پیامکهای تبلیغاتی میتوانند یکی از مهمترین ابزارها برای کمپینهای تبلیغاتی باشند. بهخصوص اگر از امکانات پنلهای اس ام اس طوری استفاده کنید که پیامکهایتان به صورت خودکار ارسال شوند، بار مهمی از روی دوشتان برداشته میشود و در بلند مدت، به موفقیتهای چشمگیری در بازاریابی پیامکی میرسید.
بهترین پنل اس ام اس برای اجرای کمپین پیامکی
قبل از اینکه به سراغ راهبردها و نکات کاربردی کمپینهای پیامکی برویم، بیایید یک نکته خیلی مهم را روشن کنیم. اینکه از چه سرویس پیام کوتاهی استفاده میکنید، اهمیت زیادی دارد. شما هنگام انتخاب پنل اس ام اس، باید سامانهای را انتخاب کنید که نه تنها امکان خوبی به شما ارائه میکند، بلکه میتواند هنگام استفاده از این ابزار به شما هم از نظر آموزشی و هم از نظر پشتیبانی کمک کند.
بنابراین قبل از اینکه به سراغ اجرای کمپین پیامکی بروید، توصیه میکنیم درباره بهترین پنل های پیامکی در ایران تحقیق کنید. مهمترین ویژگیهای یک پنل پیامکی خوب عبارتند از:
- ارائه بانک شماره بهروز و کامل
- امکان ارسال اس ام اس تبلیغاتی به جنسیت خاص
- امکان ارسال پیامک تبلیغاتی به مشاغل مختلف
- ارائه سیستمهای گوناگون ارسال پیامک منطقهای
- ارسال پیامک شخصیسازی شده با نام مخاطب
- پشتیبانی از اتصال سایت به سامانه پیامکی (وب سرویس پیامکی)
- قیمت مناسب پنل اس ام اس
- فروش خطوط پیامکی از اپراتورهای گوناگون ارسال کننده پیامک انبوه
- آموزش کامل بازاریابی پیامکی و استفاده از امکانات مختلف سامانه پیامکی به کاربران
- ارائه پشتیبانی از پنل پیامکی توسط کارشناسان حرفهای و مجرب
بهترین راهبردها برای اجرای کمپین تبلیغاتی پیامکی
حتما مشتاق هستید بدانید برای اجرای اولین کمپین تبلیغاتی پیامکی خود باید چه کارهایی انجام دهید. در این قسمت از مقاله قرار است ده نکته کاربردی را بررسی کنیم.
برنامهریزی و هدفگذاری
قبل از اینکه هیجانزده شوید و شروع کنید به ارسال پیامک، باید برای آن برنامهریزی کنید. اهداف خود را مشخص کنید و ببینید انتظارتان از کمپین پیامکی چیست. دوست دارید کدام محصولات و خدمات خود را معرفی و تبلیغ کنید و بیشتر روی جذب مشتری دقیق شوید یا فروش به مشتریان قدیمی!
تنها هنگامی که بر اساس کسبوکار خود، اهدافی نوشتید و برای آن برنامهریزی کردید، میتوانید گامهای بعدی را بهتر بردارید.
نوشتن متن پیامک
هر چقدر روی حساس بودن متن پیامک تاکید کنیم، باز هم کم است. اگر لازم است حتی روزها و هفتهها به متنی که قرار است برای مشتریان بفرستید دقت کنید. برای اینکه بهترین متن را بنویسید، بهتر است موارد زیر را درنظر داشته باشید.
متن پیامک باید کوتاه باشد
اصلا از خود «پیام کوتاه» مشخص است که متن پیامک باید کوتاه باشد. دقت کنید که هر پیامک فارسی 70 کاراکتر است و شما باید تمام تلاش خود را بکنید که پیامکتان از این 70 کاراکتر تجاوز نکند. هرچند که اگر چارهای نداشتید، در نظر بگیرید که هزینه پیامک شما نیز بیشتر خواهد شد.
خلاقانه و گیرا بنویسید
در هنگام نوشتن متن پیامک به این دقت کنید که باید بتوانید مشتری را درگیر خود کنید. در این قسمت میتوانید از تکه کلامهای روز یا همان ترندهای فضای مجازی که متناسب با کسبوکار شما است، استفاده کنید و یا احساسات مخاطب را قلقلک دهید. مثلا حس کنجکاوی، حس از دست دادن، حس طنز و غیره.
صمیمانه بنویسید
علاوهبر اینکه باید متنی خلاقانه و گیرا بنویسید، باید مخاطب را مانند دوست خود فرض کنید و از کلمات صمیمانه استفاده کنید. جوری بنویسید که مخاطب با برند احساس راحتی کند و اعتمادش به شما افزایش پیدا کند.
کلمات سخت ممنوع
قبل از اینکه کلمات تخصصی و سنگین در متن اس ام اس خود به کار ببرید به این فکر کنید که مخاطب اگر پیامک شما را نفهمد، نه از شما خرید میکند و نه روی لینکتان کلیک میکند. درواقع با ارسال پیامکی با کلمات سخت، هزینه و زحمات خود را هدر دادهاید. پس کلمات ساده و همهفهم به کار ببرید.
مشتری هدف
مشخص کردن مشتری هدف یکی از کارهای بسیار مهمی است که باید در گام برنامهریزی و هدفگذاری آن را انجام داده باشید. حالا سوال اصلی اینجاست که چگونه باید پیامک را به مشتری هدفمان برسانیم؟
سامانههای پیامکی، ابزارهای گوناگونی برای ارسال پیامک هدفمند به افراد دارند. مثلا ارسال به افرادی که در یک منطقه خاص زندگی میکنند، افرادی که شغل و حرفه خاصی دارند، ارسال پیامک فقط به زنان یا مردان و غیره.
ارسال پیامک منطقهای
ممکن است مشتری هدف شما در منطقه و محدوده خاصی زندگی میکند. برای اینکه بتوانید برای او پیامک هدفمند بفرستید چند راه پیش روی شماست که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.
ارسال پیامک به کدپستی مناطق
یکی از سادهترین راهها برای ارسال پیامک منطقهای، استفاده از کدپستی است. در سامانه ملی پیامک میتوانید رنج کد پستی (سه تا پنج رقم اول کدپستی) مورد نظر خود را وارد کنید. سپس سامانه به تمامی شمارههای ایرانسل و همراه اول، براساس ترجیح خودتان، که در آن کدپستی ثبت شدهاند پیامک میفرستد.
استفاده از نقشه گوگل برای ارسال پیامک
از دیگر راههای بسیار کاربردی در اجرای کمپینهای پیامکی، ارسال پیامک منطقهای از روی نقشه است. در کلانشهرهای ایران میتوانید از روی نقشهای که در سامانه پیامکی برایتان قرار داده شده است، پیمایش کنید و محدوده مورد نظر خود را انتخاب و سپس برایشان پیامک تبلیغاتی بفرستید. به این صورت اگر مشتریان هدف شما در یک محدوده خاصی از شهر زندگی میکنند، بهراحتی به آنان پیامک میفرستید و کمپین خود را پیش میبرید.
ارسال پیامک از دکل مخابراتی ایرانسل
اگر مشتریان هدف شما در یک محدوده خاص زندگی میکنند و دقیق بودن و بهروز بودن شماره موبایلهای آنان برای شما اهمیت زیادی دارد، ارسال پیامک از دکل مخابراتی ایرانسل بهترین روش برای شماست.
دکلهای مخابراتی ایرانسل هر ده الی 15 روز یکبار بین ساعات 12 تا 2 شب شمارههایی که از آن دکل آنتن میگیرند را آپدیت میکنند. بنابراین لیست شماره موبایلهای این دکلها بسیار دقیق است و با خیال راحت میتوان برای سیمکارتهای ایرانسل پیامک تبلیغاتی فرستاد.
ارسال پیامک زنده (lbs)
همانطور که بالاتر گفتیم، اگر به دنبال شمارههایی دقیق و بهروز هستید، باید از دکل مخابراتی استفاده کنید. اما دکل مخابراتیای که بالاتر توضیح دادیم، فقط به شمارههای ایرانسل پیامک تبلیغاتی میفرستاد. حالا تکلیف شمارههای همراه اول چیست؟ چگونه میتوان برای سیمکارتهای همراه اول در یک محدوده خاص پیامک فرستاد؟ بیایید با یک مثال این مورد را توضیح دهیم.
فرض کنید یک فروشگاه لوازم جانبی موبایل در مرکز شهر دارید و برایتان مهم است که افرادی که در آن محدوده رفتوآمد دارند، از وجود فروشگاهتان مطلع شوند. برای این کار میتوانید از ارسال پیامک زنده استفاده کنید. به این صورت که هر کسی از شعاع 5 کیلومتری آن دکل مخابراتی همراه اول رد شد و شماره همراه اول داشته باشد، پیامک معرفی فروشگاه شما برایش ارسال میشود.
ارسا پیامک زنده مزایای زیادی دارد. شما با استفاده از این قابلیت میتوانید مشتریان هدف خود را خیلی دقیق و جزئی مشخص کنید. مثلا شمارههای همراه اول با پیش شماره 0912 از کد 1 و 2 که سیستم عامل مویل خاصی دارند. حتی میتوانید بازه سنی و جنسیت افراد را هم مشخص کنید و سپس برایشان پیامک بفرستید.
مشتریان هدف از جنسیت خاص
اگر صاحب کسبوکاری هستید که اغلب مشتریان شما از یک جنسی خاص هستند، باید تمام تمرکز خود را روی جذب مشتری از آن جنسیت بهخصوص بگذارید. آرایشگاههای مردانه و زنانه، فروشگاههای لباس، باشگاههای ورزشی و غیره از این دسته کسبوکارها هستند. بنابراین در اجرای کمپین پیامکی اگر به همه افراد پیامک بفرستند، به صورت تخمینی نصف پیامکهای آنها بیهوده خواهد بود.
برای ارسال پیامک به جنسیت خاص در یک شهر خاص میتوانید از یک بانک شماره استفاده کنید و پیامک خود را فقط به دست زنان یا فقط به دست مردان برسانید.
مشتریان هدفی که در حرفه خاصی هستند
شاید کسبوکار شما به گونهای است که اغلب مشتریان شما در یک شغل و حرفه خاص فعالیت میکنند. مثلا اگر تولیدکننده پوشاک هستید، مشتریان هدف کمپین پیامکی شما باید خردهفروشهای لباس، بوتیکها و صاحبان فروشگاههای آنلاین پوشاک باشند. بنابراین میتوانید از یک بانک شماره مخصوص که مشاغل خاص در آن دستهبندی و مرتب شدهاند استفاده کنید.
عضویت در خبرنامه پیامکی
اعضای خبرنامه پیامکی یا همان باشگاه مشتریان، طرفداران پروپاقرص شما هستند. این افراد با میل و رضایت خود در خبرنامه عضو میشوند و مشتاق دریافت خبرها و تخفیفها از سمت برندتان هستند. بنابراین هنگام اجرای کمپین پیامکی به مشتریان خود دلیلی بدهید که در لحظه ای که پیامک شما را دریافت میکنند به عضویت خبرنامه پیامکی شما در بیایند.
اعضای خبرنامه پیامکی شما بعدها به سفیران و مبلغان شما تبدیل خواهند شد و با رضایت از محصولات، برایتان تبلیغ خواهند کرد. بنابراین بدون فکر کردن به قیمت پیامک برای آنها اس ام اس بفرستید؛ زیرا هرچه اعضای شما افزایش پیدا کند، احتمال موفقیتتان هم بالاتر میرود.
شخصیسازی کمپین پیامکی
از دیگر کارهایی که میتوانید برای بهبود عملکرد کمپین پیامکی خود از آن استفاده کنید، شخصیسازی پیامک است. کمپینهایی که پیامکهای شخصیسازی شده ارسال میکنند، اغلب تمرکز آنان روی مشتریان قدیمی است.
اتبداییترین کاری که میتوانید انجام دهید، آوردن نام یا نام خانوادگی مشتریان در ابتدای پیامک است. اگر بخواهید پیشرفتهتر عمل کنید، میتوانید از خریدهای قبلی افراد الهام بگیرید و محصولات مشابه را برایشان ارسال کنید و غیره.
شخصیسازی پیامکها باعث میشود افراد مشتاق باز کردن اس ام اس شوند و فراخوان عمل شما را انجام دهند.
فراخوان عمل یا دعوت به اقدام CTA
فراموش نکنید که پیامک بدون فراخوان عمل، تاثیر خاصی ندارد و مانند یک متن اطلاعرسانی است. مثلا اگر دارید برای جذب مشتری جدید پیامک میفرستید، باید حتما راههای ارتباطی خود را هم در متن پیامک اضافه کنید تا افراد بتوانند از شما خرید کنند. فراخوان عمل یا همان CTA که مخفف عبارت Call To Action است، از کسبوکار به کسبوکار دیگر متفاوت است. مثلا ممکن است هدف یک کمپین پیامکی افزایش فروش باشد و هدف کمپین دیگر، گرفتن ترافیک سایت. در نوشتن فراخوان عمل این دو باید متفاوت عمل کنید اما در نهایت نباید هیچ پیامکی بدون دعوت به عمل ارسال شود.
گذاشتن لینک
از جمله راههایی که با آن میتوانید هم فراخوان عمل موفقی داشته باشد و هم کمپین پیامکی خود را بهتر جلو ببرید، ارسال لینک در متن اس ام اس است. با استفاده از این لینک است که میتوانید آدرس سایت یا صفحه خود در شبکههای اجتماعی را به دست مخاطب برسانید و راه دسترسی به فروشگاه را برای آنان تسهیل کنید. اگر مخاطب مجبور شود برای خرید از فروشگاه شما مراحل مختلفی را طی کند یا شخصا خودش آدرس را در مرورگر بزند، ضربه بزرگی به کمپین پیامکیتان خواهد خورد.
فراموش نکنید که در جهت کوتاه نگه داشتن متن پیامک، باید لینکها را با استفاده از سایتهای کوتاهساز لینک، کوتاه و مختصر کنید.
یکی از بهترین روشها برای ارسال و کوتاه کردن لینک کمپین پیامکی، استفاده از قابلیت لینک ترکر است. این قابلیت به شما اجازه میدهد یک لینک کوتاه و منحصربهفرد برای هر سیم کارت ارسال کنید و بعد از ارسال بتوانید این لینکها را ردیابی کرده و کلیک کنندگان را شناسایی کنید.
قابلیت لینک ترکر در سامانههای کمی ارائه میشود.
زمانبندی مناسب کمپین پیامکی
هرچیزی در این جهان زمان مناسب خودش را دارد و اجرای کمپین پیامکی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر یک کمپین عالی با تمام ویژگیهای مهم را در زمان نامناسب اجرا کنید، همان حکایت نوشدارو پس از مرگ سهراب است. در گام اول، یعنی همان برنامهریزی کمپین پیامکی، روی این نکته دقیق شوید که بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی کی است. این زمان بستگی به برند و نوع کسبوکاری که دارید متفاوت است. مثلا اگر فروشندگان لوازم التحریر هفتههای آخر شهریور کمپین پیامکی اجرا کنند بسیار سودآور است. اما اگر تولیدکنندگان محصولات باغبانی در همین زمان پیامک بفرستند، دیگر آن سود را ندارد.
پیشنهادات ویژه و تخفیف
اصلا همین کلمه تخفیف خودش جذابیت پیامک را دوچندان میکند. سعی کنید حتما در اجرای کمپین پیامکی پیشنهاداتی به مخاطب دهید که نتواند آن را رد کند. تخفیفهای درصدی و با مبلغ ثابت، ارسال رایگان و هر چیز دیگری که مخاطب را برای خرید وسوسه میکند، یکی از بهترین روشهای بهبود عملکرد کمپین پیامکی است.
حتی اگر شرایط انجام تخفیفهای زیاد و پیشنهادات فوقالعاده را ندارید، سعی کنید ارزش افزودهای به مخاطب دهید تا مشتاق استفاده از محصولات و خدماتتان شود. برای مثال میتوانید در اولین سفارش، محصول او را رایگان ارسال کنید.
آنالیز برای کمپین پیامکی بعدی
همانطور که اولین مرحله هر کمپین پیامکی، برنامهریزی است، مرحله آخر هم تحلیل و آنالیز آن است. پس از اینکه کمین را اجرا کردید، حتما چند روزی زمان برای تحلیل آن کنار بگذارید. در سامانههای پیامکی میتوانید پس از ارسال پیامک یک گزارش به صورت فایل اکسل دریافت کنید. این فایل را به دقت تحلیل کنید و فقط به آن اکتفا نکنید. به این فکر کنید که چقدر برای اجرای کمپین هزینه کردید و چه اندازه سود داشتید؟ نرخ تبدیل و نرخ کلیک شما چقدر بوده است و در آینده چگونه میتوانید آن را بهبود دهید.
آنالیز رقبا و بررسی کمپین پیامکی آنها
بررسی رقیبان کسبوکار و بیزینس خود را فراموش نکنید. سعی کنید از طریق مختلف در کمپین پیامکی آنها شرکت کنید و از نحوه اجرای کمپین پیامکی آنها سر دربیاورید. نکات مثبت کسبوکارهای رقیب خود را سعی کنید در کمپین اس ام اسی خود بگنجانید. ضعفهایی که آنها داشتند را پوشش دهید تا در نهایت یک کمپین پیامکی بیعیب و نقصی را اجرا کنید و بیشترین میزان بازخورد از تبلیغات پیامکی انبوه بگیرید.
خلاصه و نتیجهگیری
در این مطلب سعی کردیم 10 نکته کاربردی برای بهبود عملکرد کمپینهای پیامکی را بررسی کنیم. در دل این 10 نکته، نکات ریز دیگری را هم گفتیم تا بتوانید با دقت بیشتری کمپین تبلیغاتی پیامکی را اجرا کنید.
با رعایت نکات گفته شده در این مطلب، بهترین نتیجه را از ارسال پیامک تبلیغاتی بگیرید و کسبوکار خود را شکوفا کنید.