پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
آموزش

نحوه مشاهده مقدار حافظه رم در ویندوز و مک

مشاهده مقدار حافظه رم در ویندوز و مک – برای بررسی میزان حافظه رم در ویندوز، کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید، تب «Performance» را انتخاب کنید و سپس به «Memory» بروید. در Mac، روی نماد Apple کلیک کنید، سپس به مسیر About This Mac > Overview > System Report > Memory بروید تا اطلاعات دقیقی در مورد RAM خود دریافت کنید.

RAM رایانه شما (حافظه دسترسی تصادفی) حافظه کوتاه مدت سریعی است که رایانه شخصی برای اجرای برنامه ها و فایل های باز استفاده می کند. هرچه رم رایانه شما بیشتر باشد، می توانید کارهای بیشتری را همزمان انجام دهید. در اینجا نحوه بررسی میزان نصب سیستم شما آورده شده است.

در این مقاله از مجله تکنولوژی کارینت، ما همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه سرعت RAM خود را بررسی کنید . عملاً مانند تمام فناوری‌ها – به جز باتری‌ها – RAM با گذشت زمان بهتر و سریع‌تر می‌شود. کامپیوترهای جدیدتر نسبت به کامپیوترهای قدیمی رم سریعتری دارند.

رم چیست؟

RAM مخفف ” حافظه دسترسی تصادفی ” است. این حافظه کاری فیزیکی است که رایانه شما از آن استفاده می کند. همه برنامه‌ها، فایل‌ها و سایر داده‌های باز شما برای دسترسی سریع در اینجا ذخیره می‌شوند. رم با SSD یا هارد دیسک کامپیوتر شما که بسیار کندتر از رم هستند متفاوت است . هنگامی که برنامه ای را اجرا می کنید یا فایلی را باز می کنید، از حافظه سیستم شما به رم آن منتقل می شود.

هرچه رم بیشتری داشته باشید، می توانید کارهای بیشتری را همزمان انجام دهید. اگر رم کافی برای برنامه های باز خود ندارید، سیستم شما کند می شود زیرا ویندوز (یا سیستم عامل دیگر) باید داده ها را به داخل و خارج از فایل صفحه در درایو سیستم شما منتقل کند. اگر RAM کافی وجود نداشته باشد، حتی ممکن است خطای حافظه کم را مشاهده کنید.

میزان رم مورد نیاز شما بستگی به کاری دارد که انجام می دهید. برای اجرای جدیدترین بازی های رایانه شخصی، اجرای ماشین های مجازی و ویرایش ویدیوهای 4K به رم بیشتری نیاز دارید .

نحوه بررسی میزان رم سیستم در ویندوز

در ویندوز 10 و ویندوز 11، از Task Manager برای مشاهده میزان رم خود استفاده کنید. بر روی نوار وظیفه خود در پایین صفحه کلیک راست کرده و “Task Manager” را انتخاب کنید یا Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید تا باز شود. تب “Performance” را انتخاب کرده و “Memory” را در قسمت سمت چپ انتخاب کنید. اگر هیچ برگه‌ای را نمی‌بینید، ابتدا روی «More Details» کلیک کنید.

کل مقدار رمی که نصب کرده اید در اینجا نمایش داده می شود. Task Manager همچنین استاندارد مورد استفاده، سرعت ، ضریب فرم و تعداد اسلات های حافظه فیزیکی سیستم خود را که استفاده می کنید را به شما می گوید. اگر بتوانید رایانه شخصی خود را باز کنید (در برخی از لپ تاپ ها امکان پذیر نیست) و تعدادی اسلات یدکی داشته باشید، می توانید رم بیشتری نصب کنید .

اطلاعات مربوط به RAM شما نیز در برنامه تنظیمات موجود است.

منوی استارت را باز کنید، سپس «Settings» را جستجو کنید و برنامه را باز کنید. به System > About بروید. اطلاعات مربوط به RAM شما در قسمت «Device Specifications» فهرست شده است.

نحوه بررسی میزان رم سیستم در مک

دیدن مقدار رم در مک بسیار ساده تر است . اما برخلاف اکثر دستگاه های ویندوز، ارتقاء رم در رایانه های اپل تقریباً غیرممکن است. اگر مک بوک دارید، رم روی مادربرد لحیم شده است و در دسترس کاربر نیست.

با کلیک بر روی نماد Apple در گوشه سمت چپ بالای صفحه نمایش مک خود شروع کنید.

سپس، گزینه «About This Mac» را از منوی کشویی انتخاب کنید.

اکنون یک نمای کلی از مشخصات رایانه خود، از جمله میزان حافظه در مک خود مشاهده خواهید کرد. در این مثال، مک بوک دارای 16 گیگابایت رم است.

اگر می‌خواهید ببینید کدام نوع رم را نصب کرده‌اید، ابتدا روی دکمه «More Info» کلیک کنید.

تا انتهای پنجره‌ای که ظاهر می‌شود به پایین بروید، سپس روی «System Report» کلیک کنید.

از آنجا، “Memory” را از نوار کناری سمت چپ انتخاب کنید. مقدار حافظه و نوع رم در سمت راست صفحه نمایش داده می شود.

در مک های جدیدتر نمی توانید رم خود را ارتقا دهید، اما نسبت به سیستم های ویندوز به میزان قابل توجهی رم کمتری نیاز دارند. اگر قصد خرید مک بوک دارید، مطمئن شوید که یک مک با رم کافی برای استفاده های مورد نظر خود خریداری می کنید.

وقتی رم کافی ندارید چه باید کرد؟

اگر متوجه شده اید که سیستم حداقل های نرم افزاری را که می خواهید اجرا کنید برآورده نمی کند، یا اگر به طور مداوم فضای رم اشغال شده در حال افزایش است و باعث فریز شدن صفحه می شود، بهتر است رم خود را ارتقا دهید.

متأسفانه، این همیشه ممکن نیست. همانطور که قبلاً گفتیم، کامپیوترهای مک مدرن را نمی توان با رم بیشتر یا بهتر ارتقا داد. بسیاری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی مدرن و مینی پی‌سی‌ها همین مشکل را دارند، اما برای اطمینان از این موضوع، باید شماره مدل خود را جستجو کرده و مشخصات را بررسی کنید. به دنبال اطلاعاتی در مورد “soldered” یا “non-upgradable” بودن حافظه باشید.

اگر آن عبارات را نمی‌بینید، احتمالاً می‌توانید رایانه شخصی خود را باز کنید و RAM داخل آن را اضافه یا جایگزین کنید. اگر فکر چنین عملیاتی شما را می ترساند، توصیه می کنیم رایانه شخصی خود را نزد یک متخصص تعمیرکار ببرید. آنها می توانند تأیید کنند که دستگاه شما قابل ارتقا است و ارتقا را برای شما انجام دهند.

صرف نظر از این، ابتدا باید ماژول های RAM را خریداری کنید. سریع‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه، رم DDR5 است ، اما اگر رایانه شما بیش از چند سال عمر کند، احتمالاً نمی‌تواند از آن نوع استفاده کند. در غیر این صورت، رم DDR4 به طور گسترده پشتیبانی می شود و مقرون به صرفه تر است.

5/5 - (1 امتیاز)
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا