Sponsor

مهارت ICDL کامپیوتر چیست؟ + توضیح مدرک

شاید برای شما هم سوال باشد که مهارت‌های هفت‌گانه ICDL چیست و مدرک آن چه کاربردی دارد؟ چگونه می‌توانیم در آزمون ICDL قبول شویم؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. ICDL مخفف چیست؟ ICDL گرفته شده از واژه‌های International Computer Driving Licence یه معنی گواهی بین‌المللی کاربری کامپیوتر است. خب شاید بپرسید دوره ICDL شامل چیست؟ این دوره شامل 7 مهارت ضروری...

Device Slider

شاید برای شما هم سوال باشد که مهارت‌های هفت‌گانه ICDL چیست و مدرک آن چه کاربردی دارد؟ چگونه می‌توانیم در آزمون ICDL قبول شویم؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ICDL مخفف چیست؟ ICDL گرفته شده از واژه‌های International Computer Driving Licence یه معنی گواهی بین‌المللی کاربری کامپیوتر است. خب شاید بپرسید دوره ICDL شامل چیست؟ این دوره شامل 7 مهارت ضروری کار با کامپیوتر است که پس از شرکت در دوره می‌توانید با گذراندن آزمون مربوطه، موفق به دریافت مدرک آن شوید.

مهارتهای هفتگانه ICDL شامل چیست؟

همان طور که گفتیم، این دوره شامل هفت مهارت اساسی کار با رایانه است. این هفت مهارت عبارتند از:

  • مبانی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • ویندوز
  • اینترنت و ایمیل
  • نرم‌افزار ورد
  • نرم‌افزار اکسل
  • نرم‌افزار اکسس
  • نرم‌افزار پاورپوینت

پس اگر شما هم تاکنون از خود می‌پرسیدید که کاربر ICDL چیست؟ باید با خواندن این هفت مهارت به اهمیت بالای یادگیری این دوره پی برده باشید؛ چرا که این دوره شامل هفت مهارت پایه‌ای برای انجام کارهای اداری در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هاست. در ادامه هر کدام از هفت مهارت گفته شده را کمی بیشتر توضیح خواهیم داد.

هر کدام از مهارتهای ICDL شامل چیست؟

1- مبانی کامپیوتر و فناوری اطلاعات: تنها مهارت تئوری این دوره است که از تعریف کامپیوتر گرفته تا آشنایی با سخت‌افزارها، شبکه، انواع‌ نرم‌افزارها، ملاحظات امنیتی در سیستم‌های رایانه‌ای و … را شامل می‌شود.

2- ویندوز: با توجه به این که در اکثر اداره‌ها همچنان از ویندوز 7 استفاده می‌شود، احتمالا در دوره شما هم از همین ویندوز برای آموزش استفاده شود. در این مهارت، شما با کاربری ویندوز، مدیریت فایل‌ها، ایجاد اکانت کاربری، نحوه نمایش فایل‌ها، نصب و حذف نرم‌افزار، کار با آنتی‌ویروس و … آشنا خواهید شد.

برای آشنایی با سوال‌های آزمون عملی این مهارت می‌توانید از نمونه سوالات موجود در سایت آموزشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای استفاده کنید؛ به عنوان مثال، نمونه سوال عملی ویندوز 7 آی‌تی فرزانگان

3- اینترنت و ایمیل: در این مهارت شما با به کارگیری مرورگرهایی مثل IE و Google Chrome برای گشت و گذار در صفحات وب آشنا خواهید شد. همچنین روش جستجو در گوگل، نحوه ایجاد، ارسال و مدیریت ایمیل در سرویس‌دهنده‌های یاهو و جیمیل را فرا خواهید گرفت.

4- نرم‌افزار ورد: همان طور که احتمالا می‌دانید از نرم‌افزار Microsoft Word برای تایپ متون ساده، نامه‌های اداری، فرمول‌های ریاضی، رسم نمودار، فلوچارت و … استفاده می‌شود. کار با این نرم‌افزار ساده است؛ اما به شرط این که به خوبی تمرین کرده باشید.

جهت آمادگی پاسخگویی به سوال‌های ورد در آزمون عملی فنی‌حرفه‌ای نیز می‌توانید از نمونه سوال‌های موجود در سایت‌های مختلف استفاده کنید. مثلا نمونه سوال عملی ورد آی‌تی فرزانگان

5- نرم‌افزار اکسل: از برنامه Excel در جهت ذخیره و مدیریت داده‌ها، رسم نمودارهای حرفه‌ای، استخراج اطلاعات با شرایط مورد نیاز و … استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم یادگیری این نرم‌افزار را جدی بگیرید؛ چرا که در انجام امور اداری بسیاری از شرکت‌ها و اداره‌ها به آن نیاز دارید.

6- نرم‌افزار اکسس: این نرم‌افزار به کاربران امکان مدیریت و طراحی پایگاه‌های داده رابطه‌ای را با یک واسط گرافیکی فراهم می‌کند. از طریق این نرم‌افزار، می‌توان به سادگی جداول، فرم‌ها، گزارش‌ها و کوئری‌ها را ایجاد کرد. به عبارت ساده‌تر با استفاده از برنامه Access می‌توانید داده‌های زیادی را ذخیره کنید، سپس با استفاده از مفهومی به نام Query اطلاعات مورد نیاز خود را با شرایط دلخواه از آن استخراج نمایید.

7- نرم‌افزار پاورپوینت: نرم‌افزار PowerPoint برای ایجاد ارائه‌های گرافیکی و ارائه اطلاعات به شکل تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از اسلایدها، تصاویر، نمودارها، جداول و متون، ارائه‌های حرفه‌ای و جذاب بسازند.

برنامه PowerPoint به طور گسترده در محیط‌های تحصیلی، تجاری و هر جا که نیاز به ارتباط و انتقال اطلاعات به صورت تصویری باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیدواریم تا این جای مقاله به این سوال خود که ICDL چیست و چه کاربردی دارد، جواب مناسب و قابل فهمی داده باشیم. پس به طور کلی در دوره‌های مهارت‌های هفتگانه ICDL این هفت مهارتی که اشاره شد آموزش داده می‌شود تا به شما کمک کند به دنیای جذاب کامپیوتر قدم بگذارید و بتوانید به راحتی از پس انجام امور اداری و منشی‌گری با کامپیوتر برآیید.

مدرك ICDL چيست و چه کاربردی دارد؟

مدرک ICDL، یا همان مهارت‌های کامپیوتری اساسی، یک مدرک بین‌المللی است که به افراد در حوزه مهارت‌های استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارها کمک می‌کند. این مدرک بر اساس استانداردهای جهانی تعیین شده توسط بنیاد مهارت‌های کامپیوتری بین‌المللی (ECDL Foundation) ارائه می‌شود. این بنیاد به مرور به نام “Certiport” تغییر کرده است.

مدرک ICDL به افراد کمک می‌کند تا در محیط کاری و تحصیلی با مهارت‌های کامپیوتری اساسی و ابزارهای مختلف نرم‌افزاری آشنا شوند. این مهارت‌ها در بسیاری از حرفه‌ها از جمله مدیریت، حسابداری، تدریس، تحقیقات، توسعه وب و غیره مورد نیاز است. همچنین، برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها ممکن است از کارمندان خود درخواست کسب این مدرک را داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که آنها دارای مهارت‌های کامپیوتری اساسی هستند. پس لزوم داشتن این مدرک به خوبی احساس می‌شود.

آزمون ICDL چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

این آزمون از سوی سازمان‌هایی مانند فنی‌حرفه‌ای برگزار می‌شود که شامل دو مرحله آزمون تئوری و عملی است. این سازمان یک فایل PDF شامل 1506 سوال بر روی وب‌سایت خود بارگزاری کرده است که معمولا آزمون کتبی و تستی از همین سوالات آورده می‌شود. برای دانلود این بانک سوال، می‌توانید از وب‌سایت آموزشگاه‌هایی که این رشته را برگزار می‌کنند کمک بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید از این سایت دانلود نمایید.

آزمون عملی نیز از همان مهارت‌هایی که در کلاس‌های ICDL یاد گرفته‌اید سوال طرح می‌شود که باید به طور عملی به سوال‌ها پاسخ دهید و جواب‌های خود را ذخیره نمایید تا آزمون‌گر بتوانند به حل سوالات شما نمره بدهند. نمره هر دوی آزمون‌های تئوری و عملی از 100 نمره هستند.

جمع‌بندی: ICDL چیست و داشتن گواهینامه آن چه فایده‌ای دارد؟

ICDL نام مدرک و همین‌طور دوره‌ای آموزشی است که به دوره مهارت‌های هفت‌گانه نیز مشهور است. در این دوره با هفت مهارت ضروری کار با کامپیوتر آشنا می‌شوید. این مهارت‌ها در انجام امور اداری و منشی‌گری مورد نیاز هستند. بسیاری از اداره‌ها و سازمان‌ها جهت استخدام خود، داشتن گواهینامه این دوره را ضروری می‌دانند.

امتیاز بدید

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

more
مقالات بیشتر
Sponsored
مطالب حمایت شده
Comment
آخرین دیدگاه ها
مـــطالب مـشـــابه بیشتر ...

Similar Post

مطالب بیشتر

تحریریه کارینت
25 مرداد 1402
تحریریه کارینت
30 آبان 1402