• خانه
  • ⬅️
  • کسب و کار
  • ⬅️
  • مراحل ثبت برند و شرکت | نکته‌هایی که در هنگام ثبت باید دقت کنیم

مراحل ثبت برند و شرکت | نکته‌هایی که در هنگام ثبت باید دقت کنیم

برای هر شرکت و فعال اقتصادی که به دنبال رسمیت بخشیدن به کار خود است، ثبت شرکت اولین و مهم‌ترین مرحله‌ای است که باید انجام شود. شرکت‌ها و مدیران با انجام این کار علاوه بر اینکه شرکت خود را به عنوان یک شخصیت حقوقی معرفی می‌کنند، همچنین فعالیت‌های خود را...

sponsor

مراحل ثبت برند و شرکت | نکته‌هایی که در هنگام ثبت باید دقت کنیم

برای هر شرکت و فعال اقتصادی که به دنبال رسمیت بخشیدن به کار خود است، ثبت شرکت اولین و مهم‌ترین مرحله‌ای است که باید انجام شود. شرکت‌ها و مدیران با انجام این کار علاوه بر اینکه شرکت خود را به عنوان یک شخصیت حقوقی معرفی می‌کنند، همچنین فعالیت‌های خود را رسمی می‌کنند و از مزایای ثبت کردن نام شرکت بهره می‌برند. از مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت این است که، از بروز مشکلات حقوقی جلوگیری کنید. به همین خاطر است که مدیران، به عنوان اولین قدم سراغ کارهای ثبتی می‌روند، چرا که چالش مربوط به مشکلات حقوقی برای شرکت‌ها بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود.

با این اوصاف شرایط ثبت شرکت در ایران، شرایط نسبتا پیچیده‌ای است که نباید آن را به هر کسی سپرد و یا آن را کوچک شمرد. چرا که هر گونه خطا در انجام این کار، عواقب جبران ناپذیری مانند مشکلات مالیاتی و ثبتی و عقب افتادن کارهای شرکت و از نظر زمانی به تاخیر افتادن برای کسب‌وکارها و مدیران آنها خواهد داشت.

چه نوع شرکتی باید ثبت کنیم؟

بسیاری از کسب‌وکارها و افراد، در اول کار خود در راه‌اندازی شرکت، در مورد این تردید دارند که شرکت خود را بر اساس کدام نوع انتخاب کنند. به طور کلی، شرکت‌ها به ۲ نوع تجاری و مدنی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های مدنی از اجتماع مالکین متعدد (حقیقی و حقوقی) جهت ادغام سهم الشرکه‌ی نقدی و غیرنقدی افراد به وجود می‌آیند.

اما همان‌طور که از نام شرکت‌های تجاری پیدا است، این نوع شرکت‌ها بر اساس فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بنا می‌شوند و هدف آنها رسیدن به سود و تقسیم سود میان اعضا است. این نوع شرکت‌ها (شرکت‌های تجاری)، دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • شرکت‌های سهامی خاص
  • شرکت‌های سهامی عام
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف
  • شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت فوری آسان ثبت

سامانه خدمات آنلاین مربوط به ثبت شرکت در «آسان ثبت» شامل: مشاوره تلفنی و اطلاع رسانی مشتریان از مدارک مربوط به ثبت شرکت جهت انجام هرچه بهینه‌تر کردن انتخاب موضوع فعالیت و نحوه ثبت می‌باشد. تمامی مراحل ثبت شرکت از طریق بهترین اتوماسیون اداری تحت نظارت بوده و کلیه مراحل انجام شده ثبت شرکت به مشتریان اطلاع رسانی می‌گردد. در راستای کمک به روند کارهای ثبتی مشتریان گرامی و خدمات رسانی در جهت نیاز مشتری، ثبت شرکت آسان ثبت تمامی مراحل کاری خود را بارها بازبینی کرده و سعی بر آن داشته تا با اطلاع رسانی کامل، صحیح و بموقع نیاز کلیه مشتریان و مراجعین محترم را در راستای ثبت شرکت فراهم نماید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در تهران

مدارک لازم برای ثبت شرکت در تهران را می‌توان در دو دسته‌ی مدارک عمومی (که برای تاسیس شرکت‌های مختلف یکسان هستند) و مدارک اختصاصی (که بسته به موضوع فعالیت متفاوت است) قرار داد. البته باید توجه داشت که شیوه تنظیم رسمی مدارک عمومی با هم متفاوت است.

مدارک شناسایی :

کارت ملی هوشمند و شناسنامه عکس‌دار به همراه کلیه توضیحات ضروری برای کلیه اعضا مهمترین مدارک برای تاسیس شخصیت حقوقی است.

همچنین، توجه داشته باشید که:

● ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی برای ثبت شرکت ضروری نیست. ● اگر استعلام سابقه کیفری و سوء پیشینه لازم باشد، به صورت خودکار در سامانه ثبت شرکت ها و موسسات انجام خواهد شد. ● ارائه مدرک تحصیلی ضروری نیست؛ اما برای اخذ مجوز فعالیت در حوزه‌های تخصصی ممکن است لازم باشد. مثلا اگر قصد تاسیس شرکت مهندسی دارید و می‌خواهید در نام آن از کلماتی همچون “مهندسی” یا “مهندسان” استفاده کنید، ارائه مدارک تحصیلی معتبر و مرتبط ضروری است.

تقاضانامه :

تنظیم تقاضانامه ثبت شرکت برای دریافت اظهارنامه ضروری است. کارشناسان اداره ثبت اطلاعاتِ تقاضانامه ثبت‌شده را به دقت بررسی می‌کنند، و باقی مراحل ثبت شرکت طبق همین اظهارات پیش خواهد رفت.

اظهارنامه :

اظهارنامه ثبت شرکت از اوراق بهادار است که باید از اداره ثبت شرکت‌ها تهیه شود، و تمام بندهای آن را با دقت برای پیش‌برد مسیر تاسیس شرکت پر کرد.

اساس‌نامه :

اساس‌نامه رکن اصلی شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، مختلط سهامی و تعاونی است (انواع شرکت‌ها در ادامه معرفی شده‌اند).

روابط شرکا با یکدیگر، حدود اختیارات، نحوه تقسیم سود، قوانین اداره مجموعه، نظارت بر عملکرد مدیران، رابطه با سهامداران و شرایط انحلال شرکت در این سند ثبت می‌شود. نام و موضوع شرکت، مدت زمان شرکت، مرکز اصلی آن، میزان سرمایه و سایر موارد مرتبط هم در این تفاهم‌نامه درج می‌شوند.

اساس‌نامه باید به دست کارشناس ثبت شرکت با توجه به نیازها و شرایط شرکت تنظیم شود، و تمام اعضا با امضای خود آن را تایید کنند. تغییر مندرجات آن هم منوط به برگزاری مجمع عمومی و تصمیم اکثریت شرکاست.

شرکت‌نامه : شرکت‌نامه رکن اساسی اصلی با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و مختلط ‌غیر سهامی است. نام و نوع شرکت، مدت زمان و محل شرکت، میزان سرمایه، مشخصات مدیران و بازرسان آن، سهم شرکا، نحوه تقسیم سود و زیان، شرایط انحلال شرکت و … در این سند درج می‌شود؛ به علاوه هرنوع قرار بین اعضا برای مدیریت.

تنظیم و تکمیل شرکت‌نامه برای ثبت شرکت نیز مانند سایر اوراق مهم نیز باید با دقت و تسلط کامل انجام شود. در پایان، شرکت‌نامه توسط تمامی شرکا تایید و امضا می‌شود.

A blue and white sign Description automatically generated

صورت‌جلسه هیئت‌ مدیره :

تصمیمات هیات‌ مدیره باید در قالب صورت‌جلسه تنظیم، و به اداره ثبت شرکت ها تسلیم شود. در واقع این برگه خلاصه مذاکرات و تصمیمات نهایی هیات‌ مدیره را شامل می‌شود. توجه داشته باشید که برای رسمیت یافتن این جلسات، حداقل نیمی از اعضا باید در آن حضور داشته باشند.

نکات مهم تنظیم این سند عبارت‌اند از:

● ثبت دقیق تاریخ برگزاری شامل ساعت آغاز و پایان

● انسجام مطالب و ارتباط موضوعات

اقرارنامه :

اقرارنامه یک مدرک مجزا برای ثبت شرکت نیست؛ و در اصل بندی است که در متن صورت‌جلسه شرکت‌های مسئولیت محدود و سهامی خاص درج می‌شود. پس از مشخص شدن اعضای هیات مدیره و انتخاب مدیرها، این متن نوشته می‌شود و توسط همه آنها امضا می‌شود. امضای این سند به معنای نداشتن هیچ‌گونه نسبت خانوادگی بازرسان با مدیران شرکت و عدم دریافت حقوق از آنها هم است.

گواهی تامین سرمایه شرکت :

گواهی دارایی شرکت‌ها از دیگر مدارک لازم برای ثبت آنهاست، که با استعلام از بانک تهیه می‌شود. میزان سپرده بانکی مدنظر باید با سرمایه اعلام‌شده منطبق باشد.

تقویم‌نامه :

تقویم کردن به معنی قیمت‌گذاری آورده‌های غیر نقدی اعضای شرکت توسط کارشناسان دادگستری در حضور شرکاست. سند حاصل از اینکار تقویم‌نامه نام دارد و برای تاسیس شرکت ضروری‌ست.

مجوز فعالیت و کارت بازرگانی :

مجوز فعالیت می‌تواند جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا هر گواهی فعالیت صادرشده از نهادهای قانونی باشد. این مدرک برای ثبت شرکت‌هایی الزامی است که موضوع فعالیت آنها به مجوزِ مراجع ذی‌صلاح احتیاج دارد. ارائه کارت بازرگانی برای ثبت شرکت‌های بازرگانی و فعالیت در زمینه واردات و صادرات ضروری است.

وکالت‌نامه و قیم‌نامه :

اگر وکیل یا قیم قانونی اشخاص در فرایند ثبت شرکت حضور داشته باشد، ارائه اصل و کپی این دو مدرک هم الزامی است.

آگهی روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار :

به عنوان یک سند دولتی، روزنامه رسمی مرجع قانونی انتشار تمام آگهی‌های حقوقی در کشور است. این روزنامه متعلق به قوه قضائیه، و مهم‌ترین وظیفه آن انتشار آگهی‌ ثبت شرکت و تغییرات آن است.

هدف درج آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی، اعلام آغاز فعالیت آن به صورت رسمی است. انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار جهت اطلاع‌رسانی عمومی شرکت‌های تازه‌تاسیس است. برای درج آگهی ثبت شرکت در این روزنامه‌ها به شناسه ملی شرکت احتیاج است.

نکات و شرایط مهم درباره مدارک مورد نیاز ثبت شرکت

مدارک مورد نیاز برای تاسیس ثبت شرکت تجاری مقداری با هم متفاوت است. در این مقاله به کلیات مدارک مورد نیاز اشاره شده است.

۱: اعضای هیئت مدیره نباید سوء پیشینه کیفری داشته باشند و یا دارای شغل دولتی باشند

۲: اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های خصوصی می‌توانند در چند شرکت عضو هیئت مدیره باشد

۳: مدیرعامل به هیچ عنوان نمی‌تواند در ۲ شرکت این سمت را داشته باشد چه در شرکت‌های دولتی و چه در شرکت‌های خصوصی

blank

ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها چه مراحی دارد؟

شما برای ثبت شرکت تجاری باید سلسله مراتب را رعایت کنید. بر اساس مراحل تاسیس شرکت در اداره که به صورت مختصر به آن می‌پردازیم باید مراحل را طی کنید.

  1. انتخاب نوع شرکت و موضوع فعالیت

ابتدا باید نوع شرکت خود را بر اساس فعالیتی که دارد مشخص کنید، دقت کنید که این مرحله دارای اهمیت بالایی است. انتخاب موضوع فعالیت شرکت بر اساس فعالیتی که دارید باید مشخص شود چون در آینده شما با شرکتی که دارید تنها فعالیتی که در این مرحله انتخاب کرده‌اید می‌توانید انحام دهید.

  1. انتخاب اعضا و سمت‌ها

تعیین شرکای شرکت یا همان سهامداران، مشخص کنید که تصمیم دارید با چه کسانی در تاسیس شرکت شریک باشید. مشخص کردن سرمایه اولیه شرکت که برای هر نوع شرکت حداقل‌هایی دارد، اگر میزان سرمایه اهمیتی برایتان ندارد حداقل را در نظر بگیرید. تعیین چارت سمت هر عضو و مشخص کردن اختیارات و حقوق امضاء

  1. انتخاب نام شرکت

مرحله جذاب انتخاب نام شرکت، شما ۵ عدد نام که حداقل باید ۳ سیلاب داشته باشند را باید انتخاب و بر اساس اولویت آنها را اعلام کنید.

  1. طی کردن مراحل ثبت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

ثبت نام آنلاین در سامانه اداره و بعد از آن انتظار برای تایید نام و دانلود اوراق برای امضاء و ارسال به اداره از سامانه.

  1. ارسال کلیه مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها

پس از طی کردن مراحل ثبت شرکت در سامانه مربوطه و اخذ تاییدیه پذیرش، باید نسخه‌های اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمیمه‌های آنها را امضا، و از طریق باجه‌های پست به صورت سفارشی به آدرس مشخص‌شده در تاییدیه ارسال کرد.

پس از ارسال مدارک تقاضای ثبت شرکت، وضعیت پرونده می‌تواند به یکی از این سه حالت دربیاید:

● رد پرونده

● نقص پرونده

● صدور آگهی

  1. تهیه و امضاء مدارک ثبتی (از جمله اساسنامه، شرکتنامه و…)

ارسال کردن ۲ سری مدارک امضاء شده به همراه نامه تایید نام اداره و مراجعه به اداره جهت امضاء و تحویل اوراق

  1. دریافت آگهی تاسیس در اداره ثبت شرکت‌ها

پس از پرداخت هزینه روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت باید آگهی‌های منتشر شده را دریافت و تایید نمایید.

ثبت تغییرات شرکت‌ها پس از ثبت شرکت

برخی ثبت تغییرات شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده و بعضی در صلاحیت مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده می‌باشد. آن دسته از مواردی که فقط در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می‌باشد مواردی از قبیل: انحلال شرکت، افزایش سرمایه، کاهش سرمایه، ورود شریک یا شرکا، خروج شریک یا شرکا، تغییر نام شرکت، تغییر موضوع شرکت، الحاق به موضوع شرکت، تغییر آدرس شرکت، تغییر دارندگان حق امضا، تبدیل سهام شرکت‌ها، نقل و انتقال سهام (درسهامی خاص) می‌باشد و به طور کلی تغییر کلیه مواردی که در اساسنامه وجود دارد در صلاحیت مجمع فوق العاده می‌باشد.

A person holding a paper with a diagram Description automatically generated

ثبت برند چگونه است؟ مراحل و شرایط ثبت برند

یرند چیست؟ برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیت‌های اقتصادی، کالاها، خدمات و… استفاده می‌شود.

لغت برند به انگلیسی (Brand) به عنوان نام قانونی نشان تجاری یک طرح، نماد، عبارت، نام و … است که ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می‌شود. ثبت برند ثبت ش تجاری یا برند همان چیزی است که مخاطب، صفات و ویژگی‌های آن را با دیدن، شنیدن‌، حس کردن و……… به صورت ذهنی، دیداری و یا شنیداری در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند. در واقع برند شامل همه احساسات مفاهیم و ویژگی‌هایی است که با یک نام گره خورده است. از نظر مصرف کننده خرید از یک برند یعنی: کیفیت بالا، خطر پذیری کمتر، سپردن مسئولیت به تولید کننده‌‌، وسیله‌ای نمادین برای اظهار شخصیت .

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند تجاری در ایران چیست؟

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقیقی

از کارت ملی و شناسنامه یک کپی گرفته و آن را ارائه دهید.

مجوز فعالیت خود را ارئه دهید، این مجوز می تواند جواز کسب شما باشد.

از کارت بازرگانی خود یک کپی ارائه دهید.

یک تصویر ۱۰*۱۰ از لوگوی خود ارائه دهید.

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقوقی

از کارت بازرگانی و کارت ملی شخص مدیر عامل شرکت یک کپی بگیرید.

از روزنامه تاسیس شرکت و در صورت وجود هر گونه تغییراتی از روزنامه تغییرات هم یک کپی بگیرید.

از مجوزهای شرکت هم باید کپی بگیرید، مجوزهای شرکت می تواند پروانه بهره برداری هم باشد.

تصویر ۱۰*۱۰ از لوگوی شرکت

ثبت برند تجاری چه مراحلی دارد؟

متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه‌ی برند می‌بایست با ورود به سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید بدون مراجعه‌ی حضوری به اداره‌ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.

مراحل ثبت برند تجاری:

۱.انتخاب نام برند:

این نام نباید قبلا ثبت شده باشد. قابلیت ثبت داشته باشد.

۲. استعلام نام قبل از ثبت.

۳. آماده کردن مدارک مورد نیاز.

تنها بعد از تایید اولیه برند در سایت، باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید و تا قبل از آن نیاز نمی‌باشد.

۴. ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت.

بعد از نام نویسی اولیه جهت تایید حساب کاربری برگه‌ای را که سایت مالکیت معنوی اداره به شما می‌دهد باید به یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی مراجعه و گواهی امضا جهت تایید حساب دریافت نمایید. سپس با بارگذاری آن در سایت، نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایید.

بعد از تایید حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه و در اینجا لازم است برخی مدارک از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶*۶ سانتی متر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود نمایید.

۵. پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت

۶. چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی

پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت ۱۰ الی ۱۵ روز ، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می‌شود.

۷. مراجعه حضوری به اداره مالکیت:

در صورتی که شخصی نسبت به ثبت علائم تجاری شما اعتراض نداشته باشد، بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده از طرف کارشناسان مورد تایید واقع می‌شود. پس از دریافت پیامک تایید لازم است به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایید.

۸. پرداخت حق الثبت برند:

پس از تایید ثبت علامت تجاری و تحویل اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می‌شود که حق الثبت را پرداخت نمایید.

هزینه حق الثبت برای یک طبقه به شرح زیر است:

ثبت برند حقیقی ۱۲۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه ۱۰ هزار تومان

ثبت برند حقوقی ۲۴۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه‌تر ۲۰ هزار تومان

یعنی اگر شما یک برند شخصی را در ۳ طبقه ثبت می‌کنید هزینه حق الثبت آن اینگونه محاسبه می‌شود.

۱۲۰ هزار تومان ( به ازای یک طبقه پایه ) + ۲۰ هزار تومان ( دو طبقه اضافه‌تر ) در مجموع ۱۴۰ هزار تومان برای ۳ طبقه.

9. تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند

در نهایت نیز گواهی ۱۰ ساله برند خود را دریافت می‌کنید. پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را بایستی به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند ۶*۶ (۱۰ تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، سند برند ثبت شده را تحویل بگیرید. اولین قدم در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد و تعهد شتاب می‌بخشد.

blank

سامانه ثبت برند اداره مالکیت معنوی

مرکز مالکیت معنوی مرجع و سامانه ثبت برند رسمی می‌باشد. این مرکز زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند و وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. تمام مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به این حوزه از طریق همین سازمان اطلاع‌رسانی می‌شوند. همه موسسات ثبت برند در استان تهران نیز با نظارت این سازمان مشغول به فعالیت هستند. گفتنی است تمام برندهای لاتین و نام‌های انگلیسی و عربی تحت همین قوانین به ثبت رسمی می‌رسند. به طور کلی، ثبت برند به انجام روال قانونی ثبت یک علامت تجاری به اسم یک یا چند فرد گفته می‌شود که طی آن، نام و نشان تجاری شما از نظر قانونی نیز به رسمیت شناخته می‌شود.

آیا مواردی است که نتوان برند خود را ثبت کرد؟

هنگامی که تصمیم به ثبت برند و علامت تجاری دارید باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که برخی از کلمات و عبارات به عنوان برند و علامت تجاری قابل نیستند و برای جلوگیری از هدر رفت هزینه و زمان خود بهتر است این موارد را که در ادامه به آنها اشاره می نماییم در نظر داشته باشید و با لحاظ موارد ذیل برند مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

موارد ذیل به عنوان برند و علامت تجاری قابلیت ثبت ندارند:

  1. علائمی که قدرت و توانایی تمیز دهندگی و متمایز بودن را نداشته باشند.
  2. علائمی که فاقد هرگونه صفات مشخصه و کاملاً عام باشند (بطور مثال شما نمی‌توانید عبارت “نخ” را برای محصولات نساجی و طبقات مرتبط مانند پوشاک به ثبت برسانید)
  3. علائم توصیفی را نمی‌توانید استفاده نمایید. (به طور مثال شما نمی‌توانید برند “خوشمزه” را برای مواد غذایی بکار ببرید)
  4. علائمی که عین و یا به طرز گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت و یا نام تجاری باشند که برای همان کالاها یا خدمات یا کالاها یا خدمات مشابه‌ای که متعلق به فرد دیگری (اعم از حقیقی و یا حقوقی) که در ایران معروف است بکار روند.
  5. علائمی که گمراه کننده باشند. ( به طور مثال شما نمی‌توانید برای کالای چوبی عبارت آهنین بکار ببرید)
  6. علائمی که عین و یا شبیه علائمی هستند که قبلاً در طبقات دیگری به ثبت رسیده‌اند اما بسیار معروف و مشهور هستند.
  7. علائمی که مغایر با نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند بدون تردید قابل ثبت نخواهند بود
  8. علائمی که جزء علائم ذکر شده در ماده ۶ کنوانسیون پاریس باشند (به طور مثال بر اساس بند الف ماده ۶ کنوانسیون پاریس اگر بدون اجازه مقامات صالح علائم رسمی، بیرق [پرچم] و دیگر نشانه‌های دولتی کشورهای عضو اتحادیه و نشانه و انگ رسمی و دولتی و تقلید آثار و علائم تاریخی و خانوادگی را برای علامت تجاری و یا صنعتی یا عناصر این علامت بکار برند کشورهای اتحادیه توافق دارند که تقاضای ثبت آن را نپذیرند و اگر این تقاضا ثبت شده است ثبت آن را با اقدامات مقتضی باطل و استعمال آن را منع کنند.)
  9. علائمی که حاوی مشخصات جغرافیایی نادرست که موجب گمراهی عموم در خصوص مبدا کالای تحت علامت باشند، قابل ثبت نخواهد بود.
  10. علائمی که حق تقدم افراد دیگر (چه حقیقی و چه حقوقی) را در تقاضای ثبت علامت تجاری مورد نظر تضییع نماید.

انجام صحیح و دقیق مراحل ثبت برند به چه علت از اهمیت زیادی برخوردار است؟

ثبت برند و ثبت علامت تجاری از خدمات پر متقاضی و مهمی است که توسط اداره مالکیت معنوی ارائه می‌شود و از آنجائیکه این اداره فقط در شهر تهران مستقر است، تمامی اظهارنامه‌های ثبت علامت تجاری که در سامانه اینترنتی این اداره ثبت می‌شود، توسط کارشناسان مربوطه بررسی و اعلام نتیجه می‌شود.

به دلیل آنکه هر روزه تعداد زیادی اظهارنامه ثبت علامت تجاری به این اداره ارسال می‌شود و از طرفی تعداد کارشناسان اداره مالکیت معنوی محدود می‌باشد. طبیعتاً با صف‌های طولانی بررسی اظهارنامه‌های ثبت علامت تجاری مواجه هستیم و گاهاً مشاهده می‌شود که بررسی این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان چند ماه به طول می‌انجامد که اگر در هنگام تنظیم و ارسال آنها دقت لازم را معمول نداشته باشید یا موارد قانونی را رعایت نکرده باشید، با اخطار رفع نقص یا بدتر از آن با اخطار رد اظهارنامه مواجه می‌شوید که این امر موجب تلف شدن وقت و هزینه شما می‌شود.

به همین جهت رعایت موارد قانونی و انجام صحیح مراحل ثبت برند از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا به همین خاطر علاوه بر توضیحات جامع و کامل پیرامون مراحل ثبت برند شما می‌توانید از سامانه ثبت برند آسان ثبت استفاده نمایید. همانطور که گفته شد برای فعالیت‌های اقتصادی و مدیران آن‌ها روند سریع و راحت‌ کارهای ثبتی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین علت شما می‌توانید از کارشناسان آسان ثبت کمک بگیرید.

استعلام ثبت برند چگونه است؟

بعد از به ثبت رساندن یک شخصیت حقوقی و حتی شخص حقیقی، صاحبان شرکت‌ها یا اشخاص برای برخورداری از یک سری مزایا مانند اخذ نمایندگی و یا استفاده از تسهیلات بانکی و همینطور معرفی محصولات خود نیاز دارند تا برندی را برای محصولات خود انتخاب کرده و آن را به ثبت برسانند.

استعلام ثبت برند

جدید و نو بودن برند یعنی اینکه برند مورد استفاده بر روی محصول که ارائه گردد، از لحاظ شکلی باید تازه و جدید بوده و قبلاً به وسیله سایرین به ثبت نرسیده و مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

باید اشاره داشته باشیم که بر اساس جدول طبقه بندی کالا، زمانی که برای کالای مشخصی علامتی از یک طبقه خاص استعمال گردد، فرد دیگری که بعد از انتخاب علامت مذکور بخواهد جهت کالای خود یک علامت مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده نماید، اجازه این کار به او داده نخواهد شد. ‌از آنجایی که حجم برندهای ثبت شده در اداره مالکیت معنوی در طی دهه های اخیر به صورت وسیعی افزایش پیدا کرده است، لذا در حال حاضر انتخاب علائم تجاری یا برند بسیار دشوارتر از گذشته شده است. درصورتی که یک برند به ثبت رسیده باشد دیگر قابلیت ثبت نخواهد داشت.

به خاطر همین مسئله هم می باشد که جهت پیشگیری از رد اظهارنامه برند پیشنهادی، پیش از ثبت برند، باید از برند مد نظر استعلام برند گرفته شود تا مطمئن شد که این برند قبلاً به ثبت نرسیده باشد.

برندی که به ثبت می‌رسد تا چه مدت اعتبار دارد؟

مدت اعتبار برندهایی که به ثبت می رسند، «۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه» است و همچنین در پایان این مدت ۱۰ساله، یک مهلت ۶ ماهه برای تمدید برند وجود دارد که مالک برند برای حفظ آن باید حتماً قبل پایان یافتن این مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید و اگر اقدام به تمدید برند خود در این بازه زمانی ننماید، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، می تواند با طی نمودن مراحل پیش گفته، برند فوق را بنام خود ثبت نماید!

این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که می‌توانید برند خود را برای سال‌های طولانی و ده‌ها سال با اقدام به موقع و پرداخت هزینه‌های مربوطه و برای دوره‌های متوالی ۱۰ ساله تمدید نمایید و از داشتن برندی با قدمت بالا و حرفه‌ای که داشتن آن آرزوی بسیاری از رقبای شماست لذّت ببرید.

مدارک مورد نیاز تمدید برند بعد از ۱۰ سال

مدارک تمدید برند (مدارک ثبت برند) بسیار متفاوت با مدارک ثبت برند می‌باشد. شما می‌توانید در صفحه تمدید برند آکادمی آسان ثبت به صورت کامل مطالعه کنید:

  • برابر اصل مدارک هویتی شخصی حقیقی و یا شخص حقوقی
  • برابر اصل مجوزهای ثبت برند
  • اصل تصدیق برند
  • روزنامه رسمی تمدید برند
  • پرداخت حق الثبت تمدید برند

مزایای ثبت برند چیست؟

ثبت برند مزایای بسیاری دارد که در اینجا به چند مورد از برترین‌ مزایای ثبت آن اشاره می‌کنیم:

۱-یک برند خوب می‌تواند مانند یک میان بر ذهن انسان را در برخورد با حجم بالای اطلاعات بازاریابی به مقصد برساند. به عنوان آیتمی بسیار ارجح‌تر از دیگر آیتم‌ها، ذهن مشتری‌ها را به سمت برند اصلی حفظ کند. مثلا وقتی نام سامسونگ را می‌شنوید چه چیز در ذهن شما تداعی می‌شود؟

۳- برندها باعث بروز رفتاری متمایز از سایر رفتارهایی که یک مصرف کننده دارد می‌شوند. باعث تشویق برای خرید می‌شود و هیجان را به دل جامعه می‌آورد.

۴- به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند. ابزاری نیز برای بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.

۵- اجازه استفاده از آن‌ها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از حق امتیازها می‌باشند. جزء ضروری موافقت نامه‌های اعطاء نمایندگی هستند.

برچسب ها

0 0 رای ها
به این مطلب امتیاز بدید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
more
مقالات بیشتر
Sponsored
مطالب حمایت شده
Comment
آخرین دیدگاه ها
More Similar post

مـــطالب مـشـــابه بیشتر...

Pagespeed Optimization by Lighthouse.