پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
کسب و کار

معرفی مهارت تایپ ده انگشتی؛ مهارتی برای همه فریلنسرها

در این مقاله، مهارت ساده و در عین حال کاربردیِ تایپ ده انگشتی به شما معرفی می‌شود. این مهارت به ویژه برای کسانی که به صورت فریلنسری و یا دورکاری مشغول به فعالیت هستند، مؤثر است. مطمئن باشید که با وجه تمایزی که پس از یاد گرفتن این مهارت به دست می‌آورید می‌توانید نظر کارفرمایان بیشتری را به خود جلب کنید. این مقاله درباره تایپ ده‌ انگشتی، مزایا و روش یادگیری آن به شما اطلاعات زیادی خواهد داد؛ پس با ما همراه باشید.

نمی‌توانید از تایپ ده انگشتی فرار کنید!

چه بخواهید و چه نخواهید زندگی ما با تکنولوژی گره خورده است؛ سرعت انجام کارها بسیار بالا رفته است. در شرایطی که هوش مصنوعی در دسترس عموم قرار گرفته و افراد، تنها با توصیف چند کلمه به خواسته خود می‌رسند، دیگر فرصتی برای وقت تلف کردن نداریم.

ما نمی‌توانیم زمان را منتظر خودمان بگذاریم تا نگاهمان به جای مانتیور روی صفحه‌کلید خیره باشد و حروف یک کلمه را دانه‌دانه تایپ کنیم. تایپ ده انگشتی این امکان را به شما می‌دهد که به مانیتور خیره باشید و بدون اینکه صفحه کلید را ببینید کلمات را تایپ کنید و کار خود را به پایان ببرید. اهمیت چنین مهارتی را فریلنسرهای محتوا یا برنامه‌نویسان بیش از دیگران می‌فهمند.

مزایای تایپ ده انگشتی

یاد گرفتن تایپ ده انگشتی مزایای زیادی برای شما دارد. جدا از اینکه در زمان به طور شگرفی صرفه‌جویی می‌کنید، تمرکز بهتری هم روی کارها دارید و این باعث می‌شود بتوانید کارفرمایان بیشتری جذب کنید. از دیگر مزایای تایپ ده انگشتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم؛

۱- افزایش سرعت

۲- افزایش دقت

۳- کاهش خستگی دست‌ها

۴- افزایش تمرکز

۵- افزایش بهره‌وری

۶- پرستیژ شغلی

7- به کار گرفتن دو نیمکره مغز و جلوگیری از آلزایمر

چه کسانی باید تایپ ده انگشتی را یاد بگیرند؟

پاسخ این سوال ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. همه!!! در شرایطی که اغلب مشاغل ما به کامپیوتر و فناوری اطلاعات عجین است، ما چاره‌ای جز یاد گرفتن تایپ ده انگشتی نداریم. بنابراین چه دانشجو باشید چه فریلنسر و چه کارمند و یا به صورت دورکاری برای یک مجموعه کار می‌کنید، به این مهارت نیاز دارید و باید یاد گرفتن آن را در اولویت قرار بدهید. دیگر مشاغلی که به این مهارت نیاز دارند عبارتند از؛

  • نویسندگان محتوا
  • پزشکان و پرستاران
  • اساتید دانشگاه و معلمان
  • مترجمان
  • ویراستاران
  • نویسندگان
  • خبرنگاران
  • وکلا
  • منشی‌ها و مدیران اداری
  • حسابداران (برای یاد گرفتن تایپ ده انگشتی اعداد)
  • برنامه‌نویسان (برای یاد گرفتن تایپ ویژه برنام‌نویسی)
  • و….

تایپ ده انگشتی چطور کار می‌کند؟

ما برای یاد گرفتن تایپ ده انگشتی متکی به حافظه عضلانی خودمان هستیم. حافظه عضلانی همان حافظه‌ای است که در یاد گرفتن دوچرخه سواری هم ما را یاری می‌کند. یعنی شما یک بار دوچرخه سواری را می‌آموزید و پس از آن حتی اگر پس از بیست سال سوار دوچرخه بشوید، باز هم به راحتی می‌توانید آن را راه بیندازید و از آن لذت ببرید. پس نگران این موضوع نباشید که شاید روزی این مهارت را فراموش کنید. تایپ ده انگشتی برای یک عمر رفیق گرمابه و گلستانتان خواهد شد.

روش یاد گرفتن تایپ ده انگشتی

یاد گرفتن تایپ ده انگشتی نیاز به اندکی انگیزه دارد. باقی راه بسیار ساده است. در این میان لازم است برای راحت‌تر شدن کارتان به این چند اصل هم توجه کنید:

۱- از همان ابتدا خودتان را عادت بدهید که به مانیتور نگاه کنید

یکی از اصلی‌ترین اهداف تایپ ده انگشتی این است که نیازی نداشته باشید تا به کیبورد نگاه کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید غلط‌های املایی یا خطاهای نگارشی یا هر اشتباهی را بلافاصله ببینید و اصلاح کنید.

۲- انگشتانتان را به شکل صحیح روی کیبورد قرار بدهید

در سیستم تایپ ده انگشتی، هر انگشت وظیفه فشردن کلید یا کلیدهایی را دارد. باید انگشتانتان را طوری روی کیبورد قرار بدهید که ارگونومی صحیحی داشته باشند. باید بدون اینکه تحت فشار باشند، خیلی سریع دکمه‌ها را بفشارند. پس انگشت‌های شست، اشاره، میانی، حلقه و کوچک هر کدام باید در جایگاه درست خود باشند. بهترین شکل قرار گرفتن دست روی کیبورد به صورت تصویر زیر است؛

همان‌طوری که مشاهده می‌کنید، انگشتان اشاره دست راست و چپ روی دو دکمه J و F  و یا همان ت و ب فارسی قرار می‌گیرند و دیگر انگشتان، به ترتیب روی کلیدهای کناری گذاشته می‌شوند.

3- پس از تایپ هر حرف، انگشتان را به ردیف اصلی بازگردانید

در حالت عادی ردیف انگشتان باید روی ردیف میانی کیبورد قرار بگیرند. هر انگشت مأمور فشردن حروف‌ ردیف بالا و ردیف پایین محدوده خود هم هست. هر بار که انگشتی برای فشردن کلید ردیف‌های بالاتر یا پایین‌تر حرکت می‌کند، دوباره باید به ردیف میانی بازگردد تا نظم تایپ ده انگشتی بهم نریزد و انگشت‌ها بتوانند خیلی سریع میان ردیف‌ها حرکت کنند.

۴- دقت را سرلوحه کار خود قرار بدهید

درست است که سرعت از اصلی‌ترین هدف‌های تایپ ده انگشتی است اما باید به یاد داشته باشید که ارزش یک کار به صحیح بودن آن است. برای مثال اگر شما یک صفحه آچار نوشته را در عرض نیم ساعت تایپ کنید، اما پر از غلط‌های املایی باشد هیچ ارزشی ندارند. یا اگر صدها خط کد نوشته باشید اما در نهایت اجرا نشود، به کل اعتبار شما را زیر سوال می‌برد. بنابراین تلاش کنید که به خصوص در ابتدای یادگیری این مهارت، روی دقت تمرکز کنید. مطمئن باشید که به مرور زمان سرعت شما را تمرین بهبود پیدا می‌کند.

۵- تداوم در تمرین را فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین اصول در یاد گرفتن مهارت‌های تازه، تداوم در تمرین است. مغز شما باید به یک روتین در تمرین کردن عادت پیدا کند، آن‌ وقت دیگر هیچ‌وقت نمی‌توانید یادگیری‌ را به تعویق بیندازید. اگر بتوانید روزانه زمانی را به تمرین تایپ ده انگشتی اختصاص بدهید، آن وقت خیلی زود نتیجه آن را خواهید دید.

برخی کاربران می‌گویند زمانی که در دو بازه زمانی کوتاه و مجزا تمرین کرده‌اند، بهتر از زمانی نتیجه گرفته‌اند که یک نوبتِ زمانی بلندمدت را برای تمرین انتخاب کرده‌اند. این جمله به این معناست که شاید بهتر است یک ربع در صبح و یک ربع، هنگام عصر تمرین کنید به جای آنکه یک نیم ساعتِ مداوم را برای تمرین انتخاب کنید.

6- قبل از شروع سرعت تایپ خود را اندازه گیری کنید

وقتی از ابتدای کار سرعت تایپ، میزان دقت و خطاهای خود را بدانید، می‌توانید بهتر برای یادگیری برنامه‌ریزی کنید و هربار که سرعت خود را اندازه بگیرید میزان پیشرفت خود را متوجه خواهید شد و انگیزه‌تان تقویت می‌شود.

چطور تایپ ده انگشتی را یاد بگیریم؟

یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای یاد گرفتن تایپ ده انگشتی استفاده از پلتفرم آموزش آنلاین تایپ ده انگشتی سایت یوتایپ است. شما با استفاده از این سایت می‌توانید تایپ ده انگشتی فارسی، تایپ ده انگشتی انگلیسی، تایپ ده انگشتی ویژه اعداد و تایپ ده انگشتی ویژه برنامه نویسی را بیاموزید.

دوباره یادآوری می‌کنیم که یاد گرفتن تایپ ده انگشتی نیازی به تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسا ندارد. روش‌های ساده‌ای برای یاد گرفتن تایپ ده انگشتی وجود دارند که این کار را به یک بازی تبدیل کرده‌اند و می‌توانید از آن لذت ببرید.

آموزش‌ها در درس‌هایی مجزا و تعامل‌گرا طراحی شده‌اند و شما تایپ را مانند یک بازی می‌آموزید. برای اینکه با نحوه کار این سایت آشنا شوید توصیه می‌کنیم از درس‌های رایگان تایپ ده انگشتی یوتایپ آغاز کنید.

همچنین می‌توانید سرعت تایپ خود را تست کنید و بعد برای یادگیری تایپ ده انگشتی برنامه ریزی کنید. بخش‌های بلاگ و پایگاه دانش این سایت هم به شما اطلاعات زیادی درباره تایپ ده انگشتی می‌دهد که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا