توانبخشی پس از آرتروسکوپی شانه

از جمله عوامل با اهمیت در رابطه با عمل شانه مراقبت‌های پس از انجام جراحی شانه می‌باشد. همچنین این کار برای تشخیص درمان و بهبودی کامل بعد از عمل بسیار راحتر و آسانتر خواهد بود. با پیشرفت وسیلهها و روشهای به روز، آرتروسکوپی شانه نیز نسبت به سالهای قبل در...

sponsor

توانبخشی پس از آرتروسکوپی شانه

از جمله عوامل با اهمیت در رابطه با عمل شانه مراقبت‌های پس از انجام جراحی شانه می‌باشد. همچنین این کار برای تشخیص درمان و بهبودی کامل بعد از عمل بسیار راحتر و آسانتر خواهد بود. با پیشرفت وسیلهها و روشهای به روز، آرتروسکوپی شانه نیز نسبت به سالهای قبل در حال تکامل و توسعه است. از جمله عواملی که بسیار با اهمیت است در رابطه با عمل آرتروسکوپی شانه، نیاز به مراقبتهای خاصی بعد از عمل شانه وجود دارد که نمونهای از آن مراقبتهای فیزیوتراپی است. در صورتی که فیزیوتراپی را پس از عمل شانه مرتب انجام دهند، مفصل شانه با سرعت بیشتری بهبود پیدا خواهد کرد.

به طور کلی آرتروسکوپی شانه، عملی است که جراح ارتوپد برای وارسی، تشخیص دادن و درمان مشکلات داخل مفصل شانه از آرتروسکوپی شانه استفاده میکند.

کلمه آرتروسکوپی از دو کلمه یونانی گرفته شده است که به معنی مفصل و نگاه کردن است. معنای کامل آن نگاه کردن به مفصل است. هنگامی که آرتروسکوپی شانه انجام میشود، فرد متخصص یک دوربین به اسم آرتروسکوپ را به مفصل شانه وارد میکند. در واقع دوربین، تصویرهایی از درون مفصل شانه بر روی صفحه نمایش نشان میدهد که جراح با کمک این تصویرها برای هدایت کردن وسیلههای جراحی مینیاتور استفاده میکند.

آرتروسکوپ و وسیلههای جراحی نازک هستند. جراح قادر است با توجه به اینکه در جراحی باز به برشهای بزرگ نیاز است اما میتواند از برشهای بسیار کوچک نیز این عمل را انجام دهد.در صورتی که از این برشهای کوچک استفاده شود، باعث میشود که بیمار درد بسیار کمتری داشته باشد و همچنین در مدت زمان کوتاهتری به ریکاوری و ادامه دادن به فعالیتهای روزانه احتیاج خواهد داشت.

C:\Users\MOD01\Desktop\توانبخشی-پس-از-آرتروسکوپی-شانه-min.png

توانبخشی

یکی از اساسی ترین بخش برای شروع مجدد فعالیتهای روزمره، توانبخشی است. در صورتی که یک برنامه جامع ورزشی داشته باشید، به شما کمک میکند تا بتوانید قدرت و حرکت شانه را مجدد به دست بیاورید. بهترین متخصص آرتروسکوپی، بر پایه عملی که به آن احتیاج دارید، یک برنامه مناسب برای شما در نظر میگیرد.

در صورتی که به یک اصلاح جراحی پیچیدههای نیاز داشته باشید، احتمال دارد که جراح برای نظارت کردن بر برنامه ورزشی، شمار ا به یک فیزیوتراپ معرفی کند و همچنین بسیار اهمیت دارد که شما در جلسات توانبخشی سخت تلاش کنید تا جراحی شما نتیجه مثبتی داشته باشد.

انجام توانبخشی بعد از آرتروسکوپی شانه

عمل آرتروسکوپی شانه جراحات خیلی زیاد و به صورت تهاجمی ندارد، ولی به این دلیل که تغییرهایی درون بافت بدن انجام میشود، حتما به مراقبت و توانبخشی بعد از آرتروسکوپی شانه احتیاج دارد که باید انجام شود تا کمک به روند بهبودی کند. در اکثر مواقع پس از یک هفته، بعد از انجام آرتروسکوپی شانه، باید فیزیوتراپی را شروع کنید.

علاوه بر آن حرکتهای ورزشی که مناسب است برای توانبخشی بعد از عمل آرتروسکوپی شانه، بسیار در روند بهبود کمک خواهد کرد. انجام حرکتهای ورزشی دو هفته بعد از عمل جراحی سفارش میشود. در این مرحله شروع به حرکت دادن دستها به صورت آرام کنید، چراکه این حرکتها به کاهش درد و التهاب کمک خواهد کرد.

توجه داشته باشید که تمرینهایی که باید انجام شود باید زیر نظر پزشک مربوطه و فیزیوتراپیست صورت بگیرد. در این مقطع از درمان باید دست خود را به حالت آویزان قرار داده و بدن خود را به سمتهای مختلف به چرخش درآورید. این حرکتها باید به آرامی صورت بگیرد. دقت کنید کنید که به بدن و شانهها نباید دچار فشار و کشش بشوند. این حرکات که به حرکت پاندولی معروف است، حرکتی راحت ولی بسیار تاثیر گذار است.

انجام تمرینات مربوطه

انجام تمریناتی به وسیله قرقره یا میله:

انجام این حرکات بعد از با کمک بازوی مقابل برای حرکت کردن شانه، فرد قادر است در طی مدت زمانی کوتاه شانه و دست را به صورت طبیعی خود بازگرداند. در صورتی که این تمرینهای ورزشی به طور منظم انجام شود، در بسیاری از موارد میتواند حالت سفت و خشکی را بر طرف کند. انجام این تمرینها معمولا بعد از عمل جراحی صورت میگیرد و هدف از این تمرینات که با قرقره صورت میگیرد، پیشگیری از سفت شدن مفصل¬های شانه است.

تمرینات در مرحله دوم دوره:

اغلب حرکتها بعد از گذشت سه هفته از عمل جراحی شروع میشود. در مرحله دوم، حرکتهایی راباید شروع به کار کردن کنید تا بتوانید شانه را به صورت کامل و هیچ کمکی حرکت بدهید. در اغلب موارد بعد از کسب این حرکت از هفته ششم آرتروسکوپی شانه، میتوانید تمرینهای خود را شروع کنید. دقت داشته باشید که این تمرینها برای تقدیت کردن عضلههای شانه است تا آمادگی انجام فعالیتهای روزانه و کارهای مورد احتیاج را داشته باشید. همچنین نباید دستان خود را خیلی زیاد بالا برده و وسایل سنگین جا به جا کنید. با گذشت زمان شما قادر خواهید بود که بازوان خود را به تنهایی و بدون کمک دیگران بلند کنید. دقت داشته باشید که در صورتی که از دمبل استفاده کنید، به شما در تقویت عضلهها کمک خواهد کرد.

مرحله سوم تمرینها:

در اکثر موارد تمرینها از هفته ششم شروع میشود، ولی بستگی به شرایط بدن بیمار دارد و احتمال دارد اندکی دیرتر آغاز شود. تمرینها را باید تا هنگامی ادامه دهید که شانه بتواند به عملکرد کامل خود برسد.

آماده سازی موارد مورد نیاز و تجهیزات ضروری برای بهبود روند درمان

–صندلی دوش دار: این نوع صندلیها احتمال سقوط و خطرهای موجود را کمتر خواهد کرد و همچنین شما هنگامی که میخواهید دوش بگیرید، با نشستن بر روی صندلی فشار کمتری به شما وارد میشود. علاوه بر این احتمال اینکه افراد سرگیجه داشته باشند نیز وجود دارد که با نشستن بر روی صندلی به راحتی میتوانید دوش بگیرید.

–استفاده از سردوشهایی جابهجا میشوند: این نوع سر دوشها برای مناطق زخمی که جای عمل بوده است و نباید آب در این منطقه ریخته شود، بسیار مناسب است. دقت باشید که همه زخمهای نقاط بدن، بهبود پیدا کرده است و بعد از آن این نقاط را شستشو بدهید.

–صابون پمپی: این گونه صابونها حمام کردن شما را بسیار آسان تر خواهد کرد و حتی میتوانید با یک دست از صابون استفاده کنید.

–بالش اضافه: حتما چند بالش اضافه داشته باشید و در حالتهای گوناگون مثل دراز کشیدن، بالش را زیر بازوان خود قرار دهید تا راحتر باشید. به این طریق دوره نقاهت درد کمتری خواهید داشت.

–مواد غذایی بسته بندی شده: با این که استفاده کردن غذا تازه بسیار مفید است، ولی غذاهایی که از قبل آماده باشد، میزان تحرک را کمتر میکند تا دچار آسیب نشوید. بنابراین میتوانید یک سری مواد غذایی را قبل از عمل آماده کنید تا بعد از عمل با سختیهای کمتری برای تهیه غذا رو به رو شوید.

آرتروسکوپی شانه

مصرف مواد غذایی با فیبر بالا:

ممکن است بسیاری از افراد بعد از انجام آرتروسکوپی شانه به یبوست مبتلا شوند که این اتفاق کاملا طبیعی است. برای برطرف شدن این موضوع از مواد غذایی که دارای فیبر هستند استفاده کنید. از جمله مواد غذایی که بعد از انجام عمل سفارش میکنند، عبارتند از: بلغور جوی دو سر، ذرت ، آلو، تمشک و زغال اخته، کلم بروکلی، لوبیا سیاه، سیب زمینی، گلابی، سیب و همچنین با مصرف مقدار زیاد آب از یبوست پیشگیری می-کند.

چه هنگامی بهتر است که آرتروسکوپی شانه انجام بگیرد؟

در صورتی که مشکل شما راهی به غیر از جراحی نداشته باشد، بهترین متخصص آرتروسکوپی، برای شما آرتروسکوپی شانه پیشنهاد میدهد. از جمله مواردی که بهبود ساختارهای آسیب دیده را محیا میکند، عبارتند از: استراحت، درمان فیزیکی، تزریقات و داروها هستند که التهاب را کمتر میکنند و جزو موارد درمان غیر جراحی به حساب میآید. یکی از واکنشهای طبیعی بدن برای فرد بیمار التهاب است. دقت داشته باشید که مفصلی که دارای جراحت و بیماری است، دچار تورم، التهاب، درد و گرفتگی میشود.

عموما مشکلات مفصل شانه به خاطر ساییدگی که دلیل بالا رفتن سن است و همچنین جراحت و استفاده بیش ازحد میباشند. انجام آرتروسکوپی شانه، بسیاری از مشکلاتی که منجر به صدمه دیدن تاندون روتاتور، غضروف و بقیه ساختارهای نرم کنار مفصلها میشوند را آرام کند.

از جمله عمل های عموم آرتروسکوپیک شامل اصلاح روتاتور، اصلاح لابروم، ترمیم تاندون شانه، برداشتن بافت متورم، اصلاح در رفتگی برگشت شونده ی شانه، اصلاح رباط و عمل دررفتگی دوباره شانه میشوند. علاوه بر این با کمک آرتروسکوپ قادر خواهید بود که جراحیهایی با عملکرد کمتری مثل رها سازی عصب، برش کیست و اصلاح شکستی را انجام داد. بعضی از شیوههای جراحی، مثل عوض کردن شانه، باز هم احتیاج به عملهای باز به وسیله برشهای وسیع تر دارند.

عوارض ناشی از انجام آرتروسکوپی شانه

اکثریت بیمارانی که آرتروسکوپی شانه انجام میدهند، هیچ گونه عوارضی نخواهند داشت و با این حال همانند اکثر شیوههای جراحی دیگر، ممکن است بعضی از ریسکها در عمل آرتروسکوپی پیش بیاید. عموما عوارضها قابل درمان و بسیار خفیف هستند. عوارض احتمالی شامل خون ریزی، لخته شدن خون، عفونت، اعصاب و صدمه دیدن رگهای خونی میباشند که در این رابطه حتما قبل از جراحی، جراح با شما در میان میگذارد.

انجام تمرینات فیزیوتراپی

سخن پایانی

درنتیجه، اگر قصد دارید عمل آرتروسکوپی را انجام دهید، سعی کنید تمام نکات گفته شده را رعایت کنید از جمله جلسات فیزیوتراپی را به طور منظم انجام دهید تا بتوانید مجدد توان جسمانی خود را بدست آورید. در ابتدا با انجام حرکتهای آرام آغاز به کار کنید با ادامه دادن این حرکات، به سمت و سوی حرکات سختتر بروید .اطمینان داشته باشید که در صورتی که تمرینات را به طور مرتب صورت بگیرد، کمک فراوانی به روند به بهبود خواهد کرد و میتوانید در مدت زمان کمتری به روال زندگی عادی خود برگردید. در این مقاله تلاش شد که تمام نکات در این رابطه گفته شود، امیداواریم از آن بهره ببرید.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص آرتروسکوپی در تهران می‌تواند با استفاده از به‌ روزترین تکنولوژی و ابزارهای پزشکی تمامی شرایط لازم برای تعویض مفصل زانو، بازسازی نمودن لیگامان صلیبی و خارج نمودن غضروف‌های آسیب‌دیده و بسیاری موارد دیگر را انجام دهد.

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین متخصص آرتروسکوپی و ارتوپد در تهران از طریق شماره تلفن‌های مطب واقع در بزرگراه فتح 02166259130 ، 09901229320 و یا شماره تلفن‌های مطب خیابان ونک 02188778097 ، 09129241063 اقدام به تعیین نوبت نموده تا ویزیت شوید.

برای مشاهده نمونه عمل‌های جراحی انجام‌شده توسط دکتر فرشید راعی به آدرس سایت شخصی ایشان www.dr-raei.com مراجعه نموده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک تماس بگیرید.

0 0 رای ها
به این مطلب امتیاز بدید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
more
مقالات بیشتر
Sponsored
مطالب حمایت شده
Comment
آخرین دیدگاه ها
More Similar post

مـــطالب مـشـــابه بیشتر...