شرکت گوگل در سال ۱۹۹۸ به عنوان 21 اٌمین موتور جست و جو توسط دو جوان نابغه و فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد (لری پیج، سرگئی برین) راه اندازی شد.
زمانیکه گوگل شروع به کار کرد اولین مرورگر نبود، مرورگرهای مطرح و بزرگی همچون Excite و یاهو در این حوزه فعال بودند. اما پس از مدتی، گوگل دقیقترین نتایج جستوجو را در اختیار کاربرانش قرار داد و توانست بر رقبای باتجربه تر خود غلبه کند. برای اثبات موفقیت گوگل، شاید هیچ برهانی قویتر از این واقعیت نباشد که نام این شرکت همه جا بر سر زبان هاست.
اما چه ویژگی هایی باعث تمایز گوگل شد؟
تمرکز بر تجربه کاربر:
عامل اصلی برتری گوگل نسب به رقبا ایجاد الگوریتمهایی بود که به افراد کمک می کرد از میان انبوه محتوای اینترنتی، دستهبندی سریع داشته باشند. گوگل به جای استخدام محققان و ویراستارهایی که لینکها را برای جستوجوهای خاص سازماندهی کنند، شروع به ایجاد الگوریتمهایی کرد که به محتوای فهرست شده امتیاز میدهد. استفاده از این رویکرد باعث شد گوگل بتواند نسبت به هر مرورگر دیگری، نتایج دقیقتری در اختیار افراد بگذارد. و خیلی زود به شهرت برسد.
پول درآوردن با تبلیغات اینترنتی:
گوگل با اینکه از ابتدا بسیار موفق ظاهر شد، اما اوایل پول زیادی از داشتن بهترین مرورگر در بازار به دست نمیآورد. بعد از سه سال فعالیت، گوگل با معرفی Adwords (پلتفرم تبلیغات آنلاین) اولین قدم به سوی پول درآوردن از موقعیت خود را برداشت. پس از رسیدن به درآمد خوب به تملک یوتیوب (در سال ۲۰۰۶)، گوگل مپ (۲۰۰۵)، بلاگر (۲۰۰۳) و گوگل فاینناس (Google Finance) پرداخت و از طریق ارائه سرویس های مختلف مثل گوگل نیوز و جیمیل روز به روز بر محبوبیت و درآمد خود افزود.
اکنون که گوگل به جایگاه مناسبی رسیده است کسب درآمد دیگر نگرانی اصلی این شرکت نیست، بلکه اولویت و دغدغه گوگل نوآوری و ابتکار است.
در واقع، گوگل اکنون دو عنصر اساسی دارد. یکی مرورگری که بیشتر مردم دنیا آن را ترجیح میدهند و دیگری، شبکه تبلیغاتی که از این مرورگر و بسیاری از داراییهای دیجیتال گوگل، درآمدزایی میکند.
از اینکه این مقاله را تا انتها مطالعه فرمودید بسیار سپاس گذاریم. نظرات ارزشمندتان را با ما درمیان بگذارید.