همهٔ شرکتها و استارتاپهای بزرگ و کوچک، با بهرهگیری از یک مشاور کسب و کار میتوانند در زمان و هزینههای خود صرفهجویی کنند و در مسیر رشد، پیشرفت و توسعه قرار بگیرند. درواقع حرفهایترین مشاوران کسب و کار، با برخورداری از دانش و اطلاعات کافی و ارائه دیدگاههای تخصصی درزمینههای گوناگون، به مدیران شرکتها و استارتاپهای بزرگ و کوچک کمک میکنند تا برای حل چالشها و مشکلات کسب و کار خود، از بهترین و کاربردیترین راهحلها استفاده کنند. بهطورکلی برای رشد و توسعهٔ کسبوکارهای مختلف، حضور یک مشاور متخصص و حرفهای لازم و ضروری است. در این مقاله ابتدا قصد داریم دربارهٔ مهمترین مزایای استخدام مشاور کسب و کار در شرکتها و استارتاپها و انواع مشاورهٔ کسب و کار صحبت کنیم و سپس به معرفی ویژگیهای بهترین مشاوران کسب و کار بپردازیم.
شرکتها و استارتاپها با استخدام مشاور کسب و کار از چه مزایایی بهرهمند میشوند؟
مهمترین مزایای استخدام مشاور کسب و کار شامل موارد زیر است:
- کمک به پیدا کردن موانع، مشکلات و چالشها و ارائه راهحلهای مفید و مؤثر:
در بسیاری از شرکتها و استارتاپها، مشکلات مختلفی مانند کاهش میزان فروش محصولات و خدمات، ایراد در مدیریت داخلی، مشکلات مرتبط با نقدینگی، عدم دستیابی به اهداف تعیینشده و نداشتن مهارت کافی برای شناسایی مشکلات و چالشها وجود دارد. یکی مزایای مهم استخدام یک مشاور کسب و کار، این است که با مشاهده و بررسی علائم مختلف و با انجام تحقیقات لازم طبق تخصص خود، میتواند مشکلات و چالشها را بهخوبی شناسایی کند و با ارائه مؤثرترین راهحلها، به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کند.
- صرفهجویی در هزینهها و زمان:
مشاوران کسب و کار با بهرهمندی از دانش و تخصص کافی، بهترین استراتژیها را برای کسب و کارها تعیین میکنند و سرعت رسیدن به اهداف تجاری را افزایش میدهند. آنها برای تشخیص قسمتهای ناکارآمد با پایینترین میزان بهرهوری، فرایند تولید را در مدت زمان کوتاهی مورد بررسی قرار میدهند. دیگر لازم نیست که برای شرکت یا استارتاپ خود کارمندانی استخدام کنید که امور مشابه را انجام دهند و هزینهٔ اضافی پرداخت کنید. عدم حضور مشاور شما را مجبور میکند که برای پیدا کردن بهترین راهحل، وقت زیادی را صرف آزمون و خطا کنید. بنابراین صرفهجویی در هزینهها و زمان، از مزایای مهم استخدام مشاور کسب و کار محسوب میشود.
- برنامهریزی برای اهداف بلندمدت:
چیزی که برای تمام کسب و کارهای بزرگ و کوچک اهمیت و ضرورت زیادی دارد، تعیین هدف است و گام برداشتن در مسیری درست، باعث میشود که به تمام اهداف بلندمدت خود برسند. مشاوران کسب و کار راجعبه مسیر فعلی شرکتها و استارتاپها تحقیقات لازم را انجام میدهند، استراتژیهای موردنیاز را تعیین کرده و طبق هدفهای تجاری بلندمدت، آنها برنامهریزی میکنند. تحلیل گامها و فعالیتهای روزانه و اطمینان از انجام فعالیتها در راستای رسیدن به اهداف، از وظایف مهم مشاوران است.
- ارزیابی عملکردها با دیدگاهی صادقانه و بیطرفانه:
یکی دیگر از مزایای استخدام مشاور کسب و کار این است که عملکرد شرکتها یا استارتاپها را با دیدگاهی صادقانه و بیطرفانه مورد ارزیابی قرار میدهد. دیدگاه بیطرفانه تاثیر زیادی در شناسایی موانع رسیدن به موفقیت، مشکلات و چالشها و همچنین برنامهریزی دقیق دارد. مشاوران هرگز برای امور تشخیصی احساساتی نمیشوند، زیرا با فاصله و به دور از هرگونه احساسی، چالشها را شناسایی و برطرف میکنند.
- افزایش میزان بهرهوری و بهینهسازی:
بسیاری از شرکتهای بزرگ و کوچک به سرعت در مسیر رشد و توسعهٔ کسبوکار گام بر میدارند و حرکت به سمت جلو را آغاز میکنند. اما با این حال ممکن است در بعضی از زمینهها مانند مدیریت، منابع انسانی، جذب سرمایه، بازاریابی، فروش و جذب مشتری و غیره با چالش مواجه شوند. اینجاست که حضور یک مشاور کسب و کار، به اصلاح امور کمک زیادی میکند. مشاور روند حرکت به سمت جلو را ارزیابی کرده و مراحل حرکت را بهصورت گامبهگام تعیین و اصلاح میکند. درنهایت باعث افزایش میزان بهرهوری و بهینهسازی میشود.
سایر مزایای استخدام مشاور کسب و کار کدامند؟
- بهرهگیری از دیدگاههای متنوع؛
- ارائه نقاط کور شرکتها، سازمانها و استارتاپها به مدیران؛
- تشخیص مسائل مشکلساز با دیدی کلی؛
- ارائه ایدههای ارزشمند از راهها و روشهای گوناگون؛
- کمک به برگزاری سریع کمپینها و طرحهای تبلیغاتی و بازاریابی؛
- مشخص کردن نقاط ضعف و قوت؛
- پیدا کردن قسمتهای ضعیف در بودجهبندی و ارائه راهکار برای مدیریت بودجه؛
- ایجاد برنامه بازاریابی هدفمند با تحقیق درمورد مخاطبان و مشتریان.
انواع قرارداد مشاوره کسب و کار به چند دسته تقسیم میشوند؟
مهمترین انواع قرارداد مشاوره کسب و کار عبارتند از:
- مشاورهٔ انبارداری: برای مدیریت انبار و کنترل ورود و خروج کالاها.
- مشاورهٔ حسابداری: برای تجزیه، تحلیل و بررسی وضعیت مالی و افزایش بازدهی.
- مشاورهٔ مالیاتی: برای تنظیم کردن صورتهای مالی و پیشگیری از هدررفتن منابع مالی.
- مشاورهٔ سرمایهگذاری: برای محافظت از سرمایه و ورود به بازارهای مالی.
- مشاورهٔ دیجیتال مارکتینگ: برای ورود به حوزه بازاریابی دیجینال و حضور فعال در این حوزه
- مشاورهٔ مدیریت: برای تجزیه و تحلیل موقعیت و شرایط بازار و اتخاذ تصمیمها و سیاستهای درست.
- مشاورهٔ بازاریابی: برای برنامهریزی و ایجاد فرصتهای فروش از راههای مختلف.
- مشاورهٔ برندینگ: برای معرفی برند شرکتها و استارتاپها به مشتریان.
یک مشاور کسب و کار خوب چه ویژگیهایی دارد؟
- اعتمادبهنفس بالایی دارد.
- متواضع، فروتن، صادق و انعطافپذیر است.
- شنوندهٔ بسیار خوبی است.
- بهترین و مناسبترین راهکارها را ارائه میدهد.
- از مهارتهای ارتباطی کتبی و شفاهی برخوردار است.
- در ارائه دانش و بروز مهارتهای خود توانایی بالایی دارد.
- میتواند رضایت و اعتماد مشتریان را جلب کند.
- در انجام کارهای تیمی و گروهی مهارت دارد.
- در جمعآوری، بررسی و ترکیب اطلاعات مرتبط تواناست.
- از مهارت حل مسئله بهرهمند است.
- دربارهٔ عملکرد و نحوهٔ عملیات اجرایی شرکتها رازدار است.
- بهخوبی محیط کاری کارفرما را بررسی میکند و با آن سازگار میشود.
- برای ایجاد تغییر و تحول و رشد شرکتها و استارتاپها ایدههای خلاقانه ارائه میدهد.
جمعبندی
در این مقاله راجعبه مزایای استخدام مشاور کسب و کار برای شرکتها و استارتاپهای بزرگ و کوچک صحبت کردیم و به معرفی انواع قراردادهای مشاوره کسب و کار پرداختیم. در انتها نیز ویژگیهای یک مشاور کسب و کار خوب را توضیح دادیم. شرکتهای زیادی درزمینهٔ ارائه مشاوره کسب و کار مشغول فعالیت هستند و از بین آنها باید یک شرکت خوب و معتبر را برای دریافت خدمات مشاوره انتخاب کنید. امیدواریم با مطالعهٔ این مقاله، به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا کرده باشید.
منبع: مشاوره کسب و کار