Sponsor

ازنا کجاست و جاذبه های دیدنی آن کدامند؟

ازنا یکی از شهرستان‌های کوچک ایران واقع در میان دشت‌ها و آبشارهای لرستان، مقصدی بی‌نظیر برای لذت بردن از طبیعت است. این شهر به‌ویژه در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف کشور به خود جذب می‌کند. شاید برایتان جالب باشد این شهر کوچک دارای ایستگاه راه...

Device Slider

ازنا یکی از شهرستان‌های کوچک ایران واقع در میان دشت‌ها و آبشارهای لرستان، مقصدی بی‌نظیر برای لذت بردن از طبیعت است. این شهر به‌ویژه در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف کشور به خود جذب می‌کند. شاید برایتان جالب باشد این شهر کوچک دارای ایستگاه راه آهن فعال است و مسافران بسیاری با خرید بلیط قطار ازنا تهران به پایتخت ایران سفر می‌کنند. در این مطلب با ازنا و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا خواهید شد.

ازنا در کجای ایران قرار دارد؛ آشنایی با ازنا

ازنا در گذشته جزء محدوده سیاسی اراک از استان مرکزی بوده است؛ اما امروزه یکی از شهرهای لرستان محسوب می‌شود که در سمت شرق این استان قرار دارد. مردم ازنا به زبان لری و بختیاری صحبت می‌کنند و مردمانی ترک‌زبان، ارمنی، گرجی و لک‌ زبان نیز در شهرستان زندگی دارند.

موقعیت ازنا

شهرستان ازنا در میان شهرهای دورود و الیگودرز واقع شده است. این شهر از جنوب به اشترانکوه و سفیدکوه منتهی می‌شود و در غرب آن دربند، چشمه قلقل، چشمه تیان و شهرستان دورود قرار گرفته‌اند. این شهرستان از شرق الیگودرز و از شمال نیز به امام زاده قاسم و مومن‌آباد محصور می‌شود.

روش‌های رفتن به ازنا

برای رفتن به ازنا می‌توانید از راه جاده یا مسیر راه آهن این شهر اقدام کنید. بسیاری از افراد مسافرت با قطار را به دلیل لذت بردن از مناظر طبیعی این شهر انتخاب می‌کنند و برهمین اساس بلیط‌ قطار ازنا تهران و بالعکس یکی از پرفروش‌ترین بلیط‌های این مسیر ریلی است.

جاذبه های گردشگری ازنا

وجود خاک‌های حاصلخیز، بارش‌های مناسب فصلی و چشمه‌های پرآب، طبیعتی سرسبز و دلنشین را به ازنا و مناطق اطراف این شهرستان بخشیده است. برخی از این دیدنی‌های طبیعی و شگفت‌انگیز را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

چشمه قُلقُل؛ زیباترین چشمه آب معدنی ازنا

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ازنا، چشمه قلقل یا چشمه قلقلی است که از انتهای شکاف کوه، قلقل کنان می‌جوشد و خارج می‌شود. برای دیدن این چشمه باید به روستای دربند از توابع این شهرستان بروید. این چشمه در هر ثانیه 45 لیتر آبدهی دارد و از آب آن برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. گردشگران برای شنا کردن در آب‌های اطراف این چشمه و لذت بردن از منظره شگفت‌انگیز چشمه قلقل به روستای دربند سفر می‌کنند.

روستای کمندان؛ دهکده‌ای گردشگری در دامنه اشترانکوه

شهرستان ازنا دارای روستاهای متعددی است که اکثرا از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری برخوردار هستند. یکی از این روستاها، کمندان نام دارد. روستای کمندان به دلیل برخورداری از چشمه‌ها و رودخانه‌هایی که از دل اشترانکوه سرچشمه می‌گیرند، مناظر طبیعی حیرت‌انگیزی دارد. تماشای درختان کهنسال بید و پوشش گیاهی خاص و زیبای این روستا حس و حال دلپذیری ایجاد می‌کند. مهم‌تر از جاذبه‌ها، برخورد ساکنان مهمان‌نواز و خونگرم روستای کمندان نیز عامل مهمی در بازگشت مسافران به این روستای گردشگری است.

امامزاده آقا پیر عباد

جاهای دیدنی ازنا فقط به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود. این شهرستان از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی ارزشمندی نیز برخوردار است که امامزاده آقا پیرعباد را باید یکی از آنها به شمار آورد. این شخص یکی از نوادگان امام موسی کاظم (امام هفتم شیعیان) است که در زمان خلافت عباسیان به این منطقه آمده بود. بعضی از مسافران به زیارت مزار این امامزاده می‌روند. یک چشمه جوشان و دیدنی نیز در کنار این امام زاده وجود دارد.

تونل برفی؛ راهروی برفی شگفت‌انگیز در میان کوه

تونل برفی یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر ازنا است که احتمال کمی وجود دارد مثالش را در جای دیگری ببینید. این تونل در اثر انباشته‌شدن برف و یخ در فصل سرد و آب شدن آن در فصول گرم به وجود آمده است و 10 متر عرض و 3 متر ارتفاع دارد. برای رفتن به این تونل باید از ازنا به طرف میدان راه آهن بروید و پس از دنبال کردن تابلوهای راهنما خود را به روستای گردشگری دره تخت و سپس روستای کمندان برسانید.

از روستای کمندان تا اشترانکوه و ازنادره حدودا 2 یا 3 ساعت باید پیاده‌روی و کوه‌پیمایی داشته باشید و سپس به تونل شگفت‌انگیز برفی خواهید رسید. این تونل یک راهروی برفی زیبا است که دیدن و عبور از آن هیجان و لذت خاصی را برایتان رقم خواهد زد.

رودخانه ماربره

رودخانه ماربره را هم باید جزء جاذبه‌های طبیعی ازنا به شمار آورد. این رود از به هم پیوستن دو رود ازنار و الیگودرز تشکیل شده است و در نهایت با رودخانه تیره در شهر دورود ادغام می‌شود. ماربره یک رودخانه دائمی و همیشه پرآب است و اطراف آن مناظری سرسبز و باطراوت وجود دارد که بهترین گزینه برای پیک‌نیک و کمپینگ هستند.

دریاچه گهر ازنا؛ ماجراجویی در دل آلپ ایران

شهرستان ازنا و مناطق اطراف آن، پر از جاهای دیدنی طبیعی است. بعضی از مکان‌ها مانند دریاچه گهر بکر و دست نخورده هستند. اگر به دنبال تجربه گردش هیجان‌انگیز و ماجراجویانه در دامان طبیعت هستید، حتما به منطقه رمزآلود دریاچه گهر در ازنا بروید.

دریاچه گهر در قلب آلپ ایران یعنی اشترانکوه واقع شده است و آن را نگین اشترانکوه می‌نامند. این دریاچه زیبا یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران به شمار می‌رود. زلالی آب این دریاچه به حدی است که می‌توانید کف دریاچه را به راحتی مشاهده کنید.

دهکده گردشگری دره تخت

دهکده تفریحی دره تخت یکی از دیگر از جذابیت‌های ازنا است. از ویژگی‌های مهم این دهکده می‌توانیم به استخرهای پرورش ماهی متعدد در آن اشاره کنیم که دلیل آن وجود آب‌های فراوان در این دهکده است.

آسان ترین روش رزرو بلیط قطار ازنا تهران از فلای تودی

بدون شک سفر به ازنا تجربه بی‌نظیری از طبیعت‌گردی را برای هر گردشگری رقم خواهد زد. تقریبا تمام این شهرستان و مناطق اطراف آن به نوعی جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند. آشنایی با این جاذبه‌ها که در این مطلب به برخی از آنها اشاره کردیم، کمک می‌کند برنامه‌ریزی بهتری برای سفر به ازنا داشته باشید. در راستای همین برنامه‌ریزی‌ها می‌توانید از سایت فلای تودی برای خرید بلیط قطار ازنا تهران ، تهران ازنا و سایر قطارهای این مسیر استفاده کنید.

فلای تودی معتبرترین آژانس گردشگری در ایران و خاورمیانه است که خدمات متنوعی از جمله رزرو آنلاین بلیط‌های قطار، هواپیما، رزرو هتل، خرید تورهای مسافرتی و … را ارائه می‌دهد.

امتیاز بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

more
مقالات بیشتر
Sponsored
مطالب حمایت شده
Comment
آخرین دیدگاه ها
مـــطالب مـشـــابه بیشتر ...

Similar Post

مطالب بیشتر

تحریریه کارینت
18 شهریور 1403