• خانه
  • ⬅️
  • کسب و کار
  • ⬅️
  • ثبت برند فروشگاه اینترنتی، قوانین و الزامات

ثبت برند فروشگاه اینترنتی، قوانین و الزامات

ثبت برند فروشگاه اینترنتی یکی از ضروریات مهم برای کسب و کار در فضای مجازی است. این کار اگرچه برای تمام کسب و کارها اجباری نیست اما مزایای زیادی دارد از جمله انحصاری شدن حقوق مادی و معنوی برند برای صاحب آن، رسمیت یافتن قانونی کسب و کار و افزایش اعتماد...

sponsor

ثبت برند فروشگاه اینترنتی، قوانین و الزامات

ثبت برند فروشگاه اینترنتی یکی از ضروریات مهم برای کسب و کار در فضای مجازی است. این کار اگرچه برای تمام کسب و کارها اجباری نیست اما مزایای زیادی دارد از جمله انحصاری شدن حقوق مادی و معنوی برند برای صاحب آن، رسمیت یافتن قانونی کسب و کار و افزایش اعتماد مشتریان. فرآیند ثبت برند تابع موارد مندرج در قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری است. جزئیات را در ادامه مقاله خواهید یافت.

برند چیست؟

قبل از اینکه در مورد ثبت برند فروشگاه اینترنتی صحبت کنیم باید با مفهوم ثبت برند آشنا شویم. برند یا علامت تجاری در واقع لوگو، نشانه، نماد و یا شعاری است که مختص کسب و کار شماست. دیگران با دیدن این برند به یاد محصولات و خدمات شما می افتند. بنابراین برند قوی یک دارایی ارزشمند محسوب می شود که قابل خرید و فروش است. موضوع برند، اهمیت و کارکرد آن در حوزه بازاریابی مطرح می شود.

در جامعه امروز رقابت فشرده ای بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات مختلف وجود دارد. هر کدام از آنها می خواهند با روش های مختلفی توجه و اعتماد جامعه هدف را به خود جلب کنند. اگر یک کسب و کار در رسیدن به این هدف موفق نباشد، نمی تواند بقا و رشد خود را تضمین نماید.

این مباحث در حوزه بازاریابی به صورت علمی بررسی می شوند و یکی از ابزارهای مهم آن برند و تقویت برندینگ شرکت یا فروشگاه است. برندهای قوی در ذهن مشتریان حک می شوند و تمام توجه آنها را در مورد محصول مورد نظر به خود معطوف می کنند. به این صورت می توانند با برتری نسبت به رقبا، سود بیشتری کسب نموده و آینده درخشان تری برای خود خلق نمایند.

ثبت برند
ثبت برند

ضرورت ثبت برند فروشگاه اینترنتی

با توجه به افزایش روزافزون رقابت در کسب و کارهای اینترنتی، ثبت برند فروشگاه اینترنتی اهمیت زیادی پیدا کرده است. انجام این امر نه تنها مزایای زیادی دارد بلکه یک ضرورت در فضای کسب و کار است. مهم ترین دلایل این ضرورت عبارتند از:

  • رسمیت یافتن و انحصاری شدن برند و کسب و کار مربوطه به لحاظ قانونی
  • متمایز کردن محصولات و خدمات از انواع مشابه
  • افزایش اعتماد و اطمینان مخاطبان
  • جلوگیری از سوء استفاده سایرین از برند

از دیگر دلایل ضرورت، می توان به امکان تبلیغات و بازاریابی در رسانه های عمومی، افزایش موفقیت در شبکه های اجتماعی، امکان خرید و فروش برند، تسهیل در انعقاد موفق قراردادهای تجاری، تسهیل در روند دریافت مجوزهای لازم برای کسب و کار و تسهیلات بانکی اشاره کرد.

ضرورت ثبت برند فروشگاه اینترنتی
ضرورت ثبت برند فروشگاه اینترنتی

برند یا علامت تجاری در قانون

فصل سوم قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، از ماده 30 تا 47، به موضوع «علائم، علائم جمعی و نام های تجاری» اختصاص یافته است. ماده 30 این قانون بیان می دارد:«علامت، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

الف- علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ب- علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.

ج- نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.»

طبق ماده 31 این قانون: «حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.» طبق تبصره (د) ماده 40: «مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تاخیر، در نظر گرفته می شود.»

برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

اقداماتی که برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی باید انجام گیرد در قانون تشریح شده اند. بعد از آماده کردن مدارک اولیه، تسلیم اظهارنامه انجام می شود. برای ارائه اظهارنامه می توان به صورت حضوری به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه کرد و یا به صورت الکترونیکی به سایت ثبت شرکت ها به سامانه https://ipm.ssaa.ir/ مراجعه نمود. این مرحله اگر با دقت صورت نگیرد ممکن است بارها با عدم پذیرش روبرو گردد. بنابراین حتما برای انتخاب نام، لوگو و تنظیم اظهارنامه با متخصصان مشورت نمایید.

طبق ماده 33: «اظهارنامه ثبت علامت به همراه نمونه علامت و فهرست کالا و خدماتی که ثبت علامت برای آنها درخواست شده و بر اساس طبقه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی باشد، به اداره مالکیت صنعتی تسلیم شود.» پرداخت تمام هزینه های ثبت برند و تمدید آن به عهده متقاضی است. اولویت بررسی اداره مالکیت صنعتی، بر اساس تاریخ ارسال تعیین می شود.

اگر متقاضی نسبت به روند بررسی و رد برند اعتراض داشته باشد، 30 روز بعد از انتشار آگهی فرصت برای اعتراض دارد. ثبت برند به طور معمول بین 30 تا 60 روز کاری زمان می برد. لازم به ذکر است شرکت هایی به صورت ویژه در حوزه ثبت برند فعالیت دارند. برای کسب آگاهی بیشتر، جلوگیری از آزمون و خطا، صرفه جویی در زمان و هزینه، بهتر است جهت ثبت برند فروشگاه اینترنتی به این شرکت ها مراجعه نمایید.

مدارک لازم برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی

همانند هر فرآیند قانونی دیگر مدارکی برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی لازم است:

مدارک هویتی متقاضی برای اشخاص حقیقی شامل تصویر شناسنامه و کارت ملی و برای اشخاص حقوقی تصویر آخرین روزنامه رسمی، شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت، مورد نیاز است. مدارک تجاری مانند کارت بازرگانی، پروانه کسب، پروانه ساخت یا تولید، مجوز کسب و کار اینترنتی مورد نیاز هستند.

بعد از هر مرحله باید اتمام مراحل را تایید کرده و به مرحله بعد بروید تا در نهایت کد رهگیری ثبت برند خود را دریافت نمایید. بعد از تایید مدارک و مراحل توسط کارشناسان مربوطه، قرارداد در دو نسخه به آدرس اعلامی شما ارسال می گردد. هر دو نسخه باید توسط متقاضی امضا و تایید شده و یک نسخه نگهداری شود. نسخه دوم بعد از واریز هزینه درخواستی، به آدرس مرکز مجددا ارسال شود.

ویژگی های نام انتخابی برای ثبت برند

در انتخاب نام برند، همچون نام شرکت، محدودیت هایی وجود دارد پس حتما برای استعلام برند قبل از ثبت اقدام کنید چون که در ماده 32 قانون قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری در 7 بند تشریح شده است. در اینجا به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

  • اول نام انتخابی تکراری، مشابه یا ترجمه سایر برندها و از میان نام های محبوب و آشنا نباشد.
  • دوم اغوا کننده نبوده و متناسب با حوزه فعالیت باشد.
  • سوم نام انتخابی یا نوع لوگو مخالف عرف، شرع، اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد.

عین یا تقلید از پرچم، نشان نظامی یا سایر نشان های مملکتی و دولتی نباشد. کدام ویژگی ها باعث پذیرش برند می گردند؟ علاوه بر رعایت قوانین مذکور، لوگو و برند باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار بوده و با طرح و رنگی جذاب و هدفمند، اختصاصی شود. کلمه اختصاری از نام شرکت و یا قسمتی از این نام می تواند گزینه خوبی برای برند و لوگو باشد. پس حتما در انتخاب نام ثبتی شرکت، به اندازه کافی دقت و تحقیق کنید.

0 0 رای ها
به این مطلب امتیاز بدید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
more
مقالات بیشتر
Sponsored
مطالب حمایت شده
Comment
آخرین دیدگاه ها
More Similar post

مـــطالب مـشـــابه بیشتر...

Pagespeed Optimization by Lighthouse.