پیشنهادی فروشگاه فایل کارینت
خبرخوان

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش دورریخت غذا در هواپیما

آیا به این فکر کرده اید که داوطلبانه از یک وعده غذایی در پرواز صرف نظر کنید؟ از دسامبر گذشته، خطوط هوایی ژاپن ارائه این “خدمات” را در تمام پرواز‌های خود آغاز کرده است.

حتی یک روز قبل از حرکت، مسافران می‌توانند گزینه “بدون وعده غذایی” را انتخاب کنند، به گونه‌ای که به جای سرو غذا، شرکت هواپیمایی به پروژه‌ای برای مبارزه با گرسنگی در کشور‌های در حال توسعه کمک مالی می‌کند.

«گزینه بدون وعده غذایی» همچنین می‌تواند به شرکت هواپیمایی کمک کند تا هدر رفت غذا را کاهش دهد، زیرا منو‌ها قبل از پرواز آماده می‌شوند. البته آنچه در هواپیما مصرف نمی‌شود به طور خودکار دور ریخته می‌شود.

تاکنون، مسافران خطوط هوایی نسبت به این ایده واکنش خونسردی نشان داده اند. این شرکت هواپیمایی می‌گوید در حال حاضر چند وعده غذایی ارائه می‌کند، به طوری که از بین صد‌ها مسافر، دو تا سه مسافر انتخاب می‌کنند که نیازی به غذا نداشته باشند. اما با گذشت زمان، این شرکت انتظار دارد که صرفه جویی “قابل توجهی” در وعده‌های غذایی داشته باشد.

شایان ذکر است که ژاپن ایرلاینز تنها شرکتی نیست که پیشنهاد بدون غذا را ارائه می‌دهد، پاییز گذشته، هواپیمایی دلتا ایالات متحده گزینه مشابهی را برای پرواز‌های کلاس تجاری خاص اجرا کرد. در اینجا نیز تعداد کمی از مسافران خطوط هوایی ترجیح دادند به این وعده غذایی نیاز نداشته باشند.

طبق گزارش CNN، مسافران به طور متوسط ​​۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ وعده غذایی در ماه را حذف می‌کنند.

در اروپا، خطوط هوایی در حال نظارت بر این پیشرفت‌ها هستند و سعی می‌کنند جایگزین‌های پایدار خود را برای گزینه بدون وعده غذایی بیابند. به عنوان مثال، گروه لوفت هانزا (که شامل لوفت هانزا، سوئیس ایر و خطوط هوایی اتریش می‌شود) گزینه‌های غذایی “پیش سفارش” جزئی را ارائه می‌دهد. یکی از سخنگویان لوفت هانزا گفت که برای مثال، مسافرانی که یک پرواز کوتاه و متوسط ​​را رزرو کرده بودند، می‌توانند ۳۶ ساعت قبل از بلند شدن هواپیما به صورت آنلاین سفارش دهند تا محصولات تازه را دریافت کنند.

هدف این است که تا حد امکان به طور دقیق نیاز‌های غذایی پرواز را برای کاهش ضایعات غذایی برنامه ریزی کنیم. این سخنگو گفت که گروه لوفت هانزا برای این منظور از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این شرکت با استفاده از ترازو، دوربین و الگوریتم‌های تشخیص، مواد غذایی باقی مانده در سینی مسافر را تجزیه و تحلیل می‌کند. با این اطلاعات، غذا‌هایی تهیه می‌شود که بیشتر با خواسته‌های مسافران مطابقت دارد.

غذا‌های گرم توسط TUI Fly از قبل طبخ می‌شوند، به این معنی که طبق سفارش طبخ می‌شوند. سخنگوی این شرکت گفت که تلاش‌هایی برای کاهش ضایعات مواد غذایی هم در خود هواپیما و هم در زنجیره تامین انجام می‌شود. شرکت غذای استفاده نشده را اندکی قبل از تاریخ انقضا، زمانی که ایمن و امکان پذیر باشد، اهدا خواهد کرد.

گروه لوفت هانزا روش دیگری را اتخاذ می‌کند که هدف آن بهره مندی از ارزش افزوده غذا‌هایی است که در طول پرواز مورد استفاده قرار نگرفته اند و همچنین کسب درآمد می‌کنند. این ایرلاین ابتکاراتی دارد که به موجب آن در پرواز‌های کوتاه مدت در پایان روز، محصولات غذایی تازه با قیمت‌های کاهش یافته به مسافران ارائه می‌شود. سخنگوی این شرکت گفت که در طول سال ۲۰۲۲، ۸۰۰۰۰ محصول غذایی به جای دور ریختن فروخته شد.

یک مثال عینی، خطوط هوایی اتریش است که در پرواز‌های اروپایی به وین به مسافران این فرصت را می‌دهد تا محصولات غذایی تازه و استفاده نشده را با قیمت‌های تخفیف‌خورده، کمی قبل از فرود، خریداری کنند.

به گفته این شرکت، در یک سال، بیش از دو تن محصولات غذایی به این روش فروخته شد و در سطل زباله نیفتاد. این مدلی است که به نظر می‌رسد سابقه داشته باشد و سخنگوی گروه لوفت هانزا گفت که گزینه خرید محصولات غذایی در هواپیمای این شرکت در سال جاری در دسترس خواهد بود. اما سوالی که ممکن است پرسیده شود این است که همه این‌ها فقط یک قطره است، فقط یک جنبه کوچک در دایره حفاظت از محیط زیست و پایداری با توجه به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مخرب آب و هوا از هواپیما‌ها به شمار می‌رود.

داده‌های اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی نشان می‌دهد که طی سال ۲۰۱۸، هواپیما‌ها ۶.۱ میلیون تن زباله تولید کرده اند. از این مقدار، حداقل ۲۰ درصد یا ۱.۲ میلیون تن غذا و نوشیدنی دور ریخته شد.

امتیاز بدید
‫0/5 ‫(0 نظر)
مشاهده بیشتر

تحریریه کارینت

مطالب فناوری، آموزشی، ترفند های وب و موبایل و کلی مطلب دیگه رو در وبلاگ کارینت دنبال کنید :) | ما را در تلگرام دنبال کنید (@karynet)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا