پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
تکنولوژی

اگر ماه ناپدید شود چه اتفاقی برای زمین می افتد؟

ماه حدود 4.5 میلیارد سال با زمین مرتبط بوده است . اخترفیزیکدانان حدس می زنند که منشاء ماه در یک برخورد باستانی نهفته است، زمانی که جسمی به اندازه مریخ با سیاره ما برخورد کرد و مقادیر زیادی زباله به فضا فرستاد. مواد حاصل از طریق گرانش جمع شد و چیزی را که ما اکنون به نام ماه می شناسیم تشکیل داد.

ما و بقیه موجودات روی کره زمین آنقدر به حضور ماه عادت کرده‌ایم که تصور اینکه اگر ماه ناگهان ناپدید شود، دشوار است تصور کنیم که زندگی روی زمین چگونه خواهد بود.

اگر ماه ناپدید می شد چه اتفاقی می افتاد؟

پترو، دانشمند پروژه ماموریت ماه آرتمیس 3 ناسا می گوید که تعداد کمی از رویدادهای نجومی در دنیای واقعی می توانند چنین رویداد چشمگیری را ایجاد کنند.

او توضیح می‌دهد: «من معتقدم که تنها رویداد نجومی قابل قبولی که می‌تواند ماه را آزاد کند ، تأثیر بزرگی بر ماه است که باعث شکسته شدن آن می‌شود… شبیه به برخورد بزرگی که گمان می‌رود منجر به تشکیل ماه شده است. “

خوشبختانه خورشید و سیارات بیشتر اجرام بزرگ منظومه شمسی را بلعیده اند. پترو گفت که یک سیاره سرکش که از فضای بین ستاره ای وارد منظومه شمسی می شود می تواند آسیب وارد کند، اما احتمال برخورد آن با ماه بسیار اندک است.

چه اتفاقی برای زمین خواهد افتاد؟

فرض کنید که واقعاً اتفاق افتاده است، با ناپدید شدن ماه، زمین به نحوی نسبتاً دست نخورده باقی مانده است.

از نظر فرآیندهای فیزیکی، یکی از قابل توجه ترین اختلالات، تأثیر بر جزر و مد اقیانوس است که مسئول اکوسیستم های ساحلی است. حیات دریایی در مناطق جزر و مدی یا در حال نابودی است یا در حال تطبیق است، و ما احتمالاً شاهد فروپاشی اکوسیستم های کلیدی هستیم که برای منابع غذایی به مناطق جزر و مدی متکی هستند.

تقریباً سه چهارم جمعیت جهان در 50 کیلومتری اقیانوس زندگی می کنند و بنابراین، میلیاردها نفر غذای خود را از مناطق جزر و مدی تامین می کنند. فروپاشی این اکوسیستم برای جوامع ساحلی فاجعه بار خواهد بود.

علاوه بر این، فرسایش جزر و مدی در حاشیه‌های ساحلی مسئول شکل‌دهی بیشتر خطوط ساحلی ما است. این روند بسیار کاهش می یابد و نبرد بین خشکی و دریا به آتش بس (نوعی) می رسد.

جزر و مد همچنین نقش مهمی در تنظیم کلی گرما در اقیانوس دارد. آب سردتر و عمیق‌تر اقیانوس هنگام جزر و مد به خلیج‌ها و ورودی‌ها کشیده می‌شود و در آنجا گرم می‌شود. جزر و مد اقیانوس همچنین تأثیر عمیقی بر جریان های بزرگتر اقیانوس و در نتیجه بر گردش اقیانوس دارد. این جریان ها همچنین دارای بازخوردی در هدایت بادهایی هستند که بر روی آنها می نشینند، که نقش مهمی در تنظیم آب و هوای ساحلی دارند. ناپدید شدن ناگهانی نیروهای جزر و مدی که این مکانیسم ها را به حرکت در می آورند، تأثیر عمده ای بر پراکندگی گرما و انرژی در سراسر سیاره خواهد داشت و دما و آب و هوا را به وضعیتی تبدیل می کند که زندگی در آن دشوار است.

یکی از عمیق ترین اثرات ماه در حال ناپدید شدن مدتی طول می کشد تا ظاهر شود، اما عواقب جدی خواهد داشت. محور زمین در حال حاضر انحراف 23.4 درجه ای در گردش به دور خورشید دارد. با این حال، یک نوسان در مسیر وجود دارد. اما 26000 سال طول می کشد تا یک چرخه کامل کامل شود که فقط 2.4 درجه انحراف دارد. بدون ماه برای تثبیت آن، نوسان می تواند شدید و نامنظم شود. در این سناریو، فصول قابل پیش بینی ناپدید می شوند و قطب ها گاهی اوقات در خط استوا قرار می گیرند. نتایج به‌طور اساسی قابلیت سکونت زمین را تغییر خواهد داد، زیرا محیطی که زمانی قابل زندگی و پیش بینی بود، با بسیاری از اشکال حیات دشمنی خواهد کرد.

زندگی چه خواهد شد؟

در واقع، تعدادی از گونه ها و اکوسیستم ها وابستگی عمیقی به حضور ماه ایجاد کرده اند. از این گذشته، زندگی با ماه و چرخه های آن به عنوان یک شرایط محیطی مهم تکامل یافته است. چرخه زندگی یا رفتار برخی از گونه ها به چرخه ماه بستگی دارد. برخی از نمونه ها گونه های پرندگانی هستند که به نور ماه به عنوان نشانه ای برای سفر مهاجرتی خود متکی هستند. زمان طلوع ماه نیز کلیدی برای تولید مثل همزمان مرجان ها در دیواره مرجانی بزرگ است

ماه همچنین منبع نور در شب برای گونه های شب زنده داری به ویژه برای شکارچیان شبانه فراهم می کند . شواهد نشان داده است که پستانداران کوچک فعالیت خود را در طول طلوع ماه (زمانی که نور بیشتری وجود دارد) برای جلوگیری از خطر شکار محدود می کنند. بدون این نور، طعمه یک فشار قوی در مقابل حریفان درنده خود خواهد داشت.

تأثیرات بر اکتشاف و فرهنگ

رابطه بشریت با ماه عمیق است. البته، ماه اولین جسم فرازمینی بود که توسط انسان ها پا گذاشته شد و ناپدید شدن آن تأثیر زیادی بر اهداف ما از اکتشاف فضایی خواهد داشت. ماه نقطه شروع ملموسی برای سفرهای نجومی بزرگتر در آینده فراهم می کند ، جایی که می توانیم تجهیزات خود را آزمایش کنیم و بدون دور شدن از خانه، اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه منظومه شمسی کسب کنیم.

پیترو می گوید که ماه یک کپسول زمانی منظومه شمسی اولیه است . با مطالعه آنها می‌توانیم سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تکامل خورشید، تاریخچه برخوردها بر سطح ماه و چگونگی آن در مراحل اولیه منظومه شمسی به دست آوریم.

بنابراین، اگر ماه را از دست دهیم، یکی از بهترین منابع خود را برای درک منشاء زمین از دست خواهیم داد.

فرستادن اجسام از زمین به فضا نیز هزینه زیادی برای انرژی و منابع دارد، زیرا آنها باید از گرانش سیاره ما فرار کنند. با این حال، تصور می‌شود که ماه میزبان مقدار زیادی آب یخ‌زده است که می‌تواند منابع مهمی را برای ماموریت‌های فضایی آینده فراهم کند. با گرفتن این آب از ماه، لازم نیست منابع خود را برای رهاسازی آن از سطح زمین صرف کنیم.

توجه به نقش ماه در فرهنگ انسان نیز مهم است. افسانه ها، داستان ها، نقاشی ها، شعرها و ترانه های بیشماری درباره ماه نوشته شده است. تقویم قمری نقش اصلی را در مراسم مذهبی در سراسر جهان ایفا می کند و ناپدید شدن ماه از آسمان بدون شک برای بسیاری از نظام های اعتقادی برجسته در سراسر جهان یک بحران خواهد بود.

منصفانه است که بگوییم اگر ماه از بین برود، پیامدهای فیزیکی، بیولوژیکی و نمادین برای سیاره، زندگی و مردم بسیار زیاد خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا