزیون‌ها تعداد رنگ‌ها بیشتر از مدل‌های دیگر است. حتی اگر هر دو نوع تلویزیون از فناوری طیف رنگی گسترده برخوردار باشند.

امتیاز بدید

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

more
مقالات بیشتر
Sponsored
مطالب حمایت شده
Comment
آخرین دیدگاه ها
مـــطالب مـشـــابه بیشتر ...

Similar Post

مطالب بیشتر

تحریریه کارینت
21 آذر 1402