دنیای امروز میدان رقابتی میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ است که در آن تنها ارائه محصولات باکیفیت و ایدههای خلاقانه تضمین موفقیت نیست. در چنین شرایطی که هر لحظه ابزارهای جدید روی کار میآیند، آنچه کسب و کارها را سرپا نگه میدارد، سازگاری با تغییرات و استفاده از ابزارهای بهروز است. در این مقاله تعدادی از کاربردیترین ابزار توسعه کسب و کار مانند: ابزار مدیریت پروژه، مرکز تلفن ابری، ابزار تحلیل داده و هوش مصنوعی را به شما معرفی خواهیم کرد.
چگونه ابزارهای هوشمند به توسعه کسب و کار کمک میکنند؟
توسعه کسب و کار دیگر یک اتفاق تجربی یا تصادفی نیست. اگرچه یک کسب و کار با داشتن ایده، انگیزه وسرمایه متولد میشود؛ اما رشد واقعی آن زمانی اتفاق میافتد که همگام با نیازهای زمانه حرکت کند. در ادامه توضیح دادهایم که چگونه ابزارهای دیجیتال سبب تسریع توسعه کسب و کارتان خواهد شد.
- کاهش اتلاف وقت از طریق حذف وظایف تکراری: شما میتوانید برخی از وظایف تکراری و روزمره را به ابزارهای هوشمند بسپارید و از نیروی انسانی خود برای کارهای مهمتر استفاده کنید. دراینصورت بدون اضافهکردن پرسنل جدید، کارهایتان با سرعت بیشتر پیش میرود.
- بهبود ارتباط با مشتری: ابزارهای ارتباط با مشتری نیازها، علایق، تاریخچه خرید و الگوهای رفتاری مشتریان قبلی را شناسایی میکنند که اطلاع از این امور به بهبود ارتباط با مشتری میانجامد.
- افزایش انسجام و هماهنگی میان تیمها: ابزارهای مدیریت تیم فرصتی برایتان فراهم میکنند تا از هر جایی که هستید ارتباطی پایدار و امن با همکاران خود برقرار کنید. در نتیجه تعاملات داخلی بهبود پیدا میکند و پروژه با سرعت بیشتری اجرا میشود.
- شناسایی بازارهای جدید و بقا در بازار رقابت: ابزارهای سئو، ایمیل مارکتینگ و شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند تا بدون صرف هزینههای گزاف مشتریان هدف را پیدا کنید. نتیجه این امر افزایش فروش، رشد سریعتر در بازار و بقا در میدان رقابت است.
- تصمیمگیری عاقلانهتر، دقیقتر و سریعتر: استفاده از ابزارهای تحلیل داده سبب میشود تا شما دید دقیقی نسبت به رفتار مشتری و عملکرد فروش پیدا کنید؛ بنابراین میتوانید بر اساس دادههای واقعی تصمیمگیری کنید و حدسوگمان را کنار بگذارید.
ابزارهای توسعه کسب و کار کداماند؟
همانطور که گفتیم ابزارهای دیجیتال با ایجاد سرعت، دقت و شفافیت بیشتر، فرایند توسعه کسب و کار را سرعت میبخشند. در واقع این ابزار روند پرهزینه رشد سازمان را با هزینه نهچندان زیاد روبهجلو هدایت میکنند و کاری میکنند تا از رقبا پیشی بگیرید. در ادامه برخی از این ابزار را به شما معرفی خواهیم کرد.
ابزارهای مدیریت پروژه
ابزارهای مدیریت پروژه راهکاری عملی برای ایجاد هماهنگی میان اعضای تیم است تا هر یک از کارکنان از وظایف خود مطلع شوند. این ابزار مسئولیت و ددلاین انجام پروژهها را برای هر فرد تعیین میکند و امکان پیگیری و ردیابی وظایف را برای مدیران ممکن میسازد.
تقسیم وظایف و تعریف مسئولیتها، مدیریت زمان، ایجاد هماهنگی میان اعضای تیم و ردیابی میزان پیشرفت پروژه برخی از کاربردهای ابزار مدیریت پروژه است. تعدادی از معروفترین ابزارهای مدیریت پروژه عبارتاند از:
- ترلو (Trello)
- آسانا (Asana)
- ماندی (Monday)
- کلیک آپ (ClickUp)
- جیرا (Jira)
مرکز تلفن ابری؛ ابزار مدیریت ارتباطات تلفنی
در دنیای امروزی کسبوکارهایی موفقتر عمل میکنند که بتوانند ارتباطات بهتر و مؤثرتری را با مشتریان، همکاران و اعضای تیم خود شکل دهند. ابزارهای برقراری ارتباطات سریع از دیگر ابزارهای مهم در توسعه کسب و کار بهحساب میآیند که نقش پررنگی در ایجاد ارتباط سالم و مستحکم ایفا میکنند. سیستم تلفن گویا، تلفن ابری، سیستمهای چت سازمانی و نرمافزارهای ویدئو کنفرانس برخی از ابزارهای ارتباطیاند که ارتباطات سازمانی را متحول کردهاند.
سیستم تلفن گویا یک سیستم پاسخگویی خودکار به تماسهای مشتریان است که هر فرد را به واحد مربوطه هدایت میکند. با استفاده از این سیستم حجم تماسهای ازدسترفته کاهش مییابد و تجربه مشتری بهبود پیدا میکند. با بهکارگیری تلفن گویا شما همیشه در دسترس مشتریان خود هستید و بیشتر از همیشه حرفهای به نظر میرسید.

سانترال مجازی نیز یک سیستم تلفنی گویا مبتنی بر اینترنت است که ارتباطات شما را بدون نیاز به تجهیزات سختافزاری کنترل میکند. در این سیستم تماسها در بستر وب اتصال مییابند و اطلاعات در فضای ابری مبادله و ذخیره میشوند. شما تمامی امکانات یک تلفن سانترال را دارید اما بدون صرف هزینه زیاد بابت راه اندازی سانترال و نگهداری آن.
نرمافزارهای چت سازمانی و ویدئو کنفرانسها نیز از دیگر ابزار توسعه کسب و کار بهشمار میآیند که محیطی امن برای برقراری ارتباط در اختیارتان قرار میدهند. این ابزار ضمن ایجاد فضایی مطمئن برای تعاملات سازمانی، محیطی مناسب برای ذخیرهسازی اسناد و اطلاعات سازمان است.
ابزارهای تحلیل داده
امروزه کسب و کارها با حجم انبوهی از دادهها در کار خود مواجه میشوند که اگرچه بهخودیخود ارزش چندانی ندارند، اما تحلیل آنها به رشد سازمان کمک میکند. ابزارهای تحلیل داده نقش مهمی در توسعه کسب و کار دارند و فرصتی برایتان فراهم میکنند تا بهجای تکیه بر تجربه و حدسوخطا، بر اساس دادههای واقعی تصمیم بگیرید.
شناخت بهتر رفتار مشتری، بهینهسازی فرایندها، پیشبینی روند بازار و نیازهای آینده برخی از کاربردهای ابزار تحلیل داده است. استفاده از این ابزار سبب میشود تا شما از منابع موجود بیشترین بهره را ببرید و تصمیمهای هوشمندانهتر اتخاذ کنید.
ابزار تحلیل داده راهحلی کمهزینه برای توسعه کسب و کار است که شما را به مسیر درست هدایت میکند. این ابزار بهرهوری سازمان را افزایش میدهد و با شناسایی فرصتها و حتی تهدیدها به بهبود عملکرد برندتان کمک میکند. برخی از کاربردیترین ابزارهای تحلیل داده را در ادامه نام بردهایم.
- Google Analytics
- Hotjar
- Microsoft Power BI
- RapidMiner
- Excel
- Looker
- Sas
- Google Data Studio
- Domo
- Qlik
دادههای خام تا زمانیکه دستهبندی و تحلیل نشوند، تنها یک مشت عدد هستند که معنای خاصی ندارند. به کمک این ابزار دادهها تفکیک، طبقهبندی و تحلیل میشوند تا سازمانها با استناد به آنها میتوانند به نتایج جالبی برسند.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی از اصلیترین ابزار توسعه کسب و کار در دنیای امروزی است که قابلیتهایش جهان را در بهت فرو برده است. این فناوری پیشرفته که تا چند سال پیش رؤیایی دور به نظر میرسید، امروزه به واقعیت تبدیل شده است و اکنون بهعنوان ابزاری قدرتمند شناخته میشود.
هوش مصنوعی (AI) به سیستمهای هوشمندی گفته میشود که بهنحوی قابلیت تفکر دارند. این ابزار از هوش انسانی تقلید میکنند و کارهایی مشابه آن همچون صحبت، تصمیمگیری و حل مسئله انجام میدهند. اما سؤال اینجاست که چگونه هوش مصنوعی سبب توسعه کسب و کار میشود؟
هوش مصنوعی میتواند وظایف روزمره و زمانبر را در کمترین زمان ممکن انجام دهد. برای مثال میتوانید با استفاده از هوش مصنوعی برای غربالگری رزومهها بر اساس الگوریتمهای تعریفشده استفاده کنید یا به کمک چتباتها یک مکالمه طبیعی را با کاربران شبیهسازی کنید. تحلیل دادهها، شناسایی نیازهای مشتریان، شخصیسازی تجربه مشتری و خلق ایدههای جدید برخی از وظایفی است که میتوانید آنها را به هوش مصنوعی بسپارید.
سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
موفقیت پایدار وابسته به شناخت دقیق مشتریان و رفع نیاز آنهاست. شما زمانی میتوانید بهعنوان یک برند موفق در بازار پذیرفته شوید که رضایت مشتریان خود را جلب کنید و ارتباطی معنادار با آنها شکل دهید.
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری همانگونه که از نامش پیداست با هدف بهبود ارتباط با مشتری طراحی شده است. با اتصال تلفن ابری به CRM یک راهحل یکپارچه و جامع برای مدیریت بهتر کسب و کار فراهم کردهاید که منجر به فروش بیشتر، ارائه خدمات باکیفیتتر، توسعه کسب و کار، بهبود مدیریت منابع انسانی و مشتریمداری میشود.
بهکارگیری سیستم مدیریت ارتباط با مشتری سبب حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید میشود. به کمک این نرمافزارها شما میتوانید اطلاعات مشتریان را در یک مکان متمرکز ثبت کنید و پیگیریهای لازم با سفارشهای آنها را انجام دهید. در CRM امکان رصد تاریخچه ارتباط با مشتری نیز وجود دارد که بررسی آنها منجر به برآوردهکردن بهتر انتظارات مشتریان میشود؛ بنابراین ارتباط ماندگارتری با مشتری ایجاد میشود و تجربه مشتری بهبود مییابد.
سیستمهای مدیریت مالی و حسابرسی
اگرچه افزایش فروش اتفاق هیجانانگیزی برای یک کسب و کار محسوب میشود، اما فروش بهتنهایی ضامن رشد سرمایه نیست. برای توسعه کسب و کار شما باید از ابزارهای مدیریت مالی استفاده کنید تا شفافیت مسائل مالی افزایش یابد.
استفاده از سیستمهای مدیریت مالی و حسابرسی به شما میگوید که سرمایه از کجا به دست میآید و صرف چه کارهایی میشود. به کمک گزارشهای مالی این سیستمها، تصمیمگیری آسانتر میشود و پیشبینی بحرانها و مدیریت آنها بهتر صورت میگیرد.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال
داده، محتوا و تعامل با مشتریان را میتوان سه رکن اصلی برای توسعه کسب و کار در بازاریابی مدرن دانست که برای مدیریت هر یک از آنها ابزارهای مخصوصی وجود دارد. بازاریابی دیجیتال یکی از پویاترین روشهای تبلیغات است که حضور شما در فضای آنلاین و دسترسی به بازارهای بینالمللی را برایتان ممکن میسازد. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را میتوان در گروههای زیر طبقهبندی کرد.
- رسانههای اجتماعی همچون اینستاگرام، توئیتر، تلگرام و فیسبوک
- ابزارهای بهینهسازی موتورهای جستوجو (سئو) مانند Google keyword planner، Keyword tool، SEMrush و KWfinder
- ابزارهای ایمیل مارکتینگ مانند Mailchimp و هاب اسپات
- ابزارهای جمعآوری داده مانند Kissmetrics
- ابزارهای تبلیغات کلیکی از جمله گوگل ادز
- ابزارهای ویدئو مارکتینگ مانند آپارات، یوتیوب و Inshot
- ابزارهای تولید و مدیریت محتوا مانند وردپرس، Google Docs و Canva

جمعبندی
ابزار دستیارهای کمکی برای توسعه کسب و کار بهشمار میروند که مسیر موفقیت شما را هموارتر میسازند. از سیستمهای مدیریت پروژه گرفته تا هوش مصنوعی هر یک بهنحوی بهرهوری سازمان را افزایش میدهند و رشد پایدار آن را تضمین میکنند. به کمک این ابزار شما میتوانید مطمئنتر در میدان رقابت عرضاندام کنید و هوشمندانهتر برای پیشرفت سازمانتان گام بردارید.
اگر میخواهید ارتباطات خود را متحول کنید و با استفاده از ابزارهای بهروز با هزینه کم تکانی به کسب و کارتان دهید، سری به وبسایت «دفتر شما» بزنید. دفترشما با ارائه سرویسهای تلفن ابری، سیستم تلفن گویا، مرکز تماس و فکس اینترنتی به شما کمک میکند تا بدون نیاز به دفتر و تجهیزات، نسبت به توسعه کسب و کار خود اقدام کنید.