پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
آموزشکسب و کار

آموزش ماساژ برای چه کسانی مناسب است؟

عامه مردم در گذشته تصور می کردند که ماساژ تنها برای فیلم ها و کارکترهای بد آن است. در بهترین حالت آن ها ماساژ را برای ورزشکاران ضروری و لازم می دانستند. به همین خاطر کمتر کسی به حرفه ماسوری مشغول بود، ولی امروزه وضعیت به طور کلی تغییر پیدا کرده است. مردم با فواید و کاربردهای ماساژ آشنا شده اند و برای مشکلات یا حفظ سلامتی شان به آن رو می آورند. به همین خاطر وضعیت اشتغال ماسورها روز به روز بهتر می شود و نیاز جامعه به ماسورها و آموزش ماساژ با مدرک معتبر در حال افزایش است.

آموزش ماساژ اصولی اولین و مهمترین قدمی به شمار می آید که علاقه مندان به این حرفه باید بردارند. علاوه بر این با آموزش اصولی و استاندارد ماساژ آینده بسیار روشنی برای این حرفه می توان تصور کرد. بنابراین برای افزایش سلامتی جامعه، پیشرفت ماساژ در ایران و ورود افراد جدید به این حرفه به آموزشگاه های ماساژ نیاز است؛ آموزشگاه هایی که به طور حرفه ای انواع مختلف ماساژ را آموزش دهند و در نهایت مدرکی معتبر به دانشجویان خود اعطا کنند.

در هر صورت اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به حرفه ماساژ علاقه دارید، ما را تا پایان این متن همراهی نمایید. چرا که در این محتوا قصد داریم به طور کامل به هر آنچه که باید در خصوص آموزش ماساژ بدانید بپردازیم.

آموزش ماساژ با مدرک معتبر

ماساژ انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها برای هدف و کاربردی در نظر گرفته شده است. از جمله انواع ماساژ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تای ماساژ
  • ماساژ ورزشی
  • ماساژ سوئدی
  • ماساژ هات استون
  • ماساژ صورت
  • ماساژ لاغری
  • ماساژ یومی هی
  • ماساژ دیپ تی شو
  • ماساژ نقطه فشاری
  • ماساژ تایلندی
  • و …

این دسته بندی بر اساس سبک، قابلیت درمانی و ریلکسیشن آن ها صورت گرفته است. از این رو مشتریان می توانند با توجه به نیاز و انتظارشان از ماساژ، هر یک از این دسته ها را انتخاب کنند. به عنوان مثال افرادی که به دنبال لاغری به کمک ماساژ هستند در جلسات ماساژ لاغری شرکت می کنند.

شما به عنوان ماسور برای فعالیت در هر یک از انواع ماساژ به گواهی معتبر نیاز دارید که به آن سبک از ماساژ اختصاص دارد. به طور معمول آموزشگاه ها پس از گذراندن دوره های ماساژ این گواهی را به شما اعطا می کنند. برخی از موسسه ها در پایان دوره آزمون عملی و تئوری را در نظر دارند و برخی دیگر بدون هیچ آزمونی به دانشجویان مدرک می دهند.  

علاوه بر این سازمان فنی و حرفه ای مدرکی با عنوان کاربر ماساژ به ماسورها اعطا کرده که نشان دهنده شایستگی های لازم ماسور است. این مدرک نشان می دهد که ماسور به ماساژهایی از قبیل رفلکسولوژی، تایلندی و شیاتسو تسلط دارد. البته به این نکته نیز توجه داشته که مدرک ماساژ باید مورد قبول وزارت بهداشت نیز باشد.

البته اخذ مدرک ضمانتی بر یادگیری کامل ماسور بر سبک خاصی از ماساژ نیست. به همین خاطر توصیه می کنیم که پس از آموزش ماساژ با تمرین زیاد تجربه بیشتری کسب کنید. تجربه به افزایش مهارت منجر می شود و به مدرک شما اعتبار بیشتری می بخشد.

دوره کاربر ماساژ

کاربر ماساژ، ماساژور یا ماسور به فردی اطلاق می شود که به خوبی می تواند از خدمات و وظایف خود بر بیاید. ماسور حرفه ای است که بتواند در محیطی آرام تکنیک های مربوط به سبک مورد نظر ماساژ را به خوبی اجرا نماید. در واقع اولین وظیفه ماسورها انتقال حس آرامش به ماساژ گیرنده در حین انجام تکنیک های ماساژ است. امروزه پزشکان برای درمان بسیاری از مشکلات جسمانی و حتی روانی ماساژ را به بیماران خود پیشنهاد می دهند.

آموزش ماساژ به صورت اصولی می تواند به افزایش مهارت ماسور کمک کند. سازمان فنی و حرفه ای کشور دوره ای تحت عنوان کاربر ماساژ را برای افرادی در نظر گرفته که به این حرفه علاقه دارند. این دوره شامل مهارت های عملی و تئوری می شود که تحت نظر مربیانی حرفه ای برگزار خواهد شد. کلاس های آموزشی دوره کاربر ماساژ دو الی سه بار در طول سال برگزار می شود. این دوره ها در حدود 80 الی 100 ساعت هستند که بیشتر آن شامل آموزش مباحث و مهارت های عملی می شود.

تمامی افرادی که به دنبال آموزش ماساژ به صورت اصولی و مدرکی معتبر هستند می توانند در این دوره شرکت نمایند. در پایان دوره از تمامی دانشجویان آزمونی گرفته می شود. افرادی که حد نصاب نمره قبولی را کسب نمایند می توانند گواهی این دوره را اخذ کنند. این دوره همانند دیگر دوره های سازمان فنی و حرفه ای شامل شرایطی می شود. در واقع افرادی که در دوره کاربر ماساژ شرکت می کنند باید واجد شرایط زیر باشند:

  • از سلامت کامل روانی و جسمانی برخوردار باشند.
  • حداقل 15 سال سن داشته باشند.
  • حداقل تحصیلات آن ها سیکل یا دیپلم باشد.
  • هیچ سوء پیشینه کیفری و جزایی نداشته باشند.

ذکر این نکته نیز مهم است که برای شرکت در دوره کاربر ماساژ نیاز به مهارتی نیست.

آموزش کاربر ماساژ

شرایط ماساژور شدن

افراد بسیاری در جامعه وجود دارند که به حرفه ماساژوری علاقه مند هستند، ولی نمی دانند چگونه باید پا به این دنیای زیبا و وسیع بگذارند. اولین قدمی که برای ورود به دنیای ماساژ باید برداشت، شرکت در دوره آموزش ماساژ است. با شرکت در دوره ماساژ دید درستی نسبت به این حرفه پیدا می کنید و مهارت های لازم را فرا می گیرید. همان طور که در متن بالا اشاره کردیم ماساژ انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها برای هدفی خاص در نظر گرفته شده است.

از این رو با توجه به علاقه مندی و آینده شغلی که در نظر دارید می توانید در یک یا چند تا از سبک های ماساژ به تبحر برسید. پس از بهتر است با تمرین بسیار و فعالیت در کنار ماسورهای حرفه ای تجربه بیشتری کسب نمایید. این نکته را به خاطر بسپارید که آموزش ماساژ قدم اول ورود است، ولی تضمین کننده بالا بودن مهارت شما نخواهد بود.

در واقع برای ماهر شدن لازم است به طور مستمر تمرین کنید. برای این کار در ابتدا می توانید انواع تکنیک ها را زیر نظر مربی خود روی افراد خانواده انجام دهید. پس از آن نوبت به خرید تجهیزات مورد نیاز می رسد. در نهایت بعد از گذراندن چند ماه آموزش و تمرین شما به عنوان ماسوری حرفه ای و ماهر می توانید فعالیت خود را شروع کنید.

بازار کار رشته ماساژ

همان طور که در ابتدای متن اشاره کردیم در سال های اخیر محبوبیت ماساژ بین مردم بسیار افزایش پیدا کرده است. این محبوبیت بالا را باید مدیون آگاه سازی مردم به کمک متخصصان و پزشکان دانست. البته در این راستا رسانه های اجتماعی نیز نقش بسیار پر رنگی داشته اند. در هر حال امروزه مردم برای رسیدن به لاغری و اندامی مناسب، داشتن پوستی صاف یا رفع خستگی به ماساژ رو می آورند. همچنین بسیاری از مردم به تجویز پزشک برای رفع مشکلات مختلف جسمانی شان از ماساژ کمک می گیرند. به همین خاطر می توان ادعا کرد که بازار کار ماساژورها بسیار خوب و پر رونق است. البته این نکته را نیز باید به خاطر داشت که تنها با آموزش ماساژ پس از چند ماه به راحتی می توان به این بازار ورود پیدا کرد.

موقعیت های شغلی متنوعی در انتظار ماسورها هستند. آن ها می تواند بدون هیچ هزینه و سرمایه اولیه ای در سالن های زیبایی، باشگاه ها و تیم های ورزشی فعالیت کنند. استخرها، مرکز اسپا، حمام های سنتی، کلینیک های فیزیوتراپی، توانبخشی و لاغری نیز از دیگر مواردی هستند که ماسورها می توانند در آن کار کنند.

اما اگر ماسوری سرمایه لازم برای خرید تجهیزات اصلی ماساژ را دارد، می تواند به صورت شخصی در منازل خدمات ماساژ را ارائه دهد. در واقع در این حالت با سرمایه ای کم به سودی بالا دست خواهد یافت. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که تمامی سود حاصل به ماسور تعلق می گیرد. اما اگر ماسوری سرمایه بالایی برای راه اندازی سالن ماساژ داشته باشد، به راحتی با مدرک ماساژ سازمان فنی و حرفه ای می تواند اقدام به تاسیس مرکز ماساژ کند. در واقع برای تاسیس و راه اندازی سالن ماساژ به مدرک کاربر ماساژ فنی و حرفه ای نیاز است.

آموزش ماساژ فنی و حرفه ای

آموزش ماساژ فنی و حرفه ای با عنوان کاربر ماساژ در طول سال برگزار می شود. برای آموزش ماساژ سازمان فنی و حرفه ای به پیشینه مهارتی نیاز نیست. اگر انگیزه کافی برای شرکت در این دوره را دارید بهتر است دست به کار شوید. شرکت در این دوره به معنی یادگیری مهارت و چند سبک مختلف از ماساژ در مدت زمانی کوتاه است.

 علاوه بر این در پایان دوره پس از قبولی در آزمون عملی و تئوری آن مدرکی معتبر را دریافت خواهید کرد. این مدرک تضمین می کند که شما تحت آموزش قرار گرفته اید و به کمک آن می توانید به راحتی در مراکز زیر فعالیت کنید:

  • استخرها
  • مرکز اسپاها
  • سالن های ماساژ
  • کلینیک های لاغری
  • کلینیک های فیزیوتراپی
  • کلینیک های توانبخشی
  • و …

همچنین برای راه اندازی سالن ماساژ به مدرک کاربر ماساژ فنی و حرفه نیاز دارید. مدرک این دوره برای کسانی که قصد مهاجرت دارند نیز مفید خواهد بود. در واقع این مدرک علاوه بر ایران در سایر کشورها نیز اعتبار دارد و قابل ترجمه و ارائه است. امروزه مهاجرت کاری ماسورها بسیار رونق پیدا کرده است. علاوه بر کشورهای همسایه در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز می توان جاب آفرهای وسوسه انگیزی پیدا کرد.  اعتبار دوچندانی

آموزش ماساژ تهران

تهران شهر پر جمعیتی است که برای پرداخت هزینه های بالای آن باید به طور سخت کار کرد. فعالیت مستمر به معنای خستگی و آسیب جسمی است که به کمک ماساژ درمانی رفع و حل می شود. در واقع همه این مسائل را مطرح کردیم که به این موضوع برسیم که ماساژ در تهران بسیار محبوب است. به همین خاطر ماسورها درآمد بسیار مناسبی در تهران کسب می کنند.

آموزشگاه های بسیاری در تهران نیز وجود دارند که انواع سبک های ماساژ را آموزش می دهند، ولی متاسفانه تمامی این آموزشگاه ها زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای فعالیت نمی کنند. بنابراین در نهایت مدرکی معتبر اعطا نخواهند کرد. همچنین بسیاری از آن ها فنون و اصول مورد نیاز را به طور کامل آموزش نمی دهند که دانشجو را مجبور به ثبت نام در سایر دوره هایشان کنند.

متاسفانه بیشتر دانشجوها زمانی متوجه این موضوع می شوند که کار از کار گذشته است. در واقع مبالغ زیادی را هزینه کرده اند و برای مدت زمانی طولانی در این دوره ها شرکت نموده اند. به همین خاطر توصیه می کنیم تنها در آموزشگاه هایی ثبت نام نمایید که زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور فعالیت می کنند.

آموزش ماساژ کرج

کرج به لطف همسایگی شهر تهران از بسیاری از مزایا و البته معایب این شهر بهره مند شده است. ماسورها در این شهر نیز موقعیت شغلی مناسبی دارند. آن ها می توانند در سالن های ماساژ یا کلینیک ها فعالیت کنند. همچنین بسیاری از مردم شهر کرج ترجیح می دهند که خدمات ماساژ را در خانه دریافت نمایند.

آموزش ماساژ کرج

در هر حال آموزشگاه های معتبری در شهر کرج وجود دارند که زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور فعالیت می کنند. با توجه به فاصله کم تهران با کرج اهالی و شهروندان تهران نیز می توانند از دوره های این آموزشگاه ها بهره مند شوند.

درآمد ماهانه ماسورها

یکی از مسائلی که تعیین کننده انتخاب شغل و مهارتی می شود، درآمد آن است. این مسئله در خصوص ماساژ نیز صدق می کند. به طبع شما به عنوان ماسور یا فردی که در آینده نزدیک ماسور می شود، درآمد این شغل برایتان اهمیت خواهد داشت. باید این نکته را به خاطر داشته باشید که فرصت های خوبی برای درآمدزایی پیش روی شما قرار دارد، ولی میزان درآمد به محل کار، تجربه، توانایی و جذب مشتری بستگی دارد.

آموزش ماساژ اصولی تعیین کننده میزان تبحر و مهارت شما است. علاوه بر این با تبلیغاتی موثر می توانید خود را به عنوان ماسوری ماهر معرفی نمایید. در واقع زمانی جامعه با میزان مهارت شما آشنا می شود که در قدم اول تبلیغات را جدی بگیرید و در قدم دوم تکنیک های ماساژ را به درستی انجام دهید. چرا که از قدیم گفته اند مشتری مشتری می آورد و تنها مشتری مشتری جدید  معرفی می کند که از خدمات شما راضی باشد.

برای تبلیغات می توانید بدون هیچ هزینه ای از رسانه هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب، ایتا، روبیکا و … استفاده کنید. بلاگری نیز به شما در یافتن مشتری های جدید کمک خواهد کرد. در هر حال اگر در سالن یا کلینیک مشغول به فعالیت شوید، حقوق شما به صورت درصدی بین 30 تا 70 درصد حساب می شود. البته برخی از مراکز ماساژ با توجه به حجم مشتریان و مراجعه کننده ها حقوقی ثابت را برای ماسورهای خود در نظر می گیرند. میزان تعرفه ماساژ نیز با توجه به مدت زمان، سبک ماساژ، شهر یا حتی منطقه متفاوت خواهد بود.

میزان درآمد ماسورهایی که به صورت شخصی در منازل خدماتشان را ارائه می دهد، بیشتر از افرادی است که در مراکز فعالیت می کنند. در خصوص میزان درآمد چنین ماسورهایی نیز باید توضیح داد که مقدار آن یکسان نیست و به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این فاکتورها شامل سبک ماساژ، میزان تبحر ماسور، مشخصات جغرافیایی ارائه خدمات، مدت زمان و … می شود.

انواع مدرک ماساژ

مدرک ماساژ نشان دهنده میزان دانش و مهارت شما در این زمینه است. علاوه بر این با در دست داشتن مدرک ماساژ می توانید ادعای خود مبنی بر آموزش را تایید کنید. همچنین مدرک ماساژ گزینه های زیر را نیز پیش روی شما قرار می دهد:

  • فعالیت در مراکز ماساژ و کلینیک ها
  • امکان تاسیس سالن ماساژ
  • امکان شرکت در مسابقه ها و جشنواره های ماساژ
  • مهاجرت کاری به عنوان ماسور

مدرک ماساژ انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع دوره آموزش و صادرکننده تقسیم بندی می شوند. به طور کلی سه نوع مدرک ماساژ وجود دارد که شامل مدرک بین المللی ماساژ، مدرک داخلی ماساژ و مدرک ماساژ فنی و حرفه ای می شود. در ادامه به طور کامل هر یک از این مدرک ها را توضیح خواهیم داد.

مدرک بین المللی ماساژ

این مدرک توسط موسسات آموزشی معتبر در خارج از کشور صادر خواهد شد. علاوه بر این برخی از آموزشگاه های داخلی زیر نظر آموزشگاه‌های خارجی فعالیت می‌کنند و در نهایت مدرکی بین‌المللی به دانشجویان خود اعطا خواهند کرد. این مدرک به زبان انگلیسی است و در سراسر دنیا اعتبار دارد. البته دوره های مربوط به این مدرک طولانی مدت بوده که درجه سختی آن بالا است.

آموزش ماساژ حضوری

مدرک داخلی ماساژ

مدرک داخلی ماساژ توسط آموزشگاه ها در داخل کشور صادر خواهند شد. این مدرک به زبان فارسی بوده که در داخل کشور اعتبار دارد، ولی از آن برای مهاجرت نمی توان استفاده کرد. این دوره ها کوتاه مدت هستند و درجه سختی آن ها متوسط است. مدرک داخلی ماساژ برای تکنیک های مختلف آن در نظر گرفته می شوند.

مدرک ماساژ فنی و حرفه ای

این مدرک توسط سازمان فنی و حرفه ای صادر می شود که معتبرترین مدرک در ایران در عرصه ماساژ است. مدرک ماساژ فنی و حرفه ای توسط تمامی مراکز درمانی و کلینیک ها قابل استعلام بوده و به زبان فارسی است. برای دریافت این مدرک باید در آزمون سازمان فنی و حرفه ای کشور شرکت نمایید و در نهایت حد نصاب قبولی را کسب کنید. لازم به ذکر است که آزمون ماساژ فنی و حرفه ای در طول سال چند بار برگزار می شود.  

کلام آخر

آموزش ماساژ در آموزشگاه های بسیاری در سراسر کشور صورت می پذیرد، ولی این دوره ها برای چه کسانی مفید خواهد بود و چه فوایدی را به همراه دارد. در این متن سعی کردیم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم. علاوه بر آن انواع مدرک ماساژ و ویژگی های بهترین آموزشگاه های ماساژ را مطرح نمودیم. امید آن است که به کمک اطلاعات فوق بتوانید در راه رسیدن به اهدافتان قدم بردارید. 

5/5 - (5 امتیاز)
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :)  ✍️ اینجا هر کسی میتونه بنویسه!  | ???? ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا