پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
پایگاه دانشآموزش

نقشه سایت چیست؟ [+ آموزش ساخت سایت مپ رایگان]

داشتن سایت مپ یا نقشه سایت (Sitemap) یکی از راه هایی است که می تواند به سئوی سایت شما کمک شایانی کند چرا که از این طریق گوگل می تواند سریع تر محتوای صفحات شما را پیدا و بررسی و آن ها را ایندکس کند. اگر به فکر ایجاد نقشه سایت هستید این مقاله را از دست ندهید و تا پایان یا ما همراه باشید.

قبل از آموزش نحوه ساخت سایت مپ خوب است در مورد نقشه سایت و انواع آن بدانیم:

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل متنی شامل فهرستی از لینک ها، ویدیوها و صفحات مهم یک سایت است. نقشهٔ سایت به دو منظور تهیه می‌شود: ۱- برای مشاهده کاربران سایت و تسهیل ناوبری در سایت۲- برای استفادهٔ موتورهای جستجو در جهت تسریع فرایند کشف محتوای سایت و ایندکس آن ها.

سایت مپ چه مزایایی دارد؟

  • اطلاع رسانی سریع به موتورهای جستجو درباره تغییرات و بروزرسانی در سایت
  • دسترسی آسان و راحت تر خزنده های گوگل به سایت و در نتیجه ایندکس سریع تر محتوای سایت
  • جبران ضعف لینک سازی داخلی در سایت
  • بهبود سئو و درک بهتر مرورگرها از محتوای سایت
  • تجربه کاربری بهتر

انواع نقشه سایت:

ازمهم ترین نقشه سایت ها می توان به سایت مپ HTML و XML که امروزه در اکثر وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد نام برد.

1. نقشه سایت HTML

نقشه سایت HTML یک صفحه HTML است که تمام صفحات مهم یک وب سایت در آن فهرست شده است. معمولاً در فوتر یک سایت نمایش داده می شود و بنابراین برای همه بازدیدکنندگان قابل مشاهده است. برخلاف نقشه‌های سایت XML ، نقشه‌های سایت HTML عمدتاً برای کاربران ایجاد می‌شوند، زیرا به آن‌ها کمک می‌کنند تا نمای کلی از ساختار سایت شما داشته باشند و در تمام صفحات فرعی حرکت کنند. از نظر بصری، نقشه سایت HTML شبیه یک منوی ناوبری است که در آن همه برگه ها باز می شوند و می توانید روی هر پیوند کلیک کنید تا به صفحه فرعی مربوطه برسید.

نمونه نقشه سایت HTML

2. نقشه سایت XML

نقشه سایت XML فایلی است که صفحات مهم یک وب سایت را فهرست می کند با این تفاوت که اینکار برای کشف سریع تر محتوای سایت توسط خزنده های گوگل و سایر مرورگرها صورت می گیرد. در حقیقت این نوع سایت مپ بر خلاف نقشه سایت HTML مختص خزنده هاست. از طریق نقشه XML سایت به مرورگرها در مورد بروزرسانی محتوای یک سایت، مطالب جدید و تعداد بروزرسانی ها و تاریخ آن ها اطلاع رسانی می شود.

چگونه سایت مپ بسازیم؟

در صورتیکه سایت وردپرسی دارید یکی از آسان ترین راه ها برای ساخت نقشه XML، استفاده از افزونه یواست سئو(yoast seo) می باشد. با استفاده از افزونه نام برده می توانید به راحتی در کوتاه ترین زمان و به صورت رایگان یک فهرست از صفحات مهم سایت خود درست کنید.

آموزش ایجاد نقشه سایت در یواست سئو:

1- به مخزن وردپرس مراجعه کرده و افزونه یواست سئو را به صورت رایگان دانلود نمایید.

2- پس از فعالسازی افزونه، به قسمت تنظیمات سئو> عمومی> امکانات مراجعه کرده و سپس گزینه نقشه‌های XML سایت را روی حالت روشن قرار دهید.

3- در نهایت تغییرات را ذخیره کنید تا نقشه سایت شما به صورت خودکار ایجاد و فعال شود.

توجه !

برای مشاهده نقشه سایت خود عبارت sitemap.xml را پس از نام دامنه خود وارد نمایید ( برای مثال: karynet.ir/sitemap.xml) تا همانند تصویر زیر بتوانید نقشه XML سایت تان را مشاهده کنید.

از وردپرس استفاده نمی کنم چگونه سایت مپ بسازم؟

جای نگرانی نیست می توانید از ابزار(XML-Sitemaps.com) برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید.

آموزش معرفی سایت مپ به گوگل:

پس از ایجاد نقشه سایت توسط افزونه یواست لازم است تا آن را به گوگل معرفی کنیم. بدین منظور به کنسول سرچ گوگل (https://search.google.com/search-console/about ) مراجعه کرده و مطابق راهنمای زیر عمل می کنیم.

1- پس از ورود به سرچ کنسول گوگل، سایت موردنظر را انتخاب کرده و سپس از منوی کناری بر روی گزینه Sitemaps را کلیک نمایید.

2- در کادر سبزرنگ مطابق تصویر زیر عبارت sitemap_index.xml را پس از نام دامنه خود نوشته و سپس بر روی دکمه SUBMIT کلیک کنید.

3-در نهایت با رفرش صفحه، نقشه سایت شما به گوگل اضافه می شود و با کلیک بر روی آن می توانید آخرین زمان خزش و بررسی صفحات، موفق یا ناموفق بودن عملیات خزش، تعداد صفحات خزیده شده و انواع دسته بندی ها و محتوای سایت خود را مشاهده کنید.

امیدوارم که این آموزش مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه ساخت نفشه سایت در بخش نظرات باهامون درمیان بگذارید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ بدهیم . فعلن تا بعد????

‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :)  ✍️ اینجا هر کسی میتونه بنویسه!  | ???? ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا