اگر برای دورهای مشخص از سیمکارت خود استفاده نکنید یا قبضهای آن را نپردازید، اپراتور مالکیت خط را از شما میگیرد و به فرد دیگری واگذار میکند. در چنین شرایطی، معمولا هنگام تماس با خط خود، پیام «شماره مشترک در شبکه موجود نیست» را میشنوید. برای اینکه بفهمید سیمکارت شما سلب امتیاز شده یا نه، باید از طریق سامانه دولت همراه اقدام کنید یا بهصورتحضوری به نمایندگی اپراتور خود بروید. در ادامه این مقاله به شما توضیح میدهیم که از کجا بفهمیم سیمکارت سلب امتیاز شده یا نه و روشهای برگرداندن آن را نیز بررسی میکنیم.
روشهای استعلام وضعیت سیمکارت برای اطلاع از سلب امتیاز شدن خط
اگر هنگام تماس با خط خود، پیام «شماره مشترک در شبکه موجود نیست» را میشنوید یا شماره شما دیگر در اپلیکیشن اپراتورتان (مثل همراه من یا ایرانسل من) نمایش داده نمیشود، احتمالا سیمکارت شما سلب امتیاز شده است. همچنین اگر پس از استعلام قيمت خط ٠٩١٢، سیمکارت دائمی بخرید، ولی قبض آن را نپردازید، پس از مدتی سیمکارت شما سلب امتیاز میشود. در این شرایط برای اطمینان از فعال یا غیرفعال بودن سیمکارت، باید از روشهایی که در جدول زیر به شما میگوییم استفاده کنید:
| روش استعلام وضعیت سیمکارت | توضیح اینکه از کجا بفهمیم سیمکارت سلب امتیاز شده |
|---|---|
| استعلام از طریق سامانه ۳۰۰۰۱۵۰ | سادهترین روش این است که کد ملی خود را به شماره ۳۰۰۰۱۵۰ ارسال کنید. در چند ثانیه پیامکی دریافت میکنید که تعداد سیمکارتهای ثبتشده به نام شما را نشان میدهد. |
| استعلام از طریق اپلیکیشن یا سایت اپراتور | وارد اپلیکیشنهای رسمی اپراتور خود (مثل همراه من برای سیمکارتهای همراه اول یا ایرانسل من برای خط ایرانسل) شوید. در بخش مدیریت خطها، همه سیمکارتهای فعال به نام شما نمایش داده میشود. اگر شماره مدنظرتان در این لیست نبود، یعنی سیمکارت شما غیرفعال و سلب امتیاز شده است. |
| استعلام از طریق سامانه دولت همراه | در ابتدا وارد سامانه https://www.cra.ir/ شوید و سپس به بخش «سلب یا تغییر مالکیت سیمکارت» بروید. |
| تماس یا مراجعه حضوری به نمایندگی اپراتور | اگر با روشهای بالا نتیجه نگرفتید، به یکی از دفترهای خدمات اپراتور یا پیشخوان دولت مراجعه کنید. کارشناسان اپراتور با بررسی کد ملی شما، وضعیت دقیق سیمکارت (فعال، غیرفعال یا واگذار شده) را به شما میگویند. |
| بررسی وضعیت سیمکارت در گوشی یا مودم (برای خطهای دیتا) | اگر از سیمکارت دیتا استفاده میکنید، آن را روی گوشی یا مودم بگذارید و وضعیت آنتن و شبکه را بررسی کنید. اگر سیمکارت شما سیگنال نمیداد یا پیامهای مثل SIM Rejected مشاهده کردید، احتمالاً خط شما غیرفعال و سلبامتیاز شده است. |
با استفاده از روشهای گفتهشده در جدول بالا، خیلی سریع متوجه سلب امتیاز شدن خط میشوید. فرقی نمیکند که سیمکارت همراه اول داشته باشید یا ایرانسل، این روشها برای خطهای همه اپراتورها جواب میدهند.

روش بازگردانی سیمکارت سلب امتیاز شده، در صورت واگذار نشدن خط
اگر سیمکارت شما سلب امتیاز شده اما به شخص دیگری واگذار نشده است، هنوز فرصت برگرداندن مالکیت آن را دارید. در این شرایط اپراتور موظف است بعد از احراز هویت، سیمکارت را دوباره به صاحب اصلی برگرداند. البته برای بازگرداندن مالکیت سیمکارت باید خیلی سریع اقدام کنید تا شماره شما به فرد دیگری فروخته نشده و آزاد باشد. در ادامه مراحل بازگرداندن سیمکارت سلب امتیاز شده را به شما میگوییم:
- استعلام وضعیت سیمکارت: در ابتدا باید مطمئن شوید شماره شما هنوز آزاد است. برای این کار باید بهصورتحضوری به نمایندگی اپراتور خود بروید.
- تسویه بدهیها (برای خطهای دائمی): اگر سیمکارت دائمی شما بهدلیل بدهی قطع شده است، باید ابتدا همه قبضهای معوقه را پرداخت کنید.
- مراجعه حضوری به دفتر خدمات اپراتور یا پیشخوان دولت: برای ثبت درخواست بازگردانی سیمکارت سلب امتیاز شده، باید حتما بهصورتحضوری و شخصا به یکی از دفترهای رسمی اپراتور خود بروید تا هویت شما تایید شود. (امکان انجام این کار بهصورت غیرحضوری وجود ندارد.)
- ارائه مدارک لازم: هنگام مراجعه به دفتر خدمات اپراتور حتما اصل کارت ملی و پوکه سیمکارت را بههمراه داشته باشید.
- پرداخت هزینه صدور مجدد سیمکارت: برخی اپراتورها مبلغی بسیار ناچیز برای صدور مجدد سیمکارت از شما دریافت میکنند.
اپراتور پس از تایید و بررسی مدارک شما، سیمکارت جدید با همان شماره قبلی برایتان صادر میکند. خط معمولا همان روز یا حداکثر طی ۲۴ ساعت فعال میشود.
توجه کنید که زمان بازگردانی سیمکارتهای سلب امتیاز شده، بسیار محدود است. اپراتورها معمولا این سیمکارتها را چند ماه در حالت تعلیق نگه میدارند و بعد از آن شماره را به شخص دیگری واگذار میکنند؛ بنابراین هرچه زودتر اقدام کنید، شانس برگرداندن خط شما بیشتر است.
بازگردانی سیمکارت سلب امتیاز شده در صورت واگذاری به شخصی دیگر
اگر بعد از استعلام وضعیت سیمکارت، متوجه شدید که خط شما به فرد دیگری واگذار شده است، متاسفانه دیگر امکان بازگردانی آن از طریق اپراتور وجود ندارد. در این حالت مالکیت خط بهطورکامل به کاربر جدید منتقل شده است.
در این وضعیت تنها راه بازگرداندن شماره، خرید آن از مالک جدید است. در این شرایط میتوانید با شماره خود (که حالا به مالک جدید منتقل شده است) تماس بگیرید و برای بازگرداندن و خرید دوباره شماره با او مذاکره کنید.

در صورت سلب امتیاز کامل سیمکارت، از رند خط جدید بخرید
در این مقاله به شما گفتیم که از کجا بفهمیم سیمکارت سلب امتیاز شده است. برای این کار کافی است کد ملی خود را به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ بفرستید یا از طریق اپلیکیشن و سایت اپراتور خود یا سامانه دولت همراه اقدام کنید. اگر سیمکارت شما سلب امتیاز شده؛ اما هنوز به شخص دیگری واگذار نشده باشد، امکان بازگردانی آن وجود دارد. بااینحال اگر مالکیت خط به فرد دیگری واگذار شده باشد، دیگر امکان بازگردانی خط از طریق اپراتور وجود ندارد. در این شرایط پیشنهاد میکنیم با مراجعه به سایت معتبر rond.ir برای خود سیمکارت جدید تهیه کنید.
سایت رند یکی از قدیمیترین و بهترین پلتفرمها برای برقراری ارتباط بین خریداران و فروشندگان معتبر سیمکارت است. در این سایت فروشندگان از سراسر کشور خطهای رند و معمولی خود را آگهی میکنند و شما به طیفی وسیع از انواع شمارهها دسترسی دارید. البته اگر خودتان نیز قصد فروش سیمکارت دارید، به جمع فروشندگان سایت رند بپیوندید. اگر سیمکارت خود را بهصورت منطقی قیمتگذاری کنید، آگهی شما بهسرعت دیده میشود و بهراحتی خط خود را میفروشید.