Search
Close this search box.

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

معافیت مالیاتی دانش بنیان قانونی است که از طرف دولت، به منظور فعالیت هرچه بیشتر و قوی‌تر شرکت‌های دانش بنیان تصویب شده است. این قانون به شرکت‌هایی که بتوانند مجوز دانش بنیانی خود را دریافت کنند، اجازه می‌دهد تا بتوانند بدون نیاز به پرداخت مالیات برای محصولات و خدمات دانش...

نویسنده: تحریریه کارینت
تاریخ انتشار: 10 مهر 1403
بدون دیدگاه
حامی: شبکه دانش بنیان ایران
معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان
https://karynet.ir/?p=85119

معافیت مالیاتی دانش بنیان قانونی است که از طرف دولت، به منظور فعالیت هرچه بیشتر و قوی‌تر شرکت‌های دانش بنیان تصویب شده است. این قانون به شرکت‌هایی که بتوانند مجوز دانش بنیانی خود را دریافت کنند، اجازه می‌دهد تا بتوانند بدون نیاز به پرداخت مالیات برای محصولات و خدمات دانش بنیان خود فعالیت کرده و این محصولات یا خدمات را به فروش برسانند. البته باید دقت داشت که این معاف از مالیات بوده مربوط به کالاها و محصولات بوده و کارکنان و کارمندان این شرکت‌ها همچنان باید مالیات پرداخت کنند. شرکت‌های مختلفی امکان استفاده از این قانون را دارند که از جمله آنها می‌توان به شرکت‌های نوپا نوع یک و دو، شرکت‌های تولیدی نوع یک و دو و شرکت‌های نوع سوم اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین شروطی که برای برخوردار شدن از این معافیت مالیاتی وجود دارد تکمیل اظهارنامه مالیاتی است. برای تکمیل این اظهارنامه مالیاتی به‌صورت معتبر و کامل، می‌توانید از خدمات سایت این لینک  استفاده کنید. علاوه بر این، شما باید مدارک مربوط به ارتقای کیفیتی محصولات و خدمات دانش بنیان یا بهبود و بهینه‌سازی فرایند تولید آنها را نیز ارائه دهید. این قانون معافیت، قانونی 15 ساله است که در طی این 15 سال، عملکرد شرکت به طور کامل بازرسی شده و در صورت تایید، شرکت می‌‌تواند تا پانزده سال نیازی به پرداخت مالیات نداشته باشد.

آیا شرکت‌های دانش بنیان، نیازی به پرداخت مالیات دارند؟

شرکت‌های دانش بنیان، معمولا می‌توانند از طیف وسیعی از مزایای برخوردار شوند و تسهیلات دولتی را برای پیشبرد فعالیت‌های خود به کار گیرند. یکی از مهم‌ترین این مزایا، معافیت مالیاتی دانش بنیان است. مطابق با قانونی که دولت در این زمینه تصویب کرده است، شرکت‌هایی که موفق به دانش بنیانی شدن شوند، نیازی به پرداخت مالیات ندارند. البته این موضوع، تنها برای محصولات یا خدماتی که به‌صورت دانش بنیان تولید می‌شوند صدق می‌کند و شرکت‌ها برای باقی محصولات یا خدمات خود، نیازمند پرداخت مالیات به دولت خواهند بود.

دولت، این تسهیلات را در راستای اهداف زیر به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌دهد:

1- با این کار دولت تلاش می‌کند تا فرصت‌های تحقیقاتی جدیدی را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده و فرصتی را برای پیشرفت اهداف دولتی فراهم کند.

2- با پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان، اقتصاد کشور نیز بهبود پیدا کرده و کشور می‌تواند در راستای صادرات محصولات یا خدمات دانش بنیان فعالیت داشته باشد.

3- با گسترش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، دولت می‌تواند تا حد زیادی بیکاری را برطرف کرده و فرصت‌های شغلی جدیدی را در اختیار جامعه قرار دهد.

کدام شرکت‌های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند؟

تقریبا تمامی شرکت‌های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و نیازی به پرداخت مالیات ندارند. برای این‌که یک شرکت به شرکت دانش بنیان تبدیل شود، حتما باید شرایط زیر را داشته باشد تا از پرداخت مالیات معاف باشد:

حداقل 50 درصد از درآمد این شرکت، باید از طریق فروش محصولات یا خدمات دانش بنیان باشد.

شرکت باید حداقل 6 ماه بیمه‌ای را برای حداقل سه نفر از نیروهای کاری خود رد کرده باشد تا بتواند مجوز دانش  بنیان را دریافت کند.

این شرکت‌ها باید نیمی از هزینه‌های خود را صرف تحقیق و توسعه محصولات یا خدمات دانش بنیان خود کرده باشند.

داشتن اظهارنامه مالیاتی معتبر که نشان دهد شرکت، به طور مرتب مالیات خود را پرداخت کرده از دیگر شرایط مهمی است که برای دریافت معافیت مالیاتی وجود دارد.

چنین شرکتی باید یک طرح توجیهی را در راستای اهداف اقتصادی و محصولات خود ارائه دهد.

از طرف دیگر، هیئت مدیره چنین شرکتی نیز باید دارای شرایط خاصی باشند. حداقل دو سوم از اعضای هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان، باید حداقل دو مورد از شرایط زیر را داشته باشند:

1- مدرک کارشناسی یا مدرک بالاتر تحصیلی را دریافت کرده باشند.

2- دارای سه سال سابقه کاری در شرکت‌های دانش بنیان با محوریت محصولات یا خدمات خود باشند.

3- سه سال سابقه مدیریتی در یک شرکت دانش بنیان داشته باشند.

4- دارای یک ثبت اختراع داخلی یا بین‌المللی باشند.

آیا کارکنان شرکت‌های دانش بنیان نیز معاف از مالیات هستند؟

خیر، یکی از نکات مهم در خصوص قانون معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان این است که این قانون، تنها در خصوص خدمات و کالاهای تولید شده توسط شرکت و فروش آنها صدق می‌کند. به این ترتیب، اعضای شرکت که شامل کارکنان و کارمندان آن می‌شود، شامل پرداخت مالیات خواهند بود و مالیات آنها باید توسط شرکت دانش بنیان پرداخت شود. البته یک استثنا در این زمینه وجود دارد و آن این است که شرکت‌های دانش بنیانی که در پارک فناوری مستقر هستند، می‌توانند درخواست خود را برای مدیریت این پارک‌ها ارسال کرده و به این ترتیب، از پرداخت مالیات برای کارکنان مستقر در این پارک نیز معاف شوند.

برای این‌که بتوانید اطلاعات بیشتری را در خصوص این فرایند به دست بیاورید، کافی است که همین حالا از طریق سایت https://daneshbonyan.isti.ir اقدام کرده و یک مشاوره کامل را در این خصوص دریافت کنید.

آیا کارکنان شرکت‌های دانش بنیان نیز معاف از مالیات هستند؟

کدام شرکت‌ها جز شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌آیند؟

برای برخوردار شدن از قانون معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش بنیان، باید بدانید کدام شرکت‌ها جز شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌آیند. این شرکت‌ها به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1- شرکت‌هایی که مالکیت آنها برعهده هیئت علمی دانشگاه‌ها است. در صورتی که سهام دانشگاه، در این شرکت‌ها کمتر از 50 درصد باشد، در این صورت شرکت مربوطه به‌عنوان یک شرکت دانش بنیان خصوصی شناخته می‌شود.

2- در صورتی که مالکیت بیش از 50 درصد شرکت برعهده دانشگاه باشد، در این صورت شرکت به‌عنوان یک شرکت دانش بنیان دولتی فعالیت خود را انجام می‌دهد.

البته باید بدانید که این شرکت‌ها را می‌توان در دسته‌های زیر نیز قرار داد:

1- شرکت‌های نوع یک: این شرکت‌ها در واقع شرکت‌های دانش بنیانی هستند که شرایط دانش بنیان شدن را دارند، ولی محصولات یا خدمات دانش بنیان آنها هنوز به مرحله تولید نرسیده است. همین موضوع نیز باعث شده که آنها هیچ‌گونه اظهارنامه مالیاتی نداشته باشند یا این‌که مالیاتی که به آنها تخصیص پیدا می‌کند برابر 0 ریال باشد.

2- شرکت‌های نوع دو: این دسته از شرکت‌های دانش بنیان، از نظر شرایط اولیه کاملا مشابه شرکت‌های دانش بنیان نوع یک هستند، ولی تفاوت مهمی که در آنها وجود دارد این است که ارزش افزوده کمتری ایجاد کرده یا این‌که میزان پیچیدگی فنی محصولات یا خدماتی که قصد تولید آن را دارند، کمتر است.

3- شرکت‌های تولیدی دانش بنیان نوع یک: در شرکت‌های دانش بنیانی که فرایند تولید محصولات یا خدمات دانش بنیان در آنها انجام می‌شود، اگر بیشتر از 25 درصد فروش کل شرکت، متعلق به محصولات یا خدمات دانش بنیان باشد، در این صورت می‌توان آنها را در دسته شرکت‌های تولیدی دانش بنیان نوع یک قرار داد.

4- شرکت‌های تولیدی دانش بنیان نوع دو: این دسته از شرکت‌های دانش بنیان، معمولا کمتر از 10 درصد فروششان متعلق به محصولات، کالاها یا خدمات دانش بنیان است و البته میزان پیچیدگی فنی محصولاتی که آنها در حال تولید هستند نیز بالاست.

5- شرکت‌های دانش بنیان نوع سه: این شرکت‌ها شرایط اولیه‌ای که برای تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان وجود دارد را به طور کامل ندارند. با این حال، شرایط آنها به شکلی است که اگر حمایت کافی از آنها به عمل بیاید، این پتانسیل را دارند که به شرکت‌های دانش بنیان قدر و قدرتمندی تبدیل شوند.

در نهایت باید بدانید که شرکت‌های دانش بنیان حتما باید در یکی از حوزه‌های زیر فعالیت داشته باشند تا امکان معافیت مالیاتی برای آنها فراهم شود:

این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه توسعه فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا کار کرده و نرم‌افزارها یا سخت‌افزارهایی را در این حوزه ارائه دهند.

ممکن است حوزه کاری این شرکت‌ها متعلق به زمینه داروسازی یا بیوتکنولوژی باشد.

اگر شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تحقیق و توسعه صنایع مختلف فعالیت داشته باشند، این امکان برایشان وجود دارد که بتوانند معافیت مالیاتی را دریافت کنند.

برخی از شرکت‌های دانش بنیان، ممکن است در زمینه تولید کالاها یا خدماتی فعالیت داشته باشند که در زمینه انرژی پاک هستند. فعالیت این شرکت‌های دانش بنیان، می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند. به همین علت نیز دولت، تسهیلات جذابی را در اختیار آنها قرار داده و امکان معافیت مالیاتی را برای این شرکت‌ها فراهم کرده است.

در نهایت شرکت‌هایی که در زمینه مخابرات و شبکه فعالیت دارند نیز امکان برخورداری از معافیت مالیاتی را خواهند داشت.

برای دسترسی به لیست کامل این شرکت‌ها و حوزه‌های فعالیتی آنها، کافی است که همین حالا از سایت https://irkbn.com دیدن کنید.

قوانین معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان

چه قوانینی برای معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد؟

برای این‌که شرکت‌ها بتوانند از قانون معافیت مالیاتی برخوردار شوند، نیازمند این هستند که قوانین و شرایط زیر را داشته باشند:

ارائه اظهارنامه مالیاتی معتبر

اظهارنامه مالیاتی، روشی مطمئن برای ارائه اطلاعات اقتصادی و مالی درباره شرکت‌های دانش بنیان است. این اظهارنامه در واقع کارنامه‌ای است که توسط شرکت‌های دانش بنیان به دولت ارائه شده و نشان می‌دهد که شرکت، تمامی مالیات خود را به موقع و به‌صورت کامل پرداخت کرده است. یک اظهارنامه مالیاتی معتبر حتما باید توسط حسابدار یا مدیر مالی شرکت تهیه شده و باید ساختار و ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1- در این اظهارنامه باید صورت تراز مالی شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده باشد. برای مثال، جمع خرید و فروش‌های شرکت باید به طور کامل در اظهارنامه ذکر شده باشد.

2- در گام بعدی باید اطلاعات و مدارکی درباره سود و زیان شرکت ارائه شده باشد. در واقع شما باید در یک دوره مالی معتبر، میزان سود و زیان معاملاتی شرکت دانش بنیان خود را محاسبه کرده و آن را به همراه مدارک درون اظهارنامه قرار دهید.

3- گردش مالی مربوط به کالاها و مواد اولیه موردنیاز برای تولید محصولات، از دیگر مواردی است که حتما باید درون اظهارنامه مالیاتی ذکر شده باشد. این مدرک نشان می‌دهد که شرکت چه میزان هزینه برای تولید کالاها و محصولات خود پرداخت کرده است.

4- صورت قیمت تمام شده کالاها و خدمات نیز باید درون اظهارنامه مالیاتی آمده باشد. این صورت نشان می‌دهد که بعد از بررسی هزینه تولید کالاها، خدمات یا محصولات، شرکت چه میزان سود را به ازای هر محصول یا خدمات دریافت می‌کند.

5- از دیگر اطلاعاتی که حتما باید درون اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ها ذکر شود مربوط به بهای تمام شده محصول است. این اطلاعات مشخص می‌کند که شرکت یک محصول یا خدمات خاص را با چه میزان هزینه‌ای تولید کرده است.

6- در قدم بعدی، شرکت‌های دانش بنیان حتما باید اطلاعات مربوط به پرداخت‌های مالیات خود را به همراه رسیدی که دریافت کرده‌اند نیز درون این اظهارنامه قرار دهند.

7- در نهایت اطلاعات شخصی و آدرس شرکت نیز حتما باید درون اظهارنامه مالیاتی ذکر شده باشد.

برای تنظیم یک اظهارنامه مالیاتی معتبر، بهترین راهی که وجود دارد این است که از خدمات https://irkbn.com/ استفاده کنید. با این حال، اگر قصد دارید خودتان به طور مستقیم این اظهارنامه را به ثبت برسانید، نیازمند طی کردن مراحل زیر خواهید بود:

در قدم اول نیازمند این هستید که کد اقتصادی شرکت خود را پیش ثبت‌نام کرده و یک کد رهگیری دریافت کنید که در ادامه این مسیر به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

در قدم بعدی باید فرمی که قبلا پر کرده‌اید را بررسی کرده و اطلاعاتی که در آن وارد شده است را تایید کنید. به این ترتیب، فرایند تنظیم اظهارنامه مالیاتی برای شما آغاز خواهد شد.

در مرحله سوم، باید کد اقتصادی خود را در سامانه اظهارنامه مالیاتی ثبت کرده و اطلاعات نهایی که سایت در اختیار شما قرار می‌دهد را تایید کنید.

بعد از این کار، فرم‌های مربوط به اظهارنامه مالیاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. توجه کنید که باید این فرم‌ها را با اطلاعات دقیق پر کنید که مطابق با مدارک شما باشند. در صورتی که هرگونه عدم تطابقی در اطلاعات این فرم‌ها  و مدارک شما وجود داشته باشد، کل این فرایند رد شده و شما باید مجددا آن را طی کنید.

حال باید اظهارنامه‌ای که آن را تکیل کرده‌اید را به اداره امور مالیات ارسال کرده و کد رهگیری مربوط به آن را نیز دریافت کنید.

در مرحله بعدی قبوضی که باید پرداخت کنید برای شما ارسال خواهد شد که بعد از تکمیل و پرداخت، باید اقدام به ارسال رسید‌های مربوط به این قبوض کنید.

اصول حسابداری شرکت‌های دانش بنیانی

مدارک مربوط به ارتقای کیفیتی محصولات یا خدمات

از دیگر شرایط بسیار مهمی که برای معافیت از مالیات در شرکت‌ها موردنیاز است، ارائه اطلاعات و توضیحاتی درباره ارتقای کیفیت محصولات یا خدمات دانش بنیان است. در این توضیحات، حتما باید موارد زیر ذکر شده باشند:

1- در اولین قدم باید کیفیت محصولات یا خدمات توضیح داده شده و اگر ارتقایی در آنها صورت گرفته است نیز به همراه جزئیات در این مدرک توضیح داده شود.

2- گاهی اوقات ممکن است کیفیت محصولات یا خدمات تغییر نکرده و به جای آن فرایند تولید این محصولات یا خدمات بهبود پیدا کرده باشد که در این صورت، توضیحات مربوط به جزئیات بهبود فرایند تولید باید در این مدرک ذکر شود.

3- تمامی استانداردهایی که برای بهبود کیفی محصول، خدمات یا فرایند تولید آنها استفاده شده، باید به همراه جزئیات توضیح داده شوند.

تعامل شرکت‌های دانش بنیان با سازمان امور مالیاتی کشور به چه شکل است؟

بعد از این‌که شرکت‌های دانش بنیان موفق شدند، معافیت مالیاتی خود را از دولت دریافت کرده و آن را در سازمان امور مالیاتی کشور نیز به ثبت رساندند، برای این‌که بتوانند به طور مرتب از این امکان برخوردار شوند باید با سازمان امور مالیاتی تعامل و ارتباط داشته باشند. این تعامل به این شکل است که ابتدا، یک اعتبار خاص از طرف این سازمان به شرکت دانش بنیان مربوطه اختصاص پیدا می‌کند. اگر این اعتبار از میزان مالیاتی که باید توسط شرکت پرداخت شود بیشتر باشد، در دوره بعدی این مبلغ از اعتبار شرکت دانش بنیان کم می‌شود.

در صورتی که این اعتبار برابر مبلغی باشد که شرکت دانش بنیان به‌عنوان مالیات محصولات یا خدمات دانش بنیان خود باید پرداخت کند، سازمان امور مالیاتی کشور و شرکت دانش بنیان، هیچ‌گونه بدهی را نسبت به یکدیگر نخواهند داشت. اگر مبلغ اعتباری که توسط سازمان امور مالیاتی کشور به شرکت دانش بنیان اختصاص پیدا می‌کند، کمتر از میزان مالیاتی که باید توسط شرکت پرداخت شود باشد، در این صورت، باقی مانده آن در دوره مالیاتی بعدی برای شرکت واریز می‌شود.

شرکت‌های دانش بنیانی که از مالیات معاف شده‌اند، چه اصول مالی و حسابداری را باید رعایت کنند؟

شرکت‌های دانش بنیانی که موفق شده‌اند تا معافیت مالیاتی را دریافت کنند، نیازمند این هستند تا اصول خاصی را در حسابداری و پرداخت‌های مالی خود رعایت کنند، تا بتوانند همچنان از این معافیت برخوردار شوند که این اصول شامل موارد زیر می‌شود:

1- این شرکت‌ها موظف خواهند بود که دفاتر مالی خود را در پایان هر سال مالی و قبل از شروع سال مالی جدید پلمپ کرده و آن را به اطلاع سازمان امور مالیاتی کشور برسانند.

2- آنها موظف خواهند بود که اظهارنامه‌ها و ترازنامه‌های رسمی شرکت را به دفاتر تجاری منتقل کرده و در زمانی که برای شرکت‌های دانش بنیان مقرر می‌شود، آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.

3- در ادامه، شرکت موظف است که لیست کاملی از حقوق کارکنان خود را در اختیار این سازمان قرار دهد. این لیست باید به‌صورت جداگانه و در کنار اظهارنامه مالیاتی پرداخت شود و نیازی نیست که درون اظهارنامه، به لیست حقوق کارکنان نیز اضافه داشته باشید.

4- یکی دیگر از اطلاعاتی که حتما باید برای سازمان امور مالیاتی کشور توسط شرکت دانش بنیان ارسال شود صورت معاملات فصلی است. این اطلاعات با ماده 169 مکرر قانون مالیات مستقیم در ارتباط است.

مدت زمان معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش بنیان

مدت زمان معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان تنها برای مدت زمان 15 سال معاف از مالیات هستند و بعد از آن این معافیت‌های مالیاتی برداشته خواهد شد. با این حال، همین 15 سال نیز برای معافیت مالیاتی قطعی نخواهد بود. در واقع، به محض این‌که شرکت‌ها تاییدیه معافیت مالیاتی را از سازمان مالیات کشور دریافت می‌کنند، فرایند نظارت روی این شرکت‌ها آغاز می‌شود. کارگروه‌های مربوط به شرکت‌های دانش بنیان، دائما و در بازه‌های زمانی دو ماهه اقدام به ارزیابی فعالیت شرکت می‌کنند.

در صورتی که فعالیت شرکت در چارچوب قانونی و مطابق با اساسنامه شرکت باشد، معافیت مالیاتی به طور پیوسته و در بازه‌های زمانی مختلف برای آنها تمدید می‌شود. با این حال، اگر شرکتی در چارچوب قانونی حرکت نکرده یا این‌که نتواند به اهداف خود برسد، قانون معاف از مالیات بودن برای این شرکت‌ها برداشته شده و آنها نیازمند پرداخت مالیات، برای فعالیت قانونی خود خواهند بود.

 علاوه بر معافیت مالیاتی، شرکت‌های دانش بنیان از چه مزایای دیگری می‌توانند استفاده کنند؟

شرکت‌هایی که بتوانند مجوز دانش بنیانی شدن را دریافت کنند، علاوه بر معافیت مالیاتی دانش بنیان می‌توانند از مزایای زیر نیز بهره‌مند شوند:

معافیت گمرکی: در صورتی که این شرکت‌ها قصد واردات محصولات یا تجهیزات موردنیاز شرکت خود را داشته باشند، نیازی به پرداخت کارمزد گمرک نخواهند داشت.

معافیت از پرداخت ضرایب حق بیمه: در صورتی که شرکت دانش بنیانی قصد داشته باشد، قراردادهایی را ثبت کند، نیازی نیست که هیچ‌گونه حق بیمه و ضرایب آن را پرداخت کند.

تسهیلات مالی: شرکت‌هایی که بتوانند مجوز دانش بنیانی شدن را دریافت کنند، این امکان را خواهند داشت که از تسهیلات بانکی و مالی دولتی، مانند وام‌هایی با کمترین بهره ممکن استفاده کنند.

حمایت‌های دولتی: معمولا دولت برنامه‌های ویژه‌ای را برای این شرکت‌ها در نظر می‌گیرد. برای مثال، آنها در مزایده‌های دولتی که در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود، بالاترین اولویت را خواهند داشت.

مزیت مهم دیگری که این شرکت‌ها از آن برخوردار می‌شوند این است که بدون نیاز به حضور در مناقصاتی که توسط دولت برگزار می‌شود، آنها می‌توانند در این مناقصات شرکت کرده و امکان عقد قراردادهای دولتی را نیز داشته باشند.

سخن پایانی

قانون معافیت مالیاتی یک قانون جدید و بسیار کاربردی برای شرکت‌های دانش بنیان است که مطابق با آن، دولت تعیین کرده که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند بدون نیاز به پرداخت مالیات محصولات یا خدمات دانش بنیان خود، اقدام به فروش آنها کنند. برای برخوردار  شدن از قانون معافیت مالیاتی دانش بنیان یک شرکت باید تمامی شرایط دانش بنیانی شدن را داشته و اظهارنامه مالیاتی خود را نیز به طور کامل پر کرده باشد. برای دانش بنیانی شدن یک شرکت و برخورداری از این قانون، دریافت یک مشاوره تخصصی می‌تواند بسیار مفید باشد. سایت https://irkbn.com این خدمات مشاوره را به‌صورت کاملا تخصصی به کسب‌وکارها و شرکت‌های نوپا ارائه می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه بیشتر

مطالب بیشتر

تحریریه کارینت
31 مرداد 1403