این مقاله به بررسی این میپردازد که چرا استارتاپهای برای معرفی کسب و کارها درست شدند، کسب و کارها تا ده سال پیش چگونه تبلیغ میکردند، چه عواملی باعث شد شکل تبلیغات تغییر کند؟ تاثیر yelp بر سایتهای ایرانی مثل بلد، نشان و بازارول چه بود؟ و موارد دیگری که با هم بررسی میکنیم.
اگر یادتان باشد تا چند سال پیش که اپلیکیشن یا سایتی نبود که کسب و کارهای اطراف ما را معرفی کند، پس اگر نیاز به خدمات خاصی داشتیم مثلا تازه به یک محله دیگر رفته بودیم و به کلید ساز نیاز داشتیم یا میخواستیم بهترین پزشک داخلی شهر را پیدا کنیم، تنها راه ما پرس جو از همسایهها و دوستان بود یا اگر خوششانس بودیم، میتوانستیم از گوگل مپ شماره و یا آدرسی پیدا کنیم.
این راه چند مشکل اساسی داشت: اول اینکه همسایگان و دوستان ما هم خیلی از کسب و کارها را نمیشناختند، دوم اینکه گوگل مپ برای کسانی است که آدرس ثابتی دارند و آن را ثبت کردهاند، پس اگر یک پزشک مطبش عوض شده بود چندین ماه طول میکشد تا آدرس جدید آپدیت شود، مشکل دیگر این بود که نمیتوانستیم اطلاعات کاملی از آن کسب و کار داشته باشیم. مثلاً آیا پزشک زنان مورد نظر ما خودش سونوگرافی انجام میدهد؟ یا اگر نیاز به ترجمه یک مدرک به زبان آلمانی داشته باشیم دارالترجمهای در اطراف ما هست که چنین کاری را انجام دهد؟
وضعیت صاحبان کسب و کار بدون پلتفرم های تبلیغاتی چگونه بود؟
اگر بخواهیم از دید کسب و کارها هم بیان کنیم، تبلیغات کسب و کار صرفا به پخش تراکت یا پیامک محدود میشد و در صورتی که کسب و کار بزرگتر بود، میتوانست در بنرهای در سطح شهر یا تلویزیون هم تبلیغات خود را انجام دهد این کار از نظر زمان و پول بسیار پرهزینه بود. با این وجود، همه افراد هم آگهیها را هم نمیدیدند، ممکن بود شما دو ماه به دنبال یک مغازه خیاطی بگردید و پیدایش نکنید، در صورتی که خیاطی سه کوچه بالاتر از منزل شما بوده است.
چرا ناگهان همهی کسب و کارها وارد اینترنت شدند؟
چند دلیل اصلی برای این سوال وجو دارد. اول از همه، دسترسی گسترده به اینترنت در بیشتر نقاط دنیا است که باعث شد تا مردم راحت از خدمات آنلاین استفاده کنند. بعد از آن، گوشیهای هوشمند بود که تقریبا همه مردم را به اینترنت وصل کرد و امکان خرید و ارتباط با کسبوکارها را آسانتر کرد. در نهایت، شیوع کرونا هم تأثیر زیادی داشت؛ چون با محدود شدن کسبوکارهای حضوری، بسیاری از شرکتها و مغازهها مجبور شدند وارد دنیای آنلاین شوند.
اولین استارتاپها و تاثیر YELP
اولین سری استارتاپهای تقریبا از سال 98 برای معرفی مکان ها و کسب و کارها راهاندازی شدند مانند بلد و به سرعت همه گیر شدند ، این استارتاپها بیشتر از سایت YELP الگو گرفته اند.سایت یِلپ (Yelp) در سال ۲۰۰۴ در شهر سان فرانسیسکو آمریکا تأسیس شد و هدف این پلتفرم ،کمک به افراد برای پیدا کردن کسبوکارهای در هر محله بود، مانند رستوران، فروشگاه و سایر خدمات. به مرور زمان، این پلتفرم بسیار گسترده شد و بسیاری از کسب و کارها در آن ثبت نام کردند، این روزها یلپ فقط برای معرفی کسب و کار نیست بلکه بزرگترین فضای برای نقد و بررسی کسبوکارهای هر محله است.
افراد به راحتی میتوانند نظر کاربری خود را در مورد یک کسب و کار در یلپ به اشتراک بگذارند و به کسب و کار امتیاز دهند. در واقع یلپ در اوایل فعالیتش به عنوان سایتی شناخته میشد که مردم در آن راجع به رستوران و کافه بقیهی کسب و کارهای محلی نظر میدهند( ما هم در کشور خودمان اگر بخواهیم یک محصول بخریم، احتمالا سری هم به دیجی کالا میزنیم ببینم نظر کاربران دربارهی محصول چه بوده، است)
تاثیر یلپ بر دیده شدن کسب و کارها
یلپ، جامعه کاربری بزرگی دارد، که به کسبوکارها فرصت دیده شدن میدهد، اعتماد مشتریان را جلب میکند. همچنین یلپ در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی دارد و باعث میشود که کسب و کار بدون هزینه های سرسام آور برای ساخت سایت و بهینه سازی آن (سئو) خود را به عنوان یک مرکز معتبر معرفی کنند.
هر چند که هیچوقت یک سیستم بینقص نیست، برخی کاربران به دلیل نظرات جعلی از این سایت انتقاد میکنند و بعضی کسب و کارها هم میگویند پروفایلهای ویژه یلپ خیلی گران است. اما با این وجود امروزه یلپ به یک پلتفرم جهانی تبدیل شده و در کشورهای مختلف آمریکایی، اروپایی و حتی ترکیه فعالیت میکند.
نمونههای ایرانی سایت yelp
سایت بازارول یک کسب کار که یک سالی می شود، شروع به فعالیت کرده است. این پلتفرم هوشمند، کسب کارها نه تنها در تهران بلکه در تمام شهرهای ایران را، معرفی میکند و بیشتر این اطلاعات به روز و آپدیت هستند ، هدف این مجموعه این است که افراد به راحتی هر کسب و کاری از رستوران و کافه گرفته تا پزشک و صرافی و … را در کمترین زمان پیدا کنند.
سیاست این سایت بر این است که هیچ نظری را سانسور نکند و شما اگر به عنوان کاربری که از خدمات و محصولات یک کسب و کار استفاده کرده اید و نظری و انتقادی داشته باشید، آن را بدون سانسور نمایش میدهد.
در آمد این سایت هم مانند سایت یلپ از طریق فروش پنل کاربری ویژه به کسب و کارهاست البته همهی کسب و کارها میتوانند رایگان خود را ثبت نام کنند و از پنل کاربری رایگان آن استفاده کنند تا با مشتریانشان تعامل سازنده داشته باشند.
در پنل رایگان کاربری بازارول مشخصات خود را کامل کنید
بیش از کاربر در پایگاه داده بازارول ثبت شده است اما اگر شما هنوز در این پلتفرم ثبت نام نکرده اید میتوانید رایگان این کار را انجام دهید، پیشنهاد ما این است که برای هر تبلیغی که در اینترنت میگذارید، حتما از تصاویر جدید و یونیک استفاده کنید، شما میتوانید 6 تصویر از کسب و کار خود در بازارول ثبت کنید، در نوشتن متن آگهی هم حتما ساعات کاری، تمام خدمات و یا محصولاتی که می فروشید را نام ببرید، آدرس اینستاگرام، سایت، واتساپ و … را در این پنل وارد کنید.
سعی کنید متن آگهیتان کامل و روان باشد مثل آگهی زیر که یک دارالترجمه است:
“در دارالترجمه N ترجمه تخصصی به زبانهای انگلیسی، آلمانی،ایتالیایی، اسپانیایی و چینی انجام میشود.
مترجمین ما دارای مدرک دکتری PHD از بهترین دانشگاههای دنیا هستند.
خدمات ما به صورت 24 ساعته است و در هر ساعت از شبانه روز، شما میتوانید مدارک خود را برای ترجمه برای ما ارسال کنید.
ما بیش از 20 مترجم خبره و 5 مشاوره که در مورد امور مسافرتی، امور مهاجرتی،صنایع بین الملل نفتی و غیر نفتی، اتاق های بازرگانی ، حقوق بین الملل به ما کمک میکنند داریم.
گروه مجرب امور مشتریان ، روابط عمومی ما، به دقت خواستههای شما گوش میدهند و بهترین راهنمایی را برای ترجمه هر مدرکی ( پزشکی، هویتی و …) به شما میدهند.
اگر نیاز به تاییدیه قوه قضاییه و دادگستری باشد، کارشناسان ما در 48 این کار را انجام میدهند.
برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید یا به اینستاگرام و واتساپ ما مراجعه کنید.”
یک نکته برای بهتر دیده شدن
کامل بودن متن آگهی هم به شما و سایتهای معرفی کسب و کار مثل بازارول کمک میکند تا بهتر بتواند آگهی شما را بهینه (سئو) کنند اما نکته دیگر این است که آگهی تان را هر روز یا حداقل هفته دوبار، بروزرسانی کنید ، البته اگر وقت چنین کاری را ندارید میتوانید از پنل یک ستارهی این پلتفرم را بخرید تا آگهی به صورت خودکار برای شما آپدیت شود.
در پنل یک ستاره بازارول به آدس سایت شما لینک فالو داده میشود البته میتوانید آدرس سایت را به صورت رایگان قرار دهید، اما لینکهای فالو اعتبار بیشتری به سایت شما میدهند.
حتما نظر خود را در مورد کسب و کار به اشتراک بگذارید
اگر از کاربران سایت بازارول هستید و از خدمات و محصولات یک کسب و کار استفاده کردهاید، حتماً نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. نظرات شما میتواند به سایر کاربران کمک کند تا با دیدگاهها و تجربیات واقعی دیگران آشنا شوند و تصمیمگیری بهتری داشته باشند. از آنجا که سایت بازارول نظرات را سانسور نمیکند، شما میتوانید با اطمینان از اینکه بازخورد شما بهصورت شفاف منتشر میشود، تجربیات مثبت یا منفی خود را بیان کنید. این باعث میشود که محیطی صادقانه و منصفانه برای همه کاربران و کسب و کارها فراهم شود و به بهبود کیفیت خدمات و محصولات کمک کند.
در کل میتوان گفت که بازارول با تمرکز بر کسب و کارهای محلی، به خوبی توانسته است نیازهای کاربرانش را برآورده کند. امکان جستجوی دقیق کسبوکارها بر اساس دسته، موقعیت مکانی دارد و جوابهای پرت به مشتریان نشان نمیدهد . همچنین، با ارائه پنل کاربری رایگان برای کسبوکارها، بازارول به رشد کسبوکارهای کوچک و محلی کمک میکند. با این حال، بازارول همچنان در ابتدای راه است و تعداد نظرات کمی درباره هر کسب و کار دارد که میتواند با طرحهای تشویقی برای کاربران آن را زیاد کند. اما با توجه به رشد روزافزون تجارت الکترونیک و اهمیت کسبوکارهای محلی، میتوان آیندهی روشنی را برای این سایت پیشبینی کرد.