بررسی 10 قطعه مهم در خودرو برای فصل زمستان

وقتی حرف از آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان می‌شود، شاید بسیاری تصور کنند که تنها استفاده از لاستیک زمستانی برای این فصل کفایت می‌کند. اما قطعات بسیاری در خودرو هستند که بهتر است برای این فصل بازبینی و یا حتی تعویض شوند تا رانندگی ایمن و مطمئنی را در فصل بارش‌ها تجربه...

sponsor

بررسی 10 قطعه مهم در خودرو برای فصل زمستان

وقتی حرف از آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان می‌شود، شاید بسیاری تصور کنند که تنها استفاده از لاستیک زمستانی برای این فصل کفایت می‌کند. اما قطعات بسیاری در خودرو هستند که بهتر است برای این فصل بازبینی و یا حتی تعویض شوند تا رانندگی ایمن و مطمئنی را در فصل بارش‌ها تجربه کنیم.

ما در این مقاله می‌خواهیم بدانیم چه کارهایی را باید برای فصل زمستان انجام دهیم تا خودرویمان تحمل رانندگی در شرایط جوی بد و بارشی را داشته باشد.

آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان

بازبینی خودرو و رفع ایرادات آن محدود به فصل خاصی نمی‌شود و لازم است تا هر چند وقت یکبار مشکلات خودرو و کمبودهای آن بررسی شود. اما بررسی خودرو در فصل زمستان از آن جهت جزو واجبات است که در این فصل، جاده‌ها لغزنده بوده و هوای سرد ممکن است موجب شود تا قطعات ناسالم از کار افتاده و شما را در شرایط نامساعدی قرار دهد.

بازبینی لاستیک‌ها، لنت ترمز، باتری، شمع، برف پاکن، مه شکن و غیره نمونه مواردی هستند که باید برای این فصل بررسی شوند که در ادامه به هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

پیش از آن توصیه می‌کنیم برای آنکه خودرویی همیشه سلامت داشته باشید، بهترین قطعات مصرفی را برای آن تهیه کنید. یکی از فروشگاه‌هایی که می‌توانید بهترین قطعات خودرو را در آن مشاهده و سفارش دهید، فروشگاه اینترنتی یدک لند است.

این فروشگاه با سال‌ها سابقه در زمینه فروش قطعات مصرفی خودرو بهترین قطعات خودروهای مختلف داخلی و خارجی را از برترین برندها در دسترس شما قرار داده است. در این فروشگاه می‌توانید محصولات مورد نیاز و متناسب خودروی خود را بر اساس مدل، پیدا کنید و قیمت اقلامی چون قیمت لنت ترمز، لاستیک، باتری، روغن، رینگ یا قیمت شمع خودرو و… را در برندهای خوب ایرانی و خارجی مشاهده نمایید سپس از هر کجای کشور که هستید به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید.

و اما ۱۰ مورد که بازبینی و بررسی آن در خودرو جزو الزمات برای فصل زمستان هستند.

۱- بازبینی لاستیک‌ها

عاج یا شیارهای لاستیک، کمک می‌کند تا تایر چسبندگی مناسب با سطوح مختلف داشته باشد. در فصل زمستان به خصوص اگر در مناطق سردسیر و کوهستانی تردد دارید، عاج لاستیک‌ها را بررسی کنید. در صورت ساییده بودن آنها لازم است تا تایر جدیدی برای خودروی خود تهیه کنید.

لاستیک زمستانی یک گزینه خوب برای فصل زمستان است. عاج این تایرها به گونه‌ای طراحی شده است تا به راحتی بتوانند بر روی یخ و برف حرکت کنند و چسبندگی مناسبی داشته باشند. اگر می‌خواهید رانندگی ایمن و مطمئنی را در این فصل تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم لاستیک‌های خود را با لاستیک زمستانی تعویض کنید.

به دلیل تغییر دما و انقباض و انبساط‌هایی که در تایر رخ می‌دهد، تنظیم فشار باد تایرها در این فصل بسیار اهمیت دارد. همیشه آنها را چک کنید تا فشار مناسبی داشته باشند.

۲- بررسی سلامت سیستم ترمز و لنت ترمز

سیستم ترمز و لنت ترمزها را می‌توان جزو قطعات بسیار مهم در خودرو دسته بندی کرد. سلامت این سیستم، کمک می‌کند تا در مواقع ترمزگیری بهترین نتیجه از آن را مشاهده کنید و البته در مواقع پر خطر می‌تواند از جان راننده و سرنشینان به خوبی محافظت کند.

لنت‌ها و این سیستم را بررسی کنید تا از سلامت لازم برای رانندگی برخوردار باشند. در طول فصل زمستان و در روزهای سرد و بارشی، پیش از حرکت حتما ترمز خودرو را چک کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. اگر بعد از چند روز از خودرو استفاده می‌کنید، به آرامی شروع به حرکت کنید تا در صورت یخ زدگی دیسک، کالیبر و ترمز دستی این قطعات به آرامی گرم شوند.

۳- بررسی روغن خودرو

پیش از ورود به زمستان، روغن موتور، روغن ترمز، فیلتر هوا و غیره را در صورت نیاز تعویض کنید. به تاریخچه تعویض روغن خود مراجعه کنید و اگر نزدیک به تاریخ تعویض روغن‌ها هستید، این کار را در دستور کار قرار دهید به خصوص اگر برنامه‌ای برای سفر در این فصل دارید.

۴- اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور

برای جلوگیری از یخ زدن آب داخل رادیاتور در فصل پاییز و زمستان، استفاده از ضد یخ ضروری است. اگر ضد یخ قدیمی در رادیاتور است لازم است تا رادیاتور به طور کامل تخلیه و مجدد از نو پر شود.

توجه داشته باشید که بهتر است مایع ضد یخ بین علامت حداقل و حداکثر مخزن باشد. برای تشخیص این مقدار از تستر ضد یخ استفاده می‌شود.

بررسی قطعات خودرو در فصل زمستان
بررسی قطعات خودرو در فصل زمستان

۵- بررسی برف پاک کن‌ها

تیغه‌های برف پاک کن و به طور کلی سیستم راه‌اندازی این قطعه باید برای فصل زمستان کاملا سالم باشند. به هنگام بارش برف و باران و بخار گرفتگی شیشه، دید راننده کم خواهد شد، در این موقعیت اگر برف پاکن‌ها به خوبی عمل نکنند ممکن است تشخیص مسیر برای رانند دشوار شود و عامل بروز تصادف گردد.

تیغه‌های برف پاک کن و به طور کلی سلامت این سیستم را برای پاییز و زمستان چک کنید. در صورت نیاز تیغه برف پاک کن را تعویض کنید تا به خوبی شیشه را تمیز کنند. تیغه‌های ژله‌ای یا برف گیر بهترین انتخاب برای این فصل هستند. ضمنا از پر بودن مخزن شیشه شوی نیز اطمینان حاصل کنید.

۶- بازبینی سلامت بخاری و حسگرهای ضد بخار شیشه

مورد دیگری که باید برای فصل زمستان بررسی شود، سلامت بخاری و حسگرهای ضد بخار شیشه است. در هوای بسیار سرد، بخاری خودرو، شما و سرنشینان را گرم نگاه داشته و سیستم ضد بخار از کم شدن دید راننده می‌کاهد.

برای بررسی سیستم گرمایشی خودرو از عملکرد ترموستات و مجاری آب داخل سیستم بخاری مطمئن شوید و به صورت دوره‌ای در طول فصل‌های پاییز و زمستان این سیستم را چک کنید تا همواره به درستی کار کند.

۷- چک کردن چراغ‌ها و مه شکن

سلامت چراغ‌ها به خصوص چراغ مه شکن برای فصل پاییز و زمستان ضروری‌ست. اگر در مناطقی تردد دارید که زمستان‌های سختی دارد و ممکن است در طول مسیر بروز مه را شاهد باشید حتما حتما از سلامت چراغ‌های مه شکن اطمینان حاصل کنید تا دید کافی برای رانندگی در این شرایط را داشته باشید.

سلامت چراغ‌ها همیشه باید بررسی شوند به خصوص اگر در مناطقی با پاییز و زمستان سخت هستید.

۸- بررسی سلامت باتری و شمع خودرو

پیش از ورود به فصل سرما، سلامت باتری و شمع خودرو را بررسی کنید. گاهی سولفاته شدن باتری یا دلایل دیگر موجب خرابی و در نتیجه روشن نشدن خودرو می‌شود. شمع خودرو نیز که عامل استارت زدن خودروست یکی دیگر از قطعاتی است که باید برای این فصل و البته تمام فصول سلامت باشند تا به راحتی بتوانید خودروی خود را روشن کنید.

البته روشن شدن چراغ باتری در خودرو، مشکل در این سیستم را به شما هشدار خواهد داد.

خرید بهترین مدل تایر زمستانی
خرید بهترین مدل تایر زمستانی

۹- بررسی ترموستات خودرو

ترموستات نقش مهمی در خودرو ایفا می‌کند. این قطعه که در مسیر آب خنک کننده ماشین قرار دارد در برابر دما حساس است. بعد از رسیدن مقدار معینی آب رادیاتور، مسیر آب را باز می‌کند تا دمای پیشرانه بیش از حد مجاز نشود. بنابراین باید وضعیت سلامت ترموستات به درستی بررسی شود.

۱۰- آماده کردن جعبه لوازم اضطراری

داشتن جعبه ابزار و جعبه کمک‌های اولیه در خودرو در هر فصلی و در هر شرایطی واجب است. اما به طور کلی اقلام زیر را برای فصل زمستان محیا کنید و آنها را در خودروی خود نگاه دارید.

  • جعبه کمک‌های اولیه
  • جعبه ابزار
  • زنجیر چرخ
  • ضد یخ
  • یخ شکن
  • لباس گرم و پتو سفری
  • چراغ قوه
  • اسپری پنچرگیری
  • آب

در این مقاله سعی کردیم آنچه که باید برای فصل زمستان انجام دهید را شرح دهیم. رعایت کردن و بررسی این ۱۰ مورد، نقش مهمی در حفظ سلامت شما و سرنشینان خودرو در فصل زمستان و شرایط آب و هوایی سخت دارد البته به شرط آنکه در رانندگی و رعایت نکات ایمنی نهایت دقت را داشته باشید.

0 0 رای ها
به این مطلب امتیاز بدید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
more
مقالات بیشتر
Sponsored
مطالب حمایت شده
Comment
آخرین دیدگاه ها
More Similar post

مـــطالب مـشـــابه بیشتر...

Pagespeed Optimization by Lighthouse.