پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
کسب و کار

اصول سئو سایت چیست ؟‌ (2023)

اصول سئو سایت چیست ؟‌ در جواب به این سوال باید بگوییم که با مورد استفاده قرار دادن شیوه های سئو سایت می توانید جایگاه وب سایتتان را در گوگل تثبیت کرده و از درآمد بیشتری را برخوردار شوید. رعایت اصول سئو میتواند به رشد و همینطور بهبود رتبه وبسایت شما کمک نماید.

خوب است بدانید بیش از دو دهه از به وجود آمدن اولین موتور جست و جو می گذرد و از آن زمان تا به الان، سئو راه طولانی را پشت سر گذاشته است. توجه داشته باشید هر به روز رسانی الگوریتم ها و تغییر در سیاست های گوگل، منجر به تکامل یافتن سئو شده است. سئوی امروزی در مقایسه با چندین سال پیش، بسیار دچار تغییر شده  و روز به روز پیشرفته تر گشته است.

اما سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که با این سرعت بالای ارتقا و پیشرفت تکنولوژی موتور های جستجو، سئو در آینده به چه صورت خواهد بود؟

سئو از آینده ای همیشه در حال تغییر و تحول برخوردار است و آنچه که احتمال دارد در سال گذشته کار کند، شاید امسال دیگر کاربردی نداشته باشد.

بنابراین، آپدیت نگه داشتن آخرین روندها به منظور، بسیار حائز اهمیت است اما در نظر داشته باشید که خیلی ساده و راحت نمی توان با آخرین روندها و تغییرات همراه بود و برای اینکه بتوانید در این راه موفق شوید، لازمه آن آگاهی بسیار، مطالعه و همینطور تلاش جهت به روز نگه داشتن اطلاعات می باشد.

چندین نکته وجود دارد که با توجه به گفته های مسئولین گوگل، درخواست های مردم و الگوریتم های تولید شده، می توان وجود  این موارد را در سئو 2023 پیش بینی کرد.

در ادامه به توضیح در مورد اصول سئو سایت که در سال 2023 بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، می پردازیم.

به چه علت رعایت اصول سئو مهم است؟

امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد به منظور پیدا کردن پاسخ پرسش‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود، موتور های جستجو را مورد استفاده قرار می دهند. ایجاد این ترافیک می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری را در پیشرفت کسب و کار ایفا کند.

با رعایت اصول سئو در زمان تولید محتوا و طراحی وب‌سایت مرتبط با کسب و کار می‌توان توجه تعداد زیادی از کاربران، مخصوصا کاربران علاقه‌مند به موضوع فعالیت و حوزه تخصصی کسب و کار را به وب‌سایت جلب کرد.

به عنوان مثال، فرض کنید شما در زمینه فروش کفش ورزشی زنانه کسب و کاری دارید. آیا ترجیحتان این است که یکی از بیلبوردهای شهری را به منظور تبلیغ کسب و کار خود اجاره کنید تا تمام افراد بتوانند تبلیغ کسب و کار شما را ببینند یا هر زمانی که شخصی در گوگل عبارت خرید کفش ورزشی زنانه  را جستجو کرد شما را پیدا کند؟ ممکن است گزینه دوم برای شما مفیدتر است، چرا که در این مورد افراد مدنظرتان نسبت به هدف خود از خرید آگاه هستند و به دنبال محصولاتی می باشند کسب و کار شما ارائه می‌کند.

مشتریان به منظور پیدا کردن  تمام موضوع‌ها و اطلاعات مرتبط با کسب و کار شما در اینترنت به جستجو می پردازند.

با رعایت اصول سئو و در معرض دید افراد قرار گرفتن، همگی منجر به فرصتی جهت برقراری ارتباط با آن‌ها و پاسخ دادن به پرسش‌ها یا برطرف کردن نیازهای آن‌ها کی شود و برای آن‌ها به منبعی قابل اطمینان تبدیل می‌شوید.

خوب است  بدانید که کاربران ترجیح می‌دهند برای خرید محصولات و خدمات خود به کسب و کارهایی مراجعه کنند که قبلاً نام آن‌ها را شنیده‌اند و مورد اطمینان آنها است.

اصول سئو سایت

بسیاری از صاحبین کسب و کارها به اشتباه بر این باورند که سئو فقط مخصوص وبسایت‌های پربازدید و کسب و کارهای بزرگ می باشد. در صورتی که باید بگوییم اینطور نیست و هر وبسایتی که به تازگی راه اندازی می شود به منظور اینکه بتواند توجه مخاطبانش را به خوئ جلب نماید، بایستی اصول سئو را مورد استفاده قرار دهد.

در ادامه مهم‌ترین دلایلی را که سبب نیاز هر سایت به بهینه سازی می‌شود را به شما معرفی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

سئو فنی

تکنیک هایی که در ادامه به شما توضیح می دهیم، یک سری اصول پایه ای سئو هستند که در صورت عدم اجرای آنها بر روی سایت، نمیتوانید به سئو شدن آن امیدی داشته باشید:

1. سرعت سایت

سرعت سایت مهم ترین پیش نیازی به شمار می رو که بایستی به آن توجه نمایید. هنگامی که سرعت وب سایت شما بهینه نبوده و علاوه بر کاربران، ربات های گوگل هم به منظور ورود به سایتتان با مشکل مواجه شوند، گوگل به این آسانی ها اجازه نمی دهد که صفحات تان در نتایج نشان داده شود.

با در نظر گرفتن همین مسئله بایستی تا جایی که می شود که سرعت وب سایت را افزایش دهید. البته توجه داشته باشید که بهینه سازی سرعت به 2 عامل بستگی دارد که این عوامل عبارتند از:

دسته اول اجرای یکسری نکات و تکنیک ها نظیر کم کردن کدهای اضافی صفحه یا کم کردن درخواست های سایت به سرور و دسته دوم، عدم رعایت یکسری کارها نظیر استفاده نکردن از تصاویر با سایز و اندازه بزرگ در سایت.

2. تجربه و طراحی کاربری (UX و UI)

به طور کلی تجربه کاربری به معنی آن حسی است که در زمان کار با وب سایت در شما ایجاد می شود و رابط کاربری همان ظاهر سایت است که  بخشی از تجربه کاربری محسوب می شود.

به عنوان مثال چنانچه الان مشاهده فونت این مقاله برای شما لذت بخش است، به این معنی است که  UX سایت خوب و مطلوب می باشد و در صورتی که برای شما اذیت کننده و با آن مشکل دارید، به معنی UX منفی آن است.

تجربه کاربری موضوع بسیار وسیع و پیچیده ای است و حتی خود سرعت هم یکی از فاکتورهای آن به شمار می رود. همیشه این جمله را در ارتباط با تجربه و طراحی کاربری در نظر داشته باشید:

خودتان را یک کاربر در نظر بگیرید، وارد سایتتان شوید و هر آنچه که موجب اذیت شدن و از بین رفتن علاقه شما به عنوان کاربر می شود را از بین ببرید.

این یعنی در صورتی که پایین بودن سرعت وبسایت شما را اذیت میکند آن را بهبود بخشید، اگر فونت ها نامنظم هستند آنها را بهینه و تغییر دهید و اگر ساختار منو وبسایت موجب گمراه شدن می شود، آن را به چشم یک کاربر اصلاح نمایید.

3. امنیت

امنیت وبسایت، یکی دیگر از اصول سئو است که گوگل نسبت به آن حساسیت زیادی دارد. خوب است بدانید در صورتی که وبسایت شما دچار مشکلات امنیتی شود، گوگل مانع از ورورد کاربران به وبسایت شما می شود.

به این معنی که اگر سایت شما به دست هکران بیافتد و گوگل متوجه این مسئله شود، به کاربرانی که قصد ورود به وبسایت شما را داشته باشند، اخطار داده و توصیه میکند وارد سایتتان نشوند.

پیش آمدن چنین اتفاقی می تواند به کم شدن تمامی رتبه های وبسایت شما و البته به وجود آمدن یک تاریخچه بد در مورد سایتتان نزد گوگل منجر گردد، که شما می توانید با نصب افزونه های وردپرس یا دریافت راهنمایی از یک متخصص، امنیت سایت خود را افزایش دهید و از رخ دادن اتفاقات احتمالی جلوگیری نمایید.

تولید محتوا

تا به اینجا سعی کردیم شما را با تعدادی از اصول پایه ای سئو آشنا کنیم. اکنون نوبت به تولید محتوا در سایت می رسد. منظور از محتوا در وهله اول متن صفحات محصول، درباره ما، خدمات و بعد نوشتن مقالات می باشد.

در مرحله دوم هم منظور از محتوا، ویدیو، صوت و تصویری است می خواهید در وبسایتتان انتشار دهید. در ادامه به توضیح اصول سئو در محتوا می پردازیم:

1. تکمیل محتوای صفحات

همانطور که در بالاتر گفته شد، در وهله اول بایستی به تولید محتوا برای صفحات اصلی و مهم سایتتان اقدام نمایید. منظور از صفحات اصلی و مهم این صفحه ها هستند:

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما

این نکته را در نظر داشته باشید که تا جای که امکان دارد از به وجود آوردن صفحاتی که در حال حاضر محتوایی برایشان ندارید، پرهیز کنید. (چون به صفحاتی که محتوای کم یا بی ارزش داشته باشند، زامبی پیج می گویند که میتواند موجب کاهش چشمگیر تمام قدرت سئو سایتتان شود.)

2. تحقیقات کلمات کلیدی

نقطه آغازین تولید محتوا، تحقیقات کلمات کلیدی می باشد. به منظور انجام این کار، می‌توانید ابزار هایی همچون برنامه‌ریزی کلیدواژه گوگل یا به عبارتی گوگل کیورد پلنر و جستجوگر کلیدواژه ماز را به منظور یافتن کلمات کلیدی هدفمند که موردنظر مخاطبان هدف شما می باشد را مورد استفاده قرار دهید.

در نظر داشته باشید که تولید محتوای شما نباید عجولانه و بی کیفیت باشد، بلکه لازم است که طبق مجموعه‌ای از فرمول‌ها پیش بروید تا از ابتدای کار به سمت مسیر موفقیت هدایت شوید.

با توجه به اینکه کیوردهای انتخابی شما بر روی عوامل دیگر صفحه تاثیر می گذارد و محتوا را هدفمند می‌کند، لازم است با دقت کافی انتخاب شوند.

اما در نظر باشید قبل از اینکه بخواهید نسبت به تحقیقات کلیدواژه اقدام کنید، این سوالات را از خود بپرسید. این سوالات می تواند برای هر کسب و کاری متفاوت باشد؛ برای مثال این سوالات برای یک فروشگاه کادو و هدیه می باشد، که به شرح زیر است:

  1. افراد به دنبال چه نوع کادو و هدیه ای هستند؟
  2. چه افرادی در اینترنت عبارت های مرتبط به کادو را جست و جو می کنند؟
  3. کاربران چه زمانی در جست و جوی کادو در اینترنت هستند؟
  4. آیا پروسه فصلی در طول سال وجود دارد؟ آیا در مناسبت ها زمان  این جست و و ها تغییر خواهد کرد؟
  5. آیا برای جستجو از موبایل استفاده می کنند یا کامپیوتر؟

3. URL صفحات

از دیگر اصول سئو وبسایت، می توان به مبحث URL ها (آدرس هر صفحه از سایت) اشاره کرد. ممکن است شما در خیلی از سایت هایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند، با یکسری آدرس صفحه بهم ریخته، طولانی، نامفهوم و موارید از این دست مواجه شده باشید.

در اصل URLها هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو گوگل بسیار حائز اهمیت هستند. به این ترتیب، حتما به زیبایی آنها توجه کنید.

راهنمایی: در صورتی که سایت شما وردپرس است، در همان ابتدا بایستی به بخش تنظیمات، پیوندهای یکتا رفته و ساختار URL ها را روی حالت نام نوشته بگذارید.

سپس با ساخت هر صفحه جدید، آدرس آن را به کلمه کلیدی اصلی صفحه (ترجیحا زبان انگلیسی) تغییر دهید. به عنوان مثال URL صفحه ای  با عنوان گوگل آنالیتیکس چیست؟ what-is-google-analytics می باشد.

4. عنوان جذاب

یکی از فاکتورهایی که مشخص می کند صفحات شما در نتایج جستجو چه رتبه ای داشته باشد، CTR یا به عبارتی نرخ کلیک است و خوب است بدانید که منظور از CTR تعداد افرادی است که بعد از بازدید سایت شما در نتایج گوگل روی آن کلیک می کنند.

اینکه چند تعداد افراد روی وب سایت شما کلیک کنند، به دو عامل بستگی دارد:

اولین عامل که موجب ترغیب کاربر می شود، عنوان جذاب و دومین عامل، مربوط به سئو خارجی می شود. به این ترتیب، در این بخش حتما برای انتخاب عنوان های جذاب در سایتتان وقت کافی بگذارید.

5. لینک سازی داخلی

نرخ پرش، یکی دیگر از نکات مهمی است که گوگل برای رتبه بندی شما در نتایج آن را مورد ارزیابی قرار می دهد. باید بگوییم نرخ پرش آمار آن دسته از کاربرانی است که بعد از ورود به سایت شما، به هر علتی نظیر پایین بودن سرعت وبسایت، وجود محتوای نامناسب و غیر کاربردی و سایر موارد به صورت ناگهانی از آن خارج میشوند.

این نکته ار در نظر داشته باشید که هر چه نرخ پرش بیشتر باشد، مسلما قدرت سئو سایت شما هم به همان نسبت کاهش پیدا می کند.

یکی از روش های مهمی که به کم شدن نرخ پرش کمک می کند و البته به دلایل دیگر قدرت سئو سایتتان را افزایش می دهد، انجام لینک سازی داخلی می باشد.

رعایت اصول سئو در ساختار سایت

یعنی هنگامی که از محتواهای مرتبط سایت خودتان به یکدیگر لینک دهید؛ اینکار به سرگرم شدن کاربر منجر می شود و البته ربات های گوگل را هم به ارزیابی سایر بخش های سایتتان دعوت می کنید.

در اینجا منظور از ساختار: وضعیت دسته بندی ها، برچسب ها، قابلیت دسترسی صفحات مهم برای کاربر و مواردی از این دست می باشد.

1. دسته بندی های سایت

مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که خیلی از سئوکارها و مدیران کسب و کار نمیدانند که بخش مهمی از استراتژی سئو هر وب سایت، به سئو شدن صفحات روی دسته بندی برمی گردد.

به عنوان مثال روی کلمه خرید موبایل، الزام است که شما یک صفحه دسته بندی محصول سئو کنید نه اینکه به سئو کردن یک مقاله و صفحه محصول عادی بپردازید.

همچنین روی کلمه ای نظیر آموزش بازاریابی، می توانید به جای مقاله، یک صفحه دسته بندی مقاله را سئو کنید. نکته ای که وجود دارد این است که قبل از ساخت هر صفحه و تولید محتوا، اطمینان حاصل کنید نیاز کاربری که محصول را جستجو می کند، مشاهده یک صفحه دسته بندی است یا مقاله.

مثال دیگری که بخواهیم در این زمینه بزنیم می توانیم به  وبسایت دیجی کالا اشاره کنیم که به بهترین و درست ترین نحو ممکن محصولات را در وب سایت خود دسته بندی کرده تا کاربران بتوانند به هر آنچه که نیاز دارند، به راحتی دستیابی داشته باشند.

2. لینک های منو

انجام این کار یعنی قرار گرفتن لینکِ مهم ترین صفحات سایت شما در منو، الزامی است. این کار به این دلیل است تا صفحاتی که یک کاربر عادی در هنگام ورود به سایت به آنها نیاز دارد، در اولین مواجه با وبسایت شما آنها را در منو ببیند.

به عنوان نمونه یکی از صفحات مهم، صفحه تماس با ما یا درباره ما است. همانطور که می دانید در فروشگاه های اینترنتی خیلی از کاربران برحسب عادت به منظور اینکه مطمئن شوند این سایت از یک مکان فیزیکی برخوردار بوده و قابل اطمینان است، حتما باید لینک صفحه تماس با ما، درباره ما یا هر دو را در منو بگذارید.

نکته: با توجه به اینکه لینک های داخل منو در همه صفحات سایتتان تکرار میشوند، شما می توانید از طریق لینک داخلی به آنها قدرت زیادی ببخشید.

  • نکات تکمیلی و اصولی سئو

با پیاده سازی این اصول سئو که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم، بخش مهمی از پروسه بهینه سازی سایتتان را طی کرده اید.

1. لینک سازی خارجی

یکی از مهم ترین بخش های سئو سایت شما، لینک سازی خارجی می باشد که باستی بعد از اجرای اصول پایه ای که در بالاتر به توضیح آنها پرداختیم، به آن توجه کنید.

خوب است این نکته را بدانید در صورتی که حتی سال ها بدون ساخت بک لینک ( منظور لینک هایی که سایت های دیگر به سایت شما داده می شود) فعالیت سایتتان را پیش ببرید، هیچ اتفاق بدی رخ نمی دهد.

یعنی برعکس دیگر اصول سئو که رعایت و عملی نکردن آنها احتمال دارد به سایتتان آسیب بزند، انجام ندادن لینک سازی خارجی خطری برای سایتتان ندارد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که در نبود این لینک ها، که بخش مهمی از سئو خارجی سایتتان هستند، بخش بزرگی از پتانسیل سایت به منظور جذب بازدید از بین می رود.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم اینگونه می شود: سئو و بازدیدی که یک سایت بدون لینک سازی خارجی ظرف مدت 3 سال به دست می آورد، همان سایت در کمتر از 10 ماه به وسیله بک لینک ها به دست خواهد آورد.

2. فعالیت در شبکه های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی، از دیگر نکاتی است که برای گوگل اثبات می رساند وب سایت شما دارای اعتبار بوده و از محتوا خوب و باکیفیتی برخوردار است.

به این ترتیب در کنار سایر اصول سئو سایت، به منظور دریافت سیگنال های شبکه اجتماعی، شبه هایی همچون فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر و… را در نظر داشته باشید.

در آخر باید بگوییم که در سطح وب، سایت های متعددی وجود دارند که بعضی از تکنیک های سئو را پیاده سازی کرده و نتایج خوبی را هم دریافت می کنند.

منظور از تکنیک های سئو، تکنیک های سئو کلاه سیاه یا خاکستری می باشد که مورد تایید گوکل نیستند. یکی از اشتباهات مرسومی که در میان سئوکاران به ویژه سئوکاران تازه کار مشاهده می شود، نتیجه گیری نسبت به همین سایت ها است.

یعنی بعضی افراد در صورتی که سایتی را در سطح وب دیدند که از شیوه اشتباه برچسب گذاری استفاده کرده و اتفاقا سئو شده، فکر میکنند میتوانند به کمک این تکنیک ها که مورد تایید گوگول هم نمی باشد، سایتشان را سئو کنند و با ادامه دادن این اشتباه ، اعتبار سایت خود را نزد گوگل از بین میبرند.

شما می توانید جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص اصول سئو سایت، به صفحه خدمات سئو مراجعه نمایید.

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا