پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
کسب و کار

چگونه میتوانیم برند قوی داشته باشیم؟

برندسازی یکی از عوامل مهم موفقیت کسب و کارها است. داشتن یک برند قوی به مشاغل و شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتواند از رقبا پیشی گرفته و مشتریان جدیدی جذب کنند. چنین سازوکاری باعث افزایش اعتبار و کسب اعتماد مشتریان خواهد شد؛ اما چگونه می‌توانیم یک برند قوی داشته باشیم وهمچنین برای توسعه برند کسب و کارمان چه اقدامی انجام دهیم؟

اهمیت ایجاد برند قوی

رقابت! رقابت تنها عاملی است که همه مدیران کسب و کار را به سمت داشتن یک برند قوی می‌برد. در نهایت همه کسب و کارها در جستجوی فروش بیشتر و به یاد ماندن نامشان در ذهن مشتریان هستند، اما در دنیایی که تعداد زیادی کسب و کار مانند شما وجود دارد و همه محصولات با کیفیتی ارائه می‌کنند، چگونه چنین چیزی ممکن است؟ به دست آوردن رضایت مشتری و ماندگاری در ذهن او از طریق برندسازی قوی می‌شود.

گام اولشناخت خود

شما به عنوان مدیر کسب و کار تا چه اندازه برند خودتان را می‌شناسید؟ بهترین راه حل این است که برای سنجش خودتان درباره خودشناسی، بر روی یک برگه کاغذ برندتان را به طور کامل معرفی کنید و تمام ویژگی‌های مثبت و منفی آن را بنویسید. با انجام این کار شما تصویر کلی از کسب و کار و برنامه‌های پیش روی آن خواهید داشت.

گام دومتعیین هدف

تعیین کردن مبلغ مشخصی برای فروش در مدت معین، در مراحل ساختن یک برند قوی، جزو اهداف محسوب نمی‌شود و باید فراتر از این مسائل بروید. شما باید تمام زوایا را در نظر بگیرید، به عنوان مثال دوست دارید در چه زمینه‌ای شما را بشناسند؟ دوست دارید در چه زمینه‌ای پیشرفت کنید؟ پیام شما برای مخاطبانتان چیست؟ در بلند مدت برنامه‌ریزی شما برای ارائه چه نوع خدمات یا محصولاتی به مشتریانتان است؟ مسیر پیشروی شما باید کاملاً واضح و روشن باشد.

گام سومتعیین مخاطب

اگر کمی در وب سایت‌های مختلف درباره داشتن مشتری هدف تحقیق کرده باشید، حتماً عبارت پرسونای مخاطب را زیاد دیده‌اید. اگر شما به خوبی مخاطبان را نشناسید و با لحن مناسب با او صحبت نکنید، خبری از ایجاد یک برند قوی نخواهد بود. سن، فرهنگ و حتی وضعیت مالی مخاطبان هدف باید کاملاً متناسب با برندتان باشد؛ به عنوان مثال طریقه برخورد و ارائه محصول به مشتری که در جستجوی یک کالای چرمی است، نباید بچه گانه یا از دید پایین باشد، چنین فردی مسلماً وضعیت مالی متناسب دارد و در سن خرید محصولات بزرگسالان است. تمام این موارد می‌تواند در چینش استراتژی برند شمال و حتی نوع بازاریابی‌تان اثرگذار باشد.

مزیت های رقابتی برند سازی
مزیت های رقابتی برند سازی

گام چهارممزیت‌های رقابتی

برای داشتن یک برند قوی، باید رقبای قدرتمند خودتان را بشناسید. برای انجام چنین کاری به وب سایت یا فروشگاه آن‌ها بروید، روش‌های عرضه، تمام شیوه‌های برخورد، قیمت محصولات، نوع محصولات، فعالیت‌های آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی و مزایا و معایبشان را بررسی و تحلیل کنید. تنها در این حالت است که شما می‌توانید مزیت کسب و کار خودتان را نسبت به آن‌ها شناسایی و آن را در چشم مخاطبین برجسته کنید، حتی در این مرحله می‌توانید با جبران کمبودهای رقبا، محبوبیت خود را در میان مشتریان افزایش دهید.

گام پنجمساختن شخصیت برند

مصرف کنندگان علاقه زیادی به داستان شخصیت برندها دارند، برندهای قوی معمولاً به طور واضح به مخاطبان نشان می‌دهند که چگونه برندی هستند و ارتباط عمیقی با مشتریان دارند. شخصیت برند چیزی فراتر از شعار شما است، در حقیقت مخاطبین شما را با پیامی که ارائه می‌کنید می‌شناسند و شایستگی شما را قضاوت می‌کنند و حتی برای شما بازاریابی می‌کنند. مانند برند کفش تامز که داستان پیشرفت او بر اساس شعار (یکی بخر یکی را به اشتراک بگذار) شکل گرفته است.

گام ششمداشتن لوگو و نام مناسب

تمام برندهای قوی و معروف دنیا یک لوگو یا شعا برند بسیار معروف دارند، مثلاً شرکت اپل را در نظر بگیرید که همه آن را به شکل سیب گاز زده‌اش می‌شناسند، یا برند نایک که با شعار (فقط انجامش بده) شناخته می‌شود. در این بخش پالت رنگی، تایپوگرافی و تمام عناصر انعکاس دهنده برند شما هستند.

گام هفتممنحصر به فرد باشید

برای پیروزی در میان برندهای قوی بسیار زیادی که امروزه شکل گرفته‌اند، باید راه حلی برای تمایز برندتان پیدا کنید. چنین کاری مخصوصاً درباره شعارها و پیام برند بسیار اهمیت دارد، چون لحن شما می‌تواند مخاطب را به سوی خودش جذب کند و باعث ایجاد انگیزه در او شود، یا او را در تصمیم خرید از شما مصمم‌تر کند.

گام هشتمارزشی ایجاد کنید

ایجاد ارزش، به کلام یا فروش با قیمت پایین نیست. هر برندی باید با توجه به ویژگی‌های خودش و شناخت مخاطب، ارزش‌هایی را ارائه کند که نشان دهنده اهمیتی که او برای مخاطبینش قائل است، باشد. این کارها می‌تواند با ارائه محصولات و خدمات ویژه با کیفیت بالا، ایجاد ارتباط مناسب و یا هر کاری باشد که پیام و ارزش شما را نشان دهد.

گام نهماستمرار

اگر به دنبال ساخت یک برند قوی و محبوب هستید، باید روحیه خود را تقویت کنید. چرا که چنین کاری اصلاً ساده نیست و ممکن است که برای مدت زیادی طول بکشد. پس اگر در مدتی نتیجه نگرفتید فوراً در جستجوی تغییر ارزش‌ها یا برند خودتان نباشید، همیشه با بالاترین کیفیت ممکن کار کنید و به خوبی نتایج حاصل را بررسی نمایید و فقط در صورتی که نیاز به ایجاد تغییرات بنیادی بود، آن‌ها را اعمال کنید. برندسازی یک هدف و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نیست.

گام دهمتولید محتوای مناسب

اکثر مردم اخبار برندهای مورد علاقه خودشون رو از طریق گوشی تلفن همراه و یا اینترنت پیگیری می‌کنند، پس اگر در جستجوی ایجاد یک برند قوی هستید، باید بخشی از فعالیت‌های خودتان را به گوشی‌های همراه انتقال دهید، محتوای این بخش باید بسیار با کیفیت و واضح باشد و با ارائه کال تو اکشن مناسب، مشتریان را به سوی خرید از شما جذب کند. همچنین اگر اقدام به فعالیت در این بخش کردید، مدارک و گواهینامه‌های خود را و رضایت دیگر مشتریان را در سایت و دیگر شبکه‌های اجتماعیتان قرار دهید.

قدرت‌نمایی در برندسازی
قدرت‌نمایی در برندسازی

قدرت‌نمایی در برندسازی

برندهای قوی که امروزه در سرتاسر دنیا فعالیت می‌کنند، حاصل سال‌ها فعالیت مستمر و تولید محتوای با کیفیت هستند. دستیابی به این هدف نیازمند به ارائه محصولاتی متناسب با هدف برند و شناخت مخاطبین است. شما اگر قصد ایجاد یک برند قوی دارید، می‌توانید با کارشناسان آی مدیر در ارتباط باشید و از کسب مشاوره رایگان در زمینه برندینگ بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

گام‌های ایجاد یک بند قوی کدام هستند؟

برای شناخت رقبا و ایجاد تمایز چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

شناخت خود، تعیین هدف، تعیین مخاطب هدف، ایجاد مزیت‌های رقابتی، شخصیت سازی، لوگو و نام مناسب، منحصر به فرد بودن، ایجاد ارزش، استمرار، تولید محتوای خوب.

به وب سایت و فروشگاه آن‌ها سر بزنید تا روش‌های عرضه، شیوه‌های برخورد، قیمت، تنوع محصولات، فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی و تمام مزایا و معایبشان را بشناسید.

چرا استمرار و صبر در ایجاد یک برند قوی اهمیت دارد؟

زیرا برندسازی یک هدف کوتاه مدت نیست و باید با صبر و حوصله مراحل آن را طی کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا