پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
سئوکسب و کار

اهمیت لینک سازی داخلی و خارجی در سئو سایت

هدف نهایی راه‌اندازی بیشتر وب‌سایت‌ها افزایش جذب مشتریان است. اگر وب‌سایت کسب‌وکار شما به صورت کاملاً حرفه‌ای هم طراحی شده باشد در صورت نداشتن ترافیک بالا موفقیتی را برای حرفه‌ی شما به دنبال نخواهد داشت. عوامل مختلفی می‌توانند میزان ترافیک وب‌سایت را افزایش دهند که یکی از آن‌ها لینک‌سازی داخلی و خارجی است. اما ماهیت دقیق لینک سازی داخلی و خارجی چیست؟

مفهوم انکر تکست (anchor text) چیست؟

پیش از آشنایی با ماهیت لینک سازی داخلی و خارجی بهتر است مفهوم انکر تکست را بررسی کنیم. انکر تکست در حقیقت کلماتی هستند که به صفحه‌ی دیگری لینک شده و معمولاً رنگ متفاوتی با سایر محتوای موجود در صفحه دارند. با کلیک بر روی انکر تکست‌ها کاربران به صفحه‌ی جدیدی منتقل خواهند شد.

موتور جستجوی گوگل با استفاده از انکر تکست از میزان اهمیت یک صفحه، کاربردی بودن یک مطلب، هدف نهایی محتوای موجود و صحیح بودن لینک سازی مطلع می‌شود؛ بنابراین انتخاب صحیح انکر تکست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

لینک سازی داخلی (Internal links)

زمانی که شما از داخل سایت خود به سایر صفحات موجود در آن لینک می‌دهید، لینک سازی داخلی انجام داده‌اید. آدرس تمامی لینک‌های داخلی، مشابه آدرس اصلی سایت بوده و به این ترتیب گوگل آن‌ها را به عنوان لینک داخلی شناسایی می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که افزایش تعداد لینک‌ها به یک صفحه‌ی مشخص باعث افزایش اهمیت آن برای موتورهای جستجو می‌شود؛ بنابراین نباید از اهمیت لینک‌سازی داخلی غافل شد.

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو سایت

هدف لینک سازی داخلی در قدم اول ایجاد تجربه خوب برای کاربران است. زمانی که کاربران وارد مطالب وب‌سایت شما می‌شوند باید بتوانند مطالب مرتبط با موضوع را پیدا کرده و اگر قسمتی نیاز به توضیح بیشتر دارد در مورد آن اطلاعات به‌دست آورند. در حقیقت انجام این کار باعث می‌شود که افراد به راحتی به موارد مورد نیاز خود دست پیدا کنند. سایر مزایای استفاده از لینک داخلی بر سئو سایت به شرح زیر است:

۱. انتقال اعتبار به صفحات داخلی

استفاده از لینک‌های داخلی به گوگل کمک می‌کند که رابطه‌ی بین محتواهای موجود را درک کرده و در عین حال ارزش لینک را هم بین لینک‌های موجود در یک صفحه تقسیم کند. معمولاً صفحه‌ی اصلی سایت شما ارزش لینک بیشتری داشته و با لینک‌دادن به صفحات داخلی از طریق آن این اعتبار بین صفحات ذکر شده تقسیم می‌شود. این امر در بهبود سئو داخلی سایت ، کمک می‌کند.

۲. افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت

باز کردن لینک‌های داخلی توسط کاربران زمان ماندگاری آن‌ها را در سایت شما افزایش داده و در عین حال نرخ پرش را کاهش می‌دهد که تأثیر بسزایی بر رتبه‌‌بندی شما در گوگل خواهد داشت.

۳. کمک به ایندکس‌شدن وب‌سایت

محتوایی که هیج لینک داخلی به آن داده نشود اصطلاحاً محتوای یتیم نامیده شده و موتورهای جستجو نمی‌توانند آن‌ها را پیدا کرده و فهرست کنند. حال اگر لینک این صفحات جدید خود را در صفحات قبلی قرار دهید، زمانی که گوگل در حال بررسی آن است صفحه جدید شما را بررسی کرده و ایندکس می‌کند.

در نتیجه استفاده از لینک‌های داخلی صحیح باعث می‌شود که ربات‌های گوگل محتوای جدید را سریع‌تر پیدا کرده و خزیدن آن‌ها سریع‌تر اتفاق بیفتد.

۴. هدایت کاربران به سمت خرید

لینک سازی داخلی در کنار تأثیر مثبتی که بر سئوی سایت دارد، نقش مثبتی در بازاریابی خدمات و محصولات شما داشته و می‌تواند مشتریان را به سمت مقصد نهایی یا خرید راهنمایی کند.

۵. هدایت ترافیک وب‌سایت به سمت محتوای جدید

در صورتی که در محتوای قدیمی و پربازدید خود به محتوای جدید لینک دهید، قسمتی از ترافیک وب‌سایت به آن اختصاص پیدا کرده و به این ترتیب اعتبار این محتوا نیز افزایش می‌یابد.

لینک‌ سازی خارجی (External Links)

زمانی که شخص از وب‌سایتی دیگر به سایت شما لینک می‌دهد، لینک سازی خارجی انجام می‌شود. البته شما هم می‌توانید این کار را از وب‌سایت خود به سایت مجموعه‌ی دیگری انجام دهید. اگر وبلاگ یا وب‌سایتی که رتبه‌بندی خوبی در گوگل دارد با استفاده از لینک‌ سازی خارجی شما را تأیید کند، اعتبار مناسبی در موتور جستجوی گوگل پیدا می‌کنید.

البته این کار چندان هم ساده نیست، به همین دلیل بعضی از افراد به سراغ ساخت بک لینک‌های مصنوعی می‌‌روند تا وب‌سایت را با سرعت بیشتری به صفحه اول موتور جستجو برسانند. با این وجود انجام این کار از نظر الگوریتم پنگوئن گوگل تقلب تلقی شده و در صورت اطلاع گوگل وب‌سایت شما پنالتی می‌شود.

پنالتی شدن به معنای حذف همیشگی وب‌سایت با کلمه‌کلیدی انتخابی از صفحات نتایج است و حتی در صورت جستجوی کلمه‌ی کلیدی، وب‌سایت شما هیچ‌گاه به کاربران نمایش داده نخواهد شد.

نقش لینک سازی خارجی در سئو سایت

لینک خارجی برای موتورهای جستجو نوعی رای اعتماد است و به آن‌ها نشان می‌دهد که مدیران سایر سایت‌ها به محتوای شما اعتماد داشته و برای استفاده‌ی کاربرانی که دارند به آن لینک داده‌اند؛ بنابراین انجام این کار مزایای مختلفی را به دنبال خواهد داشت:

۱. کمک به گرفتن بک لینک

زمانی که شما در ‌سایت خود به سایر وب‌سایت‌ها لینک می‌دهید، احتمال گرفتن بک لینک از آن‌ها را هم افزایش داده و به این ترتیب می‌توانید به بهبود رتبه خود در گوگل و سئو خارجی یا Off-Page SEO کمک کنید.

۲. بهبود تجربه‌ی کاربران

مشابه لینک سازی داخلی، لینک‌های خارجی هم به کاربران در یافتن اطلاعات مرتبط و مکمل با موضوع دلخواهشان کمک می‌کند؛ بنابراین تجربه‌ی آن‌ها بهبود یافته و احتمال اینکه باز هم در آینده از وب‌سایت شما بازدید کنند افزایش می‌یابد.

۳. افزایش اهمیت وب‌سایت

موتور‌های جستجو همیشه به کاربران اهمیت داده و تلاش می‌کنند تا مطالب مرتبط با موضوع را به آن‌ها نشان دهند؛ بنابراین لینک‌های خارجی از وب‌سایت‌هایی که به نوعی با مطالب شما مرتبط هستند به گوگل در درک بهتر محتوای وب‌سایت شما کمک می‌کند. نتیجه‌ی نهایی این کار افزایش محبوبیت و اعتبار و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت شما در صفحه نتایج گوگل است.

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا