پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
کسب و کار

تاثیر انتخاب درست بر قیمت کنتاکتور زیمنس

قیمت و ملاحظات هزینه ای همیشه جزو موارد تعیین کننده در انتخاب های ما است. با توجه به تنوع بسیار زیاد کنتاکتورهای زیمنس، انتخاب بهترین گزینه از بین نمونه های موجود ضروری است. انتخاب کنتاکتور مناسب برای عملکرد قابل اعتماد مدار ضروری است. به علاوه بر قیمت کنتاکتور زیمنس نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

در ادامه به بررسی عوامل مهم در انتخاب کنتاکتور و تاثیر آن بر قیمت تمام شده خواهیم پرداخت. با من همراه باشید.

مروری بر عملکرد کنتاکتور

آشنایی با ساختار و عملکرد کنتاکتور سبب می شود درک بهتری از عوامل موثر در انتخاب و قیمت کنتاکتور داشته باشید. کنتاکتورها به طور کلی از دو بخش فرمان و قدرت تشکیل می شوند. بخش قدرت وظیفه کنترل جریان بار را بر عهده دارد. این بخش متشکل از دو تیغه است که یکی از آن ها ثابت و دیگری متحرک است. جابجایی تیغه متحرک سبب باز و بسته شدن اتصال و در نتیجه تغییر وضعیت جریان بار می شود.

مدار فرمان وظیفه جابجایی تیغه متحرک را بر عهده دارد. این بخش از کنتاکتور شامل یک سیم پیچ و هسته مغناطیسی است و هسته مغناطیسی به تیغه متحرک کنتاکتور متصل می شود. وصل ولتاژ به سیم پیچ سبب ایجاد یک آهنربای الکتریکی می شود که قادر است هسته سیم پیچ را جابجا کند. جابجایی هسته سیم پیچ، تیغه متحرک را جابجا و در نتیجه وضعیت مدار قدرت را تغییر می دهد. با قطع ولتاژ سیم پیچ، خاصیت مغناطیسی از بین رفته و فنر نگهدارنده تیغه متحرک را به وضعیت اولیه باز می گرداند.

عملکرد کنتاکتور زیمنس
عملکرد کنتاکتور زیمنس

عوامل موثر بر انتخاب و قیمت کنتاکتور

به عنوان مثال برای خرید کنتاکتوری با مشخصات بالاتر از نیاز پروژه باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. علاوه بر این کنتاکتور ضعیف سبب خوابیدن خط شده و همچنین هزینه خرید دوباره کنتاکتور را به سیستم تحمیل می کند. بنابراین انتخاب کنتاکتور مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در هنگام انتخاب کنتاکتور فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

جریان عبوری از کنتاکتور

اولین موردی که باید در نظر بگیرید، بزرگی جریان بار است. جریان با واحد آمپر اندازه گیری می شود. در واقع این عدد نشان دهنده جریان مورد نیاز دستگاه در ولتاژ خط است. هماهنگی جریان نامی کنتاکتور با جریان مصرفی بار ضروری است. جریان نامی کنتاکتور بر قیمت کنتاکتور اثر گذار است. هر چقدر جریان نامی بزرگتر باشد، قیمت بیشتر می شود.

ولتاژ کویل یا فرمان

ولتاژ کنترل مورد استفاده برای راه اندازی کنتاکتورها متفاوت است. این ولتاژ ممکن است برابر با ولتاژ خط باشد. با این حال اغلب به منظور افزایش ایمنی، ولتاژ کویل در سطح پایین تری نسبت به ولتاژ خط انتخاب می شود. در صورتی که قصد خرید کنتاکتور برای جایگزینی با نمونه موجود را دارید، لازم است ولتاژ کنترل را براساس شرایط پروژه انتخاب کنید. در غیر اینصورت با طراح سیستم الکتریکی جهت اطلاع از ولتاژ فرمان مورد نیاز مشورت کنید. به طور کلی، ولتاژ کویل کنتاکتور 230 ولت یا کمتر است. این ولتاژ می تواند از نوع AC یا DC باشد.

تاثیر نوع بار و کد IEC

بارهای مختلف رفتار متفاوتی در مدار دارند. به ویژه در زمان راه اندازی و شروع به کار تفاوت های فاحشی بین بارهای مختلف وجود دارد. برای مثال، فرض کنید دو برنامه دارید که هر دو دقیقاً از یک موتور استفاده می کنند. در یکی از برنامه ها موتور پس از روشن شدن، برای مدت طولانی به کار ادامه می دهد در حالی که موتور دیگر به طور مداوم روشن/خاموش می شود. در چنین حالتی شما باید از دو کنتاکتور متفاوت استفاده کنید.

موتوری که دائما روشن/خاموش می شود به جریان بار بیشتر و در نتیجه به کنتاکتور بزرگتری نیاز دارد. به منظور سهولت انتخاب و استفاده از کنتاکتور، سازمان IEC یک کدبندی استاندارد برای کنتاکتورها منتشر کرده است. کدهای IEC برای کنتاکتورها شامل دو حرف و یک یا دو عدد است. حروفی که در ابتدای کد می آید AC یا DC است که نشان دهنده سیستم جریانی است که کنتاکتور برای آن طراحی شده است. اعداد کدها از 1 تا 23 متغیر است که هر کدام کاربرد خاصی دارند.

انتخاب کد کاربری مناسب علاوه بر افزایش طول عمر مفید بر قیمت کنتاکتور نیز اثر گذار است.

پشتیبانی از لوازم جانبی

برخی از کنتاکتورها قادرند از لوازم جانبی ویژه ای پشتیبانی کنند. این لوازم جانبی با نام تجهیزات کمکی نیز شناخته می شوند. از جمله رایج ترین کمکی های مورد استفاده برای کنتاکتور می توان به تیغه کمکی، رله شنت و … اشاره کرد. این تجهیزات کمکی در واقع عملکرد کنتاکتور را توسعه می دهند و کارایی آن را افزایش می دهند. به عنوان مثال کنتاکت های کمکی جهت روشن شدن همزمان دستگاه های دیگر با موتور متصل به کنتاکتور استفاده می شود. پشتیبانی یا عدم پشتیبانی کنتاکتور از لوازم جانبی از جمله پارامترهای اثر گذار بر قیمت کنتاکتور است.

جمع بندی

انتخاب درست کنتاکتور می تواند بر قیمت این تجهیزات پرکاربرد اثرگذار باشد. پارامترهایی نظیر جریان نامی بار، نوع یا کلاس کاری بار، ولتاژ بوبین و تجهیزات جانبی قابل پشتیبانی اثر زیادی بر انتخاب کنتاکتور دارند. جالب است بدانید همین پارامترهای فنی بر قیمت کنتاکتور نیز اثر مستقیم دارند. برای مشاهده مثال های عملی از انتخاب کنتاکتور به راهنمای انتخاب کنتاکتور در فروشگاه اینترنتی زیمنس کالا مراجعه کنید.
امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا